Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Var idag på et jobbintervju hvor det i stillingsannonsen står stillingsform «fast». I etterkant av intervjuet viser det seg at de vil tilby kontrakter på 3 måneder av gangen, og at dette blir tilbudt i 1-2 år før det evnt kan ende med en fast kontrakt. Er dette vanlig nå? Ble litt paff!

Anonymkode: 037b5...d13

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ikke vanlig. 

Anonymkode: c4d8f...a6b

• Liker 7
Skrevet

Fikk nettopp jobb i kommunen og der er det 6 måneders prøvetid før den blir helt fast.

AnonymBruker
Skrevet
Anonymburker skrev (1 minutt siden):

Fikk nettopp jobb i kommunen og der er det 6 måneders prøvetid før den blir helt fast.

Dette var ikke prøvetid. Det er 3 måneders kontrakt, som blir erstattet av 3 måneder osv i 1-2år. Prøvetid på 3 eller 6 måneder er jo helt normalt :) 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Da løy de jo i annonsen.

Anonymkode: c09de...d58

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Anonymburker skrev (2 timer siden):

Alle jobber har 6 mnd prøvetid. Det er fortsatt fast jobb.

Anonymkode: c4d8f...a6b

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Ikke vanlig, og jeg tviler på det i det hele tatt er lov? 

Høres ut som en useriøs bedrift, ville holdt meg unna... 

Anonymkode: db673...bd5

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Useriøst! Jeg ville ikke takket ja til jobben på de betingelsene. Tuller de med dette, som er helt basalt, tuller de sannsynligvis med mye annet også. 

Anonymkode: 1a9d2...769

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Dette skjedde med meg og det viste seg at det er ulovlig. Fant ut av det når jeg kontaktet fagforeningen. De er bunnet av stillingsutlysningen. De har kun lov til å gjøre det hvis de ansatt noen andre i den stillingen som de utlyste, og dermed tilbyr deg et vikariat/engasjement fordi de likte deg også. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 hours ago, Solstrålen. said:

Dette skjedde med meg og det viste seg at det er ulovlig. Fant ut av det når jeg kontaktet fagforeningen. De er bunnet av stillingsutlysningen. De har kun lov til å gjøre det hvis de ansatt noen andre i den stillingen som de utlyste, og dermed tilbyr deg et vikariat/engasjement fordi de likte deg også. 

Jeg har også vært borti noe lignende. Startet som tilkallingsvikar, men jobbet tilnærmet 80% i noen måneder, og de hadde fremdeles behov. Var i kontakt med fagforeningen pga noe annet en dag , og da spurte de meg om stillingen og hvor lenge jeg hadde jobbet. Dagen etter ringte de jobben og krevet at jeg skulle ha fast årsvikariat. Ikke helt det samme som ts, men poenget her var at jeg skulle ikke ha lavere % og arbeidstid på kontrakten enn det som var reelt. 

Glad for at det skjedde, for like etterpå stengte korona ned det meste, og jeg måtte ha hjemmekontor. Hadde jeg ikke fått den nye kontrakten, hadde jeg ikke hatt noe jobb eller penger. 

Anonymkode: e0029...ea9

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Var idag på et jobbintervju hvor det i stillingsannonsen står stillingsform «fast». I etterkant av intervjuet viser det seg at de vil tilby kontrakter på 3 måneder av gangen, og at dette blir tilbudt i 1-2 år før det evnt kan ende med en fast kontrakt. Er dette vanlig nå? Ble litt paff!

De fraskriver seg alt ansvar og bytter deg ut straks det er den minste ting å utsette, og du kan gå rundt med usikkerheten med at du kanskje snart ikke har noen jobb å gå til. Og får heller ikke lån med en sånn usikker jobb. I prinsippet kan de behandle deg så urettferdig de bare vil og bryte de regler som finnes og finner du deg ikke i det så kan de bare kvitte seg med deg. 

En bedrift med moralsk forfall. Vil du jobbe et slikt sted? 

Anonymkode: a31a0...74f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville sagt i fra at jeg hadde søkt på en fast stilling, og trodde det var den jeg var innkalt til intervju på. Og at de burde ha informert om at de innkalte til intervju på en annen stillingen enn hva jeg hadde søkt på. 

Anonymkode: ec5ad...528

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette er ulovlig og det vet de. Men mange unge er dessverre veldig naive også. Meld fra til Arbeidstilsynet og send dem screenshot av annonsen og det tilbudet du fikk. Så vil jeg tro de strammer inn.

Ellers, hold deg unna denne bedriften. Driver de med sånt tull, er mye mer ulovlig også

Anonymkode: 2a7ef...b4a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

De fraskriver seg alt ansvar og bytter deg ut straks det er den minste ting å utsette....

En bedrift med moralsk forfall. Vil du jobbe et slikt sted? 

Anonymkode: a31a0...74f

Der beskrev du nettopp det store flertallet av bedrifter i privat sektor. Ingen hemmelighet at de liker såkalt "fleksibilitet", lavest mulig lønn og dårligst mulig kontrakter for sine ansatte, og helst lavest mulig organisasjonsgrad for ansatte når det gjelder medlemskap i en fagforening. 

Hadde den norske AML-loven vært kun "frivillig å følge ut fra et moralsk standpunkt", så hadde omtrent ingen bedrifter fulgt den. Selv i dag, prøver mange bedrifter å omgå AML-loven og bryte den gang på gang der de enn kan. For en del bedrifter er AML-loven en "plage", må vite.

Anonymkode: c8a83...f12

• Nyttig 1
Skrevet

Håper du ikke godtar dette tilbudet og trekker deg. Du har åpenbart ikke fått tilbud om fast stilling, men bare korte engasjement i 3 mnd om gangen, det er ikke fast stilling fordi de sier at det kan bli fast om 1-2 år. Hadde takket nei og gitt beskjed om at det er ikke er lovlig å lyse ut fast stilling også tilby 3 mnds kontrakter om gangen.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...