Gå til innhold

Sykelig nervøs før andregangsintervju

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei.

Jeg har aldri søkt på jobber som krever noen voldsom prosess for å kunne få jobben tidligere. Har vært på enkle, korte intervjuer og fått jobben stort sett. 

Nå har jeg søkt på en jobb i en litt større bedrift og med litt andre typer oppgaver. Jeg ble innkalt til intervju og greide meg greit, da jeg fikk over 1 ukes forberedelsestid, i tillegg til at jeg brukte notatene mine (via Zoom). Det skal nevnes at jeg da gikk i 1 uke og var sykelig nervøs, kvalm, hadde hjertebank og slet med å puste ordentlig. På slutten fikk jeg vite at de "som går videre blir innkalt til et andregangsintervju snart". 

Nå er jeg (utrolig nok!) innkalt til andregangsintervju og det er i morgen! Jeg har full panikk. Jeg har aldri i mitt liv vært på noen andregangsintervju. Jeg fikk også beskjed om at det ville være en case?? Jeg har aldri vært borti noen case og når jeg google det, skjønner jeg at dette kommer til å gå rett vest. Nå er jeg så oppgitt, lei meg, nervøs, kvalm og hysterisk at jeg vurderer å bare avlyse hele greia. Jeg kommer til å bli så nervøs at jeg får hjerneteppe, stotrer og ikke greier å svare på det jeg blir spurt om. Jeg er i gang med å lage en liste over potensielle spørsmål, men kjenner at jeg ikke kommer til å greie å pugge disse svarene utenatt til IMORGEN. 

Bør jeg bare avlyse? Noen som sliter med det samme (ekstrem nervøsitet) og hvordan har dere taklet det? :(

Anonymkode: 67ec9...6ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg er ikke så nervøs som deg, men var ganske nervøs i forkant av et intervju jeg hadde i dag. Tenkte mye på det og var engstelig. Ville avlyse, men jeg må jo ha jobb, og da må jeg gjennom intervjuer. Og det var rett og slett en kjempefin opplevelse, så jeg er glad jeg gjennomførte. Mitt beste tips er å hoppe i det med begge beina, og minne deg selv på alt du kan og alt du får til. Jeg tenker ofte på alt jeg har fått til som er liknende situasjoner, og så hjelper det meg å tenke på at formålet med et intervju er å sjekke kjemien. Det viktigste er ikke nødvendigvis å øse ut seg med fakta, og det er ikke noe galt i å ikke kunne svare riktig på alt. Antar du ikke har fått casen på forhånd? Det forteller i såfall meg at det viktigste er for dem å høre hvordan du resonnerer deg fram til ting. Du må nesten bare stole på all kunnskapen du har, og ikke minst deg selv. Det er utrolig lett å si, og vanskelig å gjennomføre, men jeg har trua på at det vil gå bra. Positive tanker i kveld, og pust med magen i morgen. Og husk hvor deilig det er etterpå! Masse lykke til🥰

Anonymkode: 3c0a8...7d3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hippokrates

Hvis du mener at dette andregangsintervjuet tærer så på deg at det ikke er verd å være med å konkurrere om jobben videre, så er det helt greit å avlyse. 

Du har all makt over situasjonen. Også intervjuet. Holder det på å koke over for deg på intervjuet, så kan du når tid som helst reise deg, takke for deg og gå. 

Det er ikke en livsdefinerende eksamen! Alt er frivillig, og du har ingenting å tape! Husk det!!

Hvis du går: anbefaler deg å skrive notater og ta med på intervjuet. Det er som sagt IKKE en eksamen du skal på, og det er selvfølgelig lov til å møte forberedt. Spør dem hvorfor, så sier du det som det er: "jeg var så nervøs at jeg bestemte meg for å ta med notater for å ha hjelpemidler i tilfelle hjernteppe, for det er visse ting som er viktig for meg å få formidlet riktig" o.l. 

Senk skuldrene. Gjør akkurat hva du vil. Og ta gjerne ting på sparket. Mislykkes du så... jaja. Du taper ingenting på det! Ta med deg kontrollen inn på intervjuet og kos deg heller, og se på det som en erfaring rikere i livet. For tro meg, erfaringen rundt jobbintervjuer er viktig til neste intervju du skal på.

Endret av Hippokrates
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Cylon skrev (2 minutter siden):

Hvis du mener at dette andregangsintervjuet tærer så på deg at det ikke er verd å være med å konkurrere om jobben videre, så er det helt greit å avlyse. 

Du har all makt over situasjonen. Også intervjuet. Holder det på å koke over for deg på intervjuet, så kan du når tid som helst reise deg, takke for deg og gå. 

Det er ikke en livsdefinerende eksamen! Alt er frivillig, og du har ingenting å tape! Husk det!!

Hvis du går: anbefaler deg å skrive notater og ta med på intervjuet. Det er som sagt IKKE en eksamen du skal på, og det er selvfølgelig lov til å møte forberedt. Spør dem hvorfor, så sier du det som det er: "jeg var så nervøs at jeg bestemte meg for å ta med notater for å ha hjelpemidler i tilfelle hjernteppe, for det er visse ting som er viktig for meg å få formidlet riktig" o.l. 

Senk skuldrene. Gjør akkurat hva du vil. Og ta gjerne ting på sparket. Mislykkes du så... jaja. Du taper ingenting på det! Kos deg heller, og se på det som en erfaring rikere i livet. For tro meg, erfaringen er viktig til neste intervju du skal på.

Hva mener du med at man ikke har noe å tape? Det er jo bare tull om man gjerne vil ha jobben.

TS: jeg var tidligere som deg, men har snudd det til å fokusere mer på å gjøre mitt beste for min egen skyld. Du kan ikke gjøre noe mer enn det, og det er godt nok! Tenk på det du kan påvirke fremfor det du ikke kan gjøre noe med. Du skal ha en hyggelig samtale med noen som potensielt blir kollegene dine, du skal bli kjent med dem og de med deg. Akkurat hva de ser etter og hvem de velger vet ikke du, og du kan ikke påvirke det, så ikke fokuser så mye på det. Casen er like ny og overraskende for alle som søker, og poenget er mer å se hvordan du tenker og resonnerer enn på at alt må være riktig (det er det ikke for noen!).

Og husk på at du allerede er videre fra første runde - det betyr at de ser deg som en særs aktuell kandidat og at de har et positivt inntrykk av deg allerede. Bare å smile og være nysgjerrig, ærlig og aktivt ta del i samtalen!

Anonymkode: cf773...999

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hippokrates
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hva mener du med at man ikke har noe å tape? Det er jo bare tull om man gjerne vil ha jobben.

Men du kan jo ikke tape en jobb du enda ikke har ???

Jobben er noe du kan VINNE på å gå på intervju.

Du har med andre ord ingenting å tape på å gå på intervju, og potensielt en jobb å vinne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tusen takk for fine tips og råd! ❤️ Har noen av dere erfaring med hva en typisk case kan gå ut på? Er det slik at man får en oppgave (som muntlig eksamen) som man skal svare på muntlig eller skriftlig? Får man noe tenketid? 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

De casene jeg har fått har ikke vært caser i den forstand jeg kjenner det fra studier. Det har mer vært et refleksjonsspørmål hvor de har ønsket at jeg reflekterer høyt.

Anonymkode: 00ec7...61e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva er vitsen å være nervøs hvis du har bestått studie. Da er det vel kun å lytte og besvare det dem er ute etter. Og hvis du vil bo der du bor så er det vel ikke noe å tenke over mer. Håper du har flere kandidat bedrifter du vil jobbe for og har sendt søknad til og kan få en intervju å komme til. 

Anonymkode: 062bc...0a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

De casene jeg har fått har ikke vært caser i den forstand jeg kjenner det fra studier. Det har mer vært et refleksjonsspørmål hvor de har ønsket at jeg reflekterer høyt.

Anonymkode: 00ec7...61e

Takk for tips! :) 

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hva er vitsen å være nervøs hvis du har bestått studie. Da er det vel kun å lytte og besvare det dem er ute etter. Og hvis du vil bo der du bor så er det vel ikke noe å tenke over mer. Håper du har flere kandidat bedrifter du vil jobbe for og har sendt søknad til og kan få en intervju å komme til. 

Anonymkode: 062bc...0a4

Hæ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Tusen takk for fine tips og råd! ❤️ Har noen av dere erfaring med hva en typisk case kan gå ut på? Er det slik at man får en oppgave (som muntlig eksamen) som man skal svare på muntlig eller skriftlig? Får man noe tenketid? 

TS

Jeg har fått et case på intervju, men det var gitt på forhånd så blir litt annerledes. 

For ditt tilfelle kan jeg tenke meg det vil være et tenkt tilfelle du kan komme borti i arbeidsdagen. Hvordan resonnerer du, hva er dine tanker, hvordan gå frem. 

Dette er ikke en muntlig eksamen der du får karakter på besvarelsen.

Jeg har vært på en del intervjuer og tenker at selv om jeg ikke skulle få jobben, så er det enormt læringsrik erfaring for meg.

Jeg har alltid med notater jeg har skrevet ned, med spørsmål, kommentarer osv. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første: At du får et andregangsintervju er bare positivt, det betyr at de har funnet ut at du er en kandidat de faktisk ønsker til jobben. 

En case presentert i intervjuet har ingen fasit, og er nok tenkt som en refleksjonsoppgave som flere nevner her. "Hvis dette skjer, hvordan ville du løst det?", "Hva er viktig å tenke på i forhold til denne oppgaven?" ser jeg for meg er typiske caseoppgaver du kan få i et intervju. Om du skulle ha forberedt masse eller presentert noe ville du ha fått det på forhånd. Her er de nok kun ute etter tankegangen din, og det er ingen fasit på det. Pust med magen. Når du har fått casen så er det helt 100% lov å tenke litt uten å svare helt direkte. Dette vil vise at du har evne til å tenke og reflektere i stressede situasjoner. 

Det verste som skjer er at du har fått trening i å være med på et andregangsintervju. I mitt hode er det en fordel å ha vært i noen av disse før man er i samme situasjon for drømmejobben. Da er man litt tryggere på situasjonen når det er drømmejobben det er snakk om.

Lykke til! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg pleier å tenke at jeg ikke får jobben slik at nedsiden er null og oppsiden er bonus. Det gjør at jeg slapper av. Har liksom ingen ting å tape. Har stort sett fått tilbud om stillingen. Lykke til 😊

Anonymkode: b2dde...834

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...