AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #1 Skrevet 16. juni 2022 I fjor bestilte jeg en tur for mannen min, datter og svigersønn. Turen er ganske krevende og krever en del planlegging. Mye må også løses på sparket når vi er der. Dette blir opp til meg, siden mannen min er lunken til hele turen og har gjort det klart at han ikke kan hjelpe til (snakker ikke språket og har liten erfaring med reise). Datter og svigersønn gleder seg enormt og snakker nesten ikke om annet. Problemet er at livssituasjonen har endret seg etter at turen ble bestilt. Dette er datter klar over, så hun har spurt gjentatte ganger om jeg er sikker på at det blir tur. Både hun og svigersønn har tatt seg fri fra jobben, selv om de egentlig trenger pengene. Nå er det for sent å gjøre noe med det. Jeg har hele tiden trodd at jeg skulle få det til, men nå som avreise nærmer seg, vet jeg ikke om jeg orker. Jeg ligger våken om natta og bekymrer meg for logistikk og økonomi. Det hjelper ikke at vi skal fly med SAS og mellomlande på Schiphol. Det ble en ekstra stressfaktor. Er det fryktelig dårlig gjort å avlyse? De gleder seg som sagt veldig. Jeg tror jeg får det til hvis jeg må, men jeg kommer neppe til å ha glede av turen selv. Jeg burde ha sagt ifra lenge før, selvfølgelig, men jeg har ikke villet innse hvordan det står til selv heller. Jeg føler at jeg svikter og er redd hun aldri kommer til å stole på meg igjen. Anonymkode: dc789...cca
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #2 Skrevet 16. juni 2022 Din mann skal ikke lengre være med? Kommer du virkelig ikke til å få noe som helst glede av turen i det hele tatt? Kan din datter og svigersønn reise alene? Anonymkode: d47eb...ddc 7
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #3 Skrevet 16. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Din mann skal ikke lengre være med? Kommer du virkelig ikke til å få noe som helst glede av turen i det hele tatt? Kan din datter og svigersønn reise alene? Anonymkode: d47eb...ddc Mannen min skal være med, men har mest lyst til å avbestille. han presser meg ikke, men han kommer med stadige påminnelser om situasjonen vi er i. Datter og svigersønn kan ikke reise alene. De snakker ikke språket og har ingen erfaring med slike reiser. Det har strengt tatt ikke jeg heller, men da turen ble bestilt syntes jeg ikke det virket så utfordrende. Det kan godt hende at jeg får glede av turen, men siden jeg allerede før avreise ligger våken om natta, så tror jeg at det blir mye stress. I tillegg er jeg bekymret for økonomien, uten at jeg er helt sikker på at det er et problem. Som sagt har livssituasjonen endret seg etter at turen ble bestilt og jeg har ikke helt oversikt. Anonymkode: dc789...cca
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 Populært innlegg #4 Skrevet 16. juni 2022 Men hva er problemet? Å fly med sas og mellomlande er da NULL PROBLEM. Kvinn deg opp og reis på tur! Anonymkode: cea57...2ed 60 8
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 Populært innlegg #5 Skrevet 16. juni 2022 Jeg forstår ikke helt hva slags ferie som krever så mye organisering? Anonymkode: ac046...6b3 78
Gjest Albbas Skrevet 16. juni 2022 #6 Skrevet 16. juni 2022 Du skriver ikke hva problemet er. Utfra det du skriver syna jeg det er heilt tullete å avbestille.
Populært innlegg Zidji Skrevet 16. juni 2022 Populært innlegg #7 Skrevet 16. juni 2022 En må da ikke kunne snakke språket for å reise på ferie. 62
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #8 Skrevet 16. juni 2022 Hvor i alle dager er det dere skal reise? En tur som er krevende og det kreves mye planlegging, språket og mellomlandingen ei utfordring. Du må reise jorda rundt med kun å snakke engelsk. Det blir mye kjekkere om du tar ting på sparket, det er det som er ferie. Senke skuldrene. Anonymkode: 87d18...ad9 17
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #9 Skrevet 16. juni 2022 Jeg synes vel egentlig det er litt dårlig gjort å avbestille ja. Det er forståelig med ny livssituasjon, men nå har jo de du skal reise med forsikret deg flere ganger og gitt deg mulighet til å avlyse. Du sier selv at nå er det for sent for dem å endre planene noe som vil gjøre det enda kjipere med avlyst tur. Jeg tenker at du legger noe av ansvaret over på dem også kommer det til å gå helt fint. De kan planlegge uten å kunne språk. Anonymkode: 3236c...6a5 38 8
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #10 Skrevet 16. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men hva er problemet? Å fly med sas og mellomlande er da NULL PROBLEM. Kvinn deg opp og reis på tur! Anonymkode: cea57...2ed Avreise er samme dag som varslet streik. Det er kaos på Schiphol, det er bare en uke siden KLM sluttet å selge billetter dit pga kaos. Hvis vi blir forsinket, blir videre reise berørt, og jeg må finne alternative ruter på sparket. Dette er ikke en chartertur, for å si det sånn. AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg forstår ikke helt hva slags ferie som krever så mye organisering? Anonymkode: ac046...6b3 Vi skal besøke flere land som ikke nødvendigvis er turistdestinasjoner. En ganske omfattende tur. Albbas skrev (4 minutter siden): Du skriver ikke hva problemet er. Utfra det du skriver syna jeg det er heilt tullete å avbestille. Problemet er todelt. Livssituasjonen har endret seg. Jeg har blitt syk og er over på AAP, noe som påvirker økonomi. Helsesituasjonen gjør også reisen mer utfordrende for meg. Zidji skrev (4 minutter siden): En må da ikke kunne snakke språket for å reise på ferie. Landene vi skal til er ikke engelsktalende. TS Anonymkode: dc789...cca 3 2
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #11 Skrevet 16. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg synes vel egentlig det er litt dårlig gjort å avbestille ja. Det er forståelig med ny livssituasjon, men nå har jo de du skal reise med forsikret deg flere ganger og gitt deg mulighet til å avlyse. Du sier selv at nå er det for sent for dem å endre planene noe som vil gjøre det enda kjipere med avlyst tur. Jeg tenker at du legger noe av ansvaret over på dem også kommer det til å gå helt fint. De kan planlegge uten å kunne språk. Anonymkode: 3236c...6a5 Jeg hadde sannsynligvis reist dersom jeg trodde at reisefølget kom til å avlaste meg. Men erfaringsmessig er det null hjelp å få. Kanskje mannen min bidrar, hvis det er helt krise, men det blir ikke uten spydige kommentarer. Han ville i utgangspunktet ikke dra. Datteren min sliter litt og får lett panikk i stressende situasjoner. Svigersønn kjenner jeg ikke så godt, men det er mulig at han virker. TS Anonymkode: dc789...cca 1 1
Mt3 Skrevet 16. juni 2022 #12 Skrevet 16. juni 2022 Hva har endret seg? Er det økonomisk? Og vil dere i såfall få refundert pengene for turen? Er det sykdom? Utmattelse eller fysisk så en er avhengig av rullestol? Hvorfor MÅ en kunne språket? Snakker ingen engelsk der? Hvor mye mer er det som MÅ planlegges for å få en ok tur? Dumt om du avbestiller bare fordi mannen ikke er gira og du overtenker og stresser over ting som med 90% sannsynlighet vil gå i orden uansett. Men er det alvorlige endringer av omstendigheter så 🤷♀️ 14
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #13 Skrevet 16. juni 2022 På såpass kort varsel, ja. Du har hatt muligheten til å trekke deg. Mange flyselskap lar deg ombooke billetter nå, slik at dere kan få mer tid på Schiphol. Det vil hjelpe. Last ned oversettelsesprogram på mobilen, og slapp av. Anonymkode: 72708...47a 17
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #14 Skrevet 16. juni 2022 Mt3 skrev (Akkurat nå): Hva har endret seg? Er det økonomisk? Og vil dere i såfall få refundert pengene for turen? Er det sykdom? Utmattelse eller fysisk så en er avhengig av rullestol? Hvorfor MÅ en kunne språket? Snakker ingen engelsk der? Hvor mye mer er det som MÅ planlegges for å få en ok tur? Dumt om du avbestiller bare fordi mannen ikke er gira og du overtenker og stresser over ting som med 90% sannsynlighet vil gå i orden uansett. Men er det alvorlige endringer av omstendigheter så 🤷♀️ Helsesituasjonen har endret seg. Jeg var sykemeldt da turen ble bestilt, men trodde at det var kortvarig. Men jeg ble ikke bedre og er i dag over på AAP. Sykdommen er i utgangspunktet psykisk, men i den siste tiden har jeg også utfordringer med magen som skal utredes. Jeg har gått ned 10 kilo på kort tid og det mistenkes chrons. Eller det kan være psykosomatisk. Men det har ikke så mye å si, for utfordringene er de samme, med toalettbesøk og smerter. Jeg har ikke fortalt datter om mageproblemene, da jeg ikke ville bekymre henne. jeg trodde det var en langvarig matforgiftning. Jeg er en person som tror alt går over... På grunn av AAP har den økonomiske situasjonen endret seg. Deler av reisen er betalt, resten står på sparekonto. Men alt går jo opp om dagen. Det kan være greit å ha en velfylt bufferkonto. Dette er hovedargumentet til mannen min for ikke å dra. På deler av turen snakker de svært dårlig/ikke engelsk. Jeg snakker det lokale språket. På grunn av helsesituasjonen føler jeg at jeg ikke er så forberedt som jeg burde. Mye må som sagt løses på veien. Hovedproblemet er hvis SAS går ut i streik (vi skal fly samme dag som varslet streik) eller vi mister flyet vårt videre pga flyplasstrøbbel. Da turen ble bestilt var ikke dette med i beregningen, og videre flygninger er avhengig av dette. Løsningen kan være å droppe første stoppested og reise direkte til neste sted. Men dette krever at jeg finner flybilletter og overnatting på svært kort varsel. TS Anonymkode: dc789...cca 2 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #15 Skrevet 16. juni 2022 Hvilke språk er det snakk om da? Det er selvfølgelig dårlig gjort å avlyse nå Anonymkode: 1e726...d39 10
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #16 Skrevet 16. juni 2022 Riv av plasteret og avlys først som sist. Si det som det er, du har dårligere helse og dårlige økonomi. Du vil føle deg mye bedre når du har fått disse bekymringene av skuldrene dine😊 Anonymkode: 47867...1cd 8 2 3
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #17 Skrevet 16. juni 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): På såpass kort varsel, ja. Du har hatt muligheten til å trekke deg. Mange flyselskap lar deg ombooke billetter nå, slik at dere kan få mer tid på Schiphol. Det vil hjelpe. Last ned oversettelsesprogram på mobilen, og slapp av. Anonymkode: 72708...47a Det er ikke mulig å booke et tidligere fly. Eventuelt kan vi droppe første del av reisen (se svar over). Men dette er ikke hovedproblemet, altså. jeg klarer fint å booke fly og hotell, ett eller annet må jo være ledig. Flysituasjonen var liksom dråpen. Jeg sliter som sagt med mageproblemer som forverres ved stress. TS Anonymkode: dc789...cca 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #18 Skrevet 16. juni 2022 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): I fjor bestilte jeg en tur for mannen min, datter og svigersønn. Turen er ganske krevende og krever en del planlegging. Mye må også løses på sparket når vi er der. Dette blir opp til meg, siden mannen min er lunken til hele turen og har gjort det klart at han ikke kan hjelpe til (snakker ikke språket og har liten erfaring med reise). Datter og svigersønn gleder seg enormt og snakker nesten ikke om annet. Problemet er at livssituasjonen har endret seg etter at turen ble bestilt. Dette er datter klar over, så hun har spurt gjentatte ganger om jeg er sikker på at det blir tur. Både hun og svigersønn har tatt seg fri fra jobben, selv om de egentlig trenger pengene. Nå er det for sent å gjøre noe med det. Jeg har hele tiden trodd at jeg skulle få det til, men nå som avreise nærmer seg, vet jeg ikke om jeg orker. Jeg ligger våken om natta og bekymrer meg for logistikk og økonomi. Det hjelper ikke at vi skal fly med SAS og mellomlande på Schiphol. Det ble en ekstra stressfaktor. Er det fryktelig dårlig gjort å avlyse? De gleder seg som sagt veldig. Jeg tror jeg får det til hvis jeg må, men jeg kommer neppe til å ha glede av turen selv. Jeg burde ha sagt ifra lenge før, selvfølgelig, men jeg har ikke villet innse hvordan det står til selv heller. Jeg føler at jeg svikter og er redd hun aldri kommer til å stole på meg igjen. Anonymkode: dc789...cca Det ville ikke vært dårlig gjort å avbestille TIDLIG, og du har blitt spurt gjentatte ganger om du vil gjennomføre, noe du har bekreftet. Nå så nære avreise så er det ja skikkelig dårlig gjort å avlyse. Problemene på shiphol løser seg as we speak. SAS har bare KANSKJE et problem. Kanskje ikke. Anonymkode: 2f2a6...b5c 34
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #19 Skrevet 16. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er ikke mulig å booke et tidligere fly. Eventuelt kan vi droppe første del av reisen (se svar over). Men dette er ikke hovedproblemet, altså. jeg klarer fint å booke fly og hotell, ett eller annet må jo være ledig. Flysituasjonen var liksom dråpen. Jeg sliter som sagt med mageproblemer som forverres ved stress. TS Anonymkode: dc789...cca Ta deg syrenøytraliserende for magen. Stress produserer syre Anonymkode: 2f2a6...b5c 8
Gjest Albbas Skrevet 16. juni 2022 #20 Skrevet 16. juni 2022 26 minutter siden, AnonymBruker said: Avreise er samme dag som varslet streik. Det er kaos på Schiphol, det er bare en uke siden KLM sluttet å selge billetter dit pga kaos. Hvis vi blir forsinket, blir videre reise berørt, og jeg må finne alternative ruter på sparket. Dette er ikke en chartertur, for å si det sånn. Vi skal besøke flere land som ikke nødvendigvis er turistdestinasjoner. En ganske omfattende tur. Problemet er todelt. Livssituasjonen har endret seg. Jeg har blitt syk og er over på AAP, noe som påvirker økonomi. Helsesituasjonen gjør også reisen mer utfordrende for meg. Landene vi skal til er ikke engelsktalende. TS Anonymkode: dc789...cca Men kan du se annerledes på det? Det er kanskje siste mulighet på lenge til å få en slik reise? Det er også lov til å si til din datter at hun må ta mer ansvar for det praktiske. Blir det streik må hun steppe opp for å finne alternative ruter. Alle må være kjent med at terskelen din for å avlyse er lav. At det ikke er en turistdestinasjon betyr ikke at det er umulig å planlegge reisen. Folk gjør sånt hele tiden til land de ikke kjenner. Hvis helsa di er for dårlig og ingen andre vil planlegge er det ikke dårlig gjort å avlyse. Helsa først. Men det kan gå fint hvis du innerst inne har lyst.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå