AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #1 Skrevet 16. juni 2022 Jeg skal på visning på en utleie leilighet i dag, og siden jeg er ufør etter en trafikkulykke er jeg litt i tvil om jeg skal si at jeg er uføretrygdet, eller bare skal si at jeg er utdannet tanntekniker når utleier spør hva jeg gjør på. Jeg pleier ofte å si til folk at jeg er utdannet som det for å slippe masse ubehagelige spørsmål, for det er jo veldig mye stigmatisering rundt uføretrygd. Før jeg var involvert i en trafikkulykke var jeg i full jobb, men etter ulykken hvor jeg fikk kvestet nakke hode og rygg, har jeg ikke sjans til å fortsette i yrket mitt eller å omskolere meg. Jeg har fast inntekt, er ikke rik men jeg er seriøs og betaler alle regningene mine ved forfall. Har veldig lyst på denne leiligheten og er redd for at det at jeg er uføretrygdet ødelegger for meg. Anonymkode: 04845...10b
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #2 Skrevet 16. juni 2022 Tror jeg ville sagt noe som "Jeg har bakgrunn som tanntekniker, men er ikke i jobb lenger på grunn av en trafikkskade". Vi har jo fått dokumentert her på forumet at det er en del utleiere som har fordommer mot uføre, og jeg gruer meg selv til den dagen det blir aktuelt å flytte igjen (jeg ble ufør året etter at jeg flyttet inn her jeg bor). Anonymkode: 215d0...650 4 7
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #3 Skrevet 16. juni 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Tror jeg ville sagt noe som "Jeg har bakgrunn som tanntekniker, men er ikke i jobb lenger på grunn av en trafikkskade". Vi har jo fått dokumentert her på forumet at det er en del utleiere som har fordommer mot uføre, og jeg gruer meg selv til den dagen det blir aktuelt å flytte igjen (jeg ble ufør året etter at jeg flyttet inn her jeg bor). Anonymkode: 215d0...650 Når jeg tenker meg om, kanskje like greit å å presisere "ufør pga av en trafikkskade" fremfor "ikke i jobb", ellers kan det vel tolkes som at inntekten er utrygg.. Anonymkode: 215d0...650 12 6
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #4 Skrevet 16. juni 2022 Ville unngått å si det. Ingen vits å opplyse om ting som kan brukes mot deg. Si du har fast inntekt. Det er sant og det eneste utleier trenger vite. Anonymkode: eb3d8...be1 14 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #5 Skrevet 16. juni 2022 Jeg opplevde at utleier spurte om hva jeg var ufør pga, syntes det var ubehagelig. Anonymkode: 987d7...39e 6
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #6 Skrevet 16. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ville unngått å si det. Ingen vits å opplyse om ting som kan brukes mot deg. Si du har fast inntekt. Det er sant og det eneste utleier trenger vite. Anonymkode: eb3d8...be1 Sist jeg leide måtte jeg fylle ut et skjema der jeg skrev hva jeg jobbet med og også tidligere referanser når det gjaldt leie.av skrev jeg at jeg var i jobb som tanntekniker på mitt forrige arbeidssted og håpet at de ikke ville sjekke det, og det gjorde de ikke heldigvis. Jeg føler at jeg blir sett på som en kriminell når jeg sier at jeg har uføretrygd og presiserer at jeg har vært en trafikkulykke. Jeg ser jo helt normal ut og verken halter eller går med nakkekrage, så det er vanskelig for folk å tro når df møter en dame som ser velfungerende ut. Ts Anonymkode: 04845...10b 5
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #7 Skrevet 16. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg opplevde at utleier spurte om hva jeg var ufør pga, syntes det var ubehagelig. Anonymkode: 987d7...39e De lurer sikkert på om du er psykisk syk. Du kan kanskje svare pga fysisk sykdom? Det er mer 'akseptabelt' enn psykisk. Psykisk kan være så mangt med like mange uttrykk. Anonymkode: f1542...592 3 1
DrueSmoothie Skrevet 16. juni 2022 #8 Skrevet 16. juni 2022 (endret) Jeg ville hvertfall IKKE løyet! Ved å si at du er utdannet tanntekniker, men ikke si noe mer så sier du, i mine øyne, mellom linjene at det er det du jobber som... Men om du fortsetter med at "men etter en trafikkulykke så har jeg dessverre blitt uføretrygdet" så er det noe helt annet. Og da sier du egentlig nok til at det ikke trenger å komme flere spørsmål heller OG, jeg tror det ser langt bedre ut på leiemarkedet å faktisk være uføretrygdet, enn å være arbeidsledig, men arbeidsfør Pluss at om du i tillegg sier hva du er utdannet som og har jobbet som så forteller du også at du i utgangpunktet ønsket et yrkesaktivt liv Så det er ikke sikkert det er så negativt som du føler det som Uføretrygdede har jo om ikke annet stabil inntekt Endret 16. juni 2022 av DrueSmoothie 4 2
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #9 Skrevet 16. juni 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ville unngått å si det. Ingen vits å opplyse om ting som kan brukes mot deg. Si du har fast inntekt. Det er sant og det eneste utleier trenger vite. Anonymkode: eb3d8...be1 Jeg tror mange utleier ønsker å vite litt om potensielle leietakere, og da er det naturlig at yrke kommer opp. Da kan det bli vanskelig å bare få formidlet at man har inntekt og det er det. AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg opplevde at utleier spurte om hva jeg var ufør pga, syntes det var ubehagelig. Anonymkode: 987d7...39e Ja, jeg er forberedt på at det spørsmålet vil kunne komme den dagen jeg flytter, og tenker derfor det er greit å ha forberedt en formulering på forhånd. Anonymkode: 215d0...650 4
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #10 Skrevet 16. juni 2022 Ikke lyg i allefall. Anonymkode: cbdaf...85f 1 2
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #11 Skrevet 16. juni 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg skal på visning på en utleie leilighet i dag, og siden jeg er ufør etter en trafikkulykke er jeg litt i tvil om jeg skal si at jeg er uføretrygdet, eller bare skal si at jeg er utdannet tanntekniker når utleier spør hva jeg gjør på. Jeg pleier ofte å si til folk at jeg er utdannet som det for å slippe masse ubehagelige spørsmål, for det er jo veldig mye stigmatisering rundt uføretrygd. Før jeg var involvert i en trafikkulykke var jeg i full jobb, men etter ulykken hvor jeg fikk kvestet nakke hode og rygg, har jeg ikke sjans til å fortsette i yrket mitt eller å omskolere meg. Jeg har fast inntekt, er ikke rik men jeg er seriøs og betaler alle regningene mine ved forfall. Har veldig lyst på denne leiligheten og er redd for at det at jeg er uføretrygdet ødelegger for meg. Anonymkode: 04845...10b Forrige gang så sa jeg at jeg var uføretrygdet pga yrkesskade / alvorlig astma. Men nå sist så spurte ikke utleier om hva jeg holdt på med engang. Hvis du skal bo i samme bolig som utleier er det nok lurt å si at du er uføretrygdet og hvorfor, fordi da finner gjerne utleier ut at du er hjemme på dagtid. Men hvis du bor et stykke unna utleier så hadde jeg nok godt for "utdannet som" varianten Lykke til på visning Anonymkode: bef93...829 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #12 Skrevet 16. juni 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Forrige gang så sa jeg at jeg var uføretrygdet pga yrkesskade / alvorlig astma. Men nå sist så spurte ikke utleier om hva jeg holdt på med engang. Hvis du skal bo i samme bolig som utleier er det nok lurt å si at du er uføretrygdet og hvorfor, fordi da finner gjerne utleier ut at du er hjemme på dagtid. Men hvis du bor et stykke unna utleier så hadde jeg nok godt for "utdannet som" varianten Lykke til på visning Anonymkode: bef93...829 Da jeg svarte på annonsen skrev jeg alder og at jeg er utdannet tanntekniker, og det er ikke løgn for det er jo det jeg er utdannet som. Ts Anonymkode: 04845...10b 1 1
Gjest Ghostface Skrevet 16. juni 2022 #13 Skrevet 16. juni 2022 Du trenger vel ikke si noe før utleier spør. Så lenge du klarer å betale skal det vel være greit?
Gjest Villfisker Skrevet 16. juni 2022 #14 Skrevet 16. juni 2022 (endret) Det er nok best å være ærlig. Mange utleiere sjekker om det leietaker sier er sant. Du kan jo redegjøre for hvorfor du er ufør, og trygd er jo en sikker inntekt. Dermed er du også sikker betaler. Vil tro du har bedre utbetalt enn en minsteufør også, ettersom du var utdannet, og i full jobb før ulykken. Det er mye mindre stigma rundt uføre som blir det pga en ulykke, eller de som har et synlig handicap. Trist, men sant. Skulle utleier få mistanke på et senere tidspunkt, vil det kunne forsure leieforholdet. Mye bedre å være ærlig fra starten av da. Det betyr likevel ikke at du trenger å utbrodere hele privatlivet ditt Endret 16. juni 2022 av Villfisker
Gjest Villfisker Skrevet 16. juni 2022 #15 Skrevet 16. juni 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Da jeg svarte på annonsen skrev jeg alder og at jeg er utdannet tanntekniker, og det er ikke løgn for det er jo det jeg er utdannet som. Ts Anonymkode: 04845...10b Da kan du heller svare hvis utleier spør. Men du får vurdere om du vil det eller ikke.
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #16 Skrevet 16. juni 2022 Som utleier selv er ikke ufør på grunn av trafikkulykke noe som ville skremt meg fra å inngå en leiekontrakt. Jeg ville dog vært usikker dersom man ikke spesifiserte grunnen. Jeg er generelt skeptisk til å leie ut til noen med store psykiske problemer, fordi jeg har dårlige erfaringer med dette. Anonymkode: e03d4...733 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #17 Skrevet 16. juni 2022 Noen utleiere syns det er en fordel med uføre (stabil inntekt) andre syns det er en uting (galne folk som kan herpe stedet). Anonymkode: cbdaf...85f
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #18 Skrevet 16. juni 2022 Vil ikke sagt noen av delene, bare å si at du har fast inntekt. For det har du jo, ingen løgn, og ingen unødvendig belastning for deg selv. Anonymkode: 994fc...084
Helene Skrevet 16. juni 2022 #19 Skrevet 16. juni 2022 Jeg er utleier, og har vært det i over 20 år. Er ufør selv. Hovedtanken min, det er en veldig stabil inntekt. Vær åpen. 2 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #20 Skrevet 16. juni 2022 Er det seriøst normalt å spørre om? Jeg har leid ut i flere år, men aldri spurt hva de jobber med.. I motsetning til de andre synes jeg absolutt du kan la være å si du er ufør om du ikke ønsker, vi utleiere har ikke noe med det. Hvis du blir spurt hva du jobber med er det jo vanskelig å komme utenom å svare da, den ser jeg. Selv om ufør er stabil inntekt betyr det også som oftest at du er mye hjemme, noe som noen liker og noen ikke. De aller fleste driter vel i det så lenge du er snill og rolig, og betaler på tida. Anonymkode: 8d77a...efc 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå