AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #1 Skrevet 15. juni 2022 Hei! går for tiden siving på ntnu, noe som går ganske så greit. Har en stor interesse for fagene og synes det meste av pensum er gøy! Jobbet deltid innenfor helsesektoren, og fant fort ut at dette var noe jeg trivdes skikkelig godt med. Dermed har jeg vurdert å kombinere siving-graden min (kanskje fordype meg i noe medisin-relatert?) med medisin profesjon. Har hørt om et par som har gjennomført liknende og vært veldig fornøyde. Har i tillegg satt opp en liten plan med veileder for når jeg må ta ulike emner, så tenker det skal være gjennomførbart. Derimot er jeg usikker på om dette rett og slett blir litt «mye» utdanningsmessig? Liker tanken av å ha begge muligheter åpne, eller kunne kombinere dem i ett yrke. liker godt å studere, så tenker jeg også vil trives godt med dette. Noen som vet om disse yrkene kan være fine å kombinere i arbeidsmarkedet? Vil jeg være ettertraktet? Noen som har gjort samme? Takk på forhånd Anonymkode: b7b4a...8a3
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #2 Skrevet 15. juni 2022 Det går vel helt fint, men hvordan skal du finansiere dette? Det er 11 års utdanning, du har LK støtte til 8. Medisinstudiet har mye obligatorisk undervisning, og med arbeidsmengden på studie er det vanskelig å jobbe mye deltid utennom. Anonymkode: 74960...953 3
Snorre123 Skrevet 15. juni 2022 #3 Skrevet 15. juni 2022 (endret) Kjenner et par med flere grader/ planer om å ta mer, og vil tro markedet ser på det som en fordel med bred kompetanse. Endret 15. juni 2022 av Snorre123
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #4 Skrevet 15. juni 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Det går vel helt fint, men hvordan skal du finansiere dette? Det er 11 års utdanning, du har LK støtte til 8. Medisinstudiet har mye obligatorisk undervisning, og med arbeidsmengden på studie er det vanskelig å jobbe mye deltid utennom. Anonymkode: 74960...953 Har tenkt å ta løpet på kortere tid, og med oppsparte midler fra sommerjobber vil jeg tro det økonomiske skal gå greit. Anonymkode: b7b4a...8a3
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #5 Skrevet 15. juni 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har tenkt å ta løpet på kortere tid, og med oppsparte midler fra sommerjobber vil jeg tro det økonomiske skal gå greit. Anonymkode: b7b4a...8a3 Det er vel ikke mulig å ta medisin på kortere løp? Anonymkode: 74960...953 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #6 Skrevet 15. juni 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er vel ikke mulig å ta medisin på kortere løp? Anonymkode: 74960...953 Nei, det er riktig. Tar medisin på normert tid, men siving-emner ved siden av så løpene gjøres samtidig. Regner med å spare et par år av de totalt 11 årene. Anonymkode: b7b4a...8a3
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #7 Skrevet 15. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei, det er riktig. Tar medisin på normert tid, men siving-emner ved siden av så løpene gjøres samtidig. Regner med å spare et par år av de totalt 11 årene. Anonymkode: b7b4a...8a3 Ikke for å være pessimist, men medisinstudet er tungt - særlig i begynnelsen. Jeg kan ikke anbefale 200% studie når man studerer medisin. Klart man er forskjellig, men jeg hadde det travelt nok med medisin. Var jeg deg så ville jeg forhørt meg med flere medisinstudenter før du bestemte deg for detre. Siving har vel også en del obligatorisk undervisning, lg vil tro det øker neste semester nå som korona er borte. Husk at du også nå må fullføre utdanningen innen en hvis tid for å få omgjøring av stipend. Det er graden som avgjør det, ikke enkeltemner som tidligere. Anonymkode: 74960...953
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #8 Skrevet 15. juni 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ikke for å være pessimist, men medisinstudet er tungt - særlig i begynnelsen. Jeg kan ikke anbefale 200% studie når man studerer medisin. Klart man er forskjellig, men jeg hadde det travelt nok med medisin. Var jeg deg så ville jeg forhørt meg med flere medisinstudenter før du bestemte deg for detre. Siving har vel også en del obligatorisk undervisning, lg vil tro det øker neste semester nå som korona er borte. Husk at du også nå må fullføre utdanningen innen en hvis tid for å få omgjøring av stipend. Det er graden som avgjør det, ikke enkeltemner som tidligere. Anonymkode: 74960...953 Tenker å ta 125-150% utifra mengden obligatoriske fag jeg har, noe jeg vil tro er overkommelig ettersom jeg har en stor interesse for fagfeltet og har tatt ekstraemner kun «for gøy». Takk for tipset med lånekassa, hadde ikke tenkt på det selv! Om jeg kan spørre, hvordan synes du arbeidsmengden var fordelt utover årene? Hvilket universitet gikk du på? For å kunne sammenlikne Anonymkode: b7b4a...8a3
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #9 Skrevet 16. juni 2022 Jeg gikk medisin på NTNU, men begynte før 2010, så sannsynligvis har ting endret seg. I "min tid" kunne jeg fint tatt (flere) ekstra fag i 1. og 2.klasse, hvertfall på høst siden vi kun hadde eksamen på våren. Utfordringen er øvinger og lab, som du risikerer kolliderer med obligatorisk opplegg, og det kan jo være du har lyst til å komme inn i det sosiale og 3.og 4. var et råkjør, og selv om jeg kanskje kunne tatt et ekstra fag på høst (igjen, bare medisineksamen på vår, det tror jeg har endret seg), så vil jeg ikke anbefale det med mindre det er lette fag som du tar lett. De to årene var smekkfullt med undervisning 8-16 de fleste dager og så kom lesingen i tillegg. 5.tok jeg et ekstra fag uten problem, særlig hovedoppgavesemesteret. 6.klasse høst ok, kunne tatt et ekstra. Siste semester medisin trenger du til avsluttende eksamen! Du kan også planlegge for en siving kont eller to, eller hengefag slik at du kan styre eksamenstidspunktet. Kombinasjonen av siving og medisin kommer jo litt an på hvilken siving du går, men det er jo retninger både innenfor medisinen og utenfor hvor du kan få nytte av begge. Stikkordet er å hele tiden tenke på hvilken profil du vil ha, og hvor du ser for deg å ende opp, slik at du er litt strategisk både på ekstrajobber, emnekombinasjoner, masteroppgave og hovedoppgave. Du må også bestemme deg for om du ønsker en medisinsk spesialitet og da må ha LIS1. Lykke til! Medisinen og samfunnet har godt av folk som har variert kompetanse Anonymkode: ce577...3fd 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #10 Skrevet 16. juni 2022 Går du på NTNU kan du jo begynne med å ta dette emnet: https://www.ntnu.no/studier/emner/MFEL3010#tab=omEmnet Har du vurdert medisinsk teknologi, helseinformatikk eller velferdsteknologi? Det kan være enda lettere å kombinere/bli ferdig fortere, samt at der er ettertraktet i markedet. Anonymkode: b7c80...74b 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #11 Skrevet 16. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg gikk medisin på NTNU, men begynte før 2010, så sannsynligvis har ting endret seg. I "min tid" kunne jeg fint tatt (flere) ekstra fag i 1. og 2.klasse, hvertfall på høst siden vi kun hadde eksamen på våren. Utfordringen er øvinger og lab, som du risikerer kolliderer med obligatorisk opplegg, og det kan jo være du har lyst til å komme inn i det sosiale og 3.og 4. var et råkjør, og selv om jeg kanskje kunne tatt et ekstra fag på høst (igjen, bare medisineksamen på vår, det tror jeg har endret seg), så vil jeg ikke anbefale det med mindre det er lette fag som du tar lett. De to årene var smekkfullt med undervisning 8-16 de fleste dager og så kom lesingen i tillegg. 5.tok jeg et ekstra fag uten problem, særlig hovedoppgavesemesteret. 6.klasse høst ok, kunne tatt et ekstra. Siste semester medisin trenger du til avsluttende eksamen! Du kan også planlegge for en siving kont eller to, eller hengefag slik at du kan styre eksamenstidspunktet. Kombinasjonen av siving og medisin kommer jo litt an på hvilken siving du går, men det er jo retninger både innenfor medisinen og utenfor hvor du kan få nytte av begge. Stikkordet er å hele tiden tenke på hvilken profil du vil ha, og hvor du ser for deg å ende opp, slik at du er litt strategisk både på ekstrajobber, emnekombinasjoner, masteroppgave og hovedoppgave. Du må også bestemme deg for om du ønsker en medisinsk spesialitet og da må ha LIS1. Lykke til! Medisinen og samfunnet har godt av folk som har variert kompetanse Anonymkode: ce577...3fd Tusen hjertelig takk, dette hjalp masse! Lite spørsmål til, hehe. Vil du si 5.året er det året med best anlegg for å ta større fag/ skrive ferdig masteroppgaven (denne må skrives på normert tid). Uansett var dette til stor hjelp, takk!! Anonymkode: b7b4a...8a3
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #12 Skrevet 16. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Går du på NTNU kan du jo begynne med å ta dette emnet: https://www.ntnu.no/studier/emner/MFEL3010#tab=omEmnet Har du vurdert medisinsk teknologi, helseinformatikk eller velferdsteknologi? Det kan være enda lettere å kombinere/bli ferdig fortere, samt at der er ettertraktet i markedet. Anonymkode: b7c80...74b Ja, tenkte nettopp på noe medisinsk teknologi-rettet! Er det ettertraktet i seg selv med denne siving-graden eller kombinasjonen? Anonymkode: b7b4a...8a3
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #13 Skrevet 16. juni 2022 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Ja, tenkte nettopp på noe medisinsk teknologi-rettet! Er det ettertraktet i seg selv med denne siving-graden eller kombinasjonen? Anonymkode: b7b4a...8a3 Vet om en lege som jeg tror tok nanoteknologi etter at han var ferdig på medisinstudiet. Han var meget attraktivt på arbeidsmarkedet. Få har begge de to typene kompetanse. Anonymkode: ed8d8...301
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #14 Skrevet 16. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tusen hjertelig takk, dette hjalp masse! Lite spørsmål til, hehe. Vil du si 5.året er det året med best anlegg for å ta større fag/ skrive ferdig masteroppgaven (denne må skrives på normert tid). Uansett var dette til stor hjelp, takk!! Anonymkode: b7b4a...8a3 Du MÅ sjekke den oppdaterte studieplanen før du baserer deg på mine tips, siden opplegget har endret seg noe! Tror eksamensstrukturen er satt opp annerledes nå. Ville sagt at større fag kan legges til 1.eller 2.året høst, så lenge eksamenene ikke er endret. Alternativt vår og så konte hvis ting skjærer seg. IKKE sats på noe ekstra 3-4.klasse, de årene var forferdelig travle synes jeg. Kont i tilfelle. Master ville jeg lagt til 5.klasse, slik jeg kjente opplegget (kaaanskje 1.eller 2.,men det vil gå utover medisin og ikke minst ditt sosiale liv!). Ikke baser deg på å konte noe sommeren mellom 5-6.hvis du skal gå for LIS1, da trenger du tiden til å jobbe med lisens/som lege. Anonymkode: ce577...3fd 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #15 Skrevet 16. juni 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Ja, tenkte nettopp på noe medisinsk teknologi-rettet! Er det ettertraktet i seg selv med denne siving-graden eller kombinasjonen? Anonymkode: b7b4a...8a3 Ja, det er det. UiT har jo en egen siv.ing grad som går i denne retningen https://uit.no/utdanning/program/560071/helseteknologi_-_informatikk_sivilingenior_-_mas Anonymkode: b7c80...74b 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #16 Skrevet 16. juni 2022 Hva skal du egentlig med en kombinasjon av siving og medisin? Det er jo helt forskjellige fagfelt. Du får ikke særlig stor nytte av en siving grad i arbeidslivet til en lege, vice versa. Du drar på deg mer studiegjeld, mer jobbing, og flere år med studier. Kanskje mer fornuftig å legge inn innsats på å skaffe deg et godt nettverk (både faglig og sosialt), skaffe deg arbeidserfaring, og legge opp til et godt liv for de neste 40-60 årene. Anonymkode: cf5dc...5d8 5 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #17 Skrevet 16. juni 2022 Høres ut som et vanvittig kjør å kombinere to såpass tunge grader. Anonymkode: bd5b6...019
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #18 Skrevet 16. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hva skal du egentlig med en kombinasjon av siving og medisin? Det er jo helt forskjellige fagfelt. Du får ikke særlig stor nytte av en siving grad i arbeidslivet til en lege, vice versa. Du drar på deg mer studiegjeld, mer jobbing, og flere år med studier. Kanskje mer fornuftig å legge inn innsats på å skaffe deg et godt nettverk (både faglig og sosialt), skaffe deg arbeidserfaring, og legge opp til et godt liv for de neste 40-60 årene. Anonymkode: cf5dc...5d8 Du tenker for snevert. Det er mange områder hvor de to gradene godt kan la seg kombinere. Medisinsk fysikk, utvikling av medisinsk teknisk utstyr, utvikling av medisinsk software, større utviklingsprosjekter, bioteknologi, design og planlegging av helsebygg, forskning, forvaltning... det er egentlig bare fantasien som setter grenser. Anonymkode: ce577...3fd 2
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #19 Skrevet 16. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hva skal du egentlig med en kombinasjon av siving og medisin? Det er jo helt forskjellige fagfelt. Du får ikke særlig stor nytte av en siving grad i arbeidslivet til en lege, vice versa. Du drar på deg mer studiegjeld, mer jobbing, og flere år med studier. Kanskje mer fornuftig å legge inn innsats på å skaffe deg et godt nettverk (både faglig og sosialt), skaffe deg arbeidserfaring, og legge opp til et godt liv for de neste 40-60 årene. Anonymkode: cf5dc...5d8 Ikke som sykehuslege/fastlege, nei, men det er neppe det TS tenker. I næringslivet vil slik kompetanse være etterspurt. Forskning også, hvis man tar en PhD. Anonymkode: ed8d8...301 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #20 Skrevet 16. juni 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Du tenker for snevert. Det er mange områder hvor de to gradene godt kan la seg kombinere. Medisinsk fysikk, utvikling av medisinsk teknisk utstyr, utvikling av medisinsk software, større utviklingsprosjekter, bioteknologi, design og planlegging av helsebygg, forskning, forvaltning... det er egentlig bare fantasien som setter grenser. Anonymkode: ce577...3fd Du trenger ikke å gjennomføre studier med normert tid på 11 år for å få en fot innenfor de bransjene du nevner. Anonymkode: cf5dc...5d8 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå