AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #1 Skrevet 15. juni 2022 Nå går ikke jeg ut i ulønnet permisjon før i 2023, men hva er normalt at man gjør økonomisk ? Jeg må gå 2-3 mnd i ulønnet permisjon for å få det til å gå opp med bhg start i aug 23. Jeg får utbetalt rundt 30 i mnd etter skatt. Min samboer tjener vel det dobbelte. Vi har felles økonomi og jeg eier halve huset, så betaler derfor også min del av lånet. Jeg tenker det er naturlig å gjøre en avtale på at når jeg er i ulønnet, så må han ta større del av utgiftene.. om ikke alt av hus, lån, strøm. Hvordan er det best å løse dette økonomisk, slik at jeg kommer best mulig ut av det ? Vi har self snakket en del om det, men ikke blitt enig om noe. Jeg har på egent initiativ spart noen mnd allerede og har tenkt til å spare opp mer. Anonymkode: a9b3d...12d
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #2 Skrevet 15. juni 2022 Det beste er å begynne å spare allerede nå, begge to. Du er ikke nødt til å ta ulønnet, han kan også gjøre det, men det er åpenbart økonomisk forsvarlig at du gjør det. Da bør han bidra for din del av utgiftene, pluss mer. Her er en del å huske på. Anonymkode: 781c2...b38 4
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #3 Skrevet 15. juni 2022 Alle må jo finne ut hvordan de vil gjøre det selv. Men vi tenker i alle fall at de ukene med ulønnet permisjon som samboeren min tar, er for familiens del. Det blir litt dugnad fra begge kanter for å få permisjonstiden til å gå opp fram til barnehagestart. Han tar den ulønnede permisjonen fordi han tjener minst av oss to. For familiens del lønner det seg derfor at han tar det, for å få inn mest penger totalt sett. Vi har delvis felles økonomi, dvs vi betaler begge en del av lønna inn til felleskonto som dekker alt fra mat til boliglån. Vi har en sum igjen hver på våre egne kontoer som går til privat forbruk som klær, hobbyting osv. Samboeren min betaler ikke inn til felleskontoen for de ukene han har ulønnet permisjon. Det private forbruket sitt må han dekke gjennom egen buffer. Jeg skal betale inn litt ekstra til felleskontoen når han har ulønnet permisjon, og ellers har vi litt buffer å ta av. Sånn ender vi opp med at begge må klare seg på litt mindre de ukene han har ulønnet permisjon, mens felleskontoen kommer til å gå rundt nesten som normalt. Anonymkode: ce331...beb
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #4 Skrevet 15. juni 2022 Høres jo ikke ut som dere har felles økonomi 🤔 Anonymkode: f50ec...3a7 4
avent Skrevet 15. juni 2022 #5 Skrevet 15. juni 2022 Skal du ha foreldre permisjon med eller 80 eller 100 % utbetaling ?
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #6 Skrevet 15. juni 2022 avent skrev (1 minutt siden): Skal du ha foreldre permisjon med eller 80 eller 100 % utbetaling ? Har 100 % perm fram til rett over nyttår. Anonymkode: a9b3d...12d
Amatariel Skrevet 15. juni 2022 #7 Skrevet 15. juni 2022 Jeg skal gjøre akkurat det samme som deg. Ha 2-3 måneder ulønnet perm, og mannen tjener mer enn meg. Men har aldri tenkt over de spørsmålene du nevner. Her bidrar vi med det vi kan - ikke 50/50 i kroner og ører. Sånn blir det jo ikke når han tjener mer. Vi trenger begges lønn for å komme oss igjennom månedene, og når jeg nå skal ha ulønnet perm om ikke alt for lenge så har jeg spart en del av lønnen min hver måned en stund nå for å ha litt å rutte med da. Men ettersom vi fra før av akkurat gikk i 0 så betyr jo det at vi må være litt sparsommelige. Prøve å kutte litt utgifter her og der.
avent Skrevet 15. juni 2022 #8 Skrevet 15. juni 2022 Da har du mulighet til å spare litt når du er i permisjon også ! Skal du ta ut ferie ? Om du ikke har tatt ferie i år så kan den faktisk overføres til neste år også:)
Pikeliten Skrevet 15. juni 2022 #9 Skrevet 15. juni 2022 Her spleiser vi 50/50 på det jeg taper i netto lønnsinntekt og feriepenger året etter. Betaler fortsatt like mye inn til fellesen. 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #10 Skrevet 15. juni 2022 Her begynte vi sparing til ulønnet da jeg gikk ut i 100% permisjon. Jeg får utbetalt noen tusen mer enn deg, og samboer noen tusen mindre enn deg. Jeg sparer 10k og han 5k fast og så legger vi inn det vi har igjen på slutten av måneden. Disse 6 mnd i perm har vi spart 125k som skal lønne mine 6 mnd ulønnet perm. Så skal jeg spare igjen + ventestøtte/kontantstøtte under pappaperm hvis han må ta et par mnd ulønnet. Slik sparer vi ellers også, som går til renovering, ferier og julegaver, så dette var ikke vanskelig/ukjent for oss. Anonymkode: 2ff9c...ed3
yeti92 Skrevet 15. juni 2022 #11 Skrevet 15. juni 2022 Jeg skal bare ta tre uker ulønnet permisjon i januar/februar 2023, så jeg satt av feriepengene jeg fikk nå i juni til det. Fikk utbetalt litt over en månedslønn i feriepenger i tillegg til min vanlige månedslønn, så jeg delte den ekstra feriepengesummen på fire uker og ganget med tre - satt da av lønning for tre uker. Håper det gir mening..😅 Min samboer tjener mindre enn meg, så økonomisk sett hadde det sikkert vært lurest om vi byttet - men pga jobbsituasjonen til samboer er det lettest/mest praktisk at jeg tar ulønnet, i tillegg til at jeg da kan amme fullt litt lengre ☺️
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #12 Skrevet 16. juni 2022 Jeg skal ha 8 uker ulønnet perm, denne har vi spart til begge to. Opprettet en konto som vi kalte ulønnet permisjon, regnet ut hvor mye penger vi trenger de ukene også delte vi summen på antall måneder og overfører halvparten hver av det beløpet i måneden. Vi begynte å spare da jeg var 12 uker på vei, så det blir ikke så mye per måned. I tillegg søker vi om avdragsfri på huslånet i de to månedene for å spare enda litt Anonymkode: df8cb...c6b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå