Helene1982 Skrevet 15. juni 2022 #21 Del Skrevet 15. juni 2022 Akryl skrev (10 minutter siden): Jeg kan bare si at nesten samtlige konvertitter sier at de ikke fant mening med livet og ikke hadde misjon. Det er derfor de har søkt etter religion. Så hvis du er fornøyd kan du forbli den du er. Du glemte å svare på hva som var din mening med livet … 1 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1590185-nabo-gutten-l%C3%A6rer-min-s%C3%B8nn-om-islam/page/2/#findComment-30028931 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Akryl Skrevet 15. juni 2022 #22 Del Skrevet 15. juni 2022 Helene1982 skrev (6 minutter siden): Du glemte å svare på hva som var din mening med livet … Jeg vet ikke hva jeg ville ha svart. Jeg er ikke negativ til Ikke-troende. 1 1 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1590185-nabo-gutten-l%C3%A6rer-min-s%C3%B8nn-om-islam/page/2/#findComment-30028956 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene1982 Skrevet 15. juni 2022 #23 Del Skrevet 15. juni 2022 Akryl skrev (4 minutter siden): Jeg vet ikke hva jeg ville ha svart. Jeg er ikke negativ til Ikke-troende. Sitat Så å være ikke-troende har blitt egen religion? Skjønner skepsisen din men islam og religion har gitt mange mening med livet. Det er fint at du er åpen for at andre mener noe annet enn deg selv, selv om du selv ikke har funnet svaret nødvendigvis. Jeg mener at mange som konverterer leter vel så mye etter et samfunn og et fellesskap enn etter en mening med livet. Det er noe religiøse samfunn er gode på. Likevel er enkelte av disse menneskene i en sårbar situasjon etter å ha opplevd ekskludering, mobbing, rus eller andre utfordringer som gjør at de kan være sårbare. Noen finner et religiøst samfunn som hjelper og støtter dem, mens noen finner mennesker som utnytter dem. 1 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1590185-nabo-gutten-l%C3%A6rer-min-s%C3%B8nn-om-islam/page/2/#findComment-30028976 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #24 Del Skrevet 15. juni 2022 Ikke tenk så mye over det. Er det noe mellom ørene hans, så forblir han ikke-troende slik som deg selv. Det er bare sunt å lære om de forskjellige religionene for utdanningens skyld, men husk at han får et veldig ensidig syn på islam hvis kan kun hører om det fra koranen og muslimer, så du må passe på at han forstår de negative sidene også. Anonymkode: 816d3...3f0 1 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1590185-nabo-gutten-l%C3%A6rer-min-s%C3%B8nn-om-islam/page/2/#findComment-30029021 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maestro Skrevet 16. juni 2022 #25 Del Skrevet 16. juni 2022 Jeg gikk i pinsemenigheten da jeg var barn..fordi de hadde en klubb på fredagen for barn og ungdom. Solgte popcorn og brus, vi kunne danse etc men mot at vi var med på møte før klubben. Det var mye unge der når jeg var 10 år for 20 år siden. Og jeg er heller ikke i fra en religiøs familie. Men jeg ble så påvirket av dette, at jeg ønsket og bli kristen. Men det gikk over av seg selv. Barn er nysgjerrig og det skal de få lov til og være.☺️ Han lærer/skal jo lære om religion på skolen uansett. Hadde og en periode som barn at jeg ønsket og lære italiensk. Lånte bok på biblioteket, leste masse og prøvde og lære meg språket. Skulle flytte dit og starte en cafe. Kom aldri så langt da heller, da det og avtok av seg selv ☺️🤭🤭 4 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1590185-nabo-gutten-l%C3%A6rer-min-s%C3%B8nn-om-islam/page/2/#findComment-30029111 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rhodiola Skrevet 16. juni 2022 #26 Del Skrevet 16. juni 2022 Ryddet for brukerdebatt, latterliggjøring og siteringer av slettede innlegg. Rhodiola, adm. Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1590185-nabo-gutten-l%C3%A6rer-min-s%C3%B8nn-om-islam/page/2/#findComment-30029494 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #27 Del Skrevet 16. juni 2022 Akryl skrev (7 timer siden): Kjenner noen folk som dro til pakistanske venners bryllup i Pakistan. Både menn og kvinner. De alle ble forelsket i den gjestfriheten, maten og samholdet. Samtidig fikk de sett hvor store kontraster det er i et land som har befolkning på 250 millioner. De fikk møtt liberale folk, religiøse folk, korrupt politi, skuespillere, fattige folk, tiggere, kvinnelige modeller. Kan veldig fort bli motsatt effekt og han kan bli muslim. Det samholdet er ikke så sterkt. Gjør en feil og du er ute for alltid. Anonymkode: 3a38b...773 1 2 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1590185-nabo-gutten-l%C3%A6rer-min-s%C3%B8nn-om-islam/page/2/#findComment-30029511 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cuckold Skrevet 16. juni 2022 #28 Del Skrevet 16. juni 2022 (endret) 20 hours ago, AnonymBruker said: I blokka der jeg bor er det mange innvandrerfamilier, nå har nabobarna lært min sønn (10) om islam. Sønnen min har begynt å snakke masse om hvor bra islam, lånt koranen på lydbok fra biblioteket og han sier at han er nå har blitt muslim. Vi er en ikke troende famile, der vi verken tror på kristendom eller noen andre religioner. Hvordan kan jeg få en slutt på denne påvirkningen som sønnen min er et offer av?, vi vil helst slippe å flytte da det kan bli vanskelig. Anonymkode: 6c87e...0e0 Problemet er at de som mest aktivt misjonerer for sitt livssyn lettere vil vinne de unge. Muslimer lærers ofte opp til å forherlige islam, denne religionen har kanskje enda mer dritt å svare for enn kristendommen historisk, og mens kristendommen har gjennomgått en hard lutring etter hvert som sekulære krefter vant frem, er muslimer ofte forbløffende lite villige tll å ta avstand fra Muhammeds og etterfølgernes brutale imperialisme. Hva om du lærer både din sønn og hans kamerat om hva kristendommen og islam har stått for historisk og hvordan islam preger mange udemokratiske og kvinneundertrykkende samfunn i dag? Hvordan muslimer har vanskeligere enn de fleste andre grupper med å integrere seg når de har fått fast opphold og til og med statsborgerskap i et vestlig land. Lær dem om islams regler om straff for frafall, homofili og såkalt blasfemi. Da blir sønnen din mindre sårbar for den forherligende propagandaen, og om kameratens foreldre misliker at du balanserer den forherligende fremstilling sønnen gir i misjoneringen må de bare godta at vi har livssynsfrihet i dette landet, og det var tross alt deres sønn som begynte forsøket på å påvirke og få deres sønn til å endre livsyn. Da blir det hyklersk om de skulle ha noe imot at sønnen utsettes for religionskritisk påvirkning. Endret 16. juni 2022 av Cuckold 4 2 1 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1590185-nabo-gutten-l%C3%A6rer-min-s%C3%B8nn-om-islam/page/2/#findComment-30029556 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #29 Del Skrevet 16. juni 2022 Cuckold skrev (2 minutter siden): Problemet er at de som mest aktivt misjonerer for sitt livssyn lettere vil vinne de unge. Muslimer lærers ofte opp til å forherlige islam, denne religionen har kanskje enda mer dritt å svare for enn kristendommen historisk, og mens kristendommen har gjennomgått en hard lutring etter hvert som sekulære krefter vant frem, er muslimer ofte forbløffende lite villige tll å ta avstand fra Muhammeds og etterfølgerne brutale imperialisme. Hva om du lærer både din sønn og hans kamerat om hva kristenkondommen og islam har stått for historisk og hvordan islam preget mange udemokratiske og kvinneundertrykkende samfunn i dag? Da blir sønnen din mindre sårbar for den forherligende propagandaen, og om kameratens foreldre misliker at du balanserer den forherligende fremstilling sønnen gir i misjoneringen må de bare godta at vi har livssynsfrihet i dette landet, og det var tross alt deres sønn som begynte forsøket på å påvirke og få deres sønn til å endre livsyn. Da blir det hyklersk om de skulle ha noe imot at sønnen utsettes fot religionskritisk påvirkning. Alt er relativt. Det dere ser på som kvinneundertrykkende, ser vi på som i tråd med kultur og ikke noe galt i. Feks kjønnsegregering, hijab... Noen ting er også ting folk ikke gidder å sette seg inn i. Det er en grunn til at vi er positive til islam og en grunn til at dere er negative. Anonymkode: e5cc7...0d6 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1590185-nabo-gutten-l%C3%A6rer-min-s%C3%B8nn-om-islam/page/2/#findComment-30029573 Del på andre sider Flere delingsvalg…
GammelKaktus Skrevet 16. juni 2022 #30 Del Skrevet 16. juni 2022 Jeg tenker at gutten din liker vennen og familien hans og derfor er han blitt opptatt av islam og hvis vennen i tillegg prøver å "misjonere" så er det ikke rart han blir påvirket men jeg tviler på det stikker så mye dypere enn det. Selv hadde jeg nok diskutert mer med gutten og fått han til å reflektere mer over det. Er jo selvsagt positive ting med religion men det er mye drit og. Men jeg hadde ikke vært overbegeistret jeg heller om min gutt som er ateist tvers gjennom plutselig kom å gnålte om Islam. Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1590185-nabo-gutten-l%C3%A6rer-min-s%C3%B8nn-om-islam/page/2/#findComment-30029603 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cuckold Skrevet 16. juni 2022 #31 Del Skrevet 16. juni 2022 (endret) 8 hours ago, AnonymBruker said: Alt er relativt. Det dere ser på som kvinneundertrykkende, ser vi på som i tråd med kultur og ikke noe galt i. Feks kjønnsegregering, hijab... Noen ting er også ting folk ikke gidder å sette seg inn i. Det er en grunn til at vi er positive til islam og en grunn til at dere er negative. Anonymkode: e5cc7...0d6 Det er nok litt misforstått, jeg opplever stadig at muslimer er så uvitende om det samfunn de har bosatt seg i at de tror Vesten alltid har vært der vi er i dag, at det bare handler om ulike kulturer. Sannheten er at vi hadde en ganske kvinneundertrykkende og imperialistisk kultur selv for noen generasjoner tilbake. Dette har vi aktivt kjempet oss ut av, og det er derfor kristendommen i dag fremstår som en mer ydmyk og langt mindre sjåvinistisk religion. Hele Vesten har også tatt et oppgjør med vestlig imperialisme, mens muslimer verden over den dag i dag er stolte av muslimenes erobringer og oppfatter islams voldsomme ekspansjon som imperiemakt som et tegn på religionens overlegenhet. Endret 16. juni 2022 av Cuckold 3 3 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1590185-nabo-gutten-l%C3%A6rer-min-s%C3%B8nn-om-islam/page/2/#findComment-30029621 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #32 Del Skrevet 16. juni 2022 Noe gjør at innlegget virker litt trollene, men uansett ok problemstilling. Jeg antar at du har snakket med barnet om tro, og at folk tror på forskjellige ting. Hos oss har det allerede kommet naturlig opp fra barnehagen nå i påske, da vi ikke er kristene, og påskefortellingen ble fortalt der. Da måtte jeg forklare barna at noen tror på der ene eller det andre, og dem kan tro på det dem vil. Anonymkode: 10177...251 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1590185-nabo-gutten-l%C3%A6rer-min-s%C3%B8nn-om-islam/page/2/#findComment-30029628 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #33 Del Skrevet 16. juni 2022 Sørg for at de er mye hos dere fremover, så får du stilt spørsmål av en litt kritisk karakter (alderstilpassede selvsagt). Lurt å lese Koranen først, så du kan hente den frem ved behov. jeg har spurt muslimske barn på besøk om de vet hva halal betyr når de spør om kjeksen jeg serverer er halal. ; de fleste aner ikke (og jeg har forklart at vi syns halal er dyremishandling og derfor spiser vi ikke det, for når de har sterke meninger om halal, har jammen vi også lov å ha sterke meninger om det) jeg har stilt de til veggs når de forteller at Gud elsker kun muslimer foran mine barn. Hvorfor det? Dette har jeg hørt en rekke ganger. Og det er veldig ufint av muslimske barn å si noe sånt til andre unger. jeg har spurt hva Koranen sier om å være glad i alle mennesker ; svarene kan overraske…. spør overfor Koranen sier at de ikke skal like hunder (profeten Mohammed hadde selv hund, og det står i Koranen At hunder som benyttes «til nytte og glede for mennesker el noe sånt, er hellige) jeg har sagt rett ut at du tror på en Gud vi ikke tror er snill og rettferdig nok til at vi velger å tro på denne Guden. Tvert imot syns vi denne guden høres ganske slem ut. Han sier for eksempel at jenter er som dyrsom man kan bestemme over, også mener han så veldig mye om hva mennesker skal gjøre og ikke gjøre som vi syns høres rart ut at en Gud skal bestemme. Hvis han skapte oss som vi er, kan han vel like oss slik som vi er da? Akkurat som jeg liker barnet mitt akkurat som hn er osv osv. Når ungene på skolen eller i nabolaget begynner å dele inn vennene sine etter religion, må man komme med noe tilbake. For det kan ikke være det som gjelder. Hvis vi skal jobbe med inkludering, må alle unger tidlig lære at man kan være helt uenige, men fortsatt være sammen og leke.hvis vi skal ta hensyn hele tiden og bare bøye oss i støvet, gjør vi ingen en tjeneste. Det er mye bedre å stille masse spørsmål. Så får man håpe ungene søker svar på disse tingene selv. Iallefall etterhvert.. og kanskje er det en spire til samhold mellom ungene på sikt, selv om de lærer forskjellige ting hjemme. Anonymkode: 796da...d5f 2 2 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1590185-nabo-gutten-l%C3%A6rer-min-s%C3%B8nn-om-islam/page/2/#findComment-30029717 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #34 Del Skrevet 16. juni 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Sørg for at de er mye hos dere fremover, så får du stilt spørsmål av en litt kritisk karakter (alderstilpassede selvsagt). Lurt å lese Koranen først, så du kan hente den frem ved behov. jeg har spurt muslimske barn på besøk om de vet hva halal betyr når de spør om kjeksen jeg serverer er halal. ; de fleste aner ikke (og jeg har forklart at vi syns halal er dyremishandling og derfor spiser vi ikke det, for når de har sterke meninger om halal, har jammen vi også lov å ha sterke meninger om det) jeg har stilt de til veggs når de forteller at Gud elsker kun muslimer foran mine barn. Hvorfor det? Dette har jeg hørt en rekke ganger. Og det er veldig ufint av muslimske barn å si noe sånt til andre unger. jeg har spurt hva Koranen sier om å være glad i alle mennesker ; svarene kan overraske…. spør overfor Koranen sier at de ikke skal like hunder (profeten Mohammed hadde selv hund, og det står i Koranen At hunder som benyttes «til nytte og glede for mennesker el noe sånt, er hellige) jeg har sagt rett ut at du tror på en Gud vi ikke tror er snill og rettferdig nok til at vi velger å tro på denne Guden. Tvert imot syns vi denne guden høres ganske slem ut. Han sier for eksempel at jenter er som dyrsom man kan bestemme over, også mener han så veldig mye om hva mennesker skal gjøre og ikke gjøre som vi syns høres rart ut at en Gud skal bestemme. Hvis han skapte oss som vi er, kan han vel like oss slik som vi er da? Akkurat som jeg liker barnet mitt akkurat som hn er osv osv. Når ungene på skolen eller i nabolaget begynner å dele inn vennene sine etter religion, må man komme med noe tilbake. For det kan ikke være det som gjelder. Hvis vi skal jobbe med inkludering, må alle unger tidlig lære at man kan være helt uenige, men fortsatt være sammen og leke.hvis vi skal ta hensyn hele tiden og bare bøye oss i støvet, gjør vi ingen en tjeneste. Det er mye bedre å stille masse spørsmål. Så får man håpe ungene søker svar på disse tingene selv. Iallefall etterhvert.. og kanskje er det en spire til samhold mellom ungene på sikt, selv om de lærer forskjellige ting hjemme. Anonymkode: 796da...d5f Stiller du disse spørsmålene uprovosert? Bare sånn med en gsng om et barn spør om kjeksen er halal? Anonymkode: e5cc7...0d6 4 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1590185-nabo-gutten-l%C3%A6rer-min-s%C3%B8nn-om-islam/page/2/#findComment-30029779 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #35 Del Skrevet 16. juni 2022 13 minutter siden, AnonymBruker said: Stiller du disse spørsmålene uprovosert? Bare sånn med en gsng om et barn spør om kjeksen er halal? Anonymkode: e5cc7...0d6 Hvis barnet spør om kjeksen er halal, sier jeg selvsagt nei, og spør om de vet hva halal er ja. ellers selvsagt i kontekst. Muslimer flagger utrolig høyt og forventer at hele verden skal forstå dem. Så ja, det bør gå andre veien også. Anonymkode: 796da...d5f 1 3 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1590185-nabo-gutten-l%C3%A6rer-min-s%C3%B8nn-om-islam/page/2/#findComment-30029857 Del på andre sider Flere delingsvalg…
proghodet Skrevet 16. juni 2022 #36 Del Skrevet 16. juni 2022 Benytt sjansen til å lære barnet om kritisk tenking Still spørsmål til barnet om det som blir fortalt: Hvordan kan du få bekreftet at det som blir fortalt er riktig? Er du enig eller uenig i det som sies, og hvorfor? Når barnet har en bastant påstand, spør barnet helt enkelt "hvorfor det?". Hvilken betydning har det for deg / oss / alle hvis det du blir fortalt stemmer? Hva er betydningen om det ikke stemmer? Kan du komme med eksempler fra virkeligheten som bekrefter det du blir fortalt? Ellers er det bare fint å få innsikt i hva folk tror på. 1 1 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1590185-nabo-gutten-l%C3%A6rer-min-s%C3%B8nn-om-islam/page/2/#findComment-30029898 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #37 Del Skrevet 16. juni 2022 Min datter hadde også en slik "periode". Det er jo ganske naturlig, når de går på skole med så mange fra ulike kulturer, de lærer av hverandre. Barn i den alderen er bare nysgjerrig. De muslimske barna feirer Eid på sommeren, og snakker et annet språk. Noen av de går på "koran-skole" på ettermiddagen, men der satte jeg ned foten for mitt barn. De har bare andre tradisjoner. Ellers synes jeg det er mye fine verdier i islam (f.eks tanken bak Ramadan) (og mange dårlige), og har ikke noe imot at hun lærer om religion. Interessen vil forsvinne etterhvert. Anonymkode: 57e68...1ea 1 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1590185-nabo-gutten-l%C3%A6rer-min-s%C3%B8nn-om-islam/page/2/#findComment-30029916 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #38 Del Skrevet 16. juni 2022 Da jeg vokste opp var deler av familien lestidianere. Mine foreldre var ikke-troende. De lot meg selvfølgelig ta i mot barne-bibel i gave, og lot dem lære meg om egen tro. Jeg fikk være med på samling. Og jeg måtte selvfølgelig være med på ting som bordbønn om jeg var der. Mine foreldre var stødige nok i egen oppdragelse til å vite at jeg var et tenkende og selvstendig individ. Og visste at barn prøver og utforsker, og lærer. I voksen alder har jeg også fått muslimer i omgangskretsen. Det har lært meg mye. Og jeg skulle gjerne hatt den innsikten fra yngre alder. Anonymkode: 7f5eb...793 1 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1590185-nabo-gutten-l%C3%A6rer-min-s%C3%B8nn-om-islam/page/2/#findComment-30029924 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tunique Skrevet 16. juni 2022 #39 Del Skrevet 16. juni 2022 Eevee skrev (10 timer siden): Det går seg sikkert til, og hvis ikke så er det religionsfrihet i Norge 😉 Jeg ble helt dilla på Ringenes Herre, fast bestemt på å lære meg alvisk og gå på toppen av løs snø. 😅dagens Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1590185-nabo-gutten-l%C3%A6rer-min-s%C3%B8nn-om-islam/page/2/#findComment-30029927 Del på andre sider Flere delingsvalg…
kar90 Skrevet 16. juni 2022 #40 Del Skrevet 16. juni 2022 Akryl skrev (8 timer siden): Jeg kan bare si at nesten samtlige konvertitter sier at de ikke fant mening med livet og ikke hadde misjon. Det er derfor de har søkt etter religion. Så hvis du er fornøyd kan du forbli den du er. Dette er jo tilfellet for alle interesser man tar opp. Det er nå mye mer interessante vitenskaplige ting barn kan sette seg inn i, enn voksnes infantile flukt fra virkeligheten. 2 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1590185-nabo-gutten-l%C3%A6rer-min-s%C3%B8nn-om-islam/page/2/#findComment-30029947 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå