Gå til innhold

Ungdommer og alkohol

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Om 16 åringen din hadde fått tak i alkohol (betalt men til andre for å fikse alkohol til seg)hva hadde du som foreldre gjort? 
Hadde du lagt all skyld på den som skaffet alkoholen , ungdommen din eller begge to?

Snakk om en klassekamerat som har fikset alkohol via en eldre person 

Anonymkode: dab24...c68

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Konfisker og drikk det foran dem.

AnonymBruker
Skrevet

Først innsett at jeg har feilet som forelder, som lar barna drive sånn og ikke lært gode verdier og normer (lover og regler)

Anonymkode: 3c80b...0d9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Først innsett at jeg har feilet som forelder, som lar barna drive sånn og ikke lært gode verdier og normer (lover og regler)

Mam feiler da ikke fordi barnet drikker alkohol.. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Mam feiler da ikke fordi barnet drikker alkohol.. 

Å kjøpe alkohol ulovlig, å bryte loven da har man feila, hardt

AnonymBruker
Skrevet

Begge to vel. Din vet like godt som den som kjøpte for han at det ikke er greit. 

Anonymkode: fbb9e...785

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Ok

AnonymBruker
Skrevet

«Skylden» ville mitt barn hatt. Andre kan man ikke forvente noe bedre av, og det er ikke min sak.

Anonymkode: 0435c...601

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Seriøst? Jeg prøvde meg fram med hjemmebrent på den alderen, og det gjorde vel stort sett de fleste på min alder. Tror fåtallet har feilet som foreldre av den grunn. De aller fleste av oss har klart oss veldig bra så langt i livet. 

Anonymkode: c4074...c34

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Hvis du leser HI, så ser du at det ikke var forelder som har kjøpt

Anonymkode: 537e8...ecc

AnonymBruker
Skrevet

Hadde tatt med med min ungdom, ikke gått på den som skaffet det

Anonymkode: 4fa07...4c5

AnonymBruker
Skrevet

Nei.. dette tar jeg med ungen min.

Så får de ta det med ungen sin.

Hallo.. 🤦‍♀️

Anonymkode: 60241...4b3

Skrevet (endret)

Min egen "ungdom", selvsagt...  Som 18 åring er det bare noen måneder siden man selv var i den situasjonen at noen "kule ungdommer" måtte kjøpte litt alkohol for en... 

Hva hadde du gjort, og/eller forventet av respons av andre foreldre om det f.eks var barnet ditt som stjal alkohol av deg, osvosv? Du kan kontrollere ditt eget barn til en viss grad - noe annet er utenfor din sfære av påvirkning og vil neppe gi noen som helst resultat..   

Endret av Beeblebrox
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Nei.. dette tar jeg med ungen min.

Så får de ta det med ungen sin.

Hallo.. 🤦‍♀️

Anonymkode: 60241...4b3

Hallo hva? Det er et generelt spørsmål etter en diskusjonmed andre foreldre

Gjest Kerrs Pink
Skrevet

Å gud, jeg husker vi gjorde det.. mor visste om det, men gjorde aldri noe. Jeg var 14. 

Om jeg tar ungen min i å gjøre noe så idiotisk, så får han høre det og jeg konfiskerer selvsagt drikken. Mulig husarrest også. Han får lære seg å ikke stæsje ulovlig innkjøpt drikkevarer i mitt hus, men i en busk utenfor. Makan. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kommer til å kjøpe øl,cider til mine barn i ungdomstiden. Da vet jeg hva dei drikker

Anonymkode: e3920...a3d

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Da feiler så og si alle foreldre.

Anonymkode: 28c74...9fa

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg kommer til å kjøpe øl,cider til mine barn i ungdomstiden. Da vet jeg hva dei drikker

Anonymkode: e3920...a3d

Dummeste innskyldningen og faktisk straffbart å kjøpe alkohol til noen under 18 år. Menser det jo her hos oss også. De som sender alkohol med ungene er ikke de skarpeste knivfne i skuffen, og det dkjer myyye dritt med stupfulle 16-åringer.. dessverre

«Her finnes det en god del forskning som i temmelig entydig retning, peker på at å sende alkohol med mindreårige på fest, øker konsumet, sier Pape.

Hun mener også at foreldrene sender uheldige signaler til ungene sine ved å sende med dem alkohol på fest når de er under 18 år.

– Det er neppe et spesielt smart trekk. Jo lettere alkoholen er tilgjengelig, jo mer blir det drukket. Når foreldre gir ungdommene alkohol, sender de tydelige signaler på at det er greit å drikke alkohol til tross for at de er mindreårige, sier Pape.»

Anonymkode: 5b88e...3de

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Dummeste innskyldningen og faktisk straffbart å kjøpe alkohol til noen under 18 år. Menser det jo her hos oss også. De som sender alkohol med ungene er ikke de skarpeste knivfne i skuffen, og det dkjer myyye dritt med stupfulle 16-åringer.. dessverre

«Her finnes det en god del forskning som i temmelig entydig retning, peker på at å sende alkohol med mindreårige på fest, øker konsumet, sier Pape.

Hun mener også at foreldrene sender uheldige signaler til ungene sine ved å sende med dem alkohol på fest når de er under 18 år.

– Det er neppe et spesielt smart trekk. Jo lettere alkoholen er tilgjengelig, jo mer blir det drukket. Når foreldre gir ungdommene alkohol, sender de tydelige signaler på at det er greit å drikke alkohol til tross for at de er mindreårige, sier Pape.»

Anonymkode: 5b88e...3de

Jeg er i utgangspunktet ikke uenig med deg. Men så har du de ungdommene som er som min. Som, så lenge de har de to ciderne med seg, klarer å stå fast på sine prinsipper om å ikke drikke. Ungdommen har med, men kan si "jeg har ikke lyst på, får se senere". Og det blir ikke samme press som hvis ungdommen ikke hadde hatt med....

Og ja, jeg vet at det ikke drikkes noe annet heller, for ungdommen hentes alltid, er klin edru og forteller at kvelden har blitt brukt til å passe på og le litt av de som har tatt for mye.

Det er sikkert ikke flertallet som takler drikkeprrsset på den måten, men her har altså cidere gått ut på dato etter å ha vært med på flere fester. Å vite at de ligger i bagen gjør at det å droppe drikking ikke er kleint. Jeg skjønte ikke logikken før etter noen ganger, men sånn er det altså her. 

Anonymkode: bba33...f8a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...