Gå til innhold

Barn som bytter bort Pokemonkort han egentlig ikke vil bytte

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Stor debatt her i heimen:

Barn kommer inn og mener han må få et nytt kort, da han byttet det bort i noe han ikke likte. 

Vi prøver forklare at de kortene er dyre, IKKE bytte bort noe man ønsker å ha selv. Og nei, vi kjøper ikke nytt kort. 

Hvordan håndterer dere andre dette om barnet selv ikke klarer si nei til bytting? 

Anonymkode: 3c8dc...61f

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

At h*n rett og slett må lære seg å si nei. 

at en handling har en konsekvens.
Har h*n problemer med å si nei så må det barnet ser på som verdifullt bli hjemme. 

Anonymkode: 03a8d...0f4

• Liker 22
Gjest Geitis
Skrevet

Jeg kjøpte 300 pokemonkort på Finn.no til 300 kr. Så har guttungen de han liker best i en perm. Jeg har sagt han ikke får bytte disse. Det er lettere for han å si nei til å bytte disse om han kan skylde på meg. Så har han fortsatt en hel masse andre han kan bytte i som ikke kostet stort. 

AnonymBruker
Skrevet

Det heter livslærdom, og hvis du går inn og fikser opp i problemet hans, så vil det påvirke hans senere valg i lignende situasjoner. 

Du kan jo si at han kan spare opp penger til å kjøpe nye kort, om han vil det? Men ikke spons nye, og ikke ta kontakt med skole/foreldre osv for å få ordnet opp for gutten. 

Anonymkode: f7677...b13

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammel er han? Kjenner du foreldrene til det andre barnet, og er det andre barnet eldre eller like gammelt? Ville tatt kontakt med foreldre og sagt han angret sånn og byttet tilbake. Lag en bytte-bunke og en ikke bytte bunke. 

Anonymkode: 2ef22...491

AnonymBruker
Skrevet

han har selv gått med på å bytte bort Pokemon-kortene sine. 

da får man også ta alle "konsekvensene" av dette, i stedet for å bare løpe hjem til mamma og pappa for å sutre - eller forvente at foreldrene rydder opp etter ham hele tiden.          

Anonymkode: 840b0...ceb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Geitis skrev (12 timer siden):

Jeg kjøpte 300 pokemonkort på Finn.no til 300 kr. Så har guttungen de han liker best i en perm. Jeg har sagt han ikke får bytte disse. Det er lettere for han å si nei til å bytte disse om han kan skylde på meg. Så har han fortsatt en hel masse andre han kan bytte i som ikke kostet stort. 

Ah, lurt!

Jeg tror vi skal gjøre det til helgen.

Problemet med denne fyren er at han er så sta at han angrer - og samtidig er minimalt villig til å innse at det ikke blir nye kort på Outland i helga 😅🙃 Argumenterer ivei, og bare «jammen det var et uhell». 

Jaha 😅

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det heter livslærdom, og hvis du går inn og fikser opp i problemet hans, så vil det påvirke hans senere valg i lignende situasjoner. 

Du kan jo si at han kan spare opp penger til å kjøpe nye kort, om han vil det? Men ikke spons nye, og ikke ta kontakt med skole/foreldre osv for å få ordnet opp for gutten. 

Anonymkode: f7677...b13

Nei, vi gjorde det klart at det ikke blir nye.

Jeg tenker han heller ikke får lov til å bruke hundrevis av egne sparepenger på kort - og så gi de vekk omtrent for ting han ikke vil ha. 

Jeg tenker og at dersom vi kontakter foreldrene så lærer man bare at det jo bare er å angre seg, og det går ikke hundre ganger. 

• Liker 2
Skrevet

Byttet er byttet, har man vært så dum å byttet vekk noe man ikke likte så må man bare leve med det, gjort er gjort.

Min byttet aldri kort før han hadde skikkelig peiling, han ble advart av eldstemann til en venninne at han ikke måtte gjøre det for han kunne bli lurt.  Så vi så gjennom de og har de beste i perm og så har han en haug han ikke bryr seg om som han kan bytte med om han kjenner lysten. Men etter den advarselen så har han vært skeptisk.:ler:

• Liker 1
Gjest Geitis
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Ah, lurt!

Jeg tror vi skal gjøre det til helgen.

Problemet med denne fyren er at han er så sta at han angrer - og samtidig er minimalt villig til å innse at det ikke blir nye kort på Outland i helga 😅🙃 Argumenterer ivei, og bare «jammen det var et uhell». 

Jaha 😅

Nei, vi gjorde det klart at det ikke blir nye.

Jeg tenker han heller ikke får lov til å bruke hundrevis av egne sparepenger på kort - og så gi de vekk omtrent for ting han ikke vil ha. 

Jeg tenker og at dersom vi kontakter foreldrene så lærer man bare at det jo bare er å angre seg, og det går ikke hundre ganger. 

Helt enig! Det er lurt å legge til rette for at de skal ta riktige valg, men ikke sy puter under armene på han så han aldri velger feil, eller det ikke får konsekvenser de gangene han gjør det.

Bedre de lærer det med ufarlige ting som pokemonkort enn senere i livet med ting som kanskje ikke kan erstattes spør du meg. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.6.2022 den 20.04):

Stor debatt her i heimen:

Barn kommer inn og mener han må få et nytt kort, da han byttet det bort i noe han ikke likte. 

Vi prøver forklare at de kortene er dyre, IKKE bytte bort noe man ønsker å ha selv. Og nei, vi kjøper ikke nytt kort. 

Hvordan håndterer dere andre dette om barnet selv ikke klarer si nei til bytting? 

Her bytter de det de vil av kortene. Men de har en avtale om at de kan bytte tilbake første dagen om de angrer. Det kan noen ganger gå litt for fort å bytte og angrer de kommer det ofte raskt etter.

Det har fungert fint her. 

Lurt å samle kort man er redd for i egen perm. Og lære de og si nei mot å bytte noe de vil ha selv!

Anonymkode: 0e54b...3aa

AnonymBruker
Skrevet

Gjort er gjort. Ting han er redd for, må bli igjen hjemme. Jeg er barneskolelærer, og det er så ofte sånt her skjer. De hadde også en pokemonkort-bytte-periode, men det har også skjedd at de har hatt med leker, lånt det bort, og lekene har blitt ødelagt eller de har blitt borte. Vi fant ut at da er det lureste å la ting være iiigjen hjemme. 

Anonymkode: 1552f...1f9

AnonymBruker
Skrevet
20 hours ago, Geitis said:

Helt enig! Det er lurt å legge til rette for at de skal ta riktige valg, men ikke sy puter under armene på han så han aldri velger feil, eller det ikke får konsekvenser de gangene han gjør det.

Bedre de lærer det med ufarlige ting som pokemonkort enn senere i livet med ting som kanskje ikke kan erstattes spør du meg. 

Dette. 

Anonymkode: 19673...d5c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...