Gå til innhold

Oppbevaring av hvitvin...?

Anbefalte innlegg

Gjest Isabellas
Skrevet

Går det bra å oppbevare hvitvinsflaske i barskapet, eller må den stå kaldt hele tiden? Er kjøleskapet ok da? Har ikke noe svalrom... :rosasmil:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er problemet med vin, det er for varmt i romtemperatur og for kaldt i kjøleskapet :forvirret:

Du kan fint oppbevare hvitvin i kjøleskapet, men da må du huske å tempere den før servering. Jeg gjør det motsatt, har de i barskapet og temperer i kjøleskapet like før servering. Kommer an på hvor lenge flaskene står før de drikkes. Langvarig oppbevaring i romtemperatur forringer kvaliteten.

Gjest Isabellas
Skrevet

Hm, jeg får vel ta sjansen på å oppbevare den i romtemperatur da, og drikke den iløpet av uka eller noe. :)

Hva med rødvin? Vi har også ei rødvinsflaske - den har stått en stund i romtemperatur.

Skrevet

Det går nok helt sikkert bra. Det er verdt å huske at flaskene ofte blir stående i romtemperatur på vinmonopolet...

Det er ikke ideelt å oppbevare hverken rødvin eller hvitvin i romtemperatur (eller stående for den saks skyld), men samtidig så blir det ikke akkurat ødelagt av det heller. En vinkjenner vil nok merke at smaken er blitt forandret... Hvis en vin er ødelagt, så merker man uansett det.

Jeg hadde noen rødvinsflasker som hadde stått i barskapet i sikkert 3 mnd, de var like fine igår :)

Skrevet

De fleste viner kan fint stå i barskap/stativ i hverfall et år uten å bli forringet. Pass derimot på å ikke oppbevar de i direkte sollys. ;) Har du noen dyre viner du vil spare på, eller som trenger lagring kan du kanskje prøve å lage mer ideele forhold for de enn å ha de i hyllen. men er det "vanlige drikkeviner" som du uansett skal drikke innen et år bør du ha de i skapet, og ikke i kjøleskapet. men et par uker i kjøleskap er ikke noe problem.

Hvis du vil vite mer om lagring av vin kan du lese her;

http://www.systembolaget.se/Uppslagsbok/Vin/Attlagravin.htm

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...