Gå til innhold

Plante om peoner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hørt att det ikke er lurt og plante om nå. Jeg har et bed med mye leire, og helt klart så trives de ikke. Er det lurt og bare vente, eller kan jeg bare ta de ut og bytte jorda og sette de i igjen? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville flyttet de. Det er verre å la dem/den stå i leire. De trenger god matjord.

Peoner, hvis jeg husker riktig fra den gangen jeg hadde dem og leste om dem, er en type plante som best liker å få stå i fred lenge på samme sted. Da kan de bli 100 år gamle og komme tilbake og blomstre hvert år, som den flotte stauden de er. Men de liker altså ikke så godt å flyttes på.

Tipset er å forsøke og få med så stor rotklump som mulig. Spa opp en stor klump med jord/leire, og bare la det følge med over på nytt plantested. Det er litt dumt at leiren følger med, ja, men jeg tror det er verre for planten om du prøver å skylle vekk leiren og fikle for mye med de sarte røttene dens. Leiren får bare bli med, så du forstyrrer minst mulig røtter.

Har peonene dine blomstret ennå? De pleier å blomstre i juni der jeg bor (østlandet). Men det kommer jo an på lokalt vær og temperatur og hvor man bor i landet. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Joda peon kan flyttes og de kan tas avlegger av, men det er lettfornærmede planter, så om de ikke blomstrer de første årene etter planting er det helt normalt. Men bedre det om det på langsikt er bra for peonen. 

Anonymkode: 4efed...e1d

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for svar😄 da skal de få ny jord! 

Har noen som har blomstret helt ut, bor i indre agder, men de som står i leirejorda vil ikke komme helt som de andre. 

AnonymBruker
Skrevet

Ikke ha ny jord over topplaget og ta med så stor jordklump du kan. Måtte vente 7 år på blomstring da jeg rotet det til sist gang 😛

Anonymkode: 0ac1c...f00

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Ikke ha ny jord over topplaget og ta med så stor jordklump du kan. Måtte vente 7 år på blomstring da jeg rotet det til sist gang 😛

Anonymkode: 0ac1c...f00

Nemlig. Det aller viktigste med flytting av peoner er at de ikke liker å dekkes med jord uansett av hvor omsorgsfullt man føler det er å gi dem god jord på toppen 😆. Er det rotknoller som ligger over bakken så la dem bli i samme høyde.

Mindre rotknoller som brekker av kan fint plantes de og men det kan ta tid før de setter blomster. 

Anonymkode: 61160...7f1

• Liker 1
Skrevet

Våre peoner er flyttet to ganger. Første gangen fra sted de hadde stått i mange år (annen kant av byen) til vår hage. Det gikk supert og de blomstret første året og har vært veldig fine. Ble etter flere år både delt og flyttet igjen innenfor egen hage i 2020. Blomstret ikke i fjor, men ser ut til at den vil blomstre igjen i år 👍🏻

AnonymBruker
Skrevet

Kan peoner plantes et sted med brunsnegl? Liker brunsnegl å spise på peoner? 

Anonymkode: aeb1d...203

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi har hatt litt brunsnegler, men kan ikke si at jeg har lagt merke til at peonene har vært spesielt utsatt for de. Peoner pleier å ha mye maur på seg.

Nå har jeg ikke sett så mye snegler, hverken av det ene eller andre slaget hittil år.

Anonymkode: 86165...e91

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Går fint. Brunsnegler spiser ikke så mye på peonene. 

Anonymkode: 61160...7f1

Skrevet

Peonar likar ikkje å stå i direkte sollys

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...