Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 17.6.2022 den 5.46):

Takk for mange gode svar, det er god hjelp.

Så om jrg forstår det rett så;

-kan man alltid forhandle lønn

-de tilbyr laveste først

-de kan alltid gi deg mer i lønn, men lar være hvis du ikke forsøker forhandle deg opp

-jeg kan bruke argument om flytting og bytting av jobb og alt arbeidet det innebærer

-man kan forhandle mot en 15% lønnsøkning

Er helt fersk på dette så er jo skummelt, men når jeg vet alt dette nå så er det mye enklere. Der jeg jobber nå tjener jeg minstelønn fordi jeg visste ikke at jeg kunne få mer.. litt synd, men men.

Anonymkode: 50be6...8c6

- Man kan alltid forsøke å forhandle lønn ja

- De tilbyr nesten alltid lavest lønn først

- Det er ikke alltid de har mer å gå på nei

- Argument om flytting/bytting er lurt

- Tja, du kan jo prøve deg på 15%, men det er relativt mye. Spørs hvilken bransje og grunnlønn selvfølgelig. Og om det er offentlig / privat. Si at man blir tilbudt 600.000 i en offentlig stilling, da skal det litt til å få 90.000 ekstra liksom. Mer realistisk med 30.000-50.000 opp. 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

De regner med at du løy om lønna, altså at du la på litt.

Det du gjør er at du sier at du er kjempeglad for tilbudet, men at lønna dessverre ikke svarte til forventningene. Hvis de er interessert i deg (og det er de) så spør de om hva du ser for deg. Da må du smelle til, ikke vær beskjeden.

Neste gang du står i denne situasjonen sier du hva du forventer, ikke hva du har.

Anonymkode: dfbb3...470

Forferdelig dårlig råd å lyve om nåværende lønn! Dette kan de sjekke på referansesjekk. Da er det ekstremt uheldig at du har løyet. Det kan få dem til å tvile på hva annet du lyver om. Du vil kunne få en dårlig start i jobben hvor de ikke har tillit til deg. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det som er veldig dumt er at du har allerede oppgitt din nåværende lønn - uten å smøre på litt.

Du kan prøve på noe ala "Det er dessverre en del under det jeg forventer å få ved neste lønnsøkning i min nåværende jobb. I utgangspunktet så jeg for meg xxx (50k/100k oppå nåværende lønn).

Anonymkode: a24a3...25e

NEI, det er ikke dumt. 

Endret av Unika
AnonymBruker
Skrevet

tusen takk for masse gode svar! 😀 tenker jeg prøver meg på 50k mer og ser hva de sier. vil gjerne ha jobben så håper vi kan bli enige om noe😀

AnonymBruker
Skrevet
On 6/15/2022 at 8:31 PM, AnonymBruker said:

Hei, jeg jobber nå fast et sted og har tenkt å skifte jobb til en jeg mye heller vil ha. Men ønsker å kreve mer i lønn der slik at jeg får en økning i lønn.. hvordan kan jeg gå frem for å forhandle? Kommer til å se an intervjuet og stemninga om jeg virker attraktiv for dem.

En jeg jobber med nå fikk forhandlet seg til 100k mer enn meg i året, så vet at der jeg jobber nå kan man få økning i lønn ihvertfall.

Penger penger penger… Ansatte som deg gjør med kvalm. Grådige ansatte setter ingen pris på. Vær glad du har jobb i disse tider 

Anonymkode: cf9cf...d31

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Penger penger penger… Ansatte som deg gjør med kvalm. Grådige ansatte setter ingen pris på. Vær glad du har jobb i disse tider 

Anonymkode: cf9cf...d31

Føler meg absolutt ikke grådig. Er heller redd for at jeg som ung og nyutdannet skal bli lurt og utnyttet, da jeg ikke vet hva har rett på/muligheter jeg har. Hvis jeg kan spørre om mer penger og får det, så er jo det flott. Om de ikke kan gi meg mer så er det også greit. Er kjempeglad for at jeg har jobb, men det har jeg uavhengig av om jeg får jobben her eller ikke. Det gjør meg ikke grådig å spørre om mer lønn. Prisene på alt stiger, så hvorfor kan ikke lønna mi også gjøre det, tenker jeg da.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Unika skrev (18 timer siden):

Forferdelig dårlig råd å lyve om nåværende lønn! Dette kan de sjekke på referansesjekk. Da er det ekstremt uheldig at du har løyet. Det kan få dem til å tvile på hva annet du lyver om. Du vil kunne få en dårlig start i jobben hvor de ikke har tillit til deg. 

NEI, det er ikke dumt. 

🤣🤣 Høre med referanser hva du tjener? Tror du virkelig noen gjør noe sånt? Vet ikke om det er lov å oppgi engang.

Uansett, man sier at totalkompensasjonen sin er et tall (lønn + ~30k f.eks), så kan du begrunne det internt med div. goder du får som du priser til ~30k.

Jeg har lest mye om lønnsforhandlinger, og alltid vært veldig ivrig på det selv.

Utviklingen min har vært: 500k -> 600k -> 750k -> 950k -> xxxxx, med kun ett års mellomrom mellom hver gang. Hva er din, siden du er ekspert?

Anonymkode: a24a3...25e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.8.2022 den 17.38):

De er ganske desperate og trenger at jeg begynner asap, så tviler på at de lar den gå om jeg sier jeg forventer mer. Bare lurer på hva som er naturlig å forvente. Vil ihvertfall ha merenn 4k økning i året

Du må hoste opp statistikk som viser at gjengs lønn for denne stillingen med din erfaring ligger langt over tilbudet du har fått.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er leder i en mellomstor bedrift, og misliker sterkt et sånt fokus på lønn ved oppstart. I mine øyne degraderer det kandidaten, og jeg blir i tvil om motivasjonen til søkeren. Hadde du kommet til meg og sagt at grunnen til at du bytter jobb er å få bedre lønn, så hadde jeg strukket meg langt for å finne en annen kandidat! 

Mitt råd, hvis du har et ønske om å tilføre bedriften noe, er å takke ja til tilbudet du har fått (om du virkelig mener at du kan egne deg godt for stillingen), si at du er klar for å vise hva du er god for, for så å ta initiativ til en lønnssamtale etter feks et halvt år. 

Anonymkode: 9d466...59b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.8.2022 den 16.30):

Fortalte at jeg ønsket mer lønn enn det jeg har nå, og fikk tilbud med 4000 kr mer i året.. hva bør jeg gjøre nå? 

Det er viktig å huske på dette når en ber om mer lønn: det er ikke alltid arbeidsgiver synes du er verdt mer. Det er faktisk ikke alltid de synes du er verdt den lønna du har. Om slike ber om mer lønn vil ikke arbeidsgiver tenke «nå  jeg tilby mer» men «oi - er det håp om å bli kvitt hen her?!» 

Lønnsforhandling handler om ens verdi. På godt og vondt. Ofte er det lurt å ha fisket litt etter hva arbeidsgiver mener om ens verdi før en går i forhandlinger.

Anonymkode: a696d...3a9

• 4 uker senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.8.2022 den 0.38):

Jeg er leder i en mellomstor bedrift, og misliker sterkt et sånt fokus på lønn ved oppstart. I mine øyne degraderer det kandidaten, og jeg blir i tvil om motivasjonen til søkeren. Hadde du kommet til meg og sagt at grunnen til at du bytter jobb er å få bedre lønn, så hadde jeg strukket meg langt for å finne en annen kandidat! 

Mitt råd, hvis du har et ønske om å tilføre bedriften noe, er å takke ja til tilbudet du har fått (om du virkelig mener at du kan egne deg godt for stillingen), si at du er klar for å vise hva du er god for, for så å ta initiativ til en lønnssamtale etter feks et halvt år. 

Anonymkode: 9d466...59b

Takk! Som arbeidstaker er jeg helt enig. Jeg byttet akkurat jobb, og takket ja til det første tilbudet jeg har fått. I arbeidskontrakten står det at lønn er opp til forhandling etter at prøvetiden er over. 
Derfor tenkte jeg at jeg først ser om jeg takler jobben i det hele tatt, og så tar iniatitiv om lønnsøkning etter prøvetiden eller etter ett år i bedriften. Har du som leder noen tips om hvordan det er lurt for arbeidstaker å ta opp dette?  Hva ville du foretrukket å høre ved en lønnsforhandling?

Anonymkode: 73414...61b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...