AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #1 Skrevet 15. juni 2022 Hvis man får i gang fødsel vha ballong eller modningspiller, vil ikke da fødselen regnes som en helt vanlig fødsel? Vil man fortsatt bære med seg de økte risikofaktorene knytte til induksjon? Jeg skjønner at drypp gir kunstig fødselsforløp, men slik jeg har forstått det kan de første fasene av igangsetting sette i gang kroppens naturlige rier også slik at drypp ikke er nødvendig? Anonymkode: 41a2e...69c
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #2 Skrevet 15. juni 2022 Det kommer helt ann på. Med første fikk jeg igangsetting med piller, men måtte ha drypp i tillegg for å få fortgang i riene. Mens med nr 2 som ble igangsatt med ballong så slapp jeg drypp og baby kom etter etter 8 timer. Nå blir man kun igangsatt med ballong, piller har de gått bort ifra. Anonymkode: 884f7...bc6
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #3 Skrevet 15. juni 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det kommer helt ann på. Med første fikk jeg igangsetting med piller, men måtte ha drypp i tillegg for å få fortgang i riene. Mens med nr 2 som ble igangsatt med ballong så slapp jeg drypp og baby kom etter etter 8 timer. Nå blir man kun igangsatt med ballong, piller har de gått bort ifra. Anonymkode: 884f7...bc6 Stemmer dette? Jeg ble igangsatt sist, med ballong, men ingenting skjedde. Måtte så ta piller, tror jeg tok fire stk før riene startet. Hvorfor har de sluttet å gi piller? Hva hvis fødselen ikke starter av ballong da? Hva gjør de da? Anonymkode: 55a76...962
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #4 Skrevet 15. juni 2022 Jeg ble igangsatt med modningspiller, modningen skjedde på bare noen timer og riene startet av seg selv like etter stripping. Trengte ikke drypp, men hadde allikevel stormrier og ganske rask fødsel til førstegangs å være. Endte med at livmor ble "utslitt"(som de sa) og pressriene uteble. Babyen hadde også dreiet feil underveis og ble stående fast. Endte med vakuumforløsning. Samt styrtblødning fordi livmoren ikke trekte seg sammen. De to neste fødslene var ukompliserte styrtfødsler. Anonymkode: 60897...b70
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #5 Skrevet 15. juni 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Stemmer dette? Jeg ble igangsatt sist, med ballong, men ingenting skjedde. Måtte så ta piller, tror jeg tok fire stk før riene startet. Hvorfor har de sluttet å gi piller? Hva hvis fødselen ikke starter av ballong da? Hva gjør de da? Anonymkode: 55a76...962 De sa det til meg. Fødte i fjor og da fikk jeg beskjed at de ikke lenger brukte piller. Men dersom ikke ballong funker så kan det jo vær at piller er eneste løsning. Hun forklarte det med at det kunne gi mer komplikasjoner med piller. Med førstemann fikk jeg piller og da ble ikke ballong nevnt engang og det var for 3 år siden. Anonymkode: 884f7...bc6
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #6 Skrevet 16. juni 2022 Jeg ble satt igang med modningspille i fjor, og ja, det ble regnet som risikofødsel ene og alene pga det. Jeg fikk ikke føde på Storken (som er "naturlig-fødsel-avdelingen på Haukeland), og måtte ha sånn bånd på magen hele fødselen. Anonymkode: aa299...64f 1
Arkana Skrevet 16. juni 2022 #7 Skrevet 16. juni 2022 Jo mindre intervensjon, jo lavere risiko for problemer. Bruk av hormontabletter står fremdeles som igangsettelsesmetode på nettsiden til de største sykehusene i Norge (og oppdatert for relativt kort tid siden), så jeg tviler på at det er tatt ut av bruk på generell basis (det kan selvsagt være enkeltsykehus med mer restriktiv bruk), men det er kjent at bruk av ballong er forbundet med lavere risiko og anbefalingene er at kvinner som igangsettes med piller eller drypp overvåkes. Selv har jeg hatt to igangsatte fødsler. Ved den ene tok de bare vannet og riene startet av seg selv og så var fødselen over på to timer. Ved den andre fikk jeg en modningstablett, et halvt døgn senere gikk vannet og riene startet og fødselen var over på 24 minutter. Trengte ikke drypp ved noen av dem og ballong var aldri nevnt som et alternativ. To raske, fine og komplikasjonsfrie fødsler.
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #8 Skrevet 16. juni 2022 Arkana skrev (14 minutter siden): Jo mindre intervensjon, jo lavere risiko for problemer. Bruk av hormontabletter står fremdeles som igangsettelsesmetode på nettsiden til de største sykehusene i Norge (og oppdatert for relativt kort tid siden), så jeg tviler på at det er tatt ut av bruk på generell basis (det kan selvsagt være enkeltsykehus med mer restriktiv bruk), men det er kjent at bruk av ballong er forbundet med lavere risiko og anbefalingene er at kvinner som igangsettes med piller eller drypp overvåkes. Selv har jeg hatt to igangsatte fødsler. Ved den ene tok de bare vannet og riene startet av seg selv og så var fødselen over på to timer. Ved den andre fikk jeg en modningstablett, et halvt døgn senere gikk vannet og riene startet og fødselen var over på 24 minutter. Trengte ikke drypp ved noen av dem og ballong var aldri nevnt som et alternativ. To raske, fine og komplikasjonsfrie fødsler. Hvorfor og når ift termin ble du igangsatt?😊 Anonymkode: 41a2e...69c
Arkana Skrevet 16. juni 2022 #9 Skrevet 16. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvorfor og når ift termin ble du igangsatt?😊 Anonymkode: 41a2e...69c Med nr 2 ble jeg satt i gang på selve termindatoen, med nr 3 en uke før termin. Begge ganger var pga risikosvangerskap hvor de ikke ønsket at jeg skulle gå over termin, og så tror jeg det var mer tilfeldig/legeavhengig at det ble en uke før med den ene enn den andre.
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #10 Skrevet 16. juni 2022 Fødte for 3 mnd siden på A-hus, da brukte de piller. De har sluttet med de som de satte i skjeden, men bruker de du må svelge. Først ballong, så piller, så ta vannet, så drypp. Har hatt to igangsatte fødsler, og det har gått kjempefint. Anonymkode: 292cc...533
Melodiana Skrevet 16. juni 2022 #11 Skrevet 16. juni 2022 Jeg var satt i gang med nr.3 tre dager over termin. Dette fordi de to første barna var 4 kg og 4250 ved fødsel. To første er naturlige fødsler uten bedøvelse. Nr. 3 veide 4400 ved fødsel. Igangsetting med piller begynte rundt kl. 12 selv om vi møtt kl. 9. Var på eget rom, så på ski konkurranser på tv, strikket. Riene kom kl. 19. Da var vi bedt om å gå en tur. Vi vandret i lobbyen til kl. 9. Kontroll viste at jeg har åpning på 6 sm. Vi var flyttet til fødestua. Sterke rier fra kl. 21:40. Gutten var født kl. 01:05. Alt er naturlig, ingen bedøvelse bortsett fra piller som satt prosessen i gang.
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #12 Skrevet 16. juni 2022 Man kan ha rier OG måtte ha drypp etterhvert. Hilsen meg De tok forøvrig bare vannet fordi 5 cm åpning, men jeg hadde ineffektive rier hele veien egentlig. Min mor fødte 4 barn naturlig og måtte visstnok ha drypp på alle 🤷♀️ Anonymkode: 2f475...107
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå