Gå til innhold

Driver butikkene rovdrift på de unge ansatte? Sønnen min ble satt opp på å jobbe selv om han i forkant ba om å ikke bli satt opp i dag😢

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er fest i kveld med vitnemålsutdeling etter ferdig videregående og denne festen har vi visst om en stund. Er både for ungdommer med foreldre.  
Sønnen min har fått jobb i butikk og blir satt opp på vakter 14 dager frem i tid om gangen. Han har bedt om å ikke bli satt opp i kveld men det ble han likevel og på grunn av nattåpent i kveld så får han ikke endret på det og må på jobb. Er dette vanlig for de unge som jobber i butikker?  Er det vanlig at de bare må godta å bli satt opp selv om de i forkant har bedt om å ikke jobbe?

Anonymkode: 896fd...d95

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

men det ble han likevel og på grunn av nattåpent i kveld så får han ikke endret på det og må på jobb.

Kanskje alle må jobbe denne kvelden og timene må fordeles. 

Noen ganger må morsomme ting vike for jobb. Rovdrift er vel litt drøyt å kalle det, regner med han får betalt og jobber max 12 timers vakt? 

Når det er sagt, hvorfor fant ikke sønnen din ut dette for 14 dager siden og kunne ta tak i det da? 

Anonymkode: 7a6ed...c8a

• Liker 25
AnonymBruker
Skrevet

Er han vikar uten faste vakter? Da kan de ikke pålegge han å jobbe når det ikke passer.

Anonymkode: 6bfbf...257

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet

Man kan jo ønske seg fri, men ikke krav på fri. når det er sagt syns jeg det er dårlig gjort å sette opp han den dagen han har bedt om fri. 

• Liker 14
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Er fest i kveld med vitnemålsutdeling etter ferdig videregående og denne festen har vi visst om en stund. Er både for ungdommer med foreldre.  
Sønnen min har fått jobb i butikk og blir satt opp på vakter 14 dager frem i tid om gangen. Han har bedt om å ikke bli satt opp i kveld men det ble han likevel og på grunn av nattåpent i kveld så får han ikke endret på det og må på jobb. Er dette vanlig for de unge som jobber i butikker?  Er det vanlig at de bare må godta å bli satt opp selv om de i forkant har bedt om å ikke jobbe?

Anonymkode: 896fd...d95

Sikker på at sønnen din har klart og tydelig gitt beskjed om at han ikke kunne jobbe i dag da?

Noen ungdommer er så spake, mumler og gjør seg lite forstått. Så blir de fornærma etterpå.

Lær sønnen din å si ordentlig i fra.

Anonymkode: dded5...96b

• Liker 19
  • Nyttig 3
Skrevet

Har han fast stilling ? Om han bare løse vakter å ikke faste dager , så kan de ikke tvinge han til å jobbe. Har han fast feks annenhver lørdag og hver torsdag, så kan de tvinge han til å jobbe de dagene han har fast. Om han skal noe de dagene så må han få noen andre til å jobbe for seg, er det ingen som kan det må han jobbe selv. Men ta en prat med leder, kan være en misforståelse 😊

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammel er denne sønnen som ikke fikser det selv?

Anonymkode: eafdd...b88

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Er han vikar uten faste vakter? Da kan de ikke pålegge han å jobbe når det ikke passer.

Anonymkode: 6bfbf...257

Dette over her stemmer, men det er mange som ikke opplyser de unge om det.

Jeg ble selv utnyttet på denne måten hvor jeg fikk vakter uten spørsmål og de kunne gjerne endre seg bare noen dager før. Han må gå til tillitsvalgt og få hjelp fra de, det gjorde vi og da ble det slutt på å få vakter uten spørsmål. Som vikar i tilkalling skal man alltid kunne si nei til en vakt. 

Anonymkode: adc7a...cbf

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg regner med han kun er ekstrahjelp/0% kontrakt. Da kan han ikke settes opp på vakter uten at han sier ja. Men han visste sikkert om denne vakten som er i dag, FØR dagen i dag kom? 

Anonymkode: 410f8...091

• Liker 3
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Hvor gammel er denne sønnen som ikke fikser det selv?

Anonymkode: eafdd...b88

Altså, vi er fortsatt foreldre selv om barna våre er tenåringer. Tenåringer i sin første jobb har jo ikke kunnskap om hvordan de ordner opp i alle eventualiteter som kan oppstå i et arbeidsforhold. Til og med voksne arbeidstakere må tidvis ha hjelp fra for eksempel fagforening eller HR-avdelingen. Mener du at vi bare skal la våre tenåringsbarn seile sin egen sjø?

Endret av ItchyBitchySpider
  • Liker 27
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Selv om man ber om fridag så er det jo ingen garanti at man får fri. Det er jo uavhengig av alder. Det han skulle ha gjort var å få bekreftelse på fridag skriftlig. Som tidligere avdelingsleder så husker jeg at jeg fikk ørten tusen meldinger og samtaler om mulige fridager. Det eneste som fungerte, som mine fikk beskjed om, var å sende meg en epost sånn at jeg hadde alt liggende et sted. Noen ganger måtte tøffe avgjørelser tas, og man fikk ikke alltid fri når man ville eller måtte bytte selv. 

Anonymkode: f842a...e78

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Både arbeidstaker og arbeidsgiver bør jobbe for å gjøre det enklest mulig for hverandre. 

Hvis en arbeidsgiver nekter å gi fri på dagen arbeidstakeren blir ferdig på videregående, én dag i livet, så er arbeidsgiver faktisk både vrang og urimelig. 

Jeg har selv en jobb hvor det ikke er gitt å få fri på spesielle dager, men jeg vet at arbeidsgiver forsøker å gjøre det bedt mulig for oss. 

Anonymkode: 1e2a1...09d

• Liker 18
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Selv om man ber om fridag så er det jo ingen garanti at man får fri. Det er jo uavhengig av alder. Det han skulle ha gjort var å få bekreftelse på fridag skriftlig. Som tidligere avdelingsleder så husker jeg at jeg fikk ørten tusen meldinger og samtaler om mulige fridager. Det eneste som fungerte, som mine fikk beskjed om, var å sende meg en epost sånn at jeg hadde alt liggende et sted. Noen ganger måtte tøffe avgjørelser tas, og man fikk ikke alltid fri når man ville eller måtte bytte selv. 

Akkurat når det gjelder utdeling av diplom for videregående skole, bør en leder ha forståelse for det og strekke seg langt. Vitnemålsutdelingen på videregående skjer en gang i livet og kan ikke akkurat flyttes.

• Liker 27
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Noen sjefer er sånn dessverre. Jeg hadde bachelor avslutning.. Men måtte jobbe, selvom jeg sa tydelig ifra at jeg ikke kunne jobbe. Hun hadde også gitt beskjed til de andre at jeg ikke fikk bytte med noen. 

Anonymkode: a9125...969

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Både arbeidstaker og arbeidsgiver bør jobbe for å gjøre det enklest mulig for hverandre. 

Hvis en arbeidsgiver nekter å gi fri på dagen arbeidstakeren blir ferdig på videregående, én dag i livet, så er arbeidsgiver faktisk både vrang og urimelig. 

Jeg har selv en jobb hvor det ikke er gitt å få fri på spesielle dager, men jeg vet at arbeidsgiver forsøker å gjøre det bedt mulig for oss. 

Anonymkode: 1e2a1...09d

Nettopp. Og er dette et mindre sted, får ikke arbeidsgiveren akkurat et godt rykte på seg. Det kan bli utfordrende i fremtiden å ansette ungdommen i bedriften.

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
ItchyBitchySpider skrev (Akkurat nå):

Akkurat når det gjelder utdeling av diplom for videregående skole, bør en leder ha forståelse for det og strekke seg langt. Vitnemålsutdelingen på videregående skjer en gang i livet og kan ikke akkurat flyttes.

Jeg strakk meg alltid langt ja og stilte opp selv om det var nødvendig. Samme gjorde jeg for begravelser uansett hvor langt ut i slekten eller bare bekjente, bursdager osv. Men alle fridager er ikke mulig å gjennomføre dessverre, og andre kan ikke alltid jobbe doble vakter fordi noen vil ha en fridag. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg strakk meg alltid langt ja og stilte opp selv om det var nødvendig. Samme gjorde jeg for begravelser uansett hvor langt ut i slekten eller bare bekjente, bursdager osv. Men alle fridager er ikke mulig å gjennomføre dessverre, og andre kan ikke alltid jobbe doble vakter fordi noen vil ha en fridag. 

Jeg tviler på at alle har vitnemålsutdeling samtidig i butikken der TS sin sønn jobber...

• Liker 8
Skrevet
40 minutter siden, Miss91 said:

Man kan jo ønske seg fri, men ikke krav på fri. når det er sagt syns jeg det er dårlig gjort å sette opp han den dagen han har bedt om fri. 

Enig med dette. Syns det er utrolig dårlig gjort å sette han opp når han er har bedt om fri på grunn av en spesifikk anledning, sånn som dette som da er noe som bare skjer en gang i livet. 

Min tidligere sjef tok alltid hensyn til sånne ting. Alle som hadde noe spesielt fikk fri. Var det flere som trengte fri, så gikk det litt opp mot hverandre. En gangs opplevelse som dette hadde blitt vektlagt langt høyere enn f.eks en som ønsket seg å dra på konsert. Hun hadde enorm respekt for at vi ansatte skulle få ha et liv utenom jobb og vi fikk muligheten til å gjøre ting. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Altså, når han har fått en vaktplan 2 uker fram i tid, så er han jo forpliktet til å jobbe selv om han ikke har faste vakter på faste dager. Det er jo hele hensikten med sommervikar (som jeg regner med han er). 
At arbeidsgiver burde tilrettelagt er klart, men på en dag med nattåpent er det vanlig at hele arbeidsstokken må tas i bruk for å få dekket opp alle vakter. 
Han burde tidligere sjekket om noen andre kunne byttet med han og han kunne jobbet på dagen istedetfor evt. 

Rovdrift har dette ingenting med å gjøre hvertfall. 

Anonymkode: 056d4...b97

• Liker 8
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis man ikke klarer å bemanne ordentlig EN dag fordi EN person ønsker seg fri, så må man ansatte flere. 

• Liker 10
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...