AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #62 Skrevet 16. juni 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Sørg for at de er mye hos dere fremover, så får du stilt spørsmål av en litt kritisk karakter (alderstilpassede selvsagt). Lurt å lese Koranen først, så du kan hente den frem ved behov. jeg har spurt muslimske barn på besøk om de vet hva halal betyr når de spør om kjeksen jeg serverer er halal. ; de fleste aner ikke (og jeg har forklart at vi syns halal er dyremishandling og derfor spiser vi ikke det, for når de har sterke meninger om halal, har jammen vi også lov å ha sterke meninger om det) jeg har stilt de til veggs når de forteller at Gud elsker kun muslimer foran mine barn. Hvorfor det? Dette har jeg hørt en rekke ganger. Og det er veldig ufint av muslimske barn å si noe sånt til andre unger. jeg har spurt hva Koranen sier om å være glad i alle mennesker ; svarene kan overraske…. spør overfor Koranen sier at de ikke skal like hunder (profeten Mohammed hadde selv hund, og det står i Koranen At hunder som benyttes «til nytte og glede for mennesker el noe sånt, er hellige) jeg har sagt rett ut at du tror på en Gud vi ikke tror er snill og rettferdig nok til at vi velger å tro på denne Guden. Tvert imot syns vi denne guden høres ganske slem ut. Han sier for eksempel at jenter er som dyrsom man kan bestemme over, også mener han så veldig mye om hva mennesker skal gjøre og ikke gjøre som vi syns høres rart ut at en Gud skal bestemme. Hvis han skapte oss som vi er, kan han vel like oss slik som vi er da? Akkurat som jeg liker barnet mitt akkurat som hn er osv osv. Når ungene på skolen eller i nabolaget begynner å dele inn vennene sine etter religion, må man komme med noe tilbake. For det kan ikke være det som gjelder. Hvis vi skal jobbe med inkludering, må alle unger tidlig lære at man kan være helt uenige, men fortsatt være sammen og leke.hvis vi skal ta hensyn hele tiden og bare bøye oss i støvet, gjør vi ingen en tjeneste. Det er mye bedre å stille masse spørsmål. Så får man håpe ungene søker svar på disse tingene selv. Iallefall etterhvert.. og kanskje er det en spire til samhold mellom ungene på sikt, selv om de lærer forskjellige ting hjemme. Anonymkode: 796da...d5f Kan du forklare hvorfor du mener halal er dyremishandling? Anonymkode: 5cb18...f85
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #63 Skrevet 16. juni 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Kan du forklare hvorfor du mener halal er dyremishandling? Anonymkode: 5cb18...f85 Man skjærer strupen på dyret å lar det blød i hjel. Vestlige måter å ta liv av slakt av dyr er ofte mer smertefrie. Om det er dyremishandling eller ikke er diskutabelt, men det er ihvertfall en lenger dødsprosess enn en boltpistol til hode, har selv vært vitne til vanlig slakt og det var over med en gang, dyret merket ingenting før det var døde. Anonymkode: e847e...f96 1 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2022 #64 Skrevet 17. juni 2022 On 6/16/2022 at 5:31 PM, AnonymBruker said: Tenker at et barn på ti år som spør om det er bare fordi de vil vite det. Det er ikke intensjonell flagging. Vet du hva halal er? Anonymkode: e5cc7...0d6 Ja, det vet jeg veldig godt takk. Har du vært med på rituell slakting av storfe og sett det på nært hold? Det har jeg. og nei, det er ikke for å vite, og om de spør må de tåle å høre at her i huset er vi helt imot halal fordi det er dyremishandling av verste sort. Anonymkode: 796da...d5f
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2022 #65 Skrevet 17. juni 2022 Han er nysgjerrig på hvorfor hans venn er «annerledes». Han vil vite mer, og søker informasjon. Han er 10 år, og jeg tror ikke han skjønner hva det vil si å konvertere til islam og hvordan det påvirker hverdagen hans. Jeg tror dette er en fase, og at det kun er drevet av nysgjerrighet. Visst ikke, så går det bra det også. Islam er en veldig fin religion, som dessverre har fått et dårlig rykte av terrorister som bevisst feiltolker Koranen og bruker islam for å rettferdiggjøre grusomme handlinger. Anonymkode: c93fb...1d8
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2022 #66 Skrevet 17. juni 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Han er nysgjerrig på hvorfor hans venn er «annerledes». Han vil vite mer, og søker informasjon. Han er 10 år, og jeg tror ikke han skjønner hva det vil si å konvertere til islam og hvordan det påvirker hverdagen hans. Jeg tror dette er en fase, og at det kun er drevet av nysgjerrighet. Visst ikke, så går det bra det også. Islam er en veldig fin religion, som dessverre har fått et dårlig rykte av terrorister som bevisst feiltolker Koranen og bruker islam for å rettferdiggjøre grusomme handlinger. Anonymkode: c93fb...1d8 Islam er en veldig fin religion 😅🤪 nei. Bare nei!!!! Anonymkode: 796da...d5f
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2022 #67 Skrevet 18. juni 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Ja, det vet jeg veldig godt takk. Har du vært med på rituell slakting av storfe og sett det på nært hold? Det har jeg. og nei, det er ikke for å vite, og om de spør må de tåle å høre at her i huset er vi helt imot halal fordi det er dyremishandling av verste sort. Anonymkode: 796da...d5f Jeg har vært med på mange typer slakt i Pakistan. Jeg synes det er vanskelig at dyr på dø i utgangspunktet. Halal er ikke bare snakk om slakt. Mange type godterier inneholder gelatin fra svin eller storfe (som ikke er halalslaktet), og svin spiser ikke muslimer. Mange er også strenge på diverse e stoffer. Synes det er for ille at du intensjonelt skal gjøre det ubehagelig for disse barna fordi du er uenig i livssynet deres. Anonymkode: e5cc7...0d6 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2022 #68 Skrevet 18. juni 2022 AnonymBruker skrev (På 15.6.2022 den 23.19): I blokka der jeg bor er det mange innvandrerfamilier, nå har nabobarna lært min sønn (10) om islam. Sønnen min har begynt å snakke masse om hvor bra islam, lånt koranen på lydbok fra biblioteket og han sier at han er nå har blitt muslim. Vi er en ikke troende famile, der vi verken tror på kristendom eller noen andre religioner. Hvordan kan jeg få en slutt på denne påvirkningen som sønnen min er et offer av?, vi vil helst slippe å flytte da det kan bli vanskelig. Anonymkode: 6c87e...0e0 dette må han selv få bestemme Anonymkode: 39578...c6d
Perelandra Skrevet 18. juni 2022 #69 Skrevet 18. juni 2022 Tråden er ryddet for brukerdebatt, brukerangrep, krenkende innhold og svar til dette. Perelandra, mod.
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2022 #70 Skrevet 18. juni 2022 On 6/15/2022 at 11:26 PM, AnonymBruker said: Han er vel et selvstendig tenkende individ og kan tro og lese om akkurat det han vil. Anonymkode: 9f03f...268 År 600 var det nøyaktig 0 muslimer. Nå er det vel 1000000000. Da kan vi ikke late som om påvirkning og press ikke betyr noe. Anonymkode: e40bc...162 1
jabx Skrevet 26. juni 2022 #71 Skrevet 26. juni 2022 Cuckold skrev (På 16.6.2022 den 8.22): Problemet er at de som mest aktivt misjonerer for sitt livssyn lettere vil vinne de unge. Muslimer lærers ofte opp til å forherlige islam, denne religionen har kanskje enda mer dritt å svare for enn kristendommen historisk, og mens kristendommen har gjennomgått en hard lutring etter hvert som sekulære krefter vant frem, er muslimer ofte forbløffende lite villige tll å ta avstand fra Muhammeds og etterfølgernes brutale imperialisme. Hva om du lærer både din sønn og hans kamerat om hva kristendommen og islam har stått for historisk og hvordan islam preger mange udemokratiske og kvinneundertrykkende samfunn i dag? Hvordan muslimer har vanskeligere enn de fleste andre grupper med å integrere seg når de har fått fast opphold og til og med statsborgerskap i et vestlig land. Lær dem om islams regler om straff for frafall, homofili og såkalt blasfemi. Da blir sønnen din mindre sårbar for den forherligende propagandaen, og om kameratens foreldre misliker at du balanserer den forherligende fremstilling sønnen gir i misjoneringen må de bare godta at vi har livssynsfrihet i dette landet, og det var tross alt deres sønn som begynte forsøket på å påvirke og få deres sønn til å endre livsyn. Da blir det hyklersk om de skulle ha noe imot at sønnen utsettes for religionskritisk påvirkning. Dette kan også få motsatt effekt ved at sønnen tar islam i forsvar og føler seg enda tettere knyttet til den. Kanskje bedre å finne ting barnet kan reflektere rundt, f.eks. hvordan det kan finnes så mye ondt i verden hvis Gud/Allah er god, osv. La barnet selv finne veien ut av idiotien.
jabx Skrevet 26. juni 2022 #72 Skrevet 26. juni 2022 (endret) Helene1982 skrev (På 16.6.2022 den 1.00): Du glemte å svare på hva som var din mening med livet … Jeg har alltid lurt på hva som er meningen med Gud, jeg. Hva er poenget med at noe eksisterer i det hele tatt? Hva er poenget med at Gud skal eksistere? Bare at han skal være en ego-jævel som vil at alle skal tilbe ham? Hvis noen mener Gud er meningen med livet, kunne ikke livet i seg selv like godt vært meningen med livet da? Endret 26. juni 2022 av jabx
jabx Skrevet 26. juni 2022 #73 Skrevet 26. juni 2022 AnonymBruker skrev (På 15.6.2022 den 23.35): Gi han en barnebibel og les høyt for han, mye fine historier som fenger barn der. Så får han en motvekt og et større bilde. Hvis han savner en tro i livet sitt så gi han muligheten til å bli kjent med kristendommen. Heller det… Anonymkode: 6bbff...f30 Eventuelt lær barnet til å tenke selv og ikke være avhengig av skrullete religioner.
jabx Skrevet 26. juni 2022 #74 Skrevet 26. juni 2022 AnonymBruker skrev (På 15.6.2022 den 23.19): I blokka der jeg bor er det mange innvandrerfamilier, nå har nabobarna lært min sønn (10) om islam. Sønnen min har begynt å snakke masse om hvor bra islam, lånt koranen på lydbok fra biblioteket og han sier at han er nå har blitt muslim. Vi er en ikke troende famile, der vi verken tror på kristendom eller noen andre religioner. Hvordan kan jeg få en slutt på denne påvirkningen som sønnen min er et offer av?, vi vil helst slippe å flytte da det kan bli vanskelig. Anonymkode: 6c87e...0e0 Hvis du vil være litt ekkel og fæl, så kan du jo påpeke hvilken religion terroristen som nettopp drepte flere uskyldige i Oslo hadde... Sjokkterapi, på en måte.
jabx Skrevet 26. juni 2022 #75 Skrevet 26. juni 2022 AnonymBruker skrev (På 18.6.2022 den 9.54): dette må han selv få bestemme Anonymkode: 39578...c6d Nja. Tja. På en måte. Men foreldrene bør gi barna sine verktøy så de ikke faller for religiøs tåpelighet.
jabx Skrevet 26. juni 2022 #76 Skrevet 26. juni 2022 Helene1982 skrev (På 15.6.2022 den 23.44): Islam i likhet med andre religioner har gode verdier i bunn Hva er disse gode verdiene? Er ikke grunnlaget i islam total underkastelse av Allah?
Cuckold Skrevet 26. juni 2022 #77 Skrevet 26. juni 2022 (endret) 4 hours ago, jabx said: Dette kan også få motsatt effekt ved at sønnen tar islam i forsvar og føler seg enda tettere knyttet til den. Kanskje bedre å finne ting barnet kan reflektere rundt, f.eks. hvordan det kan finnes så mye ondt i verden hvis Gud/Allah er god, osv. La barnet selv finne veien ut av idiotien. Alle kritisk tenkning om religion er på sin plass, også argumenter som på rent prinsipielt grunnlag viser svakheten ved troen på en allmektig og samtidig fullkomment god Gud. Men dette er ganske avansert filosofi, og mange monoteister tror de kan slippe unna dette problemet med å henvise til at mennesket har fri vilje. Det går an å vise at deres argumentasjonen ikke holder, men det er likevel nok av intelligente mennesker som ikke godtar dette og som insisterer på at påstått fri vilje løser det ondes problem. Så det er neppe noen sikker vei til suksess. For ethvert hjem som nyanserer den ukritiske og lett forherligende fortellingen barna møter på skolen vil oppleves som kontrære og litt slemme. Det beste ville derfor vært om vi levde i et samfunn der skolen oppmuntret til kritisk tenkning også i religiøse spørsmål. Dessverre tror jeg det er ganske langt dit, vi lever i en postmoderne tid der omkvedet er at ulike innbyrdes uforenlige sannheter kan eksistere side ved side, og i toleransens navn lærer vi våre barn at alle religioner egentlig bare er gode, at alle de problematiske sidene ved religioner bare skyldes mennesker som har misforstått eller med vilje misbruker religionen. Derfor kan det være fornuftig å vise til hva Muhammed selv gjorde, hva islam stod for i tiden da grunnleggeren fremdeles levde. Da blir argumentasjonen om at imperialisme, krig og grusomhet i religionens navn bare skyldes misforståelser vanskeligere å forsvare. Og så er det nok litt uheldig at mange foreldre venter til barna gir åpent uttrykk for at de er påvirket av en selvforherligende misjonerende verdensreligion før vi lærer dem å tenke kritisk. I mangel av en skole som lærer barna kritisk tenkning bør flere hjem ta den oppgaven allerede før barna har blitt utsatt for misjonering. Vestlige sekulære er ofte litt på defensiven, vi tar for gitt at barna forstår at vår manglende misjonering for sekularisme og vår kritiske holdning til egen kultur ikke skyldes at våre verdier er mindre verd forsvar, det er ingen selvfølge at barn som vokser opp i Skandinavia forstår at det sekulære er verd å kjempe for. De hører jo nesten utelukkende om hvordan Vesten og vår kultur er årsak til alt ondt i verden. Endret 26. juni 2022 av Cuckold
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2022 #78 Skrevet 26. juni 2022 jabx skrev (2 timer siden): Hvis du vil være litt ekkel og fæl, så kan du jo påpeke hvilken religion terroristen som nettopp drepte flere uskyldige i Oslo hadde... Sjokkterapi, på en måte. Ja ikke sant din dust. Kan i samme slengen fortelle om Anders Breivik og Philip Manshaus. Begge drepte i relgionens navn. Anonymkode: 8cd5a...f67 1
jabx Skrevet 26. juni 2022 #79 Skrevet 26. juni 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Ja ikke sant din dust. Kan i samme slengen fortelle om Anders Breivik og Philip Manshaus. Begge drepte i relgionens navn. Anonymkode: 8cd5a...f67 Ja, nettopp. Religion er noe dritt.
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2022 #80 Skrevet 26. juni 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Ja ikke sant din dust. Kan i samme slengen fortelle om Anders Breivik og Philip Manshaus. Begge drepte i relgionens navn. Anonymkode: 8cd5a...f67 Den store forskjellen er at muslimer over hele verden STADIG henretter homofile. Det et VANLIG praksis i mange muslimske land. Det er det ikke i et eneste kristent land. Islam er djevelens verk. Anonymkode: 21a6b...b93
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå