Gå til innhold

Fikk tilbud om Studentbolig, hvorfor må jeg betale depostium nå, når skolestart er i August?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Synes det er merkelig at depostium må betales med en gang, de bør jo skjønne at mange ikke helt vet hva de kommer til å velge når de får svar fra samordna. Hva om man ikke får studieplass, jeg føler studenter bør ta et oppgjør med dette. Dere som fikk tilbud om studentbolig før, hvordan gjorde dere det? Bare godtok dere den, og hvis dere ikke kom inn så sa dere opp boligen?

Anonymkode: 99bdc...129

AnonymBruker
Skrevet

Hva med å ringe de, sammen eller hva enn de heter å høre med de?

Anonymkode: b125b...b2d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg måtte til og med signere kontrakten før jeg fikk svar fra Samordna. Men jeg søkte bare i én by da, det hjalp på stresset.

Anonymkode: 15946...d59

AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke du har lov til å bo der dersom du ikke studerer, men ville ha ringt de å spurt. Hva søkte du forresten?

Anonymkode: b125b...b2d

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo for at de sikrer boligen til deg. Kostbart for den hvis alle bare sier ja og så trekker seg.

Du kan jo la være å betale, men da mister du boligen og noen andre får den.

Anonymkode: bf6d9...31f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nå er det vel slik at studentsamskipnadene som regel (regner egentlig med alle har det men det kan jeg ikke si 100% sikkert) har en datofrist i juli (etter hovedopptaket) for å si opp boligkontrakt dersom du ikke får studieplass - kostnadsfritt. Du betaler depositum nå fordi de sikrer og holder av bolig til deg, men om du ikke kommer inn og dermed kansellerer kontrakten din før fristen studentsamskipnaden har satt så får du dette tilbake.

Eksempel fra Studentsamskipnaden i Innlandet:

"Dersom leieavtalen starter i august, kan du si ifra deg boligen innen 25. juli, helt kostnadsfritt. 

Hva skjer hvis jeg har signert boligkontrakt?

En signert boligkontrakt er juridisk bindene. Dersom du har fått tildelt bolig og ikke får studieplass, så må du si fra deg boligen så fort som mulig."

Eksempel fra Studentsamskipnaden i Sørøst-Norge:

"Hva gjør du med leieavtalen om du ikke kommer inn?

Dersom du ikke kommer inn på studiet, kan du innen 31. juli kansellere kontrakten din og fristilles fra din leieavtale som starter 1. august.

Om du har kontraktsstart 1. august eller senere, betaler du dermed ingenting.

NB. Leietagere med kontraktsstart i juli, har i henhold til husleiekontraktens §5.4 forpliktet seg til å betale husleien for juli måned."

Anonymkode: 164c7...463

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...