Gå til innhold

Blodsukker på 11, fastende. Har jeg diabetes?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Testet ikke hos lege, kun med et sånt billig apparat fra apoteket.  Men skal vel i utgangspunktet være korrekt da..

Anonymkode: f7c39...bb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Tror bare du skal ta turen innom legekontoret snarest og få sjekket langtidsblodsukkeret ditt.

Anonymkode: 97368...507

• Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok ikke brukt ett sånt apparat til å stille en diagnose ;) 

Tenker jeg først ville prøvd en gang til, for evt å luke ut feil. Får du samme svar da ville jeg tatt kontakt med fastlegekontoret og spurt om en test der med bakgrunn i dette resultatet. Ikke sikkert du trenger legetime en gang i første omgang.

Og så er det jo neste, har du noen symptomer på diabetes? Eller føler du deg helt frisk? Hva var grunnen til at du testet med dette apparatet i utgangpunktet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er høyt. Tror normalt blodsukker skal være rundt 5.

Ville fått sjekket blodsukkeret hos lege, det er ikke bra å gå med for høyt blodsukker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi bruker sånne  hele tiden vi som har dia så de er ganske nøyaktig.  Men kommer ann på bruk. Rene hender og hvor lenge fastende .  Men  du kan nok være glukosetoleranse.   Men dra til lege skjekk der . Og har du andre symptomer. 

Anonymkode: 25d0d...266

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, Bøtteballetten said:

Det er høyt. Tror normalt blodsukker skal være rundt 5.

Ville fått sjekket blodsukkeret hos lege, det er ikke bra å gå med for høyt blodsukker.

Normal er mellom 4 og 10.    Men fastene  over 7 er tegn  på glukosetoleranse.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Og aktiviteter  . Trim øker faktisk blodsukker  den første halvtimen etter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

I følge legen min så er normal mellom 4,5 og 7.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du må dra til fastlegen for å måle langtidsblodsukkeret. 

Anonymkode: a31a7...282

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fastlege eller diabetes sykepleier . For hun sa  mellom 4 og 10.  Men jeg tror det er når du har diabetes  at det er normal .  Ikke når du ikke har denne sykdommen

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

4-10 er feil når det er snakk om fastende blodsukker, 4-6 er normalt 6,1-6,9 kalles prediabetes. Da er det snakk om personer uten diabetes og fastende.

Anonymkode: d6663...cc7

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fra diabetes forbundet. Men ja ukke fastdene som jeg har skrevet .  Men  kommer jo hvir lenge man fastet og hva man  spiste før. Jeg har alltid høyt blodsukker  på morgen pga noe som heter dawning.  Kroppen øker  blodsukker  når jeg sover. Starter sånn 5 tiden på natta. image.thumb.png.e5aa1b5fc759285691698bd85adeff03.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra diabetes.no: Fastende blodsukker. Dette er blodsukkeret etter at du ikke har spist på 8-12 timer. Du har diabetes hvis du får målt fastende blodsukker på 7mmol/l eller mer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
snillOnkel skrev (1 minutt siden):

Fra diabetes.no: Fastende blodsukker. Dette er blodsukkeret etter at du ikke har spist på 8-12 timer. Du har diabetes hvis du får målt fastende blodsukker på 7mmol/l eller mer

Og med fastende så menes totalt fastende. Du kan drikke et glass vann, men tyggis, pastiller og kaffe er ikke å være fastende. 

Anonymkode: fba5d...78e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det kommer helt an på andre faktorer også! Blodsukker er ikke det eneste du kan gå ut i fra 🥴🤧🤷‍♀️🤦🏼‍♀️ Allmennkunnskap…..

Anonymkode: a1da2...190

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Fra diabetes forbundet. Men ja ukke fastdene som jeg har skrevet .  Men  kommer jo hvir lenge man fastet og hva man  spiste før. Jeg har alltid høyt blodsukker  på morgen pga noe som heter dawning.  Kroppen øker  blodsukker  når jeg sover. Starter sånn 5 tiden på natta. image.thumb.png.e5aa1b5fc759285691698bd85adeff03.png

Ja, overvekt og lite mosjon er viktige årsaker. Pluss det er arvelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Det er stor forskjell på hva som er akseptabelt blodsukker for en med diabetes, og hva som er normalt for en frisk uten diabetes. Det ser ikke ut som alle svarene her helt klarer å skille. 

Til ts: du bør absolutt dra til lege og få sjekket dette ordentlig. 

Anonymkode: a3899...c63

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Det er stor forskjell på hva som er akseptabelt blodsukker for en med diabetes, og hva som er normalt for en frisk uten diabetes. Det ser ikke ut som alle svarene her helt klarer å skille. 

Til ts: du bør absolutt dra til lege og få sjekket dette ordentlig. 

Anonymkode: a3899...c63

Hvorfor det, egentlig? Det er like skadelig for diabetikeren. 

Anonymkode: ca445...3a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

Hvorfor det, egentlig? Det er like skadelig for diabetikeren. 

Anonymkode: ca445...3a1

Kommer litt ann på type dia .   Dia1 da er det  ikke bra og du må ha insulin øyeblikkelig .   Dia2  det er skadelig når du har dette høye blodsukkeret  over tid . Dia 2 der har du som regel nok insulin  i kroppen men kroppen klarer ikke å bruke den godt nok .  Noen bruker insulin  noen bruker tab  en del bare kost  og de     må bare   passe på . Gå seg en tur og virkelig passe på hva de putter i seg.   Jeg har dia 2   får ikke så mye symptomer viss jeg får  høyt blodsukker  men jeg hva jeg får høyt blodsukker  av. Det som er tingen er hvor fort det går ned igjen .   For meg er det ok viss jeg ligger jevnt mellom 5 og 10  igjenom dagen  for det som teller for meg er gjennomsnitt.  Langtidblodsukker altså   .  Min dia var arvelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...