Gå til innhold

Gruer meg til sommerferie

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sommerferien min starter i morra, og jeg gleder meg ikke i det hele tatt… I fjor sommer sleit jeg MASSE med panikkangst, ble så dårlig at jeg måtte på legevakta og få beroligende medisiner… Angsten forsvant ganske raskt igjen når sommerferien var over, så jeg er sikker på at grunnen til at angsten ble så ille var at jeg gikk hjemme altfor lenge og hadde altfor mye tid til å sitte og tenke og bekymre meg for ting… Jeg er veldig redd for at det samme skal skje i år igjen, at jeg skal få tilbakefall av angsten… Jeg har ikke så mange planer for ferien, bare en tur til Danmark neste uke… Jeg har heller ingen venner jeg kan finne på ting sammen med, så jeg kommer nok til å bli sittende på rommet og være ensom store deler av sommeren… Alle snakker om hvor mye de gleder seg til å ta ferie, jeg føler jeg er den eneste som ikke gjør det… Hvordan skal jeg klare å gå to måneder hjemme uten å bli helt «gal»? Én måneds ferie hadde holdt i massevis!

Anonymkode: a6a4d...066

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Sommerferien min starter i morra, og jeg gleder meg ikke i det hele tatt… I fjor sommer sleit jeg MASSE med panikkangst, ble så dårlig at jeg måtte på legevakta og få beroligende medisiner… Angsten forsvant ganske raskt igjen når sommerferien var over, så jeg er sikker på at grunnen til at angsten ble så ille var at jeg gikk hjemme altfor lenge og hadde altfor mye tid til å sitte og tenke og bekymre meg for ting… Jeg er veldig redd for at det samme skal skje i år igjen, at jeg skal få tilbakefall av angsten… Jeg har ikke så mange planer for ferien, bare en tur til Danmark neste uke… Jeg har heller ingen venner jeg kan finne på ting sammen med, så jeg kommer nok til å bli sittende på rommet og være ensom store deler av sommeren… Alle snakker om hvor mye de gleder seg til å ta ferie, jeg føler jeg er den eneste som ikke gjør det… Hvordan skal jeg klare å gå to måneder hjemme uten å bli helt «gal»? Én måneds ferie hadde holdt i massevis!

Anonymkode: a6a4d...066

Kanskje du kan prøve å finne på ting alene, som er utenfor huset? 

Du kan f.eks. ha solo-piknik ute, og ta med deg en bok, eller lytte til podcast. 

Anonymkode: 8d7a5...eba

AnonymBruker
Skrevet

Du må nesten bare legge planer, ts. Hva skjer i nærmiljøet ditt? Er det noen festivaler eller begivenheter du kan melde deg som frivillig til? Noen frivillige organisasjoner du kan melde deg inn i? Noe du kan melde deg til dugnad på? En sommerjobb (betalt eller ubetalt) du kan skaffe deg? Frivillig arbeid er en helt fremragende medisin mot ensomhet. 

Og når du har to måneder ferie så er du elev eller student. Og da kan det være studiestedet eller kommunen tilbys sommerleir, sommerskole, kurs, samlinger eller annet. Her arrangerer feks redningsselskapet kurs i livredding og svømming som er gratis og går over en uke. Det kan man melde seg på helt alene, og så møter man folk der og har det både sosialt og hektisk.

Kanskje har du noen slektninger som trenger hjelp? En bestemor som trenger malt hus eller en onkel som trenger dugnadshjelp på hytta? All variasjon er en form for ferie.

Sist: om du ikke mestrer dagen i dag så gi deg selv rom til å ikke mestre dagen i dag. Vi mestrer ikke alle dager. Men si til deg selv at det var denne dagen som gikk dårlig. Og i morgen går det bedre.

og, du? Du må skaffe deg hjelp for dette. Har du en fastlege? I så fall: bestill deg en time. Er det mange uker å vente? Ring og forklar at du må ha en hastetime og forklar det du sier over her.

Anonymkode: 72470...956

AnonymBruker
Skrevet

Hva med å arbeide istedenfor å sitte hjemme? Det er mye ugjort arbeid over alt, selv om ikke alt arbeid er betalt.

Hvis du kjenner en eldre person som har problemer med å komme seg ut alene, kan du tilby deg å bli med på tur. Nærmeste sykehjem er fullt av dem. 

Kanskje det er en ideell organisasjon i strøket som trenger hjelp til noe?

Serveringsnæringa skriker etter folk. Kan du vaske kopper? Der betaler de til og med penger. 

Det handler om at det å bidra gir mening, mestringsfølelse og tilfredsstillelse. 

Arbeid er et godt alternativ til å sitte på rommet og gruble. 

Anonymkode: d0700...c2d

AnonymBruker
Skrevet

Og veldig flott at jobben din er med på å holde deg frisk!

Anonymkode: 99a43...2d7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...