AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #1 Skrevet 15. juni 2022 Jeg jobber et sted (helse) der det har sklidd mer og mer ut med at flere tillater seg å sitte på kontoret og skravle eller bruke eeeeeekstra mye tid på oppgaver for å slippe å være samme med brukerne (som vi egentlig skal), eller ta jævlig lang matpause. Jeg er pisslei, da jeg blir sittende alene med brukerne eller drittarbeidet. Er dette noe som er vits å ta opp med leder, eller kommer man ingen vei med sånt? Anonymkode: 219cd...40f 3
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #2 Skrevet 15. juni 2022 Hvordan er kjønns og alderssammensetningen hos dere? Jobbet selv på institusjon for tenåringer og unge voksne. Kvinner 45 pluss ødela absolutt all motivasjon for alle på den arbeidsplassen. I tillegg var det de som hadde høyest sykefravær, over 20% i løpet av et år. Anonymkode: 593a9...64e 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #3 Skrevet 15. juni 2022 Kommer helt an på lederen. Høres ikke ut som dere har noen god kultur/folk er umotivert. Jeg jobbet selv i helse, og jeg har så mye historier om uegnede, inkompetente kolleger at jeg kunne skrevet bok. Nei, du kan ikke sove på jobb fordi du skal på jobb et annet sted etterpå, særlig ikke på sofaen til en bruker som ikke er hjemme. Nei, du kan ikke nekte å gå i kjelleren å hente bleier og hansker fordi du er redd for "spøkelser". Nei, du kan ikke kreve at den mørkhudede kollegaen din skal gjøre alt. Nei, du kan ikke stikke å gjemme deg når du ikke vil løfte tungt så jeg må løfte alene for så å skryte av hva du tar i benkpress. Nei, du kan ikke la være å gi medisiner fordi du synes det er for mye på en gang(3 av 5 piller var kosttilskudd). Nei, du kan ikke ta med mamman din på jobb(!). Nei, du kan ikke "spise i fred" når brukeren setter noe i halsen. I could go on. (dette var både unge, gamle, menn, kvinner osv.) Så naturlig nok møtte jeg veggen, og jeg jobber nå kun administrativt innen helse. Og jeg skal aldri, ALDRI tilbake i ordinær pleie. Anonymkode: 5c95e...207 8
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #4 Skrevet 15. juni 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvordan er kjønns og alderssammensetningen hos dere? Jobbet selv på institusjon for tenåringer og unge voksne. Kvinner 45 pluss ødela absolutt all motivasjon for alle på den arbeidsplassen. I tillegg var det de som hadde høyest sykefravær, over 20% i løpet av et år. Anonymkode: 593a9...64e Vi er flest kvinner. I alle aldre. Synes vi egentlig har et godt arbeidsmiljø, og dette er definitivt ikke forbeholdt de over 45. Det er bare noe som har sklidd ut i det siste. Anonymkode: 219cd...40f 2
Heydayotheinterweb Skrevet 15. juni 2022 #5 Skrevet 15. juni 2022 SLAP EM! GOOD TIMES MAKE WEAK MEN! AND WEAK MEN MAKES TERRIBLE TIMES! TERRIBLE TIMES MAKES STRONG MEN!
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #6 Skrevet 15. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Kommer helt an på lederen. Høres ikke ut som dere har noen god kultur/folk er umotivert. Jeg jobbet selv i helse, og jeg har så mye historier om uegnede, inkompetente kolleger at jeg kunne skrevet bok. Nei, du kan ikke sove på jobb fordi du skal på jobb et annet sted etterpå, særlig ikke på sofaen til en bruker som ikke er hjemme. Nei, du kan ikke nekte å gå i kjelleren å hente bleier og hansker fordi du er redd for "spøkelser". Nei, du kan ikke kreve at den mørkhudede kollegaen din skal gjøre alt. Nei, du kan ikke stikke å gjemme deg når du ikke vil løfte tungt så jeg må løfte alene for så å skryte av hva du tar i benkpress. Nei, du kan ikke la være å gi medisiner fordi du synes det er for mye på en gang(3 av 5 piller var kosttilskudd). Nei, du kan ikke ta med mamman din på jobb(!). Nei, du kan ikke "spise i fred" når brukeren setter noe i halsen. I could go on. (dette var både unge, gamle, menn, kvinner osv.) Så naturlig nok møtte jeg veggen, og jeg jobber nå kun administrativt innen helse. Og jeg skal aldri, ALDRI tilbake i ordinær pleie. Anonymkode: 5c95e...207 Uff da, SÅ ille er det ikke hos oss. Og det er psykisk helse. Ikke fysisk og lite stell heldigvis. Anonymkode: 219cd...40f
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #7 Skrevet 15. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Uff da, SÅ ille er det ikke hos oss. Og det er psykisk helse. Ikke fysisk og lite stell heldigvis. Anonymkode: 219cd...40f Mye stell, men også psykiatri, rus, selvskading, rasering osv. Så har hatt flere kolleger som løper å gjemmer seg under utagering fremfor å bistå kollegaen sin. Hadde vært ute et ærend på apoteket, og fant da en kollega bli dratt etter håret i gangen, den andre stod på mobilen i bøttekottet 3m unna 🤦♀️ Skjønner ikke hvor leder finner disse folka, har hatt helt vill gjennomtrekk; alle de gode har stukket av, og vi har hatt inn og ut en hel horde med folk som er fullstendig uegnet, hadde ikke nyttet med noe mengde veiledning eller opplæring. Men nå er bemanningssituasjonen så kritisk at selv hun som har brutt taushetsplikten minst to ganger(hun som dro mora med seg for å skrive rapport), får fortsette. Og det er jo bare de to gangene jeg vet om, jeg har jo ikke vært der på et år:P Anonymkode: 5c95e...207 5
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #8 Skrevet 15. juni 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Mye stell, men også psykiatri, rus, selvskading, rasering osv. Så har hatt flere kolleger som løper å gjemmer seg under utagering fremfor å bistå kollegaen sin. Hadde vært ute et ærend på apoteket, og fant da en kollega bli dratt etter håret i gangen, den andre stod på mobilen i bøttekottet 3m unna 🤦♀️ Skjønner ikke hvor leder finner disse folka, har hatt helt vill gjennomtrekk; alle de gode har stukket av, og vi har hatt inn og ut en hel horde med folk som er fullstendig uegnet, hadde ikke nyttet med noe mengde veiledning eller opplæring. Men nå er bemanningssituasjonen så kritisk at selv hun som har brutt taushetsplikten minst to ganger(hun som dro mora med seg for å skrive rapport), får fortsette. Og det er jo bare de to gangene jeg vet om, jeg har jo ikke vært der på et år:P Anonymkode: 5c95e...207 Herrejesus. 🥶 Anonymkode: 219cd...40f 3
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #9 Skrevet 15. juni 2022 Har samme problem Jeg jobber som renholder. Og vi er aldri arbeidsledig når vi er på jobb. Selv om vi er ferdig med de daglige oppgavene, så er det bestandig noe annet som kan gjøres. Men min kollega går inn på garderoben med mobil hver dag. Kan være 15-30 hver dag som han sitter der inne. Er veldig frustrerende Anonymkode: c9617...21a 3
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #10 Skrevet 15. juni 2022 Virkelig spent på sommeren. Han ene nye sommervikaren virker som et unnvikende snowflake. Anonymkode: 219cd...40f 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #11 Skrevet 15. juni 2022 Ikke samme type jobb, men min erfaring er at man kommer ikke særlig langt med å klage til sjefen, selv om sjefen er helt enig med det. Vedkommende kan få seg en sykmelding, og vips! Må få tilrettelegging, og så har man det gående. Jeg har en kollega som rett og slett ikke gjør jobben sin, og som behandler kollegene sine som dritt, men… sykmelding/tilrettelegging/arbeidsgiver er sjakk matt. Anonymkode: 405fb...e01 1
Søgni Skrevet 15. juni 2022 #12 Skrevet 15. juni 2022 Men er det ingen kultur for å ville gjøre en god jobb, og faktisk tilby de dere er betalt for å bistå best mulig tjenester etter loven? Jeg anklager ikke deg som individ for å være sånn, men hvordan er det mulig at så mange snor seg unna, og at det er en norm? Forventes dere ikke å levere kvalitet, er det ikke kultur for å ville gjøre en god jobb? Jo, dette kan du si fra til leder om, det er et ledelsesproblem med en sånn arbeidsplasskultur. Om det nå enn handler om feilansettelser eller vanskeligheter med å få tak i folk, eller om et arbeidsmiljø hvor det er helt legitimt å skofte. Det virker heller ikke særlig trygt å jobbe der. Det er et eget problem med skjev fordeling av oppgaver, og i tillegg arbeidsmiljøproblemet med å gjemme seg på et j**** bøttekott ved utagering og lignende, men herrefred, hva med å faktisk utføre arbeidsoppgavene man er betalt for å utføre? 3
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #13 Skrevet 15. juni 2022 For å svare på overskriften din, TS, så er det beste å finne seg en ny jobb. Anonymkode: 405fb...e01
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #14 Skrevet 15. juni 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): For å svare på overskriften din, TS, så er det beste å finne seg en ny jobb. Anonymkode: 405fb...e01 Jobber med saken, men det skjer ikke i en fei! Anonymkode: 219cd...40f
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #15 Skrevet 15. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jobber med saken, men det skjer ikke i en fei! Anonymkode: 219cd...40f Nei, det skjønner jeg. Føler med deg, sånt er utrolig frustrerende! Anonymkode: 405fb...e01 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #16 Skrevet 15. juni 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Ikke samme type jobb, men min erfaring er at man kommer ikke særlig langt med å klage til sjefen, selv om sjefen er helt enig med det. Vedkommende kan få seg en sykmelding, og vips! Må få tilrettelegging, og så har man det gående. Jeg har en kollega som rett og slett ikke gjør jobben sin, og som behandler kollegene sine som dritt, men… sykmelding/tilrettelegging/arbeidsgiver er sjakk matt. Anonymkode: 405fb...e01 Hvis jeg tar det med sjefen så nevner jeg ikke navn. Det er ikke så viktig. Det er flere. Det er et større problem, så enkeltpersoner er ikke så viktige. Anonymkode: 219cd...40f 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #17 Skrevet 16. juni 2022 Jeg har skrevet mail til leder, så får vi se om det skjer noe, og hvordan det blir tatt imot. Anonymkode: 219cd...40f 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #18 Skrevet 16. juni 2022 Det kommer helt an på om lederen er av en type som tar tak eller ikke. Unnasluntring/slappfisker starter og slutter med leder, og det kan bedre seg hvis leder tør å stille krav til de som ikke bidrar. Enkelte ledere gjør dog ikke dette og feier det under teppet, og er lederen din av en sånn type så er det like greit å begynne søk på ny jobb med en gang. For tro meg, det blir ikke bedre hvis leder ikke er rakrygget og tar tak, det har lang erfaring i arbeidslivet så langt lært meg. Anonymkode: 7324e...7ce 3
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #19 Skrevet 16. juni 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det kommer helt an på om lederen er av en type som tar tak eller ikke. Unnasluntring/slappfisker starter og slutter med leder, og det kan bedre seg hvis leder tør å stille krav til de som ikke bidrar. Enkelte ledere gjør dog ikke dette og feier det under teppet, og er lederen din av en sånn type så er det like greit å begynne søk på ny jobb med en gang. For tro meg, det blir ikke bedre hvis leder ikke er rakrygget og tar tak, det har lang erfaring i arbeidslivet så langt lært meg. Anonymkode: 7324e...7ce Jeg husker fra et møte i høst, så tok hun opp at hun syntes det til tider var veldig mye folk på kontoret, så hun er nok obs på problemet. Derfor tok jeg meg den frihet å si fra denne gangen. Og som jeg skrev lenger opp så ser jeg samtidig etter annen jobb av flere grunner. Det er uansett ikke meningen at jeg skal jobbe der for alltid. Anonymkode: 219cd...40f 4
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #20 Skrevet 16. juni 2022 Haha, nå har har jeg hatt en lengre prat med sjefen om unnasluntrerne på jobb. Hun var veldig glad for at jeg sa fra om det og kommer til å ta det videre. For å si det sånn, så er hun ikke blind og har gjort seg noen tanker selv. ts Anonymkode: 219cd...40f 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå