Gå til innhold

Fra reseptbelagt til reseptfritt- søvn?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har stått på medisiner for søvn i årevis, og ønsker å trappe ned, for så å slutte. 

Tenker å forsøke med reseptfritt innimellom.

Melatonin er forsøkt, men antakelig ikke i tilstrekkelig dose. 

Kom gjerne med erfaringer.  

Anonymkode: 289d4...653

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Melatonin fungerer bare dersom det er det du mangler for å få sove. Selv får jeg ikke sove pga tankekjør og angst, så melatonin har ingenting for seg. 

Anonymkode: 08835...4cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Allergi medisin!! Prøv det. Den helt vanlige man får kjøpt på bensinstasjonen (zyrtec)

Anonymkode: afe17...65f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melatonin har aldri gjort noe for meg for generelle søvnproblemer, men har fungert mot jetlag i doser på 5-10mg. Dersom det er tankekjør og angst som hemmer søvn finnes det dessverre ingenting reseptfritt som kan hjelpe deg. Du må først få dratt problemet opp med rota.

Hvis/når dette ikke lenger er årsaken til søvnproblemene, er det mulig å gå av og gjenopprette sunne sovevaner. Prøv gjerne Melatonin i høyere doser evt. har eldre typer antihistamin den bivirkningen at det gjør deg trøtt, men å gå av tradisjonell sovemedisin er uansett beintøft. Du kommer til å ha mange søvnløse netter og dager hvor du har smertefullt lite energi, men om du tvinger deg selv til å ikke sove på dagtid og legge deg på et fornuftig tidspunkt, så er det faktisk mulig.

De eneste hjelpemidlene jeg bruker i dag et lydbok/podcast. Jeg pleier da å høre lydbøker/Podcasts jeg har hørt før, slik at jeg er avslappet i forhold til at jeg ikke behøver å få med meg alt innholdet.

Vil presisere at dette utelukkende er basert på egen erfaring og at jeg på ingen måte er kvalifisert for å gi råd med faglig belegg. Legen som har skrevet ut sovemedisin bør også kunne gi deg råd om hvordan du skal slutte.

Endret av Jdz
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg gikk på sovemedisiner i 8 år (begynte da jeg var ca 16), hvorav seroquel i varierende høy dose de siste 4-5 årene. Føltes helt umulig å slutte og så for meg å være medisinert resten av livet, men nå har jeg vært helt medisinfri siden desember i fjor😃 Søvnen har jevna seg ut og er nå relativt lik som på medisiner (skal sies medisinene hadde en noe lav virkning søvnmessig, men var veldig mentalt avhengig av de uansett). I overgangsfasen tok jeg melatonin for psyken sin del.😊

Anonymkode: 735c8...c8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Allergi medisin!! Prøv det. Den helt vanlige man får kjøpt på bensinstasjonen (zyrtec)

Frykter det vil gjøre det verre. At jeg blir søvnig, men ikke sovner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg gikk på sovemedisiner i 8 år (begynte da jeg var ca 16), hvorav seroquel i varierende høy dose de siste 4-5 årene. Føltes helt umulig å slutte og så for meg å være medisinert resten av livet, men nå har jeg vært helt medisinfri siden desember i fjor😃 Søvnen har jevna seg ut og er nå relativt lik som på medisiner (skal sies medisinene hadde en noe lav virkning søvnmessig, men var veldig mentalt avhengig av de uansett). I overgangsfasen tok jeg melatonin for psyken sin del.😊

Anonymkode: 735c8...c8e

:klappe:

Godt med litt optimisme! :Nikke:Står på det samme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

:klappe:

Godt med litt optimisme! :Nikke:Står på det samme. 

Ja det er lurt å slutte med det sterke antipsykotika medikamentet der. Virkelig ikke bra for kroppen Har dere lest bivirkninglisten? Sier litt🙈

https://tidsskriftet.no/2019/09/kronikk/kvetiapin-er-ikke-en-sovemedisin

Anonymkode: 06027...7b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
19 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja det er lurt å slutte med det sterke antipsykotika medikamentet der. Virkelig ikke bra for kroppen Har dere lest bivirkninglisten? Sier litt🙈

https://tidsskriftet.no/2019/09/kronikk/kvetiapin-er-ikke-en-sovemedisin

Anonymkode: 06027...7b6

Ingen vits å dyrke negativitet. Er bivirkninger med alt. Dette er gammelt nytt, uansett. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Der er det vel syyyykt mye dyrere enn på apoteket? 😬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vet du hvorfor du sliter med søvn? 

Hvis det er angst, tankekjør eller lignende, bør du se om du kan få bukt med dette først. 

Hvis du bare ikke får sove, er søvnrestriksjon å anbefale. Dette er helt medikamentfritt, og veldig effektivt (80% blir friske fra sine søvnproblemer med denne behandlingen). Men det forutsetter at du bare ikke får sove, uten at det ligger noen psykisk årsak bak. 

Anonymkode: 9575e...1e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...