AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #1 Skrevet 16. juni 2022 Tenkte å brenne musikk til cd. Hvordan gjør man det enklest? Synes det tar litt tid å finne sanger på YouTube, konvertere og laste ned til pc og så brenne... Anonymkode: a2cb5...a8c
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2022 #2 Skrevet 17. juni 2022 Nedlastingen og konverteringen kan gjøres automatisk med gamle youtube-dl, eller forken yt-dlp. Først skriver man opp nettadressene til alle sangene man vil ha i en tekstfil, med én adresse pr. linje, og kaller filen f.eks. 1.txt. Deretter kjører man kommandoen: yt-dlp -i -a 1.txt -f bestaudio --extract-audio --audio-format wav --retries 100 -o "(utmappe)/%(autonumber)02d - %(title)s.%(ext)s" Dette gir filene 01 - sangtittel1.wav, 02 - Sangtittel2.wav etc. Så kan man bare brenne ut sangene på CD. Selv synes jeg at det klassiske Radioteatret fra NRK fungerer godt som sovemedisin, og der kjører jeg kommandoen: youtube-dl -i -a 1.txt -f bestaudio --extract-audio --audio-format mp3 --audio-quality 320k --embed-thumbnail --add-metadata --retries 100 -k -o "utmappe/%(series)s/%(title)s.%(ext)s" Kvaliteten på lyden man får på f.eks. YouTube er uansett ikke bedre enn m4a, så dette er ikke stort å skryte av rent lydmessig. Håper dette kan være til hjelp; med ønske om en riktig fin sommer ...! - Brian Anonymkode: e28f0...5a8
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2022 #3 Skrevet 17. juni 2022 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Nedlastingen og konverteringen kan gjøres automatisk med gamle youtube-dl, eller forken yt-dlp. Først skriver man opp nettadressene til alle sangene man vil ha i en tekstfil, med én adresse pr. linje, og kaller filen f.eks. 1.txt.Deretter kjører man kommandoen: yt-dlp -i -a 1.txt -f bestaudio --extract-audio --audio-format wav --retries 100 -o "(utmappe)/%(autonumber)02d - %(title)s.%(ext)s" Dette gir filene 01 - sangtittel1.wav, 02 - Sangtittel2.wav etc. Så kan man bare brenne ut sangene på CD. Selv synes jeg at det klassiske Radioteatret fra NRK fungerer godt som sovemedisin, og der kjører jeg kommandoen: youtube-dl -i -a 1.txt -f bestaudio --extract-audio --audio-format mp3 --audio-quality 320k --embed-thumbnail --add-metadata --retries 100 -k -o "utmappe/%(series)s/%(title)s.%(ext)s" Kvaliteten på lyden man får på f.eks. YouTube er uansett ikke bedre enn m4a, så dette er ikke stort å skryte av rent lydmessig. Håper dette kan være til hjelp; med ønske om en riktig fin sommer ...! - Brian Anonymkode: e28f0...5a8 Dette var helt gresk for meg. Hvor skriver jeg yt-dlp -i -a 1.txt -f bestaudio --extract-audio --audio-format wav --retries 100 -o "(utmappe)/%(autonumber)02d - %(title)s.%(ext)s"? Anonymkode: a2cb5...a8c
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2022 #4 Skrevet 18. juni 2022 Hvis du skal høre på musikk fra YouTube så er det enkleste å abonnere på YouTube Premium, da kan du laste ned musikken på telefonen din og høre på den selv når du ikke har nett. Dette med å laste ned musikk fra YouTube og brenne på CD er strengt tatt piratkopiering. Anonymkode: db840...d44 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2022 #5 Skrevet 18. juni 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hvis du skal høre på musikk fra YouTube så er det enkleste å abonnere på YouTube Premium, da kan du laste ned musikken på telefonen din og høre på den selv når du ikke har nett. Dette med å laste ned musikk fra YouTube og brenne på CD er strengt tatt piratkopiering. Anonymkode: db840...d44 Vil ikke høre via mobil. Føler d krever ekstremt mye batteri. Har bare cdspiller i bilen, ikke dabradio. Derfor vil jeg ha CDer. Hmm.. Anonymkode: a2cb5...a8c
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2022 #6 Skrevet 18. juni 2022 5 hours ago, AnonymBruker said: Vil ikke høre via mobil. Føler d krever ekstremt mye batteri. Har bare cdspiller i bilen, ikke dabradio. Derfor vil jeg ha CDer. Hmm.. Anonymkode: a2cb5...a8c Det du lurer på er i bunn og grunn brudd på opphavsrett/åndsverkslov og sikker mer til. Dermed er det beste rådet det du allerede har fått - abonner på youtube premium og last ned, ev. kjøp sangene på Spotify eller iTunes. Anonymkode: 9a714...d81 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2022 #7 Skrevet 18. juni 2022 10 hours ago, AnonymBruker said: Hvis du skal høre på musikk fra YouTube så er det enkleste å abonnere på YouTube Premium, da kan du laste ned musikken på telefonen din og høre på den selv når du ikke har nett. Dette med å laste ned musikk fra YouTube og brenne på CD er strengt tatt piratkopiering. Anonymkode: db840...d44 På hvilken måte ...? Når man legger ut ting på nettet som alle kan ha tilgang til, må man også ta i betraktning at folk kan lagre dette om de ønsker det - slik som med bilder eller HTML-sider som man enkelt kan laste ned fra en hvilken som helst webside. Det samme gjelder YouTube; når man hører en sang der online, får man i praksis en datastrøm overført til PC-en sin, og så vidt jeg vet, finnes det ingen lov som forbyr å ta vare på denne datastrømmen til offline bruk, noe som man teknisk sett gjør med programmer som youtube-dl, eller websider som tilbyr nedlasting fra YouTube. Dette er så velkjent at alle som legger ut noe på YouTube, burde være klar over dette - men samtidig er lydkvaliteten i m4a til de grader komprimert at plateselskaper og artister gledelig legger legger ut musikken sin der - vel vitende om at alle kan lagre dette til offline bruk uten å bryte effektive kopisperrer som forhindrer dette. Så lenge man bruker materialet til privat bruk uten å spre det videre (dette hadde klart vært piratkopiering enten det er snakk om tekst, bilder eller lyd), kan man derfor i mine øyne med god samvittighet lagre ting fra YouTube, og brenne dette på CD uten å være på feil side av loven. Med ønske om en riktig god helg. - Brian Anonymkode: e28f0...5a8 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2022 #8 Skrevet 18. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): På hvilken måte ...? Når man legger ut ting på nettet som alle kan ha tilgang til, må man også ta i betraktning at folk kan lagre dette om de ønsker det - slik som med bilder eller HTML-sider som man enkelt kan laste ned fra en hvilken som helst webside. Det samme gjelder YouTube; når man hører en sang der online, får man i praksis en datastrøm overført til PC-en sin, og så vidt jeg vet, finnes det ingen lov som forbyr å ta vare på denne datastrømmen til offline bruk, noe som man teknisk sett gjør med programmer som youtube-dl, eller websider som tilbyr nedlasting fra YouTube. Dette er så velkjent at alle som legger ut noe på YouTube, burde være klar over dette - men samtidig er lydkvaliteten i m4a til de grader komprimert at plateselskaper og artister gledelig legger legger ut musikken sin der - vel vitende om at alle kan lagre dette til offline bruk uten å bryte effektive kopisperrer som forhindrer dette. Så lenge man bruker materialet til privat bruk uten å spre det videre (dette hadde klart vært piratkopiering enten det er snakk om tekst, bilder eller lyd), kan man derfor i mine øyne med god samvittighet lagre ting fra YouTube, og brenne dette på CD uten å være på feil side av loven. Med ønske om en riktig god helg. - Brian Anonymkode: e28f0...5a8 Les brukervilkårene til YouTube, det er ikke komplisert. YouTube-DL er forresten en programvare som er utdatert for lenge siden, det finnes langt mer brukervennlige alternativer hvis man først er så gnien eller fattig at man må ty til piratkopiering eller andre metoder som strider mot nettsidens vilkår. Hvorfor tror du at det finnes programmer og nettsider som gjør det mulig å laste ned fra YouTube i første omgang?. AnonymBruker skrev (7 timer siden): Vil ikke høre via mobil. Føler d krever ekstremt mye batteri. Har bare cdspiller i bilen, ikke dabradio. Derfor vil jeg ha CDer. Hmm.. Anonymkode: a2cb5...a8c Jeg har ikke brukt cd'er i bilen siden 2007, etter at jeg kjøpte min første bilstereo med Bluetooth så har jeg alltid spilt av musikken fra mobilen til bilstereoen. Det bruker veldig lite strøm og bonus er jo at man har handsfree som går over anlegget i bilen. Slipper også å fikle med cd plater mens man kjører. Anonymkode: db840...d44 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2022 #9 Skrevet 18. juni 2022 Koble fm-sender til mobilen og hør på Spotify via radio. Batteriet lader du mens du kjører. Anonymkode: f31f4...6c6
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2022 #10 Skrevet 18. juni 2022 Noen mobiler har også innebygd fm-sender. Anonymkode: f31f4...6c6
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2022 #11 Skrevet 19. juni 2022 2 hours ago, AnonymBruker said: Les brukervilkårene til YouTube, det er ikke komplisert. YouTube-DL er forresten en programvare som er utdatert for lenge siden, det finnes langt mer brukervennlige alternativer hvis man først er så gnien eller fattig at man må ty til piratkopiering eller andre metoder som strider mot nettsidens vilkår. Hvorfor tror du at det finnes programmer og nettsider som gjør det mulig å laste ned fra YouTube i første omgang?. Jeg har ikke brukt cd'er i bilen siden 2007, etter at jeg kjøpte min første bilstereo med Bluetooth så har jeg alltid spilt av musikken fra mobilen til bilstereoen. Det bruker veldig lite strøm og bonus er jo at man har handsfree som går over anlegget i bilen. Slipper også å fikle med cd plater mens man kjører. Anonymkode: db840...d44 Du har rett i at youtube-dl er utdatert i forhold til YouTube, men fungerer problemfritt på andre sider som NRK, så jeg bruker det fortsatt av gammel vane i min hjemmelagde Linux-distro. Hadde du sett platesamlingen min, hadde du neppe kalt meg gnien, og selv om jeg personlig ikke har bruk for dårlig m4a-lydkvalitet fra YouTube, setter jeg stor pris på for eksempel pianospill-videoene jeg finner der da jeg spiller tangenter selv, og finner ingen logikk i at jeg ikke skulle lagre dette lokalt fordi en eller annen dresskledd fyr i Statene har laget brukervilkår som sier at jeg ikke kan gjøre det; vi bor tross alt i Norge, så jeg skulle tro at norsk lov trumfer brukervilkårene til et amerikansk selskap ...? Og hvem taper penger på at jeg lagrer en pianovideo lokalt på harddisken min? Absolutt ingen. Når det gjelder programvare til nedlasting av hls-streaming, er dette ting som uten vanskeligheter kan gjøres manuelt når man finner adressen til m3u8-filen, og det eneste programmer som youtube-dl bidrar med, er å gjøre prossessen enklere; dette er ikke akkurat astrofysikk, slik at piratkopiering-diskusjonen her føles helt meningsløs; som Linux-entusiast og tilhenger av informasjonsfrihet finner man ingen mening i at eviglange, ofte uleselige brukervilkår skrevet av mennesker på den andre siden av jordkloden skal diktere sunn fornuft. Med ønske om en fortsatt fin helg. - Brian Anonymkode: e28f0...5a8
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2022 #12 Skrevet 19. juni 2022 On 6/17/2022 at 7:16 PM, AnonymBruker said: Dette var helt gresk for meg. Hvor skriver jeg yt-dlp -i -a 1.txt -f bestaudio --extract-audio --audio-format wav --retries 100 -o "(utmappe)/%(autonumber)02d - %(title)s.%(ext)s"? Anonymkode: a2cb5...a8c Dette skriver man i Terminalen hvis man bruker Linux, eller i kommandolinjen (cmd.exe) i Windows; det å skrive tekstkommandoer kan kanskje virke litt arkaisk og fremmed til å begynne med hvis man er vant til å klikke på en knapp her eller der, men blir svært enkelt når man først blir vant til det - ved å kopiere og lime inn en enkel kommando kan man automatisere en omfattende jobb man ellers måtte bruke atskillige museklikk til. Fordelen ved å bruke kommandoer er også at man har full oversikt over hva som skjer, og enkelt kan tilpasse og endre dem etter eget ønske - i motsetning til et ferdig program, der man er prisgitt utviklerens visjoner, som ikke alltid stemmer overens med det man selv ønsker. I dette tilfellet forteller kommandoen at det er yt-dlp som skal kjøres, -i betyr at man skal ignorere feil, -a 1.txt betyr at man skal lese opplysningene i 1.txt, -f bestaudio betyr at man skal få beste tilgjengelige lydkvalitet, --extract-audio betyr at man skal få ut lyden, --audio-format wav betyr at lydfilene skal lagres i ukomprimert wav, --retries 100 betyr at man ved feil skal forsøke opptil 100 ganger, og -o definerer hvor man skal lagre de ferdige filene. For å kunne bruke denne kommandoen må man først laste ned yt-dlp (i Ubuntu/Linux Mint legger man yt-dlp-filen i /usr/local/bin), plassere filen 1.txt i samme mappe som man starter Terminalen fra, eller lage riktig filsti til 1.txt i kommandoen (selv kjører jeg et virtuelt operativsystem i RAM, og har satt opp Terminalen til å kjøre direkte fra Dokumenter; legger derfor 1.txt der), og endre "utmappe" til målmappen man ønsker å legge de ferdige filene i, før man til slutt lager CD-en. Har et eldre familemedlem som tidligere ønsket seg sanger fra YouTube på CD, så nå vet jeg hvordan dette kan gjøres enklest mulig. Fortsatt god helg ...! - Brian Anonymkode: e28f0...5a8
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2022 #13 Skrevet 19. juni 2022 Kjøp låter på itunes? Anonymkode: cd50d...ee6
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2022 #14 Skrevet 19. juni 2022 5 minutter siden, AnonymBruker said: Kjøp låter på itunes? Anonymkode: cd50d...ee6 En Linux-bruker foretrekker å gå naken på glasskår på Karl Johan enn å støtte noe fra den fæle kapitalisten Apple som bruker et navn som ikke engang er deres eget. Her er forresten det originale Apple, startet av The Beatles: Anonymkode: e28f0...5a8
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2022 #15 Skrevet 19. juni 2022 13 hours ago, AnonymBruker said: En Linux-bruker foretrekker å gå naken på glasskår på Karl Johan enn å støtte noe fra den fæle kapitalisten Apple som bruker et navn som ikke engang er deres eget. Her er forresten det originale Apple, startet av The Beatles: Anonymkode: e28f0...5a8 Kjøp dem på Bandcamp da. Anonymkode: 800c8...6cf
jukkapalme Skrevet 19. juni 2022 #16 Skrevet 19. juni 2022 (endret) Kan du ikke bare ta med noen CD-er og ha i bilen og bytte de ut av og til da? Jeg har også CD-spiller i min gamle Toyota og jeg har ikke giddet å brenne CD-er til bilen. Har gjort det før da, for 20 + år siden. Da la jeg inn CD-ene mine på pc-en først og brant de over på en cd-rom. Tok laaang tid, husker jeg. Men er vel ikke så mange som driver med det lenger. Endret 19. juni 2022 av jukkapalme 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2022 #17 Skrevet 19. juni 2022 59 minutter siden, AnonymBruker said: Kjøp dem på Bandcamp da. Anonymkode: 800c8...6cf Hvorfor det ...? Folk i krigsherjede Ukraina har mer behov for penger; dersom man har så god råd at man ønsker å betale for tekst, bilder eller lyd på nett (teknisk sett går alt dette ut på det samme), anbefales det å heller overføre pengene til et godt formål. Anonymkode: e28f0...5a8
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå