Gå til innhold

Råd for å dempe sult/fysen under slanking

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Litt inspirert av andre tråder her angående vekttap og sult, at mange synes det er vanskelig å dempe sulten på lavkcal diett. Et par råd angående det; 

1. fyll tallerken med lavkcal ingredienser; salat, grønnsaker og matvarer med høyt fiberinnhold. Disse holder deg mett lenge 

2. Rene proteinkilder- kylling, egg, biff, fisk  etc. disse holder deg mett lengre

3. drikk mye vann. Kaffe kan gi sterkere sult

4. unngå flytende kcal- juice, melk i større mengder gir en del kalorier 

5. Er du godtesjuk kan bær/frukt med litt mager kesam og sukrin gjøre nytten, men husk å passe på at du har fått i deg alle vitaminer (krom f.eks)

6. unngå sukker helt, det bare tuller med systemet

alle disse rådene sier seg selv for mange, men ikke alle vet det. Når det også gjelder sult kan det lønne seg å spise gradvis mindre, på sikt vil magesekken krympe og sulten dempes. Mye sult er ren tullesult og det er fint å være bevisst på det også, noen ganger er man egentlig bare «fysen» men ikke reellt sulten/lavt blodsukker, man kan også være dehydrert og egentlig ha behov for drikke. Da kan det lønne seg å heller drikke vann først og se om man er like sulten etterpå. 

Det å plutselig begrense kaloriinntak fra f.eks 2500 til 1700 på en dag er drastisk, gå heller ned til 2300 først og så videre nedover i kaloriinntak så det ikke føles som et enormt offer og ikke gir stor fare for overspising. 

Hilsen en som har gått ned 60 kg i vekt og holdt vekten i 10 år. 

Anonymkode: 25673...942

• Liker 3
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

For meg hjelper det å ikke spise for ofte. Det blur mye kalorier til sammen hvis man skal spise jevnt gjennom dagen. Så for meg er det lettere om jeg begrenser til 2 max 3 måltider og ingenting utenom. 

Anonymkode: 52ff5...3b0

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Periodisk faste. Jeg spiser aldri før kl. 16-17 lenger og blir ikke sulten.

Anonymkode: 1335b...b22

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Lavkarbo:)  Ketose fungerer ypperlig som appetittdemper. Etterhvert er det også lettere med intermittent-fasting. 

Målet er å lære kroppen å forbrenne fett lettere, da dette ikke gir deg store svingninger i blodsukker og fett er lettere tilgjengelig energi. I tillegg fjerner det alt av søt-sug

Anonymkode: 8efc6...580

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

For meg hjelper det å ikke spise for ofte. Det blur mye kalorier til sammen hvis man skal spise jevnt gjennom dagen. Så for meg er det lettere om jeg begrenser til 2 max 3 måltider og ingenting utenom. 

Anonymkode: 52ff5...3b0

Samme her :)  Blir mer sulten/fysen av å spise ofte/mellommåltider.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

TS. Slutt å anbefale kunstig søtning. Det følger skikkelig med blodsukker og sukkerbehovet til overvektige. 

Lærte dette på kostholdskurs arrangert av sykehuset. 

Anonymkode: 4a989...b1a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Periodisk faste. Jeg spiser aldri før kl. 16-17 lenger og blir ikke sulten.

Anonymkode: 1335b...b22

Så du skipper frokost og lunsj? Kall en spade for en spade, og dropp tullete navn!

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Så du skipper frokost og lunsj? Kall en spade for en spade, og dropp tullete navn!

Ikke meg du siterer, men ja. Periodisk faste er effektivt på mange. Jeg blir mindre fysen og overspiser ikke gjennom hele dagen. Vi er forskjellige og for noen så er dette mer passende.

Anonymkode: 8e8fb...e99

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ikke meg du siterer, men ja. Periodisk faste er effektivt på mange. Jeg blir mindre fysen og overspiser ikke gjennom hele dagen. Vi er forskjellige og for noen så er dette mer passende.

Anonymkode: 8e8fb...e99

Slutt å lag fancy navn på det å hoppe over frokost og lunsj. For det er basically det dere gjør!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Slutt å lag fancy navn på det å hoppe over frokost og lunsj. For det er basically det dere gjør!

Ingen som protesterer på det, men det er jo litt mindre omstendelig å skrive PF eller periodisk faste i stedet for å skrive "jeg hopper over frokost og lunsj". Det er nå uansett bare et begrep for å beskrive en måte å legge opp dagens måltider på, så jeg skjønner ikke problemet. 

Anonymkode: 40324...ab3

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg skal slutte å si at jeg går på periodisk faste. Heretter skal jeg si at jeg går på «Hopper over frokost, lunsj, kveldsmat, nattmat og all type småspising mellom måltider». Enig. Mye mindre fancy navn.

Anonymkode: 336ec...6fc

• Liker 7
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg synes det beste er å sørge for et godt nok måltid før jeg legger meg om kvelden, er da jeg er mest sulten. Gjerne grove karbohydrater og protein 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Men det er strengt tatt ikke de som kommenterer her som har laget et fancy navn på å skippe frokost, lunsj, mellommåltider og kveldsmat, Du må nesten si dette til f.eks Michael Mosley. Forøvrig er jeg enig i at det er enklere å si periodisk faste. 

Anonymkode: 25673...942

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Et viktig råd etter min mening er å ikke spise for lite. Det er MYE lettere å gå på en smell om man legger seg på 12-1300 kalorier daglig. Slapp og umotivert kan man også bli. De aller fleste har forbrenning nok til å gå ned jevnt hvis man ligger rundt 1800-2000 og holder seg i aktivitet. Jeg personlig lyktes først med vektnedgang da jeg godtok at noen hundre gram i uka med nedgang var mer enn nok. Det var først da at slankingen ikke tæret på meg og jeg klarte å både komme i mål og holde vekta.

Anonymkode: 673d0...e1f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.6.2022 den 12.01):

TS. Slutt å anbefale kunstig søtning. Det følger skikkelig med blodsukker og sukkerbehovet til overvektige. 

Jeg syns Pepsimax fungerer kjempefint mot søtsug. 

Anonymkode: 47614...eac

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg syns Pepsimax fungerer kjempefint mot søtsug. 

Anonymkode: 47614...eac

Enig. For meg gir sukkerfri brus en følelse av det sukkerkicket jeg krever etter et måltid. Har dessverre lagt meg til en uvane at jeg måtte avslutte et måltid med noe søtt. Pepsi Max tar den brodden av søtsuget og har faktisk hjulpet meg å gå ned i vekt. Det øker garantert ikke blodsukkeret, og for meg så trigger det overhodet ikke appetitt. Tvert imot. Det tilfredstiller søtsug. Men det er individuelt sikkert. image.thumb.png.4b45592149c01556439959bd377ffd28.png

Anonymkode: b9151...88e

• 4 uker senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.6.2022 den 12.01):

Feil. Forskning tyder på at kunstig sukker bidrar til å dempe søtsug.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...