AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #1 Del Skrevet 15. juni 2022 Jeg skal i bryllup til en kusine, som jeg snakker med veldig sjelden. Jeg bor i utlandet, og vi er ikke så nær at jeg prioriterer å møte henne når jeg er i Norge. Vi møtes derfor kun når det skjer noe spesielt, som bryllup, konfirmasjon osv. Hun og mannen ønsker seg penger i gave. De har begge gode jobber og et stort fint hus, så de mangler ingenting. Hvor mye penger ville det være normalt å gi dem fra meg? Aner det virkelig ikke. Jeg har ikke god råd og bruker opp en del av feriebudsjettet på å gå i bryllupet, så jeg har ikke lyst til å blakke meg helt. Eller å gi «for lite». Hva ville dere gitt? Anonymkode: a0a41...ed4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #2 Del Skrevet 15. juni 2022 Kommer du alene? Jeg hadde gitt 500 kr, siden du faktisk reiser hit for å delta. Anonymkode: b7979...17e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #3 Del Skrevet 15. juni 2022 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Jeg skal i bryllup til en kusine, som jeg snakker med veldig sjelden. Jeg bor i utlandet, og vi er ikke så nær at jeg prioriterer å møte henne når jeg er i Norge. Vi møtes derfor kun når det skjer noe spesielt, som bryllup, konfirmasjon osv. Hun og mannen ønsker seg penger i gave. De har begge gode jobber og et stort fint hus, så de mangler ingenting. Hvor mye penger ville det være normalt å gi dem fra meg? Aner det virkelig ikke. Jeg har ikke god råd og bruker opp en del av feriebudsjettet på å gå i bryllupet, så jeg har ikke lyst til å blakke meg helt. Eller å gi «for lite». Hva ville dere gitt? Anonymkode: a0a41...ed4 Det er normalt å gi ca en kuvertpris. Så får du 3 retter + gratis vin til maten og alkohol etter maten vil jeg si 1000 kr per person (altså 2000 om du har med partner). Da går de ikke altfor mye i minus (lokalet skal de dekke selv). Det er helt innafor å gi en gave til et veldedig formål og gi paret et kort, om de tjener godt. Anonymkode: 3166e...de0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #4 Del Skrevet 15. juni 2022 500kr er vanlig når man er alene. Men i ditt tilfelle ville jeg snakket med et annet familiemedlem og gitt felles gave. Feks gi noe sammen med dine foreldre eller søsken Anonymkode: 0a112...638 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hippokrates Skrevet 15. juni 2022 #5 Del Skrevet 15. juni 2022 Med tanke på den perifere og uviktige relasjonen dere imellom synes jeg det er godt gjort at du i det hele tatt reiser! Og prisen for dèt er nok ikke billig. Så jeg tenker at 500 kr i gave og at du kommer bør være nok i ditt tilfelle. Reiser du ikke, så ville jeg kanskje gått opp til 800 - 1000 kr i ren gave. Du kan også høre med andre søskenbarn hva de gir, eventuelt spørre dine foreldre hva de tenker om gaven fra deg. Slik at du er på bølgelengde med de andre som skal i bryllupet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Meadow Skrevet 15. juni 2022 #6 Del Skrevet 15. juni 2022 Jeg hadde gitt 500 kr hvis jeg var deg. Det der med kuvertpris har jeg aldri hørt at er "normalt" , det er en gave- ikke betaling for at man fikk komme. Folk ønsker seg vel ikke penger for å finansiere bryllupet? 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #7 Del Skrevet 15. juni 2022 6 hours ago, AnonymBruker said: Kommer du alene? Jeg hadde gitt 500 kr, siden du faktisk reiser hit for å delta. Anonymkode: b7979...17e Ja, jeg reiser alene. Takk for svar. Anonymkode: a0a41...ed4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #8 Del Skrevet 15. juni 2022 6 hours ago, AnonymBruker said: Det er normalt å gi ca en kuvertpris. Så får du 3 retter + gratis vin til maten og alkohol etter maten vil jeg si 1000 kr per person (altså 2000 om du har med partner). Da går de ikke altfor mye i minus (lokalet skal de dekke selv). Det er helt innafor å gi en gave til et veldedig formål og gi paret et kort, om de tjener godt. Anonymkode: 3166e...de0 Takk for svar 😊 Mener du at man bør regne med det du sier nå (ca 1000 kr for en kuvert) eller at jeg bør gi det jeg tror kuvertprisen blir? Jeg aner nemlig ikke noe om bryllupet. Om det er «fancy» eller helt enkelt 🤨 5 hours ago, AnonymBruker said: 500kr er vanlig når man er alene. Men i ditt tilfelle ville jeg snakket med et annet familiemedlem og gitt felles gave. Feks gi noe sammen med dine foreldre eller søsken Anonymkode: 0a112...638 Det var en god ide! 5 hours ago, Cylon said: Med tanke på den perifere og uviktige relasjonen dere imellom synes jeg det er godt gjort at du i det hele tatt reiser! Og prisen for dèt er nok ikke billig. Så jeg tenker at 500 kr i gave og at du kommer bør være nok i ditt tilfelle. Reiser du ikke, så ville jeg kanskje gått opp til 800 - 1000 kr i ren gave. Du kan også høre med andre søskenbarn hva de gir, eventuelt spørre dine foreldre hva de tenker om gaven fra deg. Slik at du er på bølgelengde med de andre som skal i bryllupet. God ide å sjekke med andre. Og nei, det er ikke billig å reise. Hvis 500 er fint blir jeg glad 😊 5 hours ago, Meadow said: Jeg hadde gitt 500 kr hvis jeg var deg. Det der med kuvertpris har jeg aldri hørt at er "normalt" , det er en gave- ikke betaling for at man fikk komme. Folk ønsker seg vel ikke penger for å finansiere bryllupet? Takk for svar 😊 Jeg har heller ikke hørt det med kuvertpris. Anonymkode: a0a41...ed4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leitz Skrevet 16. juni 2022 #9 Del Skrevet 16. juni 2022 Aldri hørt om kuvertpris som gave, det er jo i tillegg helt umulig å vite. Og som flere skriver, 500 kr siden du reiser langt og bruker mye tid på det hadde jeg tenkt var mer enn innafor. Om dere går sammen en gjeng og det ender på 623,- pr person er det nok ikke verdens undergang om det ble en ting de faktisk ønsker seg, men det må du og din økonomi også tenke noe om. Om man har 17 min i elbil til vielsen er nok 1000,- mer riktig, da er jo både reisekostnad og reisetid minimal.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2022 #10 Del Skrevet 19. juni 2022 500? Er ikke det litt lite? Jeg ville tenkt i hvert fall 1000… Anonymkode: 97557...d97 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest O.G. Skrevet 20. juni 2022 #11 Del Skrevet 20. juni 2022 Jeg ble invitert til bryllup i slutten av juli, men skrev kommer ikke, på RSVP'n, planlegger alikevel å gi en rundt femhundrekr. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå