Gå til innhold

Korona i graviditeten dobler risiko for utviklingsforstyrrelser

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det flere enn meg som er bekymret over de stadig nye forskningsartikklene som viser at korona i svangerskapet dobler risikoen for utviklingsforstyrrelser? 
6,3% når mor var eksponert for korona, og 3% hvis mor ikke var eksponert.

En studie:

https://jamanetwork.com/journals/jamanetworkopen/fullarticle/2793178

In this cohort study of 7772 infants delivered during the COVID-19 pandemic, those born to the 222 mothers with a positive SARS-CoV-2 polymerase chain reaction test during pregnancy were more likely to receive a neurodevelopmental diagnosis in the first 12 months after delivery, even after accounting for preterm delivery.

En studie:

https://neurosciencenews.com/covid-motor-development-20763/

Gjenngitt på norsk:

https://forskning.no/covid19-svangerskap-virus/liten-studie-uvanlig-hjernefunn-hos-barn-fodt-av-koronasmittede/2038101

Det som er så skummelt er at når det et så frislipp som det er nå så er det totalt umulig å beskytte seg selv også. Spesielt når man har eldre barn.

Anonymkode: 7da88...025

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hadde covid 2 (!) ganger under svangerskapet. Helt friskt og velskapt barn. Så....

Anonymkode: 3fcdd...3b9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hadde covid 2 (!) ganger under svangerskapet. Helt friskt og velskapt barn. Så....

Selv om det dobler risikoen så betyr det jo at folk flest likevel får friske barn. Språkutvikling som de har testet her kan ikke måles før tidligst 12-24mnd også. Men på samfunnsnivå er en dobling ved 12 mnd mye og hvem vet hva vi finner når covidbarna blir 3år+.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

LOLOL og alle sa vi var hysteriske som var bekymret, for "gravide er jo ikke i risikogruppe". 

Anonymkode: 6a2c3...c4b

AnonymBruker
Skrevet

Snakk om å overdrive forskning, ts, du feilframstiller forskning over en lav sko.

-veldig liten studie, ikke fagfellevurdert, kun vurdert seks uker etter fødsel. Sitat fra konklusjonen i din egen link: "Vi kan altså ikke si for sikkert om det er noen sammenheng mellom koronaviruset og sykdom hos babyer. "

Anonymkode: f67f9...82f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Statistikk var ikke du lærte deg under graviditeten skjønner jeg. Flott at du har friske barn.

Anonymkode: 16442...4f7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nei, er ikke bekymret. Hadde covid i første trimester og baby utvikler seg helt normalt. 

Som noen poengterte er nok ikke den undersøkelsen helt pålitelig. 

Anonymkode: 09664...f87

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Statistikk var ikke du lærte deg under graviditeten skjønner jeg. Flott at du har friske barn.

Anonymkode: 16442...4f7

Ikke noe verre enn TS som sliter med leseferdighetene til egen link. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er mye mer bekymret for hvordan det går med babyene til de som lot seg vaksinere i svangerskapet. Er selv gravid nå. Jeg har hatt korona et par ganger og satser på at jeg tåler enda en runde til i høst (må nok regne med det), men kommer selvfølgelig til å være forsiktig og ta mine forhåndsregler for å prøve å unngå det 

Anonymkode: 2fb79...5a6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Snakk om å overdrive forskning, ts, du feilframstiller forskning over en lav sko.

-veldig liten studie, ikke fagfellevurdert, kun vurdert seks uker etter fødsel. Sitat fra konklusjonen i din egen link: "Vi kan altså ikke si for sikkert om det er noen sammenheng mellom koronaviruset og sykdom hos babyer. "

Den første studien er mye større og tester 12 mnd gamle barn. Men ja, den nederste studien var liten.

Det er gjordt mange studier som pågår nå og det ser ut som flere bekrefter dette, samt at det øker risikoen for tidlig fødsel og skader på morkaken. Flere studier vil bli sluppet om ikke så lenge.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Nei, er ikke bekymret. Hadde covid i første trimester og baby utvikler seg helt normalt. 

Som noen poengterte er nok ikke den undersøkelsen helt pålitelig. 

Anonymkode: 09664...f87

Den siste studien er liten, men første studien er mye større. Det er nok heller du som «ønsker» at studiene ikke viser virkeligheten fordi sannheten er ubehagelig.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

LOLOL og alle sa vi var hysteriske som var bekymret, for "gravide er jo ikke i risikogruppe". 

Anonymkode: 6a2c3...c4b

Ikke sant!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Den siste studien er liten, men første studien er mye større. Det er nok heller du som «ønsker» at studiene ikke viser virkeligheten fordi sannheten er ubehagelig.

Nei, jeg leser bare det som faktisk står. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Den første studien er mye større og tester 12 mnd gamle barn. Men ja, den nederste studien var liten.

Det er gjordt mange studier som pågår nå og det ser ut som flere bekrefter dette, samt at det øker risikoen for tidlig fødsel og skader på morkaken. Flere studier vil bli sluppet om ikke så lenge.

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Du synes 14 barn med en diagnose er en stor studie? Hvorav halvparten har fått en diagnose om språkutvikling babyer på 12 mnd egentlig er for unge til å få? Kanskje du burde lese kritikken av studien før du ror deg lenger ut på vannet: https://www.sciencemediacentre.org/expert-reaction-to-observational-study-of-mothers-who-tested-positive-for-sars-cov-2-during-pregnancy-and-neurodevelopmental-outcomes-in-their-children-at-1-year/ 

Utdrag for de som ikke vil lese hele: “It is not possible on the basis of this paper, to conclude that covid-19 in pregnancy causes developmental problems for children. Different studies are needed using validated measures of development at older ages to determine whether this is a genuine concern."

Hvorfor vil du at det skal være en sammenheng, er vel heller spørsmålet. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Et annet spørsmål er hvorfor du er så opptatt av at det absolutt ikke er en sammenheng? 

Covid-19 er en helt ny sykdom. Vi vet lite/ingenting om langtidsvirkninger fra både sykdommen og vaksinen. Å avfeie studier som indikerer en økt risiko er i beste fall naivt.

Anonymkode: 9ba12...8d6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Du synes 14 barn med en diagnose er en stor studie? Hvorav halvparten har fått en diagnose om språkutvikling babyer på 12 mnd egentlig er for unge til å få? Kanskje du burde lese kritikken av studien før du ror deg lenger ut på vannet: https://www.sciencemediacentre.org/expert-reaction-to-observational-study-of-mothers-who-tested-positive-for-sars-cov-2-during-pregnancy-and-neurodevelopmental-outcomes-in-their-children-at-1-year/ 

Utdrag for de som ikke vil lese hele: “It is not possible on the basis of this paper, to conclude that covid-19 in pregnancy causes developmental problems for children. Different studies are needed using validated measures of development at older ages to determine whether this is a genuine concern."

Når vi vet at selv mild covid skader nervecellene i hjernen og fører til tap av hvit hjernemasse, hvorfor skulle en da ikke tro at det skader sårbare barn under den mest sensitive utvikingsperioden?

https://www.cell.com/cell/fulltext/S0092-8674(22)00713-9#relatedArticles

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Et annet spørsmål er hvorfor du er så opptatt av at det absolutt ikke er en sammenheng? 

Covid-19 er en helt ny sykdom. Vi vet lite/ingenting om langtidsvirkninger fra både sykdommen og vaksinen. Å avfeie studier som indikerer en økt risiko er i beste fall naivt.

Jeg er opptatt av å ikke forvrenge forskning for å bruke den til egen agenda. Og ut fra det som står i disse studiene så et det nøyaktig det du gjør. Studiene "avfeies" ikke, du feilfremstiller dem feil med vilje og jeg sier det er galt, man må lese det som faktisk står. Enkelt fortalt: du lyver, jeg sier du skal fortelle sannheten. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Når vi vet at selv mild covid skader nervecellene i hjernen og fører til tap av hvit hjernemasse, hvorfor skulle en da ikke tro at det skader sårbare barn under den mest sensitive utvikingsperioden?

https://www.cell.com/cell/fulltext/S0092-8674(22)00713-9#relatedArticles

Prøv å les lenken i stedet for å leke hobbylege. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er opptatt av å ikke forvrenge forskning for å bruke den til egen agenda. Og ut fra det som står i disse studiene så et det nøyaktig det du gjør. Studiene "avfeies" ikke, du feilfremstiller dem feil med vilje og jeg sier det er galt, man må lese det som faktisk står. Enkelt fortalt: du lyver, jeg sier du skal fortelle sannheten. 

Meg du siterte. Tror du blander meg med noen andre, jeg har kun skrevet det innlegget du siterte. Kommer ikke med noen bastante påstander, problematiserer kun det faktum at du blånekter for at det kan være sammenhenger vi ikke har god dokumentasjon for enda.

Sjekk anonymkoden før du slenger ut av deg påstander om løgn.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Prøv å les lenken i stedet for å leke hobbylege. 

Har du lest den? 
Jeg leker ikke hobbylege og det er mange i legemiljøet (da spesielt utenfor Norge) som er svært bekymret for det som står i denne studien. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...