Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dama mi påstår  det kan ta oppmot 2 år før hun kan bli gravid etter at hun slutter på p. Piller  fordi hun har brukt det i 10 år i strekk.  Er dette noe som stemmer?  Setter pris på svar, gjerne mer utdypende enn et ja/nej 

Takk

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Ja og nei. Det kan for enkelte ta 1 år før de får syklusen tilbake igjen etter man slutter på p-piller. I tillegg er det vanlig å bruke opptil 1 år på å bli gravid - noen bruker bare et par mnd noen bruker flere år og må gjennom ivf for å få barn. Dette kan man ikke forutse, men det er greit å være forberedt på at det kan ta tid å bli gravid. 

Selv gikk jeg rett i syklus etter 10 år med p-pillebruk. Ble gravid første mnd, men den endte i en kjemisk graviditet. Fikk etter et halvt års prøving påvist pcos. Ble gravid med en spire som satt etter 13mnd ov er nå 39 uker på vei. 

Endret av Bruspulver
Skrevet
Laban92 skrev (5 timer siden):

Dama mi påstår  det kan ta oppmot 2 år før hun kan bli gravid etter at hun slutter på p. Piller  fordi hun har brukt det i 10 år i strekk.  Er dette noe som stemmer?  Setter pris på svar, gjerne mer utdypende enn et ja/nej 

Takk

Jeg gikk på denne «smellen» sluttet med p piller i desember med forbehold om at det ville ta en stund . Nå er jeg 5 måneder på vei og ble mest sannsynlig gravid i midten av januar :) Så tror ikke det er noe konkret fasit på det! 

AnonymBruker
Skrevet

Kan, ja. P-piller kan over tid gjøre det vanskelig for kroppen å komme tilbake til den hormonelle balansen. For p-pillene har tatt over hormontilførselen og kroppen kan bruke tid på å regulerer den tilbake når den ikke får tilført hormonene. Man sier at det kan ta ett års tid. Noen tar det en mnd og andre bruker opp mot to år. Noen trenger hjelp for å restarte menstruasjonen og noen blør i måneder. Mange ytterpunkter. Man sier at det er normalt å bruke ett år på blir gravid. Så det regnes ikke som unormalt om hun bruker ett år på å få syklusen tilbake og ett år på å bli gravid med aktiv prøving. Så hun tar ikke feil, men det er i verste fall. 

Anonymkode: f4c26...cca

AnonymBruker
Skrevet

Er to år siden jeg sluttet på pilla, fortsatt ikke gravid. Så varierer fra person til person

Anonymkode: 86bf4...872

Skrevet

Det er regnet som relativt normalt å bruke 8-12 mnd på å bli gravid, dersom hun har regelmessig syklus. Hvor lang tid det vil ta før hun får regelmessig syklus, er umulig å vite.

Derfor er det umulig å vite hvordan dette blir for henne/dere. Noen blir gravide 14 dager etter pilleslutt, noen bruker noen måneder, noen bruker 2 år, og andre blir ikke gravide i det hele tatt.

Så ja, dama di har rett. Det KAN ta velig lang tid. 

Det samme gjelder de som ikke har gått på pillen i det hele tatt, forresten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...