AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #1 Skrevet 15. juni 2022 Jeg har kun fått individuell terapi, men føler kanskje ikke det hjelper? Er gruppeterapi bra? Hva er din erfaring med det og hvilken type gruppe gikk du i og hvor lenge varte det? 🙂 Anonymkode: d7f91...a29
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #2 Skrevet 15. juni 2022 Jeg har prøvd emosjonsfokusert gruppeterapi på DPS. Fungerte veldig bra for meg! Jeg hadde noen unnvikende trekk, og behandlerne mente det kunne være bra å delta i en gruppesetting for mine problemer. I denne spesifikke terapien fokuserte vi på å få kontakt med og å uttrykke følelser. Jeg gikk en gang i uka i ca 6 måneder. Følte det gav meg flere nyttige redskaper for veien videre. Anonymkode: b10b1...943 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #3 Skrevet 15. juni 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg har prøvd emosjonsfokusert gruppeterapi på DPS. Fungerte veldig bra for meg! Jeg hadde noen unnvikende trekk, og behandlerne mente det kunne være bra å delta i en gruppesetting for mine problemer. I denne spesifikke terapien fokuserte vi på å få kontakt med og å uttrykke følelser. Jeg gikk en gang i uka i ca 6 måneder. Følte det gav meg flere nyttige redskaper for veien videre. Anonymkode: b10b1...943 Men er det mer et slags kurs der psykologen snakker og pasientene bare sitter å hører på? Eler er det liksom pasientene som styrer samtalene? Anonymkode: d7f91...a29
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #4 Skrevet 15. juni 2022 8 minutter siden, AnonymBruker said: Men er det mer et slags kurs der psykologen snakker og pasientene bare sitter å hører på? Eler er det liksom pasientene som styrer samtalene? Anonymkode: d7f91...a29 Det er ikke et kurs nei, men vi får mye informasjon, blant annet hefter som forteller om hva terapien går ut på og i mitt tilfelle hva emosjonsfokusert terapi er. Hos oss gjorde vi et sånn at for hver time så var det en person som la fram et problem han/hun hadde opplevd og hva vedkommende følte rundt dette. Hvilke følelser dukket opp i og etter situasjonen...så snakker de andre deltagerne i gruppa om hvilke følelser som dukker opp hos de når de hører om episoden, om de har opplevd noe lignende og hvordan de taklet det, evt hvordan de skulle ønske de taklet situasjonen. Det var 2 behandlere som deltok i samtalen fra et profesjonelt ståsted. De kommer aldri med fasiten på hva en skal gjøre, men mer forslag og refleksjoner. Hos oss var det 6 deltakere men dette kan nok variere. Tror hver "time" varte 90 minutter. Det finnes forsåvidt rene kurs også, typisk gjennom kommunen. Her er man ikke nødt til å snakke om egne problemer selv om enkelte velger å gjøre det likevel. Dette er f.eks "lær å hanskes med depresjon/angst" , "selvhevdelseskurs" etc. Anonymkode: b10b1...943 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #5 Skrevet 15. juni 2022 Jeg har inntrykk av at de fleste som vil får gruppeterapi, i tillegg til en del som ikke har lyst 😛 Selv har jeg fått det foreslått et par ganger, men jeg har alltid blånektet... Anonymkode: 111b9...439
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #6 Skrevet 15. juni 2022 Diskuterte gruppeterapi med min behandler for sosial angst, men gikk ikke videre med det da jeg opplevde at den sosiale angsten ikke var mitt hovedproblem. Anonymkode: 6d784...592
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #7 Skrevet 15. juni 2022 Oppsøkte en psykolog som skulle starte opp grupper. Hun syntes at jeg pratet for mye i timene våre og mente at det kunne bli et problem i gruppeterapi🙈 Anonymkode: b2f9b...84a
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #8 Skrevet 15. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Oppsøkte en psykolog som skulle starte opp grupper. Hun syntes at jeg pratet for mye i timene våre og mente at det kunne bli et problem i gruppeterapi🙈 Anonymkode: b2f9b...84a Såpass ja. Du pratet for mye i individualterapi? Merkelig sagt av psykologen. Anonymkode: 69bfb...c01
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #9 Skrevet 15. juni 2022 Har gått i 3 grupper, ved siden av individualterapi. Har gått i MBT gruppe med varighet på 2 år. Du får 1 dag gruppe og 1 dag individualterapi. Har gått på gruppe jeg ikke husker var, men hadde med varighet på 1 år og var 1 dag i uken. Det opplegget var todelt. Første halve året var styrt av gruppebehandlerne, vi fikk info og oppgaver. Det var diverse tema. Vi satt ikke bare å hørte på som et kurs, men vi var aktive og snakket om det temaet. Andre halvdel var "åpen" og vanlig samtaler styrt av gruppemedlemmene. Ingen fast satt tema og ingen oppgaver. Har gått i en siste gruppe som var relatert til fobiskangst, spesielt sosial angst. Varte i 12 uker, med gruppe 2 dager i uken. Jeg lærte mye om meg selv og det jeg sliter med ved å høre på de andre. Det er forskjellige typer grupper med forskjellig varighet og oppbygging. Det å avvise gruppe uten å forsøke det er bare barnslig. Det er en godt kjent behandlingsform som funker for svært mange. Ikke rart folk klager og syter over "systemet", når de får gode tilbud om behandling og blånekter av barnslig trass. Anonymkode: edde0...362 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #10 Skrevet 15. juni 2022 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Såpass ja. Du pratet for mye i individualterapi? Merkelig sagt av psykologen. Anonymkode: 69bfb...c01 jeg er en pratsom person. jeg har derimot aldri oppfattet dette som er problem hos andre behandlere. Hvis jeg ikke har misforstått poenget med gruppeterapi, så vel min prating noe de andre gruppedeltakerne må ta opp med meg? Anonymkode: b2f9b...84a
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #11 Skrevet 15. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det å avvise gruppe uten å forsøke det er bare barnslig. Det er en godt kjent behandlingsform som funker for svært mange. Ikke rart folk klager og syter over "systemet", når de får gode tilbud om behandling og blånekter av barnslig trass. Anonymkode: edde0...362 De burde bli fratatt all rett til individuell behandling og sykepenger hvis de nekter gruppebehandling. Flaut. Anonymkode: 8d29a...6e0
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #12 Skrevet 15. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): jeg er en pratsom person. jeg har derimot aldri oppfattet dette som er problem hos andre behandlere. Hvis jeg ikke har misforstått poenget med gruppeterapi, så vel min prating noe de andre gruppedeltakerne må ta opp med meg? Anonymkode: b2f9b...84a Jeg har gått på gruppe hos dps, det het «depresjonsforebyggende». Lederen var opptatt av at det ikke var gruppeterapi, men mer et kurs. Vi delte erfaringer og snakket alle sammen, men det varte ikke så lenge at vi fikk så god kjennskap til hverandre at det var naturlig at vi «tok opp» ting med hverandre. En der snakket veldig mye, og hadde hun snakket mer kunne det hatt en negativ innvirkning på gruppa som sådan. Så at noen ikke passer så godt en en slik gruppe skjønner jeg, og synes det er bra av behandler å si ifra om. Du får jo dessuten et mer eksklusivt tilbud - enetimer, og burde være fornøyd med det. Grunnen til at jeg skriver såpass mye er at jeg fikk veldig mye ut av kurset - mye mer enn utallige psykologtimer! Det var fordi kursleder var veldig flink eller passer bra til meg. Mitt inntrykk av all slik behandling (har prøvd endel…) er at du «matcher» eller ikke med behandleren, og man må prøve seg fram med forskjellige, selv om det er krevende. Anonymkode: ec557...2ed
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #13 Skrevet 16. juni 2022 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Jeg har gått på gruppe hos dps, det het «depresjonsforebyggende». Lederen var opptatt av at det ikke var gruppeterapi, men mer et kurs. Vi delte erfaringer og snakket alle sammen, men det varte ikke så lenge at vi fikk så god kjennskap til hverandre at det var naturlig at vi «tok opp» ting med hverandre. En der snakket veldig mye, og hadde hun snakket mer kunne det hatt en negativ innvirkning på gruppa som sådan. Så at noen ikke passer så godt en en slik gruppe skjønner jeg, og synes det er bra av behandler å si ifra om. Du får jo dessuten et mer eksklusivt tilbud - enetimer, og burde være fornøyd med det. Grunnen til at jeg skriver såpass mye er at jeg fikk veldig mye ut av kurset - mye mer enn utallige psykologtimer! Det var fordi kursleder var veldig flink eller passer bra til meg. Mitt inntrykk av all slik behandling (har prøvd endel…) er at du «matcher» eller ikke med behandleren, og man må prøve seg fram med forskjellige, selv om det er krevende. Anonymkode: ec557...2ed Om prating kan ha en negativ innvirkning på gruppen vet man ikke før gruppa er i gang og pratemakeren faktisk begynner. Dette var terapi og ikke kurs. Og nei, det var ikke noe mer lukrativt tilbud som ventet meg. Det var dette tilbudet eller ikke noe behandling i det hele tatt. Så etter det har jeg ikke fått noe (mer,) hjelp fra det offentlige. Anonymkode: b2f9b...84a
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #14 Skrevet 16. juni 2022 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Oppsøkte en psykolog som skulle starte opp grupper. Hun syntes at jeg pratet for mye i timene våre og mente at det kunne bli et problem i gruppeterapi🙈 Anonymkode: b2f9b...84a AnonymBruker skrev (17 timer siden): jeg er en pratsom person. jeg har derimot aldri oppfattet dette som er problem hos andre behandlere. Hvis jeg ikke har misforstått poenget med gruppeterapi, så vel min prating noe de andre gruppedeltakerne må ta opp med meg? Anonymkode: b2f9b...84a Jeg har vært i mye gruppe, og man kan fort komme i gruppe med noen som prater hele tiden og tar ordet fra andre. (Null selvinnsikt). Og alle går i terapi for en god grunn, det kan være svært vanskelig å si ifra om det til en person faktisk, og hvis du virkelig mener at det er de andre "pasienter" sitt problem å ta opp med deg så tar du helt feil. Ja, man burde si ifra - men i en slik setting er de fleste utrolig sårbare og hvis noen tar for mye plass og ikke lar noen andre slippe til så burde man bruke en annen behandlingsform. For da er man heller ikke mottakelig for de andre sine ting. Det at den nye behandleren din sa dette til deg burde du reflektere litt over. Anonymkode: e103d...ab4
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #15 Skrevet 16. juni 2022 Jeg tror de fleste kan bli tilbudt gruppeterapi, har du spurt din behandler? Jeg ble tilbudt gruppeterapi på DPS og jeg har to alvorlige traumediagnoser, har slitt mye med angst og slike ting. Jeg takket nei, har vært i gruppeterapi tidligere over 2 år og det hjalp med utrolig mye. Jeg var stuck i flere tankemønstre før, men dette kom jeg meg ut av ved hjelp av gruppebehandling (i den type gruppebehandling jeg var i så skal man i hovedsak speile hverandre og gi tilbakemeldinger). Jeg har alltid vært veldig reflektert og hatt innsikt, men det endret meg totalt ift de mønstrene jeg var inne i, ift følelsesmessig reaksjoner osv. Spennende tema. Skal kanskje søke meg inn på Modum bad nå, jeg vurderer det sterkt. Da til traumebehandling Anonymkode: e103d...ab4
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #16 Skrevet 16. juni 2022 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Om prating kan ha en negativ innvirkning på gruppen vet man ikke før gruppa er i gang og pratemakeren faktisk begynner. Dette var terapi og ikke kurs. Og nei, det var ikke noe mer lukrativt tilbud som ventet meg. Det var dette tilbudet eller ikke noe behandling i det hele tatt. Så etter det har jeg ikke fått noe (mer,) hjelp fra det offentlige. Anonymkode: b2f9b...84a Fikk du kun tilbud om gruppebehandling? Mente de at enesamtaler ikke var noe for deg? Anonymkode: d7f91...a29
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #17 Skrevet 16. juni 2022 Jeg har fått det foreslått to ganger og ble med på det begge gangene. Den første gangen fikk jeg mye utbytte av det, men den andre gangen ikke. Jeg har sosial angst, men den første gangen klarte jeg å dele ting fordi jeg følte meg trygg i gruppa. Andre gangen ikke fordi det var et par stykker i gruppa som ble veldig dominerende og omtrent overtok hele gruppa med "tips og råd" hver gang noen åpnet munnen omtrent og pratet ekstremt mye hele tiden. Så mye at vi alltid gikk mye over tiden og de sluttet omtrent ikke når de to behandlerene prøvde å få andre til å slippe til også. Så jeg sluttet å gå fordi jeg fikk null utbytte av at de to bablet i vei hver gang. Begge hadde fokus på kognitiv terapi. Vi skulle gjøre oppgaver hjemme og så ta det opp i gruppa eller det kunne være spesielle tema som ble tatt opp. Jeg er ikke negativ til å bli med på det igjen, men sammensetning av personer i gruppa er svært viktig. Anonymkode: 0746b...19f
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #18 Skrevet 16. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Fikk du kun tilbud om gruppebehandling? Mente de at enesamtaler ikke var noe for deg? Anonymkode: d7f91...a29 Jeg hørte ikke geografisk til dit. Ble søkt inn på gruppeterapi. Så gruppeterapi var det eneste jeg kunne få tilbud om. Når terapeuten trakk seg to dager før gruppen skulle starte opp, så sto jeg der uten noen ting. Anonymkode: b2f9b...84a
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #19 Skrevet 16. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har vært i mye gruppe, og man kan fort komme i gruppe med noen som prater hele tiden og tar ordet fra andre. (Null selvinnsikt). Og alle går i terapi for en god grunn, det kan være svært vanskelig å si ifra om det til en person faktisk, og hvis du virkelig mener at det er de andre "pasienter" sitt problem å ta opp med deg så tar du helt feil. Ja, man burde si ifra - men i en slik setting er de fleste utrolig sårbare og hvis noen tar for mye plass og ikke lar noen andre slippe til så burde man bruke en annen behandlingsform. For da er man heller ikke mottakelig for de andre sine ting. Det at den nye behandleren din sa dette til deg burde du reflektere litt over. Anonymkode: e103d...ab4 jeg er delvis enig. Dette kommer veldig an på hva slags gruppe man er i. Om det er veldig sårbare og syke mennesker så må man være ekstra forsiktig med hvem man setter sammen i gruppe. Nå ønsket denne terapeuten relativt oppegående personer uten noen alvorlig psykisk problematikk som ønsket å jobbe med relasjoner. Når man jobber med relasjoner så må man være klar for å ta opp ting som at noen tar mye plass osv. skjer overalt. Det er problemstillinger man uansett møter på. MEN hvis da den personen som blir korrigert ikke klarer å endre og tilpasse seg, så blir det noe annet. Jeg gikk selv i en gruppe for en del år siden hvor det var en dame som var helt ustabil og pratet konstant i en halvtime før noen brøt inn. Hun klarte ingen av oss å stoppe. Her tenker jeg at gruppeterapeutene kunne grepet inn tidligere og sørget for at hun fikk et annet tilbud, for dette var ikke riktig for henne. Det ble bare mer problemer for gruppa. Jeg har gått i gruppe før og aldri hørt at jeg har pratet for mye, eller at det har vært noe problem der eller i gruppeterapi. Og hovedgrunnen til at jeg fikk avslag var vel at alle de andre var i full jobb, mens jeg var arbeidsledig og i deltidsstudier. Jeg passet derfor ikke inn i målgruppen. Jeg hadde satt pris på å få den beskjeden før jeg hadde skrevet under behandlingskontrakt og fått oppstartsdato. Jeg hadde gjort mange prioriteringer for å få timeplanen til å klaffe, så jeg ble rimelig sur kan du si. Men så kom pandemien og samfunnet ble nedstengt. Jeg tenkte at det kanskje var like greit at jeg ikke hadde begitt meg inn på en slik prosess da. Ting hadde uansett blitt veldig annerledes enn jeg hadde tenkt. Anonymkode: b2f9b...84a
Silva Pluvialis Skrevet 16. juni 2022 #20 Skrevet 16. juni 2022 (endret) AnonymBruker skrev (På 15.6.2022 den 23.09): De burde bli fratatt all rett til individuell behandling og sykepenger hvis de nekter gruppebehandling. Flaut. Anonymkode: 8d29a...6e0 I alle dager? Det er ikke alle gruppeterapi passer for. For eksempel ved ulike angstlidelser som ekstrem sosial angst eller i tilfeller hvor personen sliter veldig med å åpne seg for andre pga tillitsproblemer m.m. Endret 3. oktober 2022 av Tvillingsjel 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå