AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #1 Skrevet 15. juni 2022 Vår hund på 1 år er veldig på å bjeffe når det kommer besøk. Ikke bare når det ringer på, men også hvis vi er hos andre og det kommer noen inn uten å ringe på. (Feks dem som bor der selv går i døren). Han bjeffer til han får hilse på den som kommer. Voldsom bjeffing. En ting er at han varsler med et bjeff eller to, men det blir intens bjeffing. Får ikke kontakt med han da, så kommandoer hører han ikke på. Noen gode råd for å trene dette bort? Anonymkode: 93b7b...e68
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #2 Skrevet 15. juni 2022 Det er veldig vanskelig å trene bort et vaktinstinkt, som er veldig sterkt i en del raser og hunder. Hvilken rase er hunden din? Min hund bjeffer også veldig når det kommer folk på besøk, og holder på i to-tre minutter før hun gir seg, når gjesten(e) har satt seg. Det har vært helt umulig å få henne til å slutte med den bjeffingen, den ligger inngrodd i instinktene hennes. Anonymkode: 85daf...0c2
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #3 Skrevet 15. juni 2022 Vi har trent det ned til ett bjeff, men tror ikke vi kommer videre 😛 Hun har en fast plass hun skal gå til når det ringet på, så da kommer det ett bjeff også legger hun seg der. Gir henne godbit når hun har lagt seg ned, ikke noe skryt før hun ligger, da vi ikke vil oppmuntre eller belønne selve bjeffet. Anonymkode: 1acee...63a 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #4 Skrevet 15. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er veldig vanskelig å trene bort et vaktinstinkt, som er veldig sterkt i en del raser og hunder. Hvilken rase er hunden din? Min hund bjeffer også veldig når det kommer folk på besøk, og holder på i to-tre minutter før hun gir seg, når gjesten(e) har satt seg. Det har vært helt umulig å få henne til å slutte med den bjeffingen, den ligger inngrodd i instinktene hennes. Anonymkode: 85daf...0c2 Vi har nok en rase som er en varsler (Shetland Sheepdog). Så det er nok veldig vanskelig å trene det bort, men kanskje vi kan klare å trene det litt ned. At han kan lære seg å roe seg ned etter ett par bjeff. Er en smart rase, så tenker at det kanskje er mulig å få det dempet ned… Anonymkode: 93b7b...e68
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #5 Skrevet 15. juni 2022 Ja, det er absolutt mulig. Hunden din har lært å ha store forventninger til besøk. Når du får endret forventningene, så vil bjeffingen også avta til hvor det bare kommer et bjeff eller to. Regel 1: ikke la hunden hilse på besøket. Gi besøket beskjed om å ignorere hunden. De skal ikke se på den eller snakke til den. De skal late som om den ikke er der. Regel 2: Ha hunden i bånd eller be den legge seg på plassen sin før du åpner døra. Om sistnevnte, så bør du først trene inn en god "legg deg" kommando, også knytte denne kommandoen til f.eks ringeklokken. Om du velger bånd, ha hunden i bånd ved siden av deg gjennom hele besøket. Gi den noe å tygge på mens dere sitter i sofaen. Hunden skal aldri hilse på besøket og motsatt. Her er en kort video om hvordan du kan trene "plassen din". Hundens forventninger til besøk endrer seg. Anonymkode: 5cc70...73f 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #6 Skrevet 15. juni 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Ja, det er absolutt mulig. Hunden din har lært å ha store forventninger til besøk. Når du får endret forventningene, så vil bjeffingen også avta til hvor det bare kommer et bjeff eller to. Regel 1: ikke la hunden hilse på besøket. Gi besøket beskjed om å ignorere hunden. De skal ikke se på den eller snakke til den. De skal late som om den ikke er der. Regel 2: Ha hunden i bånd eller be den legge seg på plassen sin før du åpner døra. Om sistnevnte, så bør du først trene inn en god "legg deg" kommando, også knytte denne kommandoen til f.eks ringeklokken. Om du velger bånd, ha hunden i bånd ved siden av deg gjennom hele besøket. Gi den noe å tygge på mens dere sitter i sofaen. Hunden skal aldri hilse på besøket og motsatt. Her er en kort video om hvordan du kan trene "plassen din". Hundens forventninger til besøk endrer seg. Anonymkode: 5cc70...73f Takk for godt tips! 👍👍 En utfordring vi har hvis båndet er for lenge på innendørs er at han begynner å kjede seg og tygger i stykker båndet. 🙈 Men vi kan sikkert bruke et annet bånd, et tykkere ett. Anonymkode: 93b7b...e68
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #7 Skrevet 15. juni 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Takk for godt tips! 👍👍 En utfordring vi har hvis båndet er for lenge på innendørs er at han begynner å kjede seg og tygger i stykker båndet. 🙈 Men vi kan sikkert bruke et annet bånd, et tykkere ett. Anonymkode: 93b7b...e68 Gi han en kong- noe å jobbe med. Om han i løpet av besøket blir rolig (ikke lenger er opphisset), så kan dere slippe han og la han hilse på besøket så lenge de hilser rolig og ikke girer han opp. Poenget er at han skal lære seg at å få besøk er en rolig affære, så fokuser på måter dere kan holde stressnivået hans nede 🙂 Anonymkode: 5cc70...73f
Tabris Skrevet 16. juni 2022 #8 Skrevet 16. juni 2022 Min hund kan også bjeffe på andre når vi er på besøk. F.eks om det er flere gjester som kommer inn døren etter oss. Jeg har ham alltid i bånd hos meg i begynnelsen, fordi det er da stresset er høyest. Jeg gir jevnlig godbiter, spesielt når jeg hører at noen kommer eller det andre ting/lyder han blir oppmerksom på. Jeg holder ham tett hos meg til alle gjestene har fått satt seg og han har roet seg. Først når jeg merker at han slapper mer av så kan jeg slippe ham løs og han kan få hilse.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå