Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, ønsker å komme inn på medisin, men mangler kjemi 2 fra vgs. Har alle de andre realfagene og full uttelling for realfagspoeng. Går for tiden på ntnu, og har hørt man kan få dekket kjemi 2 kravet ved å ta 15 studiepoeng i kjemi, noe jeg tenkte ble greiere enn å ta opp vgs fag. Derimot sliter jeg med å finne fag som vil dekke pensum, ettersom ingen av fagene kan bli forhåndsgodkjente som kjemi 2. noen som har gjort liknende og kan si meg hvilke fag dere tok?

Setter pris på all hjelp!

Anonymkode: e9200...829

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke vesentlig lettere å ta kjemi2 fra VGs med tanken på mengde i fagene?😁

Anonymkode: 1b2e4...e7e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ta kontakt med rådgiver på skolen, ikke stol på svar fra random folk

Anonymkode: fd5df...781

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er det ikke vesentlig lettere å ta kjemi2 fra VGs med tanken på mengde i fagene?😁

Anonymkode: 1b2e4...e7e

Har forstått det som at jeg bare trenger å bestå på universitetet. Hadde jeg tatt det fra vgs, er jeg nødt til å få en god karakter i tillegg for å holde snittet oppe. I tillegg til at jeg også trives med å studere på universitet.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ta kontakt med rådgiver på skolen, ikke stol på svar fra random folk

Anonymkode: fd5df...781

Har snakket med rådgivere, men de sier de ikke kan si meg hvilke fag som kan bli godkjent og ikke. Det er noe jeg vil få vite idet jeg søker og evt ikke kommer inn pga. manglende fag. Noe jeg synes er dumt i tilfelle jeg tar fag unødvendig

AnonymBruker
Skrevet

Her ville jeg snakket med en studierådgiver ved det medisinske fakultet. 

Jeg går ingeniørlinje, og de som mangler R1 / R2 / fysikk 1 kan ta et sommerkurs og høstsemester (tres) som skal tilsvare pensum i R1/R2/fy1. Men det kvalifiserer da altså bare til å studere på ingeniørlinjer tilhørende studiestedet. Har man tatt tres i UiO feks, så kan man ikke bruke det for å søke seg inn på USN. Det kvalifiserer heller ikke til å søke på andre linjer/studier hvor man trenger disse faga, da må man ta det på nytt på vgs-nivå. 

Så jeg hadde spurt for å være på den sikre siden. 

Anonymkode: a17a0...6d6

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Her ville jeg snakket med en studierådgiver ved det medisinske fakultet. 

Jeg går ingeniørlinje, og de som mangler R1 / R2 / fysikk 1 kan ta et sommerkurs og høstsemester (tres) som skal tilsvare pensum i R1/R2/fy1. Men det kvalifiserer da altså bare til å studere på ingeniørlinjer tilhørende studiestedet. Har man tatt tres i UiO feks, så kan man ikke bruke det for å søke seg inn på USN. Det kvalifiserer heller ikke til å søke på andre linjer/studier hvor man trenger disse faga, da må man ta det på nytt på vgs-nivå. 

Så jeg hadde spurt for å være på den sikre siden. 

Anonymkode: a17a0...6d6

Har snakket med en, og ble fortalt at man ikke kan si noe om hvilke fag som dekker kjemi 2 krav på forhånd av søknaden. Ble fortalt at jeg måtte finne fagene selv, og andre hadde gjort dette før og fått det godkjent. Ntnu opptak kunne heller ikke si noe om hvilke fag.. :,( dessverre

AnonymBruker
Skrevet

Du får vel ikke opptak på noe kjemilinje nå uansett. Du har et år på deg å ta kjemi 2, du kan til og med prøve på høst og vårsemesteret. Det klarer du! 

Anonymkode: bb3fd...6bc

Skrevet

Takk for hjelpen! Setter pris på det, poenget er uansett at jeg ønsker å studere dette året. Det finnes en del kjemifag som ikke krever opptak til et studieprogram, i tillegg til at jeg satte opp et par ønsker på samordna i tilfelle.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville tatt de kjemifagene, og så hadde jeg tatt Kjemi 2 som privatist ved siden av. Sannsynligvis trenger du ikke lese så mye ekstra, annet enn å øve på eksamensoppgaver. Synes det høres risky ut å satse på at de godkjenner kjemien fra universitetet - det er fort gjort å gå på en smell hvis universitetet vurderer det slik at det mangler et område i kjemien du skal ta/har tatt vs Kjemi 2.  Noe som selvsagt er helt tullete, siden det ikke ville vært et problem for det mtp å komme deg gjennom medisinstudiet, men sånn er det dessverre. 

Anonymkode: fa5a3...ae0

AnonymBruker
Skrevet
Snorre123 skrev (9 timer siden):

Takk for hjelpen! Setter pris på det, poenget er uansett at jeg ønsker å studere dette året. Det finnes en del kjemifag som ikke krever opptak til et studieprogram, i tillegg til at jeg satte opp et par ønsker på samordna i tilfelle.

Så du vil bare få poeng, men ikke legge inn en innsats? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så du vil bare få poeng, men ikke legge inn en innsats? 

Må jo selvsagt legge inn en innsats i fagene for å bestå, men da slipper jeg presset ved å få en god karakter, ettersom kjemi 2 både har skriftlig og muntlig eksamen etter det jeg forstod fra rådgivere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...