AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #1 Skrevet 15. juni 2022 Har vært på boligjakt lenge og holder på å gi opp fordi alt er dyrt, lite, dårlig standard og budrunder. Låner en leilighet jeg bor i midlertidig, men føler for å komme i orden og ikke leve i koffert. Har mulighet for å kjøpe en leilighet rimelig utenfor sentrum, men ønsker ikke å bo der. Har fått tilbud om å leie en leilighet i sentrum for nesten 9000,- Hva hadde du gjort hvis det var viktig for deg å eie selv, men også bo i sentrum? Anonymkode: 19636...ad8
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #3 Skrevet 15. juni 2022 Viktigere å eie. Du må tenke over: Vil du leie og bo akkurat der du vil, betale penger som går til noen andres huslån og du får null skattefordeler eller eie, bo ett sted som ikke er drømmeområdet, få skattefradrag på rentene og bygge deg opp mer egenkapital? For meg, hadde valget vært lett. Anonymkode: ba9e1...fc7 2
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #4 Skrevet 15. juni 2022 Ts her. Jo men jeg vet jeg kommer til å mistrives og føle meg ensom utenfor byen og ta bussen inn til sentrum hele tiden. Tenker også at jeg kan leie leilighet mens jeg er på jakt etter å kjøpe, istedenfor å låne leiligheter og bo her og der hos venner/ bekjente mens jeg går på visninger. Ts Anonymkode: 19636...ad8 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #5 Skrevet 15. juni 2022 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Ts her. Jo men jeg vet jeg kommer til å mistrives og føle meg ensom utenfor byen og ta bussen inn til sentrum hele tiden. Tenker også at jeg kan leie leilighet mens jeg er på jakt etter å kjøpe, istedenfor å låne leiligheter og bo her og der hos venner/ bekjente mens jeg går på visninger. Ts Anonymkode: 19636...ad8 Er det realistisk for deg å ha råd til å kjøpe der du ønsker å bo i nærmeste fremtid? Anonymkode: ba9e1...fc7 5
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #6 Skrevet 15. juni 2022 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Er det realistisk for deg å ha råd til å kjøpe der du ønsker å bo i nærmeste fremtid? Anonymkode: ba9e1...fc7 Ja det er det hvis det ikke er 10 andre som er interessert i samme bolig. Håper jo at markedet ikke skal være like brennhett gjennom hele året. Ts Anonymkode: 19636...ad8
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #7 Skrevet 15. juni 2022 Jeg ville leid. Lokasjon er viktigere enn penger. Sentralt i Oslo er det eneste stedet i hele Norge det er aktuelt å bo, spør du meg. Anonymkode: eb5bc...162 4
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #8 Skrevet 15. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Viktigere å eie. Du må tenke over: Vil du leie og bo akkurat der du vil, betale penger som går til noen andres huslån og du får null skattefordeler eller eie, bo ett sted som ikke er drømmeområdet, få skattefradrag på rentene og bygge deg opp mer egenkapital? For meg, hadde valget vært lett. Anonymkode: ba9e1...fc7 Jeg bygger meg vel ikke opp så mye egenkapital hvis leiligheten ikke vokser i verdi, eller jeg gjør et dårlig salg den dagen jeg skal selge igjen? Jeg solgte for tre år siden og hadde da bodd der i nestene7 år. Jeg tapte på å selge og det var veldig surt . Da jeg kjøpte 7 år tidligere, husker jeg megleren sa at jeg hadde gjort et godt valg ved å kjøpe i den bydelen fordi den var "up and coming", og det var den men ingen kan forutsi markedet. Når Corona kom trodde jo eiendomsmeglere at markedet skulle kollapse, men det motsatte skjedde. Prisene gikk til topps og folk var gal etter å kjøpe bolig, og kjøpsfesten fortsetter jo bare... Ts Anonymkode: 19636...ad8
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #9 Skrevet 15. juni 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg ville leid. Lokasjon er viktigere enn penger. Sentralt i Oslo er det eneste stedet i hele Norge det er aktuelt å bo, spør du meg. Anonymkode: eb5bc...162 Eller sentralt i Bergen Anonymkode: 19636...ad8
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #10 Skrevet 15. juni 2022 Om det er viktig for deg å bo i sentrum, så ville jeg nok leid samtidig som jeg så etter boliger. Plutselig er du heldig at det ikke er så mange andre interessenter og budgivere. Selv om rentene går opp nå, så tror jeg ikke kjøpefesten er over før til vinteren/neste år. Folk har samlet seg opp veldig mye egenkapital under pandemien, samtidig som de har vært lenge på husjakt. For de fleste er det fortsatt mye billigere å eie enn å leie. Vi var selv lenge på husjakt i fjor, og da var presset veldig stort på utsiden av sentrum, hvor vi ville bo. De fleste budrundene gikk 500k-1M over takst, noe som bare var vanlig i sentrum tidligere (Oslo-området). Vi var til slutt heldig å få noe UNDER takst, da det krevde en del oppussing, men det var for dyrt for evt å rive og bygge nytt. Anonymkode: 66bd3...f89 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #12 Skrevet 15. juni 2022 Teardrop skrev (2 minutter siden): Kjøpe selvfølgelig! Leiligheten utenfor sentrum har dårlig utsikt (ser bort på sokkeletasjen til naboene) og må dele uteplass/terrasse med de andre i borettslaget fordi leiligheten ikke har egen uteplass. Leiligheten i sentrum har en liten veranda og utsikt utover sentrum med gåavstand til det meste. Ts Anonymkode: 19636...ad8
Irja Skrevet 15. juni 2022 #13 Skrevet 15. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Leiligheten utenfor sentrum har dårlig utsikt (ser bort på sokkeletasjen til naboene) og må dele uteplass/terrasse med de andre i borettslaget fordi leiligheten ikke har egen uteplass. Leiligheten i sentrum har en liten veranda og utsikt utover sentrum med gåavstand til det meste. Ts Anonymkode: 19636...ad8 Hvorfor spør du hvis du allerede har bestemt deg? 11
Knirke Skrevet 16. juni 2022 #14 Skrevet 16. juni 2022 9000 kr var jo billig, da... Da kan du jo både bo i sentrum og opparbeide deg egenkapital mens du leter videre. Jeg ville definitivt leid. Ellers risikerer du å sitte med et objekt som du ikke vil bo i selv, og som mest sannsynlig ikke kommer til å stige noe særlig i verdi (gitt at den er så lite attraktiv). Du kan ende opp med å selge med tap igjen, bare for å bli kvitt leiligheten. 3 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #15 Skrevet 16. juni 2022 Knirke skrev (21 minutter siden): 9000 kr var jo billig, da... Da kan du jo både bo i sentrum og opparbeide deg egenkapital mens du leter videre. Jeg ville definitivt leid. Ellers risikerer du å sitte med et objekt som du ikke vil bo i selv, og som mest sannsynlig ikke kommer til å stige noe særlig i verdi (gitt at den er så lite attraktiv). Du kan ende opp med å selge med tap igjen, bare for å bli kvitt leiligheten. Jeg synes ikke 9000 er billig for en to roms, men den er 67 kvm og er i sentrum. Leiligheten er ikke helt up-to-date, det er kjøkken fra 2000-tallet og nyere bad og ellers litt gammeldags, men utsikt og liten veranda. Ts Anonymkode: 19636...ad8
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #16 Skrevet 16. juni 2022 Irja skrev (9 timer siden): Hvorfor spør du hvis du allerede har bestemt deg? Jeg har ikke bestemt meg og det derfor jeg spør her inne. Jeg vil eie selv og betale ned på lån, men ikke for enhver pris for jeg er redd for å mistrives utenfor sentrum selv om den har to soverom som jeg trenger nå siden jeg har et barn som er hos meg annenhver uke. ts Anonymkode: 19636...ad8
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #17 Skrevet 16. juni 2022 3 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg synes ikke 9000 er billig for en to roms, men den er 67 kvm og er i sentrum. Leiligheten er ikke helt up-to-date, det er kjøkken fra 2000-tallet og nyere bad og ellers litt gammeldags, men utsikt og liten veranda. Ts Anonymkode: 19636...ad8 Hvilket sentrum? I Oslo er 9000 ekstremt billig. Anonymkode: eb5bc...162 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #18 Skrevet 16. juni 2022 Jeg har valgt å kjøpe utenfor sentrum. Det er mye for å slippe å forholde meg til utleiere. Dessuten koster boligen meg mye mindre i måneden enn et leieobjekt. Jeg får pusse opp og gjøre det til slik jeg selv ønsker. Det vil koste litt, men er handy så fikser det meste selv. Solgt bolig her, men uten megler. Veldig enkelt og greit. Meglerene skulle ha over 100k for å selge rekkehuset. Anonymkode: 5c1fb...59f
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #19 Skrevet 16. juni 2022 Kjøp! Kom deg inn på boligmarkedet så fort som mulig. Så bor du i noen år, og selger med fortjeneste og kan heller kjøpe noe på et sted du heller vil bo. Anonymkode: 1ad10...149
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #20 Skrevet 16. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvilket sentrum? I Oslo er 9000 ekstremt billig. Anonymkode: eb5bc...162 Bergen Ts Anonymkode: 19636...ad8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå