Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har kjøpt en baby brezza, brukt. Fulgte ikke med noen bruksanvisning, så lurer jeg på hvor ofte og hvordan denne vaskes. Noen som kan hjelpe meg? 🙂🙏

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ta ut alle delene, vask de med varmt vann og så kan du koke dem. Vi gjorde det med våre. Eller steamet de. 

Anonymkode: 9d84d...3ad

AnonymBruker
Skrevet
Kartoffel skrev (36 minutter siden):

Jeg har kjøpt en baby brezza, brukt. Fulgte ikke med noen bruksanvisning, så lurer jeg på hvor ofte og hvordan denne vaskes. Noen som kan hjelpe meg? 🙂🙏

Vet du at den er en bakteriebombe uten like, og er frarådet å bruke? 

Anonymkode: 5112a...7b6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Glømte å legge til, de skal vaskes ofte. Husker ikke helt men tror vi gjorde det to ganger i uken. 

Men husk at den ikke alltid måler korrekt mengde. Det bør du teste ut. 

Vi synes det ble mye enklere å ha en vannkoker med temperaturmåler der den sto på 40 grader og så hadde vi pulveret klart i flaskene. Brezzaen vår rustet også i det varmeelementet som ligger i vannbeholderen,så det føltes ikke så trygt. 

AnonymBruker
Skrevet

Mener den skal vaskes etter hver fjerde gang den brukes?

Anonymkode: 068ed...9ca

AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler å lese ang morsmelkerstatning på helsenorge. Man kan faktisk lage flere måltider i gangen så det er bare å varme opp til 37 grader. 

Anonymkode: 90a9b...093

AnonymBruker
Skrevet

Delene skal desinfiseres hver fjerde flaske, gjerne oftere. 

Anonymkode: 16514...13f

Skrevet

Takker for alle svar. Ble usikker etter å ha lest noen kommentarer her og Googlet litt. Har flaskematet med førstemann og det var et h****** styr. Ønsker derfor å gjøre det lettes mulig for meg selv denne gangen, men selvsagt ikke når det går utover tryggheten... 

Nytt spørsmål .. Hvordan tilbereder man flasker på en enklest (og tryggest) mulig måte? 🤔

Skrevet

Har Brezza, og er fornøyd med den. Har en liten en som har vokst og trivst strålende. Vasker hvor pulveret kommer ut og brettet hver kveld når jeg vasker flasker, koker det og. 

Vasker vannbeholderen 1-2ganger i uken. Koker opp vann og har det avkjølt på glassflasker frem til bruk.

Etter 2 andre flaskebarn  hvor vi har prøvd det andre var det verdt investeringen for oss. Har ikke opplevd noe magetrøbbel ol.

Har eget utstyr til vask av flasker og brezza, samt tørkematte.

AnonymBruker
Skrevet
Kartoffel skrev (2 timer siden):

Takker for alle svar. Ble usikker etter å ha lest noen kommentarer her og Googlet litt. Har flaskematet med førstemann og det var et h****** styr. Ønsker derfor å gjøre det lettes mulig for meg selv denne gangen, men selvsagt ikke når det går utover tryggheten... 

Nytt spørsmål .. Hvordan tilbereder man flasker på en enklest (og tryggest) mulig måte? 🤔

Som nevnt tidligere så synes jeg det var mye enklere å ha vannkoker med temperaturmåler og bare sette den på 40 grader. Ha pulveret klart i flaskene i forkant så bare heller du oppi. Evnt så kan du kjøpe doseringsbokser og helle vannet i flaskene og så ta pulveret oppi. 

Skrevet
Kartoffel skrev (6 timer siden):

Kaldt vann kokt i kjele. 
Her har vi brukt en termos for varmt og en for (kokt) nedkjølt.

har brukt termometer for å måle og blandet til 40 i flaska.

Ville ikke brukt vannkoker med mindre ungen er over 6 måneder.

Skrevet
Mooniebear skrev (5 timer siden):

Har Brezza, og er fornøyd med den. Har en liten en som har vokst og trivst strålende. Vasker hvor pulveret kommer ut og brettet hver kveld når jeg vasker flasker, koker det og. 

Vasker vannbeholderen 1-2ganger i uken. Koker opp vann og har det avkjølt på glassflasker frem til bruk.

Etter 2 andre flaskebarn  hvor vi har prøvd det andre var det verdt investeringen for oss. Har ikke opplevd noe magetrøbbel ol.

Har eget utstyr til vask av flasker og brezza, samt tørkematte.

Så bra du er fornøyd🙏 Med eget utstyr, mener du spesialtilpasset baby brezza eller bare standard oppvaskkost osv som du bare brukte til dette?

AnonymBruker
Skrevet
58 minutter siden, Kartoffel said:

Så bra du er fornøyd🙏 Med eget utstyr, mener du spesialtilpasset baby brezza eller bare standard oppvaskkost osv som du bare brukte til dette?

Vi bruker en vanlig oppvaskkost og en oppvaskkost for sugerør (lettere å komme ordentlig til i kriker). Disse brukes bare til ting som er i kontakt med MME (Baby Brezza, flasker, boksen vi har ferdig oppmålt mengde pulver i på tur...).

Maskinen varsler når "tuten" vann og pulver kommer ut av må vaskes, er vel ca. hver 4. flaske. Du får ikke tilberedt en ny flaske før tuten er tatt ut og satt inn igjen, så å overse varselet er ikke mulig. Brettet flasken står på vasker vi hver kveld. Resten av maskinen demonteres og vaskes når vi fyller på mer pulver.

Anonymkode: 6958a...eb0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

At noen har barn som har vokst og trivdes selv om de fikk melk fra babybrezza betyr jo ikke at den er anbefalt.. Greia er vel at pulveret skal blandes ut med vann over 70 grader, pga det kan være bakterier i selve pulveret. Det betyr jo ikke at alle babyer som får en flaske blandet feil blir syke, men at det er en risiko for det.

Det finnes maskin som blander på høyere varme enn brezza, tror den heter tippitee eller noe liknende. 

Ser jo at mange blander pulveret i 40-graders-vann når de blander selv også.. enten vann kjølt til 40 grader eller at de blander kokt vann og kaldt kokt vann til 40 grader før de tar i pulveret. Det er jo heller ikke anbefalt av helsenorge (unntak er vel de melkefrie pulverene).

Anonymkode: 184d1...4e5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Vi bruker en vanlig oppvaskkost og en oppvaskkost for sugerør (lettere å komme ordentlig til i kriker). Disse brukes bare til ting som er i kontakt med MME (Baby Brezza, flasker, boksen vi har ferdig oppmålt mengde pulver i på tur...).

Maskinen varsler når "tuten" vann og pulver kommer ut av må vaskes, er vel ca. hver 4. flaske. Du får ikke tilberedt en ny flaske før tuten er tatt ut og satt inn igjen, så å overse varselet er ikke mulig. Brettet flasken står på vasker vi hver kveld. Resten av maskinen demonteres og vaskes når vi fyller på mer pulver.

Anonymkode: 6958a...eb0

Trakten, altså der det kommer ut melk, på baby brezza fyller seg med gammel melk. Å vaske den etter hver fjerde flaske er ikke godt nok. Ta en titt selv, det ligger gamle rester etter forrige flaske du laget. 

Anonymkode: 5112a...7b6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...