Gå til innhold

Hva er normalt å kunne for førskolebarn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

De ansatte i barnehagen har flere ganger sagt at vi må være "på" når guttungen begynner på skolen. De sier at han har veldig avansert språk, og at han ligger lagt foran de andre. Sist samtale snakket avdelingsleder en del om dette, og at han fort kan kjede seg eller bli helt umulig på skolen om de ikke tilpasser. Nevnte dette for noen venninner som har flere barn, og de sa at det er helt vanlig at de ansatte skryter av alle ungene på samtaler, og at min er helt ordinær. De har ikke jevnaldrende barn, så de kjenner ikke ungen min godt, men har møtt ham mange ganger. 

Jeg har null erfaring med barn, dette er vår første. Er tante til en som jeg kjente ganske godt frem til de flyttet til utlandet da hun var tre, og det er liksom det 🤪 Kjæresten min er enebarn og hadde aldri holdt en baby før han ble pappa, så vi har absolutt ikke peiling på hva barn pleier å kunne.

Ble litt bekymret etter sist samtale i barnehagen, og nå vet jeg ikke hva jeg skal tro- hva er vanlig? Og har barnehagen rett i at jeg burde være "på"? Ser for meg den førstegangsmora som kommer der med geniet sitt som er helt ordinært 😆

Han lærte seg å lese selv da han var 3,5. Han leser mest donald nå, men også bøker rett etter at vi har vært på biblioteket. Han følger teksting på tv om vi har på engelsk språk. Han er veldig glad i å regne og pleier å skrive ned masse regnestykker for seg selv, pluss,  minus og ganging. Med språk synes jeg det er vanskelig å huske fra han var liten, men den lista vi fikk til toårskontrollen var i hvert fall helt meningsløs, da kunne han snakke i lange setninger. Han er ekstremt lite opptatt av å gjøre det noen andre har bestemt, og liker ikke bordaktiviteter unntatt de han selv lager til seg selv, har derfor søkt plass på steinerskolen (venteliste), men barnehagen mente det ikke ville være så bra.

Anonymkode: 941d6...24a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at  det at han har lært seg å lese og gange er grunn til å være «på». Og så må man nok også dessverre stikke litt fingeren i jorda og innse at det er begrenset hva skolen greier å tilpasse. Jobb med det selv, stimuler han hjemme. Steinerskolen er ikke det første jeg ville tenkt for de som ligger faglig langt frem, men barn som er langt fremme greier seg jo ofte fint med god tilpassing. 

Anonymkode: d90fc...79c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Tenker han ligger langt fremme. 

Ville hørt med lærer om barnet kan få andre lekser, og oppfølging på sitt nivå. Det har han jo rett til. 

Det første året har mye fokus på å lære bokstaver og sette bokstavene sammen til ord. 

Det sosiale er og veldig viktig. Ha fokus på at han skal få venner i klassen og at han fungerer sosialt. Jeg tror ikke jeg ville valgt steiner pedagogikken for en som er faglig sterk. Det er mye bra med den pedagogikken, men jeg tror det er veldig kreative barn som trives best der. (Det er bare min mening..)

Anonymkode: 03a7c...0f0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som han ligger ganske langt fram.

Anonymkode: d44ee...0c2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Han ligger nok langt framme.
Dessverre er ikke den norske skole laget for de som er før sin alder, så han trenger nok ekstra stimulans hjemmenifra for at han ikke skal kjede seg og lett utagere pga det.
Bruk aktivitetshefter som  man kan kjøpe, gi han oppgaver som er mer riktig for han og sjekk ut faktabøker for barn som kan være mer for han enn skolebøker.

Anonymkode: 99a3e...93a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Han ligger absolutt langt fremme.

Vi har ett vennepar med en sønn som kunne hele alfabetet og gangetabellen opptil 14 når han var rett over tre år.

Barnehagen sier ikke slike ting til alle foreldre, så der tar venninnene dine feil.

Anonymkode: f20ad...d69

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva han bør kunne er å kle på seg, tørke seg selv på do, vente på tur, tap og vinn med samme sinn. 

Det skal være tilpasninger, men ingen lærer i 1. Klasse begynner med det fra dag 1. Det må kartlegges for å gi riktig tilpasninger. Lese er en ting, kunne alle lydene og lydsammensetninger en annen ting, forståelse er en tredje. 

Jeg ville ha pustet med magen og latt han være en vanlig 1.klassing, og heller tatt det opp om det blir et problem. 

Anonymkode: 3e330...fd3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Han ligger langt fremme. Ganging begynner ikke de med før i fjerde klasse. Høres egentlig mest ut som en tredje-fjerdeklassing ut fra det du beskriver. Dersom han ikke får tilstrekkelige utfordringer risikerer man en meget skolelei tredje-fjerdeklassing når den tid faktisk kommer.

Anonymkode: e6f2d...ed4

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan er han sosialt? 
Lønner seg nok å være på ja!😊

Anonymkode: 9505c...fc4

AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som barnet mitt. Har alltid ligget foran barn på samme alder. Vi valgte montessoriskole og er veldig fornøyd med det. 

Barnet vårt hadde kjedet seg på offentlige skole der alle skal være like og lære i samme (sakte) tempo... 

Anonymkode: 7bf7c...2a0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Velg montesorri eller internasjonal skole. 

Anonymkode: 79eac...827

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan klarer noen på 3,5 å lære seg og lese av seg selv? Det er det de fleste bruker de første 6 mnd på skolen for å lære- og det er MED hjelp. Ville absolutt tenkt at barnet er veldig begavet og ekstremt langt fremme for sin alder. Hør på barnehagen!

Anonymkode: f9cfe...6ce

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Litt variabelt hva førskolebarn kan:

Anonymkode: dbb46...9e2

AnonymBruker
Skrevet

Av din beskrivelse virker han å være langt framme i typiske skolefag ifht normalt forventet utvikling. Jeg ville absolutt fulgt med og vært litt "på", som barnehagen sier. Også fordi de sosiale ferdighetene har endel å si for hvordan barn opplever skolehverdagen. 

Jeg anbefaler alltid foreldre med barn som kan ha ekstra behov, å ta direkte kontakt med skolen før oppstart. Her jeg jobber er iallefall skolene veldig tydelige på at dess mer informasjon dess bedre mulighet til evt tilpasning og støtte. Når skolen på forhånd er litt inneforstått med elevene utfordringer/styrker, er det lettere å fange opp. 

Du kan igrunnen si eller skrive akkurat det samme som du har skrevet i HI her. 

Lykke til! (fra en ped.leder) 

Anonymkode: 57aa6...eae

AnonymBruker
Skrevet

Han ligger foran. Høres ut som slik min var ved skolestart. Tilpasning på skolen er ikke alltid like lett, så her fyker han gjennom lekser og leser heller egne bøker og regner på nett. Han er selvfølgelig på øverste nivået på skolen og får noe tilpassede oppgaver, men begrenset hva de får til. Du kan selvfølgelig velge en privatskole om du heller vil det, men da begynner du å få dårlig tid.

Anonymkode: 4c3e4...b41

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som meg selv da jeg var liten. Fikk ingen tilpassing på skolen, var alltid ferdig før alle andre og kjedet meg ihjel hele barneskolen. Fikk tilbud om å hoppe over et klassetrinn, men det ble ikke noe av fordi det kunne hemme den sosiale utviklingen. Er enig i at dere må være på å få skikkelig tilrettelegging på skolen for barnet deres 😊

Anonymkode: b0990...5b9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hvordan klarer noen på 3,5 å lære seg og lese av seg selv? Det er det de fleste bruker de første 6 mnd på skolen for å lære- og det er MED hjelp. Ville absolutt tenkt at barnet er veldig begavet og ekstremt langt fremme for sin alder. Hør på barnehagen!

Alle mine lærte seg å lese av seg selv da de var 3-4 år. De er helt vanlige barn. 

Men de satt ikke og stirret i en skjerm hele dagen da de var små. 

Anonymkode: 7bf7c...2a0

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Det gjorde jeg også. Altså å lære meg selv å lese før jeg var 4 år. Men jeg er ikke ekstremt begavet, var bare veldig tidlig med å lese, skrive og regne. Har en litt over snitt med ikke ekstraordinær IQ på rett over 130, hatet skolen hele livet og lærte aldri studieteknikk fordi jeg bare surfet gjennom alt.

Ts, sønnen din ligger langt foran snittet. Jeg tror han vil kunne trives godt på Steinerskole, jeg, det er en seiglivet myte at ikke steinerbarna får tilpassede utfordringer. Min kunne lese før skole, men ikke så tidlig som din (eller meg selv), og selv om de ikke har leseundervisning føle i 2. klasse på Steinerskolen fant jo læreren frem bøker hun trodde ungen ville like, hjalp henne om hun hadde spørsmål om grammatikk etc. Og så er det jo veldig mye annet å lære enn bare lesing og skriving, og mange av disse andre tingene er det mer fokus på på Steiner. På offentlig skole brukes jo stort sett de første 2-3 årene bare til å lære å lese og skrive, og det er jo døden for en som allerede kan det.

Anonymkode: 8890b...594

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du lest litt om barn med stort læringspotensiale? Det høres ut som sønnen din kan tilhøre denne kategorien . Det forskes en del på disse barna for tiden, men tilbudet vi har til dem er de fleste steder ganske dårlig. Første klasse handler i stor grad om å lære bokstavene, bokstavlydene, knekke lesekoden, tallene opp til 20, sitte på plassen sin og rekke opp hånden. Dessverre skjer det ofte at disse barna kjeder seg, og dermed blir urolige. Hvem kan vel egentlig klandre dem, for hvor kjedelig må det ikke være å «lære» to bokstaver i uken i et halvt år når du allerede har kunnet lese i flere år. 

Alle barn har krav på tilpasset opplæring, men for de sterkeste gjennomføres det i liten grad i praksis dessverre. 

Anonymkode: e06ef...b93

• Liker 2
Gjest Hottentått
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

De ansatte i barnehagen har flere ganger sagt at vi må være "på" når guttungen begynner på skolen. De sier at han har veldig avansert språk, og at han ligger lagt foran de andre. Sist samtale snakket avdelingsleder en del om dette, og at han fort kan kjede seg eller bli helt umulig på skolen om de ikke tilpasser. Nevnte dette for noen venninner som har flere barn, og de sa at det er helt vanlig at de ansatte skryter av alle ungene på samtaler, og at min er helt ordinær. De har ikke jevnaldrende barn, så de kjenner ikke ungen min godt, men har møtt ham mange ganger. 

Jeg har null erfaring med barn, dette er vår første. Er tante til en som jeg kjente ganske godt frem til de flyttet til utlandet da hun var tre, og det er liksom det 🤪 Kjæresten min er enebarn og hadde aldri holdt en baby før han ble pappa, så vi har absolutt ikke peiling på hva barn pleier å kunne.

Ble litt bekymret etter sist samtale i barnehagen, og nå vet jeg ikke hva jeg skal tro- hva er vanlig? Og har barnehagen rett i at jeg burde være "på"? Ser for meg den førstegangsmora som kommer der med geniet sitt som er helt ordinært 😆

Han lærte seg å lese selv da han var 3,5. Han leser mest donald nå, men også bøker rett etter at vi har vært på biblioteket. Han følger teksting på tv om vi har på engelsk språk. Han er veldig glad i å regne og pleier å skrive ned masse regnestykker for seg selv, pluss,  minus og ganging. Med språk synes jeg det er vanskelig å huske fra han var liten, men den lista vi fikk til toårskontrollen var i hvert fall helt meningsløs, da kunne han snakke i lange setninger. Han er ekstremt lite opptatt av å gjøre det noen andre har bestemt, og liker ikke bordaktiviteter unntatt de han selv lager til seg selv, har derfor søkt plass på steinerskolen (venteliste), men barnehagen mente det ikke ville være så bra.

Anonymkode: 941d6...24a

Hvis de helt oppriktig er så bekymret for det, så burde de ta initiativ til et møte med skolen for å forberede dem. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...