AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #1 Skrevet 16. juni 2022 Jeg har tørre øyne som klør, og nå hender det at jeg blir helt rød(antar det er sprengte blodkar) i øyeviten, nærmest øyekroken. Ser ut som en tredagers fylla har vært på gang😬 Har både øyedråper og salve, men det skaper irritasjon på det røde øyet. Da jeg ikke orker runde med fastlege, 9 mnd ventetid på spesialist, prøver jeg selv å finne ut what to do. Evt har de jo den øyeklinikken i Oslo. Men hva gjør jeg for å unngå å klø når jeg sover🥺hadde en kald, våt vaskeklut over øyet i natt. Men blir kløing. Kan en optiker hjelpe🧐 Anonymkode: b39dd...617 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #2 Skrevet 16. juni 2022 Ps. Selv om det regner her er det generelt tørr inneluft i min nye, godt isolerte bolig som har balansert ventilasjonsanlegg.Har prøvd å bruke luftfukter hele vinteren. Anonymkode: b39dd...617
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #3 Skrevet 16. juni 2022 Regner her NÅ, mente jeg. Trodde de røde øynene var mer vanlig ved kulde. Anonymkode: b39dd...617
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #4 Skrevet 16. juni 2022 Ta en zyrtec hver kveld Anonymkode: 845f2...04f
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #5 Skrevet 16. juni 2022 Tja, eneste som har fungert for meg er tåreplugger. Tåreplugger stenger tårepunktene slik at væsken blir lengre i øyet. Jeg hadde tatt meg en tur til Tørreøyneklinikken. Anonymkode: 983e3...861
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #6 Skrevet 16. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ta en zyrtec hver kveld Anonymkode: 845f2...04f Det gjør jeg også. En morgen og en om kvelden. Anonymkode: 983e3...861
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #7 Skrevet 16. juni 2022 Allergimedisin(?kr. Ja kan prøve det☺️er konstant tett i nese, ubehag i bihuler og sår hals. Men en rekke med tester(offentlig og privat) har ikke avdekket allergier utover støv og nikkel. Anonymkode: b39dd...617
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #8 Skrevet 16. juni 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Allergimedisin(?kr. Ja kan prøve det☺️er konstant tett i nese, ubehag i bihuler og sår hals. Men en rekke med tester(offentlig og privat) har ikke avdekket allergier utover støv og nikkel. Anonymkode: b39dd...617 Du har jo symptomer på en allergisk reaksjon og tydeligvis en positiv test på støv som det alltid er masse av innendørs. Zyrtec er en reseptfri allergimedisin ja. Begynn med 1 på kvelden, da noen kan bli søvnig, og øk ev til morgenen også hvis behov. Fungerer det så drar du til fastlegen og ber om muligheten til å få det på resept så det blir litt rimeligere. Anonymkode: 845f2...04f
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #9 Skrevet 16. juni 2022 Kan også kjøpes på matbutikken. Tar du en i dag og hver kveld framover så vil jeg tro du ser en effekt allerede før det har gått en uke. Anonymkode: 845f2...04f
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #10 Skrevet 16. juni 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Kan også kjøpes på matbutikken. Tar du en i dag og hver kveld framover så vil jeg tro du ser en effekt allerede før det har gått en uke. Anonymkode: 845f2...04f Takk☺️zyrtec påvirker ikke andre medisiner? Eller dysbiose i mage?🥴 Anonymkode: b39dd...617
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #11 Skrevet 16. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Takk☺️zyrtec påvirker ikke andre medisiner? Eller dysbiose i mage?🥴 Anonymkode: b39dd...617 Her må du høre med fagfolk. Hvis ikke farmasøytene kan gi deg et svar så ringer du legekontoret. Anonymkode: 845f2...04f
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #12 Skrevet 16. juni 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Allergimedisin(?kr. Ja kan prøve det☺️er konstant tett i nese, ubehag i bihuler og sår hals. Men en rekke med tester(offentlig og privat) har ikke avdekket allergier utover støv og nikkel. Anonymkode: b39dd...617 Er det så lang ventetid for øyelege, hos deg da?😧 Jeg måtte bare vente i noen få uker. Og noen ganger så har jeg ringt og sagt i fra om at jeg er veldig plaget, og gjerne vil ha en avlyst time, hvis noen avlyser før min oppsatte time. Da har jeg kommet inn mye tidligere. Du kan jo prøve med sånne gel øyedråper, som skal gi mer fukt? Jeg har brukt Thealoz duo i gel, og Hylo Dual Intense. Det lindret mer en vanlige dråper. Du kan jo høre hva de anbefaler på apoteket. Hva bruker du nå da? Anonymkode: f5f62...ce5
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #13 Skrevet 16. juni 2022 En optiker kan være til god hjelp. Selv er jeg mest fornøyd med salven vitA pos og dråpene hylogel. Har du en allergi i bunn bør selvsagt denne behandles. Anonymkode: 9a6d3...712
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #14 Skrevet 16. juni 2022 Jeg bruker artelac øyedråper. Husker ikke hva salven heter(bruker salve en uke, dråper neste uke osv). Hehe vet ikke eksakt ventetid, men etter x antall runder i helsevesenet ang andre tilstander, sliter jeg mest med tiltro til den faglige dyktigheten🙈Var til off.øyelege/spes. for 12 år siden, som påviste tørrhet og sendte meg til utredning før sjøgrens. Men biopsi på spyttkjertel var negativ. Selv om jeg fyller flere kriterier, var det ikke nok. Og uansett finnes det lite behandlingstilbud ang den tilstanden. Anonymkode: b39dd...617
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #15 Skrevet 16. juni 2022 Andre kommer med veldig gode tips! Jeg ville prøvd en ting om gangen en periode slik at du vet hva som fungerer og ikke måtte bruke masse unødvendige produkter lenge fordi det er usikkert hva som fungerer Anonymkode: 845f2...04f
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #16 Skrevet 16. juni 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Jeg bruker artelac øyedråper. Husker ikke hva salven heter(bruker salve en uke, dråper neste uke osv). Hehe vet ikke eksakt ventetid, men etter x antall runder i helsevesenet ang andre tilstander, sliter jeg mest med tiltro til den faglige dyktigheten🙈Var til off.øyelege/spes. for 12 år siden, som påviste tørrhet og sendte meg til utredning før sjøgrens. Men biopsi på spyttkjertel var negativ. Selv om jeg fyller flere kriterier, var det ikke nok. Og uansett finnes det lite behandlingstilbud ang den tilstanden. Anonymkode: b39dd...617 Jeg bruker også Artelac, men måtte bruke gel-øyedråper i tillegg, da Artelac ikke ga nok lindring. Da drypte jeg 3-4 ganger med gel. Også brukte jeg Artelac innimellom, så ofte jeg trengte. Nå prøver jeg med IRPL behandling, og det hjelper!!😍🥳 Anonymkode: f5f62...ce5
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #17 Skrevet 16. juni 2022 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Jeg bruker også Artelac, men måtte bruke gel-øyedråper i tillegg, da Artelac ikke ga nok lindring. Da drypte jeg 3-4 ganger med gel. Også brukte jeg Artelac innimellom, så ofte jeg trengte. Nå prøver jeg med IRPL behandling, og det hjelper!!😍🥳 Anonymkode: f5f62...ce5 Interessant, er dette på den klinikken for tørre øyne i Oslo? Eller gjøres det offentlig? er i grunn sikker på at det kun er privat, med min sedvanlige flaks😅Hva heter de gel-øyedråpene?🙏 Anonymkode: b39dd...617
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #18 Skrevet 16. juni 2022 Tørre øyne får du fordi øyet enten produserer for lite tårevæske og eller for lite fettstoffer. Tørre øyne har ingenting med tørr luft, regnvær eller andre værfenomener å gjøre. du klør fordi du er tørr, neppe fordi du er allergisk. Tåreplugger har ingen effekt dersom du mangler fettstoffer i øyets væske. Da renner du øver, med for mye tårevæske. Tørre øyne klinikken koster mye, og kan ikke gjøre mer eller mindre enn en øyelege, privat eller offentlig. Du kan be om å få stå på ringelisten dersom øyelegen du er henvist til får avbestilte timer de ønsker å få raskt fylt opp. På apoteket kan du kjøpe Viscotears eller Oftalgel, uten resept. Disse to er de beste og de dråpene øyeleger gir deg beskjed om å bruke rikelig av. 6-10 ganger for dagen. Å gå med tørre øyne uten hyppig drypping skader hornhinnen på sikt. Dog kan det være du har infeksjon i øynene og bør tilses av fastlegen. (Akuttmedisin). Forutsetter at fastlegen har tatt blodprøver for å utelukke Sjøgrens syndrom? Anonymkode: 2135c...006
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #19 Skrevet 16. juni 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Interessant, er dette på den klinikken for tørre øyne i Oslo? Eller gjøres det offentlig? er i grunn sikker på at det kun er privat, med min sedvanlige flaks😅Hva heter de gel-øyedråpene?🙏 Anonymkode: b39dd...617 Hylo-Dual Intense, heter øyedråpene. Er offentlig ja 😕 Koster 1200 per behandling, og da er det først 4 ganger, og så en gang i året (tror jeg, litt usikker). Jeg får behandling hos Alliance Optikk. Men man må sjekke at sitt sted har den behandlingen, på nett først! Tørreøyneklinikken har nok den lysbehandlingen, de også. Og andre behandlingssteder i landet. Heter IRPL/IPL for tørre øyne, hvis du vil sjekke det ut. Anonymkode: f5f62...ce5
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #20 Skrevet 16. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tørre øyne får du fordi øyet enten produserer for lite tårevæske og eller for lite fettstoffer. Tørre øyne har ingenting med tørr luft, regnvær eller andre værfenomener å gjøre. du klør fordi du er tørr, neppe fordi du er allergisk. Tåreplugger har ingen effekt dersom du mangler fettstoffer i øyets væske. Da renner du øver, med for mye tårevæske. Tørre øyne klinikken koster mye, og kan ikke gjøre mer eller mindre enn en øyelege, privat eller offentlig. Du kan be om å få stå på ringelisten dersom øyelegen du er henvist til får avbestilte timer de ønsker å få raskt fylt opp. På apoteket kan du kjøpe Viscotears eller Oftalgel, uten resept. Disse to er de beste og de dråpene øyeleger gir deg beskjed om å bruke rikelig av. 6-10 ganger for dagen. Å gå med tørre øyne uten hyppig drypping skader hornhinnen på sikt. Dog kan det være du har infeksjon i øynene og bør tilses av fastlegen. (Akuttmedisin). Forutsetter at fastlegen har tatt blodprøver for å utelukke Sjøgrens syndrom? Anonymkode: 2135c...006 TS har tørre og røde øyne, tett i nesen, vonde bihuler og sår hals. Det er absolutt verdt å prøve allergimedisin. Anonymkode: 845f2...04f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå