Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal sannsynligvis leie ut leiligheten min, aldri vært i rolle som utleier før. Jeg har begynt å gjøre research, skjønner at det er 22 % skatt, og man kan trekke fra fellesutgifter og strøm. Men, når jeg prøver å finne ut hvordan man setter opp regnestykke for å finne ut hvilken leie man skal ta, så blir det bare feil gang på gang. Jeg forstår ikke hvordan jeg skal gjøre det. Når jeg setter ca samme pris som lignende leilighet på finn, så går jeg i minus. Så jeg må ha gjort noe feil, jeg bare vet ikke hva. Noen som kan hjelpe?

Anonymkode: 1a4f9...19b

Skrevet (endret)

Dersom du regner med avdrag er det nok mange utleiere som går i minus, spesielt i Oslo-området. Men husk at avdrag er å anse som sparing. Utleie er nok ikke så lukrativt som mange skal ha det til. 

Endret av Traktor
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønte ingenting av svaret ditt, alt dette er gresk for meg

AnonymBruker
Skrevet

Ingen som kan hjelpe?

Skrevet

Det er jo ikke sikkert regnestykket er feil selv om det går i minus. 

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg skjønte ingenting av svaret ditt, alt dette er gresk for meg

Hvis det er ordet "avdrag" som er gresk for deg, så skjønner jeg ikke helt hvordan du har fått lån i banken...:klo:

Skriv opp regnestykket ditt, så blir det lettere å svare.

Du må ta med månedlige kostnader for:

- Renter
- Strøm
- Felleskostnader
- Løpende vedlikehold
- Forsikringer

Og så må du skrive hva du forventer å få i leie.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er vanlig å gå minus hver måned, selv går jeg minus 3000 hver måned. Altså så taper jeg 36000 kroner på utleie.

Anonymkode: 28208...044

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er vanlig å gå minus hver måned, selv går jeg minus 3000 hver måned. Altså så taper jeg 36000 kroner på utleie.

Så er spørsmålet hvorfor leier jeg ut? Det vi tjener på, er boligprisøkning.

Skrevet

Det er vanlig å gå i minus når man har høyt nok lån. 

Fordelen med å investere i leilighet er langsiktig. Om 5 år vil prisen på leiligheten ha økt betydelig sannsynligvis. Da vil du sitte på egenkapital hvis du selger leiligheten. 

Husk å være hard mot leietakere hvis de ikke passer godt nok på leiligheten.  De tror du er rik. 

AnonymBruker
Skrevet

Ikke hør på noe @Akryl skriver, TS. Han er avslørt som troll for lenge siden. 

Anonymkode: 27733...ffb

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ikke hør på noe @Akryl skriver, TS. Han er avslørt som troll for lenge siden. 

Anonymkode: 27733...ffb

Hehe det er jo sant. Mange leietakere på KG latterliggjorde meg når jeg prøvde å forklare hvor vanskelig det kan være for utleier økonomisk. 

AnonymBruker
Skrevet

Kan godt hende du faktisk går i minus. Hva er gjennomsnitt prisen på utleie i ditt område på Finn da?

Anonymkode: 812a6...490

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Når jeg setter ca samme pris som lignende leilighet på finn, så går jeg i minus. Så jeg må ha gjort noe feil, jeg bare vet ikke hva. 

Det er ikke feil regnet selv om du går i minus. Du har for høyt lån til at leiligheten er særlig lønnsom å leie ut. Det eneste du tjener er fortsatt verdistigning på leiligheten og eventuell differanse mellom minusbeløpet og avdragsdelen av lånet ditt. Det er jo en del som leier ut selv om de går i minus, enten fordi de vil beholde boligen til senere bruk eller de satser på nok verdistigning til at det lønner seg. 

Anonymkode: 66097...b73

Skrevet
Akryl skrev (6 minutter siden):

Hehe det er jo sant. Mange leietakere på KG latterliggjorde meg når jeg prøvde å forklare hvor vanskelig det kan være for utleier økonomisk. 

Kan skrive under på det. Jeg kjøpte ikke boligen min som investeringsobjekt, men leier likevel ut fordi jeg ikke ønsker å selge den. Vil ikke si at jeg går i minus selv om det jeg får leie ikke dekker avdragene, men kontantstrømmen er definitivt negativ og så lenge jeg beholder leiligheten vil jeg i overskuelig framtid ha mindre å rutte med.

Å investere i eiendom er langsiktig, men jeg vil forhåpentligvis få en positiv kontantstrøm etter hvert og få avkastning den dagen jeg eventuelt selger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...