Gå til innhold

Hva er normalt å kunne for førskolebarn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var ganske "på" da mitt barn begynte på skolen. Han lærte seg å lese ved 4,5 år, så din er tidlig ute ja. Min var ikke egentlig interessert i å lese, men likte mønster og å inekke koder. Han har alltid vært interessert i mattenøtter, og lærte seg å lese for å kunne lese mattoppgaver.

Men det var ikke mye engasjement å spore i skolen. De ville ikke gjøre noen tidlig kartlegging, for det første halvåret skulle bare dreie seg om å lære seg å gå på skole (dvs sitte stille, følge beskjeder og vente på tur osv)

Kartleggingen var jo heller ikke en reell kartlegging. Selv om barnet fikk 100% på alt, så var konklusjonen bare at barnet kunne det han burde kunne på sin alder. Altså testene var kun designet for å fange opp de som lå etter, og kunne ikke si noe om de som lå foran. Han burde jo ha fått kartleggingstester for 3. eller 4. tinn for å få et reelt bilde av hva han kunne og hva slags undervisning han tregte. Men neida.

Han fikk heller aldri noe tilpasset undervisning, egentlig. Han fikk utdelt bøker med vanskeligere tekst i stedet for den vanlige leseboken, og  matteboken for 4.trinn, som han kunne sitte og jobbe i hvis han ville. Men lærer var veldig opptatt av at det ikke var noe tvang, og fulgte ikke opp med å kreve leksene innlevert osv. Barnet opplevde altså ikke å bli stilt krav til, eller å måtte bryne seg. Fikk han ikke til en oppgave, så bare droppet han den. Så progresjonen stagnerte veldig. Selv om han er smart, så er han også bedagelig anlagt, så når han ikke MÅ gjøre lekser, så gidder han jo ikke. Og når lærer har sagt at det er frivillig, så blir det vanskelig som forelder å si Jo, du må.

Nå er han på 7.trinn. Fortsatt sylskarp og tar ting veldig lett, men han ligger ikke lenger et hestehode foran i alle fag slik han gjorde før. Og det er jo klart, når skolen ikke evner å gi undervisning på hans nivå eller i hans tempo. Slik jeg ser det, har hjernen hans et stort potensiale som ikke blir utnyttet i den norske skole, fordi alle helst skal passe inn i samme form.

Anonymkode: 8d8b1...7e9

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lest om "evnerike" barn men har ikke tenkt at min er en av dem. Han er veldig guttete, raser rundt og roper og styrer, sitter ikke med nesa i en bok og er ikke ekstremt opptatt av noen få tema. Sosialt har han det fint, har en del venner han er med i barnehagen og innimellom på fritiden. Hvis det stemmer at det uansett ikke er noe å hente på å være litt "på" håper jeg han kommer inn på steinerskolen. Jeg var nok ganske glup selv. Begynte et år for tidlig på skolen. Men jeg lærte meg aldri å jobbe med noe, og har endt opp med helt middelmådig utdanning og karakterer. 

Anonymkode: 941d6...24a

AnonymBruker
Skrevet

Venninnene dine tar feil. Gutten din kan mye mer enn de fleste jevnaldrende, og har han lært alt selv, har han nok god evne til å forstå sammenhenger/ tilta seg kunnskap også. Barnehagen skryter av alle barn, men av ulike egenskaper hos de enkeltes Vårt barn er ganske likt sitt sånn ut i fra det du skriver, og vi har også fått beskjed fra barnehagen om at hun nok vil trenge en del tilpasning. Her har barnehagen gitt beskjed direkte til skolen, og det tenker jeg må være en god løsning for dere også. Min plan er iallfall å la det være med det foreløpig. Har ikke tenkt å fremstå som overambisiøs og slitsom de første ukene liksom. Dersom jenta etterhvert viser tegn på å kjede seg, får jeg heller be om en samtale når det blir er problem. 

Anonymkode: 07156...8e0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...