AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #1 Skrevet 15. juni 2022 Jeg har et spørsmål som enten et verneombud eller tillitsvalgt kanskje kan svare på, det gjelder sykefravær. Jeg var delvis sykemeldt i nesten 30 uker, økte antall jobbedager hele tiden og de siste 10 ukene jobbet jeg 80%. Jeg ble friskmeldt i begynnelsen av mars 2022 og har siden jobbet 100% som vanlig. I kommunen jeg jobber er det høyt korttidsfravær så de har satt igang tiltak i form av at alle med korttidsfravær på 3 ganger over 4 måneder skal i samtale med sjefen. Så nå er jeg altså innkalt til samtale om min sykemelding som gikk ut i mars! Skal i samtale om en sykemelding som gikk ut for 4 måneder siden! Skal dette liksom være «forebyggende»? Hva tenker de å oppnå nå som jeg er tilbake, og etter så lang tid? Har aldri hørt om noe slikt, jeg hadde jo tett oppfølging av fastlege under hele sykemeldingsperioden, burde jeg spørre om han kan være med? Anonymkode: 3987c...1de
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #2 Skrevet 15. juni 2022 Dette høres jo ut som noe bra. Det er nok for å undersøke om det er noen forhold på arbeidsplassen som gjør folk syke. Dette høres ut som et bra tiltak! Anonymkode: b7944...d29 4
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #3 Skrevet 15. juni 2022 Jeg tror ikke du trenger å frykte denne samtalen. De er sannsynligvis mest opptatt av om de som arbeidsplass kunne gjort eller kan gjøre noe annerledes. Anonymkode: 38e39...1a7
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #4 Skrevet 15. juni 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg tror ikke du trenger å frykte denne samtalen. De er sannsynligvis mest opptatt av om de som arbeidsplass kunne gjort eller kan gjøre noe annerledes. Anonymkode: 38e39...1a7 Jeg frykter den ikke, jeg mener det er helt unødvendig. Jeg var syk, er nå frisk og det hadde absolutt ikke noe med jobben å gjøre. Anonymkode: 3987c...1de
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #5 Skrevet 15. juni 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Dette høres jo ut som noe bra. Det er nok for å undersøke om det er noen forhold på arbeidsplassen som gjør folk syke. Dette høres ut som et bra tiltak! Anonymkode: b7944...d29 Å bli innkalt på sjefens kontor fire måneder ETTER friskmelding kaller jeg ikke bra. Spesielt ikke når sykdommen ikke hadde noe med jobben å gjøre. I skrivet alle har fått står det at korttidsfraværet er for høyt og at det er derfor man må inn på teppet. Jeg var langtidssykemeldt for fire måneder siden. Ikke noe korttidsfravær. Anonymkode: 3987c...1de
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #6 Skrevet 15. juni 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Å bli innkalt på sjefens kontor fire måneder ETTER friskmelding kaller jeg ikke bra. Spesielt ikke når sykdommen ikke hadde noe med jobben å gjøre. I skrivet alle har fått står det at korttidsfraværet er for høyt og at det er derfor man må inn på teppet. Jeg var langtidssykemeldt for fire måneder siden. Ikke noe korttidsfravær. Anonymkode: 3987c...1de Tviler på at det i skrivet står at man må inn på teppet. Enig med den som sier at dette virker positivt, da det vitner om en arbeidsgiver som ser at fraværet er for høyt og innser at de må gjøre tiltak. Anonymkode: 52e60...182 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #7 Skrevet 15. juni 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Tviler på at det i skrivet står at man må inn på teppet. Enig med den som sier at dette virker positivt, da det vitner om en arbeidsgiver som ser at fraværet er for høyt og innser at de må gjøre tiltak. Anonymkode: 52e60...182 Og hvilke tiltak tror du kommunen kan starte med når noen er blitt frisk fra kreft? Eller skal de forebygge kreft? Og det var IKKE korttidsfravær. Jeg skjønner de vil få ned fravær som er slike to-dagers fravær hvor folk kanskje ikke er så syke, men seriøst?! Når man er SYK og borte nesten ett år trenger man virkelig ikke å bli kalt inn 4 måneder etter friskmelding. Anonymkode: 3987c...1de
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #8 Skrevet 15. juni 2022 34 minutter siden, AnonymBruker said: Å bli innkalt på sjefens kontor fire måneder ETTER friskmelding kaller jeg ikke bra. Spesielt ikke når sykdommen ikke hadde noe med jobben å gjøre. I skrivet alle har fått står det at korttidsfraværet er for høyt og at det er derfor man må inn på teppet. Jeg var langtidssykemeldt for fire måneder siden. Ikke noe korttidsfravær. Anonymkode: 3987c...1de Ok, du sier at du ikke er redd, men i neste innlegg sier du at du ikke tror dette er bra og kaller det "inn på teppet". Hva tror du kommer til å skje i denne samtalen da, som ikke er bra men som ikke er noe å frykte? Jeg skjønner at det føles unødvendig for deg, men hvorfor er det så krise egentlig? Anonymkode: 38e39...1a7 3
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #9 Skrevet 15. juni 2022 Arbeidsgiver kan kalle deg inn til samtale ja (arbeidsgivers styringsrett). Hadde tatt dette med ro - de vil redusere kortidsfraværet - det er ikke det du har hatt - men kanskje du har innspill som kan brukes i forbedringsarbeidet likevel? Skjønner ikke hvorfor du går i forsvarsposisjon med en gang. Hadde jeg vært deg, hadde jeg, for min egen del, forsøkt å jobbe med å få et bedre forhold til arbeidsgiver, eller så ville jeg funnet meg en annen arbeidsgiver. Anonymkode: 5ef73...5f5 3
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #10 Skrevet 15. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Arbeidsgiver kan kalle deg inn til samtale ja (arbeidsgivers styringsrett). Hadde tatt dette med ro - de vil redusere kortidsfraværet - det er ikke det du har hatt - men kanskje du har innspill som kan brukes i forbedringsarbeidet likevel? Skjønner ikke hvorfor du går i forsvarsposisjon med en gang. Hadde jeg vært deg, hadde jeg, for min egen del, forsøkt å jobbe med å få et bedre forhold til arbeidsgiver, eller så ville jeg funnet meg en annen arbeidsgiver. Anonymkode: 5ef73...5f5 Skulle gjerne funnet en annen jobb og har vært på et intervju, men arbeidsgiver oppgir da sykefravær når han ble oppringt som referanse. Noe som over hodet IKKE er lov. Men tror du han nevnte at det var kreft?! Og at jeg nå er frisk?! Åh neida! Fagforeningen min (Delta) er forøvrig på den saken…. Grunnen til at det er så mange borte er mistrivsel og at vi ikke blir hørt. Vi er mange som har sagt ifra, men de lytter ikke, så blir nok ikke bedre etter denne samtalen. Når 4 av 12 søker andre jobber sier det vel en god del. Anonymkode: 3987c...1de
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #11 Skrevet 15. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ok, du sier at du ikke er redd, men i neste innlegg sier du at du ikke tror dette er bra og kaller det "inn på teppet". Hva tror du kommer til å skje i denne samtalen da, som ikke er bra men som ikke er noe å frykte? Jeg skjønner at det føles unødvendig for deg, men hvorfor er det så krise egentlig? Anonymkode: 38e39...1a7 Jeg sier det ikke er bra for meg fordi jeg er FERDIG med tiden som syk og sykemeldt. Under sykemeldinga var det mange møter med både arbeidsgiver og Nav og lege. Det er helt normalt når man er sykemeldt, ikke 4 måneder etterpå. Når arbeidsgiver heller ikke har peiling på rettigheter på sykepenger er det de som burde sette seg inn i ting før de babler om ting de ikke har greie på. Anonymkode: 3987c...1de
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2022 #12 Skrevet 17. juni 2022 Må si du virker som en vrang aebeidstaker. Du sier jo selv at mange er borte pga mistrivsel. Nå er jo du blitt gitt en ypperlig anledning til å komme med dine innspill til ledelsen? Anonymkode: 52e60...182 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2022 #13 Skrevet 17. juni 2022 On 6/15/2022 at 8:26 PM, AnonymBruker said: Jeg sier det ikke er bra for meg fordi jeg er FERDIG med tiden som syk og sykemeldt. Under sykemeldinga var det mange møter med både arbeidsgiver og Nav og lege. Det er helt normalt når man er sykemeldt, ikke 4 måneder etterpå. Når arbeidsgiver heller ikke har peiling på rettigheter på sykepenger er det de som burde sette seg inn i ting før de babler om ting de ikke har greie på. Anonymkode: 3987c...1de Jeg syns fortsatt det er vanskelig å forstå hvorfor du setter deg så vanvittig på bakbena. Hva har arbeidsgivers kunnskaper om rettigheter og sykepenger med dette å gjøre? Men ta med tillitsvalgt du, det kan neppe skade. Anonymkode: 38e39...1a7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå