AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #1 Skrevet 15. juni 2022 Hei, jeg jobber nå fast et sted og har tenkt å skifte jobb til en jeg mye heller vil ha. Men ønsker å kreve mer i lønn der slik at jeg får en økning i lønn.. hvordan kan jeg gå frem for å forhandle? Kommer til å se an intervjuet og stemninga om jeg virker attraktiv for dem. En jeg jobber med nå fikk forhandlet seg til 100k mer enn meg i året, så vet at der jeg jobber nå kan man få økning i lønn ihvertfall. Anonymkode: 50be6...8c6
Solstrålen. Skrevet 15. juni 2022 #2 Skrevet 15. juni 2022 Man forhandler først når man får et jobbtilbud. Tiden fra du får tilbudet til du takker ja er tiden det er forventet at du skal forhandle. Når jeg fikk meg jobb gikk jeg flere runder og spurte om mer lønn, du trenger ikke begrunne hvorfor engang. Etter de satt meg opp i lønn så spurte jeg om mer. Men fikk ikke mer etter første økning. 😜 3
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #3 Skrevet 15. juni 2022 Solstrålen. skrev (1 time siden): Man forhandler først når man får et jobbtilbud. Tiden fra du får tilbudet til du takker ja er tiden det er forventet at du skal forhandle. Når jeg fikk meg jobb gikk jeg flere runder og spurte om mer lønn, du trenger ikke begrunne hvorfor engang. Etter de satt meg opp i lønn så spurte jeg om mer. Men fikk ikke mer etter første økning. 😜 hvordan skjer forhandlingen? vet du på forhånd hvilket lønn du skal ha? og vil du da ta en annen jobb om dem ikke gir deg den lønna du forventer? Anonymkode: 76029...6d3
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #4 Skrevet 16. juni 2022 Legg frem alle kunnskaper du har, videreutdanninger, kurs, hva du har endret/gjort bedre på nærværende bedrift og krev mer Anonymkode: 43cdc...dc7
Liljerød Skrevet 16. juni 2022 #5 Skrevet 16. juni 2022 Si at din motivasjon for å bytte jobb er å kunne få litt høyere lønn. (Selvsagt er det ikke bare derfor og det må du klargjøre, det er fordi den nye jobben er mer utfordrende/spennende/ligger nærmere hjemmet ditt eller lignende, men i tillegg til det ønsker du et økonomisk incentiv for å bytte). Det koster mye krefter å bytte jobb, du må ha opplæring og bli kjent med nye kolleger og nye brukere/kunder etc. Dette er en kostnad du må ta og da forventer du å bli økonomisk motivert. Så sier du at "jeg ser for en lønn på kr xyz - hva tenker dere om det"?.
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #6 Skrevet 16. juni 2022 Er ferdig med intervjuet og det gikk veldig bra 🙂 På spørsmål om lønn svarte jeg at jeg forventer mer enn det jeg har nå og oppga hva jeg tjener nå. Så får jeg se på evt. tilbud etterhvert og gå utfra det, tenker jeg. Takk for alle gode råd:) Anonymkode: 50be6...8c6 1
Solstrålen. Skrevet 16. juni 2022 #7 Skrevet 16. juni 2022 AnonymBruker skrev (23 timer siden): hvordan skjer forhandlingen? vet du på forhånd hvilket lønn du skal ha? og vil du da ta en annen jobb om dem ikke gir deg den lønna du forventer? Anonymkode: 76029...6d3 Du må selv ta initiativ til å forhandle. Jeg pleier å starte med å spørre om det er rom for å få mere lønn, noe det alltid er. De tilbyr som regel alltid det laveste de kan, og de har et intervall de kan gi lønn innefor. Jeg vet på forhånd hva minstelønna/minste tilbud er, så forhandler jeg meg opp fra det. Eller har noen tanker om hvilke lønn jeg har lyst på. Er i en posisjon nå hvor utdanningen jeg har er ettertraktet, det er ikke så vanskelig å få jobb. Så da kan jeg heller vente på en annen stilling hvis jeg ikke høyere lønn. Dessuten har jeg fast jobb så jeg må ikke bytte. Som en annen skrev over her så er det mye arbeid å bytte jobb, så da burde man kompenseres deretter.
Solstrålen. Skrevet 16. juni 2022 #8 Skrevet 16. juni 2022 AnonymBruker skrev (23 timer siden): hvordan skjer forhandlingen? vet du på forhånd hvilket lønn du skal ha? og vil du da ta en annen jobb om dem ikke gir deg den lønna du forventer? Anonymkode: 76029...6d3 Man skal forresten aldri stille krav eller ultimatum: "hvis jeg ikke får lønn x så tar jeg ikke jobben". Da kan du miste tilbudet. Heller spør om høyere lønn flere ganger og argumenter hvorfor eventuelt. Kompetanse, ansinitet, du må endre rutiner, flytte på deg osv. Tilbudet beholder du så lenge du bare spør uten å stille krav.
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2022 #9 Skrevet 17. juni 2022 Takk for mange gode svar, det er god hjelp. Så om jrg forstår det rett så; -kan man alltid forhandle lønn -de tilbyr laveste først -de kan alltid gi deg mer i lønn, men lar være hvis du ikke forsøker forhandle deg opp -jeg kan bruke argument om flytting og bytting av jobb og alt arbeidet det innebærer -man kan forhandle mot en 15% lønnsøkning Er helt fersk på dette så er jo skummelt, men når jeg vet alt dette nå så er det mye enklere. Der jeg jobber nå tjener jeg minstelønn fordi jeg visste ikke at jeg kunne få mer.. litt synd, men men. Anonymkode: 50be6...8c6 1
Solstrålen. Skrevet 19. juni 2022 #10 Skrevet 19. juni 2022 AnonymBruker skrev (På 17.6.2022 den 5.46): Takk for mange gode svar, det er god hjelp. Så om jrg forstår det rett så; -kan man alltid forhandle lønn -de tilbyr laveste først -de kan alltid gi deg mer i lønn, men lar være hvis du ikke forsøker forhandle deg opp -jeg kan bruke argument om flytting og bytting av jobb og alt arbeidet det innebærer -man kan forhandle mot en 15% lønnsøkning Er helt fersk på dette så er jo skummelt, men når jeg vet alt dette nå så er det mye enklere. Der jeg jobber nå tjener jeg minstelønn fordi jeg visste ikke at jeg kunne få mer.. litt synd, men men. Anonymkode: 50be6...8c6 Lykke til 😊👍🏻
AnonymBruker Skrevet 4. august 2022 #11 Skrevet 4. august 2022 Fortalte at jeg ønsket mer lønn enn det jeg har nå, og fikk tilbud med 4000 kr mer i året.. hva bør jeg gjøre nå? Anonymkode: 50be6...8c6
AnonymBruker Skrevet 4. august 2022 #12 Skrevet 4. august 2022 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Fortalte at jeg ønsket mer lønn enn det jeg har nå, og fikk tilbud med 4000 kr mer i året.. hva bør jeg gjøre nå? Anonymkode: 50be6...8c6 Du må be om mer! Det er altfor lite. Anonymkode: 4c945...020
AnonymBruker Skrevet 4. august 2022 #13 Skrevet 4. august 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du må be om mer! Det er altfor lite. Anonymkode: 4c945...020 Synes det selv, skal be om mer, men hvordan skal jeg gjøre det? Hadde håpet på en del mer ja, dette er ikke merkbart på lønnsslippen engang Anonymkode: 50be6...8c6
AnonymBruker Skrevet 4. august 2022 #14 Skrevet 4. august 2022 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Fortalte at jeg ønsket mer lønn enn det jeg har nå, og fikk tilbud med 4000 kr mer i året.. hva bør jeg gjøre nå? Anonymkode: 50be6...8c6 De regner med at du løy om lønna, altså at du la på litt. Det du gjør er at du sier at du er kjempeglad for tilbudet, men at lønna dessverre ikke svarte til forventningene. Hvis de er interessert i deg (og det er de) så spør de om hva du ser for deg. Da må du smelle til, ikke vær beskjeden. Neste gang du står i denne situasjonen sier du hva du forventer, ikke hva du har. Anonymkode: dfbb3...470
AnonymBruker Skrevet 4. august 2022 #15 Skrevet 4. august 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): De regner med at du løy om lønna, altså at du la på litt. Det du gjør er at du sier at du er kjempeglad for tilbudet, men at lønna dessverre ikke svarte til forventningene. Hvis de er interessert i deg (og det er de) så spør de om hva du ser for deg. Da må du smelle til, ikke vær beskjeden. Neste gang du står i denne situasjonen sier du hva du forventer, ikke hva du har. Anonymkode: dfbb3...470 Åh tusen takk for hjelp. Ja jeg var visst for ærlig, hehe. Vet at de trenger meg der så de må egentlig øke Anonymkode: 50be6...8c6
Isambard Skrevet 4. august 2022 #16 Skrevet 4. august 2022 Du kan akseptere tilbudet eller si at du vil ha xxxx mer for å takke ja. Det er en reell risiko for at de sier nei og gir tilbud til den neste på lista.
AnonymBruker Skrevet 4. august 2022 #17 Skrevet 4. august 2022 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Fortalte at jeg ønsket mer lønn enn det jeg har nå, og fikk tilbud med 4000 kr mer i året.. hva bør jeg gjøre nå? Anonymkode: 50be6...8c6 Det som er veldig dumt er at du har allerede oppgitt din nåværende lønn - uten å smøre på litt. Du kan prøve på noe ala "Det er dessverre en del under det jeg forventer å få ved neste lønnsøkning i min nåværende jobb. I utgangspunktet så jeg for meg xxx (50k/100k oppå nåværende lønn). Anonymkode: a24a3...25e
AnonymBruker Skrevet 4. august 2022 #18 Skrevet 4. august 2022 De er ganske desperate og trenger at jeg begynner asap, så tviler på at de lar den gå om jeg sier jeg forventer mer. Bare lurer på hva som er naturlig å forvente. Vil ihvertfall ha merenn 4k økning i året Anonymkode: 50be6...8c6
AnonymBruker Skrevet 4. august 2022 #19 Skrevet 4. august 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): De er ganske desperate og trenger at jeg begynner asap, så tviler på at de lar den gå om jeg sier jeg forventer mer. Bare lurer på hva som er naturlig å forvente. Vil ihvertfall ha merenn 4k økning i året Anonymkode: 50be6...8c6 Du må tenke litt på hva du er fornøyd med. Vil du ha 50 eller 100 mer i året? Det er nå du kan forhandle de større beløpene. Anonymkode: 4c945...020
AnonymBruker Skrevet 4. august 2022 #20 Skrevet 4. august 2022 Det enkleste er å ha et annet konkurrerende jobbtilbud å presse med. Jeg pressa meg nylig 90 000 opp i nåværende stilling fordi en annen arbeidsgiver ga meg et tilbud. Anonymkode: f406f...a61
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå