Gå til innhold

Dps hvem er det som får gruppeterapi?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Tvillingsjel skrev (2 timer siden):

I alle dager? Det er ikke alle gruppeterapi passer for. For eksempel ved ulike angstlidelser som ekstrem sosial angst eller i tilfeller hvor personen sliter veldig med å åpne seg for andre pga tillitsproblemer m.m.

Personlig "liker" jeg gruppeterapi. Ikke at jeg har hatt det så mye, utenom Modum, men det var interessant og lærerikt. Jeg er åpen og vant til å prate om følelser. For meg er det ikke noe problem å snakke i en gruppe, men det er ikke for alle, noe man må ha respekt for.

Sosial angst er nettopp en god grunn til å gå i gruppeterapi. Samme med tillitsproblemer. Det å skylde på tillitsproblemer og sosial angst blir for dumt. Du er på DPS for å få behandling. Da hjelper det ikke å skylde på mental sykdom, når terapeutene som vet mye mer enn pasienten sier at du er klar for gruppe. Så jo, de som blånekter av ren trass bør rett messig miste behandlingsplassen sin, fordi de motsetter seg behandling og nekter å ta imot hjelp. Og det skjer også. Det er ingen som blir presset til noe de ikke er i stand til å håndtere. Det er lov å droppe ut, men da har du i det minste forsøkt og det er det de krever av deg også. Gruppeterapi er ikke individualterapi i gruppeform. Det er en haug med forskjellige typer grupper med forskjellig typer behandlingsform, mål, mening og utforming. Det finnes også grupper for de med sosial angst, så sosial angst er ikke en unnskyldning.

Anonymkode: edde0...362

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.6.2022 den 20.01):

Oppsøkte en psykolog som skulle starte opp grupper. Hun syntes at jeg pratet for mye i timene våre og mente at det kunne bli et problem i gruppeterapi🙈

Anonymkode: b2f9b...84a

Kunne vært meg. Kjeften går somregel alltid i ett🫣😂 

Jeg spurte behandler på DPS, som jeg fikk etter psykiateren min sluttet om gruppeterapi. Da jeg slet med sterk angst etter psykotisk periode. Da sa hun at det finnes ikke gruppeterapi der. Men, rett før jeg slutta så ble jeg kjent med ei, som gikk på gruppeterapi, via DPS. Der utrykket de følelser og tanker mye med kunst. Malte hva de tenkte på, å følte. Tillegg samtale som gruppe, om erfaring og sånn. Hun likte den terapi veldig godt. ☺️

Musikkterapi går faktisk to venninner på, da er de alene. Og skriver sanger og lærer seg instrumenter. Sangene er og en form og uttrykke seg følelsesmessig. På godt og vondt. 

Jeg går i mestringsenheten nå hos ei sosionom. Og jeg vet at ei venninne går på ettervern, ifht til psykotisk lidelse. Og trodde at man måtte nylig opplevd psykose, for og få sånn hjelp til og komme seg tilbake og mestre en hverdag, håndtere triggere og grensesetting.

Hun sa at de hadde slik der, å skulle søke meg inn på det teamet. Samt et kurs innen det samme. 

Vel, fuck psykeratisk sykepleier som tvilte på sykdommen min og hjalp ikke en dritt. Mens hun sosionomen går tur med meg for det har vært vanskelig pga Uvirkelighetsfølelse, hjelper meg med tanker og følelser, hva jeg trenger og sånn. 

Så viss de sier at de ikke har det, så sjekk det opp nærmere ☺️ eventuelt mestringsenheten om dere har det i din kommune.

Skrevet

Jeg skulle egentlig i gruppeterapi, men så fikk jeg Asperger diagnose og da avlyste de det for man får visst ikkr godt nok utbytte av det da. Har likevel vært i gruppe innlagt på DPS og rusbehandling, og kan ikke si jeg får så mye ut av det nei. Litt, men kanskje ikke nok til at det var hensikt i å være i gruppe over tid på DPS. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...