Gå til innhold

Redusere husleie.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg flytter ut den 12.8.2020 husleie betales inn hver 1. Mnd. På 10 000 

Huseieren har allerede fått nye utleiere som flytter inn den 15.8.2020 

Skal han da få 2 husleier?

Kan jeg kreve å få redusert med 5000,-?

Anonymkode: 5078b...086

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Utleier skal ikke ha dobbelt opp. Du skal da betale til den 15, ikke lenger. 

Du betaler halve leien for august, fiks i nettbanken og informer utleier. 

Anonymkode: 2b5da...60c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel kanskje du som har satt datoen for når du skal flytte ut? I så fall er det ikke huseieres problem at du ikke benytter deg av hele mnd.

Anonymkode: d5db8...bbc

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er vel kanskje du som har satt datoen for når du skal flytte ut? I så fall er det ikke huseieres problem at du ikke benytter deg av hele mnd.

Det er utleiers problem at han har skaffet nye leietakere som tar over leiligheten den 15, i så fall. TS har leiligheten til disposisjon hele august om leien ikke blir redusert. Går dårlig med nye leietakere da.

• Liker 7
Skrevet

Hva står i kontrakten din ang oppsigelse og husleie? Dersom det står at oppsigelse løper fra 1 hver mnd hvis ikke annet er avtalt for eksempel kan du si at du i følge kontrakten kan disponere leiligheten ut mnd og at du for å være grei foreslår at du betaler husleie fre til den 15 mens de andre betaler fra den 15..  Så tar du husleien, deler på antall dager pr mnd og betaler for 15 dager hvis huseier er enig, eller du beholder nøklene ut mnd.. 

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg flytter ut den 12.8.2020 husleie betales inn hver 1. Mnd. På 10 000 

Huseieren har allerede fått nye utleiere som flytter inn den 15.8.2020 

Skal han da få 2 husleier?

Kan jeg kreve å få redusert med 5000,-?

Anonymkode: 5078b...086

Da må du sjekke i kontrakten din. Varer hver måned fra 15.-14. eller fra 1.-31.? Kan jo være «leiemåneden» varer fra midt til midt i måneden og at du betaler 1. siden det er midt i perioden?

Men hvis det er fra start til slutt og du betaler forskuddsvis den 1., så kommer det jo an på hvorfor du flytter. Har du bestemt det selv? «Kaster» utleier deg ut?

Her trengs litt mer info for å gi et godt svar :)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ost skrev (1 time siden):

Det er utleiers problem at han har skaffet nye leietakere som tar over leiligheten den 15, i så fall. TS har leiligheten til disposisjon hele august om leien ikke blir redusert. Går dårlig med nye leietakere da.

Til AB over her, før du uttaler deg sånn, vær snill og prøv i det minste å svare riktig da. 

Ost, takk for at du har hold i svaret ditt. 

Anonymkode: e95a3...215

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg flyttet inn den 17.11. Og flyttet ut 17.11. Tok husleia og delte den på 31 dager. Overførte penger for 17 dager. Neste man betaler sitt. 

Anonymkode: ebe8c...c62

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis TS betaler for hele mnd men flytter ut den 15 har ikke husleier lov til å la nye leieboere flytte inn før den 1. mnd etter. Leilighet er da TS sin ut mnd selv om hun har tømt den og ikke bruker den.

Så huseier har to valg. Utsette innflyttibg av nye leieboere til mnd etter, eller la TS slippe med halv leie.

Anonymkode: 304c9...d99

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Hvis TS betaler for hele mnd men flytter ut den 15 har ikke husleier lov til å la nye leieboere flytte inn før den 1. mnd etter. Leilighet er da TS sin ut mnd selv om hun har tømt den og ikke bruker den.

Så huseier har to valg. Utsette innflyttibg av nye leieboere til mnd etter, eller la TS slippe med halv leie.

Anonymkode: 304c9...d99

Stemmer det.

Jeg var i nøyaktig samme situasjon for en del år tilbake. Flyttet ut midt i mnd, utleier fiksa nye leietakere til å flytte inn dagen etter. Han nektet å tilbakebetale halve husleia, argumenterte med at nye leietakere bodde der gratis første halve måneden. Jeg sa da at det er helt greit, da kommer jeg og henter nøkler og bor der ut måneden iht. kontrakten, eventuelt så kan Husleietvistutvalget se på saken.

Siden utleier hadde tegnet ny kontrakt med nye leietakere fikk jeg kort tid etterpå en SMS med en beklagelse og pengene inn på kontoen kort tid etterpå.

• Liker 3
Skrevet

2022 mener du vel?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...