Gå til innhold

Kresen kjæreste ;o)

Anbefalte innlegg

Skrevet

He he, ja... Saken er den at samboeren min er litt VEL kresen i matveien :blunke: Han vet det godt selv, og derfor lager han middag stort sett hver dag.

Dette er det jeg lager av og til som han liker:

Pannekaker

Taco

Pizza

Finnbiff med tilbehør

Gryteretter med kjøtt + ris

Kinamat med kjøtt i

Lasagne

Spaghetti og kjøttsaus

Når han lager middag består den alltid av kokt ris, pluss en type kjøtt (aldri fisk) pluss en mager saus (pastasaus m/tomat eller lignende).

Dette er ting han nekter å spise:

Supper av alle slag

Blandede kjøttprodukter (bortsett fra kjøttdeig)

Fiskekaker, fiskeboller, fiskepinner

Grøt av alle slag

Kjøttkaker/kjøttboller (til nød Joikakaker)

Middager som består av KUN grønnsaker

Nudler

Gratenger av alle slag

Fisk spiser vi altfor sjelden, for det er ingen av oss som liker noe annet en helt fersk fisk :ler:

Nå trener han jo veldig mye, og må ha mat med næring i. Men saken er den at jeg skulle gjerne innført LITT mer variasjon i middagene våre; om noen mnd er det ikke bare oss to lenger, nemlig... Og da jeg sa at jeg kommer til å gi ungen grøt når den er gammel nok, mumlet han bare "stakkars unge!!! barnemishandling!" :ler:

Har noen av dere forslag til barnevennlige middagsretter som ikke inneholder produkter som står på sambos hat-mat-liste? :wink:

Prøver å samle meg opp et utvalg til jeg skal lage middag til småtten :blunke: Og så er det dumt å la ungen se at mamma og pappa spiser to forskjellige middager hver dag, de... Vil prøve å få til at vi spiser det samme. Nogenlunde. (Når pappan er borte skal grøt, supper og grateng på bordet, hehe)

Klem fra meg!

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

:kul:

Jeg hadde aldri greid å ha en sånn samboer som er som en liten bortskjemt unge når det gjelder maten. Liker ikke, liker ikke.

Nei du. Kok poteter og gulrøtter til deg og barnet når det blir så gammelt at det kan spise.

Mos det ganske enkelt med en gaffel og tilsett det samme som du skal ha til middag.

Kok også grøt til barnet uten å ta hensyn til din samboer.

Du trenger ikke å kjøpe ferdig barnemat.

Pass på å gi barnet ditt smaken på all slags mat, tilogmed det du ikke liker det. Og 1 ts. tran annenhver dag. Vanlig tran, ikke med appelsinsmak osv.

Så tenker jeg og håper at barnet ikke blir som din samboer i mat veien, når det blir voksent.

Et sundt kosthold gir et sundt legeme. :blunke:

Lykke til .

Skrevet

Så tenker jeg og håper at barnet ikke blir som din samboer i mat veien, når det blir voksent.

Lykke til .

Det er det vi vil unngå :ler:

Takk for tips :)

Gjest Anonymous
Skrevet

Trodde jeg var den eneste med kresen samboer jeg?? haha

Gjest Lottemor
Skrevet

Min datter og sammbo er allt etende...vet ikke hva som er best jeg.....er ikke så lett å ta komplimanger for maten når du vet at de spiser omrtrendt allt som kalles mat :)

Nei Vinga min erfaring er at om du lar barnet få smake på det meste tidelig...(kan begynne med frukt saf og sukker ol ..... når barnet er bare et par månder...men da er det snakk om litt på fingeren....og så øke det til en halv t-skje etter hvert) så skal du se at det ordner seg :)

Gjest doriansen
Skrevet

Uha!

Jeg kjenner meg igjen :ler:

Skarpe oster, majones (og alle majonesprodukter som dressing, ol.) og yoghurt er noe av nei-maten min, mens jeg merkelig nok ikke har problemer med halvsvidde sauehoder som glor på meg eller fisk i forskjellige grader av oppløsning (lutefisk).

Middager som kun består av grønnsaker regner jeg for en forrett :ler:

Men det er greit som oppvarming til en blodig biff eller annen kjøttholdig guffe.

Ellers:

Grønnsaker er ikke middag

Fisk er kun middag hvis det er kjøtt dagen etter

Brødskive er middag hvis man ikke gidder noe anna

Kanskje typen din er blitt skap-muslim siden han ikke spiser blandingsprodukter av kjøtt, Vinga? Sjekk om han har en turban i lomma..

Når det gjelder grøt og slikt kan du jo lære'n opp litt?

Det er bare å få'n til å forbinde grøt med noe positivt, hehe.

dorian - hørt om Pavlov? :sjarmor:

Skrevet

Grønnsaker er ikke middag

Fisk er kun middag hvis det er kjøtt dagen etter

Brødskive er middag hvis man ikke gidder noe anna

Når det gjelder grøt og slikt kan du jo lære'n opp litt?

Det er bare å få'n til å forbinde grøt med noe positivt, hehe.

Hi hi :ler: Akkurat sånn er sambo. Det skal være KJØTT hver dag helst :wink: Kylling, svin, biff eller vilt.

Jeg har en fortid som vegetarianer med flotte vitamin-og-blodverdier og vet at man TRENGER ikke kjøtt. Meeeeeeeeen, det går ikke inn. Maser ikke om det heller, han spiser det han vil. Det er når han sier at jeg bør spise kjøtt hver dag at jeg steiler :sjarmor:

Grøt har han hata siden han lå på gulvet i bleier. Har aldri spist det. Tror det prosjektet hadde blitt omtrent som å lære en katt å spise spissmus. (De HATER dem)

Men jeg står på mitt, ungen skal ha grøt :ler:

Hmmm..... Mener du å bruke grøt som man bruker sjokoladesaus o.l, i andre situasjoner enn ved bordet?.... :sjarmor:

:hoho:

Nei, jeg får grave videre. Finner sikkert noen enkle retter på internett :wink:

Gjest dr. ian
Skrevet

Hir-hir :ler:

Ja, det var noe sånt jeg tenkte på.

Men jeg har aldri prøvd det selv, da - så om det virker eller ikke har je itte peil på.

Barn synes da grøt er ganske godt, eller? Ingen grunn til at ikke de skulle spise det, i alle fall.

dorian

Skrevet

Åh - deilig å se at det ikke bare er jeg som sliter med en kresen samboer... Han min spiser ikke løk, ikke frukt og faktisk ikke NOEN SLAGS grønnsaker... Blir ikke mye spenstige wok-er av den slags...

Han spiser heldigvis fisk, men kun som fiskeboller eller fiskepinner. Ellers går det mye i taco, spaghetti, kjøttboller, tomatsuppe, pannekaker, og hjemmelaget pizza..

Det er nesten håpløst å finne på noe morsomt til middag når han ikke engang kan spise løk..

Men Vinga - jeg tror nesten bare du må være litt hard mot han derre din, selv om det ikke er så enkelt... Han må skjerpe seg når babyen kommer! Det dummeste er hvis ungen din ser at det er lov til å si "liker ikke", og at han dermed får noe annet å spise. Det er nemlig det som har skjedd med samboeren min. Faren er kresen, og har fått spesialbehandling hjemme. Når faren kan slippe unna det han ikke liker, er det klart at fire-fem-seks-åringen også må få spesialbehandling når det er noe han ikke "liker".

Jeg er oppdratt ganske strengt, og vi fikk ikke lov til å si at vi ikke likte noe. Vi måtte i det minste smake. Dessuten var det middag når maten sto på bordet, verken en time før eller en time etter. Ville vi ikke spise, fikk vi heller gå sultne til neste måltid. Ingen unger sulter seg selv i hjel - da spiser de tilslutt det de får.

Kanskje litt "gammeldags" og i hvert fall streng tenkning - men det funket på meg! Nå smaker jeg på alt, og har ingen store problemer med å spise borte eller i store selskaper.

Men hva jeg skal gjøre med samboeren, det vet jeg enda ikke. Ikke like enkelt å oppdra en 25-åring.... Misunner deg ikke, Vinga!!

Skrevet

Angåendre kresne personer:

En bekjent var i et bryllup der de serverte reinsdyrstek, mens bruden satt og spiste lasagne :ler:

Søsteren min måtte kjøpe Grandiosa til en gjest hun skulle ha nyttårsaften, han spiste ikke noe annet til vanlig :hoho:

Man burde nesten heller gråte enn å le synes jeg...

• Liker 1
Skrevet

Jeg vet akkurat hva dere snakker om. Jeg er gift med min kresne, og har to barn sammen med ham. Og det er ikke alltid lett, når det kommer til middag. Han liker ingen grønnsaker, ikke dressinger, ikke salater osv osv.

I begynnelsen tok jeg hensyn til ham, og nykkene hans, men det går ikke når det kommer barn i hus. Jeg hadde mine triks, og nå er han blitt mye bedre. Han likte ikke løk. Nei,vel. Jeg testet, kan ikke lage kjøttkaker uten løk. Jeg tok da frem rivjernet, rev løken på det helt fineste, slik at det ble helt malt. Serverte kjøttkaker, og han spiste, og skrøt av maten. Jeg avslørte da hemmeligheten, og han kunne ikke si han ikke likte løk. Da prøvde han seg med at han likte smaken, men ikke likte å tygge det. Neste gang jeg ville ha løk, kuttet jeg det veldig godt opp. Dette gikk også bra, og nå kan jeg ha løk i alt, bare ikke for store biter.

Folk som er kresne i matveien, innbiller seg ofte bare at de ikke liker ting, og da gjelder det og tenke som man ville gjort om det var barn. Man må rett og slett lure dem.

Men visse ting er umulig å lure i dem. Han jeg deler postkasse med, spiser ikke grønnsaker. Det vil si, han spiser lapskaus, og fårikål, men liker kål eller andre grønnsaker (forstå det den som kan). Da lager jeg grønnsaker til barna og meg selv, han får plukke ut det han ikke liker, eller lage seg noe annet. Vi er tre han er en, familiedemokrati vettu....

Når det gjelder barna, har det ikke vært problem i det hele tatt. Våre barn er flinkest av alle de vi omgås til å spise grønnsaker og all mulig annen mat. De skal nemlig blir sterkere enn pappa. Alle vet jo at en blir KNALL sterk av grønnsaker, og at det er sunt. Pappa har greid å bli nokså sterk uten å spise dette, tenk hvor sterke gutta kan blir når dem spiser grønnsaker!!!! Åhoy, fyll på med gulrot, mamma. Pappa smiler og er med på leken, og sier ALDRI at han ikke liker noe.

Men Vinga, du har ennå god tid å prøve å oppdra din samboer (se på det som trening til den lille kommer :ler: ) Barna begynner jo ikke å spise samme mot som oss før de er året. Dessuten går det fint an å ha de tinga du ramset opp selv om barnet spiser sammen med dere. Da kokte jeg bare poteter, gulrot og kålrot, knadde dette med gaffel i litt smør, og serverte gutten, mens vi hadde "barneuvennlig" mat.

Skrevet

Katter spiser ikke spissmus fordi de er giftige, men jeg tror neppe det er derfor Hr. Leo i beste fall rynker på nesa når han får servert grønnsaker. Min erfaring er at mange gutter/menn betrakter kjøtt som eneste mulige utvei når det gjelder middagsmat.

Personlig har jeg en teori om at dette er noe som henger igjen fra vår primitive fortid (Det er det jo mange andre ting som gjør :wink: ....) da mennene fanget og spiste kjøtt mens kvinnene samlet og spiste bær, røtter o.l. P.g.a. større muskelmasse er det vel ikke helt unaturlig at menn trenger mer protein enn kvinner og at dette er et slags instinkt. (Akkurat som katter vet at de ikke skal spise spissmus).

Leo

Skrevet

Saken med ham er at han innrømmer at han er kresen, og innrømmer også at det vil bli et problem når ungen kan spise samme mat som oss :ler:

Tror han kommer til å skjerpe seg jeg. Jeg er også oppdratt til å spise det jeg får servert; er det noe jeg virkelig HATER så plukker jeg det heller ut. (selleri f.eks)

Grønnsaker og salater er heldigvis snaddermat for sambo dersom det er ordentlig tilberedt, så det er jeg glad for. Hadde han ikke likt grønnsaker i seg selv, da hadde jeg tvangsinnført det.

Ungen skal nok få smake på alt, ja! :blunke:

Skrevet

Morn du!

Samboeren din kaller ikke jeg for kresen, for hva er egentlig det å være kresen?

Etter min mening er du ved å være kresen opptatt av å få det beste, og det er vel strengt tatt ikke din samboer. :blunke:

Skrevet

Akkurat som om jeg skulle ha sagt det selv Nieida, takker og bukker.

Dere som har skrevet inn og klager på en kresen kjæreste i matveien, hean er vanskelig ja, men ikk emye kresen nei.

jeg derimot er kresen hør bare her:

spiser ikke sort "salamipølse" fordi det kan være hestekjøtt,

Spiser aldri kjøttkaker som er ferdiglagde, heller ikke burgere (unntak er mcdonald og en sjelden gang gatekjøkken)

Grønnsaker på boks er ikke grønnsaker, bare tilbehør på lik linje som tyttebær.

Spiser ikke kjøpesyltetøy.

Aldri saft.

Ikke juice, med unntak av hvis den er ferskpresset.

Ikke vacumpakkede kyllinger.

Ikke norsk spekeskinke

Ingen ferdigmat som feks wienersnitsel.

En sjelden gang, kanskje 4 ganger i året en kjøpepizza.

Og slik kunne jeg ha forsatt. En haug med ting jeg velger å avstå fra. Slik som en stek i et bryllup. Og hvorfor? Rett og slett fordi at den amten jeg velger å fylle min mage med skal være næringsrik og ikke minst god.

Kresen ja, men så elsker jeg mat, og det meste lager jeg fra bunnen av. Eller velger feks spansk/italiensk spekeskinke i stede for den ramsalte norske.

Man bør ikke basere sin middager på pølser, grandis, supper og frosne grønnsaker. Da får man ikke i seg nok næring, vitaminer og mineraler.

All slik ferdigmat spiser opp mineralerr og vitamin er kroppen vår.

SÅ dere som spiser mye av det bør lange innpå med kosttilskudd.

Skrevet

fruenge: hva spiser du da?

Jeg måtte spise det som mamma serverte til middag når jeg var liten. Og uansett fikk jeg ikke noe annen mat før kveldsmaten. Lutefisk er vel det eneste jeg slapp og spise. (Har fortsatt mareritt om sild til middag, elsker tomatsild til jul, men ikke kokt eller stekt sild til middag!)

Gjest Anonymous
Skrevet

Fruenge svare

jeg måtte og spise det mamma satte på bordet. Men det var lite med ferdigamt i min fam, mamma er kokk, så der har du grunnen.

hva jeg spiser, omtent alt, bare at valgene min er litt annerlsede. Der noen kjøper eferdig lasagn, lager jeg den fra bunne av, og gjerne med pastaplater jeg har laget selv. Snitzler og burgre lager jeg selv. Likeså kjøttkaer ol.

Men nå går det mye i pasta og wok hos oss da.

Skrevet
En haug med ting jeg velger å avstå fra. Slik som en stek i et bryllup. Og hvorfor? Rett og slett fordi at den amten jeg velger å fylle min mage med skal være næringsrik og ikke minst god.

Jeg synes rett og slett det er ganske frekt å avstå fra en stek i et bryllup hvis grunnen er at den ikke er næringsrik og god nok! Det går vel an å spise noe av respekt for de som har invitert til fest selv om man ikke synes maten er bra nok?

• Liker 1
Skrevet

Sååå enig med deg Labella! Greit å passe på hva mann putter i munnen,men dette er rett og slett utrolig uhøflig. Du må da kunne sette deg selv og "kresenheten" din til side av og til,fruenge?

Folk har så mange rare ideer :roll:

Skrevet

Kresne kjærester dere har :lol:

Typen min er stort sett altetende, men han spiser aldri svinekjøtt, så om vi noen gang blir samboere så har jeg en fremtid i vente uten pølser, bacon, skinke, fårepølse, kjøttdeig m. svin, pizza/pasta m. skinke, edelgris, koteletter, svinesteik (++) til middag. Så da får jeg sitte der å spise på steiken min alene...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...