Gå til innhold

Blir Lav rente brukt mot det å senke drivstoffprisene ?


Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kredittilsynet har lenge vert bekymra for den høye husholdningsgjelden blandt mange nordmenn, og mange tatt opp mer gjeld en 5 x brutto inntekt,og  myndighetene ser fordelen med  heller å holde renten lav eller senke drivstoffprisene. 

Lav rente bli nå tydelegvis brukt som eit argument mot  det å  heller senke drivstoffprisene. Synes dette argumentet virker usmakeleg ettersom lavere drivstoffpriser  vil  kome de aller fleste  til gode, også de som har dårlig råd. Det er mange nordmenn som har vist måtehold, og slett ikkje er nedynget i gjeld, og  gjeldfrie, og for dem betyr ikkje renten noe. Boligprisene har utvilsamt  ført mange inn i en gjeldsspiral, men  de  har også hatt eit høyt forbruk ved siden av.

   

       

 

Anonymkode: fa9d3...407

Videoannonse
Annonse
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er mange nordmenn som har vist måtehold, og slett ikkje er nedynget i gjeld, og  gjeldfrie, og for dem betyr ikkje renten noe.

Mange nordmenn har kjøpt elbil, så bensinprisen betyr ingenting for dem. Samme argument som gjeld og renter. 

Man kan ikke utelukkende vurdere en økonomisk situasjon ut fra ett kriterie. Det er import, eksport, firmaer, arbeidsplasser, kroneverdi og statsfinanser som også spiller inn. At Norge skal bruke ENDA flere offentlige milliarder på å subsidiere nordmenns dårlige økonomiske avgjørelser er ikke nødvendigvis fordelaktig. 

  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Innen 2030 skal utslippene halveres, for å klare det  må nok bensinprisene kraftig opp, ikke ned.

Anonymkode: 671a7...c92

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Innen 2030 skal utslippene halveres, for å klare det  må nok bensinprisene kraftig opp, ikke ned.

Anonymkode: 671a7...c92

Og den plata bør du sende til Chinas president hvor de nå bygger flere hundre kullkraftverk for å opprettholde produksjonen av el.biler.  Krigen i Ukrania er også gedigen miljøkatastrofe, som verden sitter handlingslammet å ser på. 

De  fleste som kjøper El.biler i Norge gjør det på grunn av m.a. momsfritak m.m, og det å tenke "miljø" er heilt fjernt. Norske myndigheter legger nå eit usmakeleg press  på norske bileiere å kjøpe el. biler, og det er ingen som forløbi har fortalt hva kostnadene blir.

Anonymkode: fa9d3...407

  • Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Selv om det er noen grupper som sliter nå, så gjør ikke nordmenn flest det.

Derfor blir det helt feil å senke drivstoff-prisen, da subsidierer man en stor menge mennesker som fint har råd til å betale for bensin.

Skal man hjelpe de som sliter, bør man heller se på sosialstøtnad, bostøtte og lignende.

 

Anonymkode: 25d35...679

AnonymBruker
Skrevet

Det er to virkelige årsaker til at bensinprisen holdes høy: staten og politikerne tjener store penger, og de ønsker å kvele bilister med fossilt drivstoff i mijøhysteriets navn.

Det er de aller rikeste som sitter med de største lånene, og de kjører elbil og bryr seg lite om prisen på bensin og diesel.

Anonymkode: 5d224...5a8

  • Liker 1
Skrevet

Det enkle svaret er at det går svært bra i den norske økonomien men inflasjonen er urovekkende høy. Hele poenget med og regulere rentenivået er å redusere etterspørselen etter varer og tjenester. For liten økning i renten vil ikke virke godt nok, en for kraftig økning vil kunne strupe økonomien. Regjeringen var redd for at en reduksjon i avgiftene på drivstoff vil drive renten opp med alt det innebærers, spesielt mtp den høye gjeldsgraden norske husholdninger har. Det er en fin balanse regjeringen regjeringen må finne. Settes renten for mye opp så risikerer vi at folk må gå fra husene sine og det er ingen tjent med. Prisen på boliger vil stupe noe som vil påvirke mer eller mindre alle husholdninger. Egenkapitalen vil for mange bli tapt og mange vil oppleve at banken setter opp rentene ytterligere for å dekke sine tap. 

 

 

  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er to virkelige årsaker til at bensinprisen holdes høy: staten og politikerne tjener store penger, og de ønsker å kvele bilister med fossilt drivstoff i mijøhysteriets navn.

Det er de aller rikeste som sitter med de største lånene, og de kjører elbil og bryr seg lite om prisen på bensin og diesel.

Anonymkode: 5d224...5a8

 Målsettingen  er at  de fleste  i Norge skal kjøre el.bil før 2030, og er etterhvert blitt "dritt lei" av  å høre på dette gnålet  om  el.bil hysteriet i Norge. Det er ingen idag  som kjøper el.biler i Norge  av miljøhensyn, men det handler kun om økonomi / avgiftene. 

Dersom myndigheten hadde senket"drastisk"  prisene på offentlige transport,og miljøvennlige busser med hyppigere avganger "også i distriktsnorge" som er tilpasset brukerne hadde miljøgevinsten blitt merkar  mer synleg.

Rikdomen i Norge er blitt høyst ulikt fordelt, og grådighetskulturen lever videre.  Det er sjølvforskyldt å ta opp mer lån en "lommeboka kan bere" og tar slett ikkje synd dem.   

Anonymkode: fa9d3...407

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Det er ingen idag  som kjøper el.biler i Norge  av miljøhensyn, men det handler kun om økonomi / avgiftene.

Anonymkode: fa9d3...407

Det er bare sprøyt - tror du at du har spurt alle du eller?

Da glemte du tydeligvis meg.

Anonymkode: 25d35...679

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Det er bare sprøyt - tror du at du har spurt alle du eller?

Da glemte du tydeligvis meg.

Anonymkode: 25d35...679

Har selv elbil. Mest fordi vi spare masse på bom + drivstoff, og den er også fin å kjøre.

Anonymkode: 41d13...0a7

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er fattig, og har derfor ikke råd til bil. Men jeg har boliglån, for bolig må jeg ha. 

Og de andre jeg kjenner som er fattige, har jo ikke råd til bil.

Anonymkode: 7bd54...c05

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er fattig, og har derfor ikke råd til bil. Men jeg har boliglån, for bolig må jeg ha. 

Og de andre jeg kjenner som er fattige, har jo ikke råd til bil.

Anonymkode: 7bd54...c05

Ein bør skjerma de fattige med ved  øke tilskuddene  igjennom økning i bostøtten. Du har ikkje råd til bil, og dermed ikkje noen belastning for miljøet.

Anonymkode: fa9d3...407

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Økt pengebruk på å redusere drivstoffprisene KAN medføre noe økt rente, og det er her utfordringen ligger mht å balansere riktig mht antall som vil slite økonomisk.

Om man antar at en redusert pris på 7 kroner pr liter bensin medfører 0,5% økt styringsrente så vil en familie med 5 millioner i lån få 25000kr i økte renteutgifter (riktignok før skatt).  Besparelsen på 7kr/liter i bensin vil utgjøre 350kr for en fylling av 50 liter.

25000kr er i bespart først etter 3570 liter bensin.. ikke mange som brennes så mye bensin iløpet av et år.

Så hurtig renteoppgang er et langt større faremoment for denne familien en bensinpris. 

 

Anonymkode: f42e6...7c3

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Økt pengebruk på å redusere drivstoffprisene KAN medføre noe økt rente, og det er her utfordringen ligger mht å balansere riktig mht antall som vil slite økonomisk.

Om man antar at en redusert pris på 7 kroner pr liter bensin medfører 0,5% økt styringsrente så vil en familie med 5 millioner i lån få 25000kr i økte renteutgifter (riktignok før skatt).  Besparelsen på 7kr/liter i bensin vil utgjøre 350kr for en fylling av 50 liter.

25000kr er i bespart først etter 3570 liter bensin.. ikke mange som brennes så mye bensin iløpet av et år.

Så hurtig renteoppgang er et langt større faremoment for denne familien en bensinpris. 

 

Anonymkode: f42e6...7c3

At en normal drivstoffpris skulle tilsi 0,5% økt styringsrente er totalt urealistisk.  Det er langt mer sannsynlig at en høy drivstoffpris vil gjøre dette, da den er en inflasjonsdrivende faktor. Dette vet selvsagt rådgiverne i finansdepartementet, og et er nok også kommunisert til den politiske ledelsen der.

AnonymBruker
Skrevet
PetterKanin skrev (7 timer siden):

At en normal drivstoffpris skulle tilsi 0,5% økt styringsrente er totalt urealistisk.  Det er langt mer sannsynlig at en høy drivstoffpris vil gjøre dette, da den er en inflasjonsdrivende faktor. Dette vet selvsagt rådgiverne i finansdepartementet, og et er nok også kommunisert til den politiske ledelsen der.

Lokal energipris i Norge øker ikke kjerneinflasjon, men at det er noe inflasjonsdrivende mht lokale transportkostnader er riktig. Samtidig setter Norges bank rentenivå mer basert på kjerneinflasjon som vil øke når man øker statlig pengebruk. 
Jeg vet selvsagt ikke hvor mye renten vil øke pr krone redusert avgift på drivstoff, dette var et eksempel - men at rentekurven flyttes nærmere i tid er iallefall sikkert.

Anonymkode: f42e6...7c3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...