Gå til innhold

Uføretrygd vs lavtlønnsyrke!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Katten.2.0 skrev (37 minutter siden):

Sett bort fra at dette mest sannsynlig er en trolletråd, har jeg aldri skjønt hvorfor man angriper uføre på denne måten.

"Jeg tjener så lite, derfor er det urettferdig at uføre tjener like lite som meg. De burde tjene ENDA MINDRE!"

Denne tankegangen er så blottet for tankegang. Når man tjener så lite, hva i allverden er man tjent med å få andre til å tjene enda mindre enn seg selv, istedenfor å enten kreve høyere lønn for det arbeidet man gjør (jobbe for å heve minstelønnen) eller å ta tak for å kunne få bedre jobb.

Det å få andre til å tjene mindre gjør ingenting for å bedre ens egen situasjon.

Selvfølgelig bør uføre tjene mindre enn de som jobber. 

Anonymkode: e4b84...d30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor det? Er det ikke nok å få livet ødelagt av kronisk sykdom, skal de måtte leve under fattigdomsgrensa også?

Anonymkode: e910f...285

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

De tjener jo mindre enn da de jobbet. 66% opp til 6 G. At mange har jobbet i flere år i et yrke med høyere lønn enn det du får i lavlønnyrker er jo ikke den uføretrygdedes problem. Har man minstesats tjener man mindre enn alle yrker i en fulltidsstilling. Er man ufrivillig i et lavlønnyrke kan man gjøre mye for å bedre sin situasjon og man kan til og med få hjelp fra NAV til å komme seg oppover selv om man er frisk. 

Vi har alle et ansvar for egen lykke og liv. Om du en dag blir syk vil du sette pris på den velferdsstaten vi er så heldige å ha her i Norge. 

Anonymkode: 2997a...2c2

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Mange har betalt mange millioner i skatt innen de blir ufør, skulle bare mangle at man får igjen for å ha jobbet om man blir syk. Vi lever heldigvis i et velferdssamfunn.

Anonymkode: 7c689...44c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

hvem er ROL i Nav?

Anonymkode: 7c689...44c

Mange.

Anonymkode: 80ebe...eb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En person med uførerygd er hvert fall sikret for livet.  Trenger aldri bekymre seg om å miste jobben og dermed huset.  Ikke lett å ta utddannelse i voksen alder, det tar tid og penger, noe en som har lite utbetalt ikke kan ta seg tid og råd til.  En uføre trenger heller aldri bekymre seg om å måtte bytte jobb og være redd for å ikke trives !

Anonymkode: e26b3...67f

Nei, men en uføretrygdet person må bekymre seg for helsen resten av livet. Å bekymre seg for jobb er ingenting i forhold til å bekymre seg for fremtiden når man vet at man alltid vil være syk. 
For tro det eller ei er det en ting som er 100% sikkert så er det at en uføretrygdet person er syk. Man kommer ikke halvveis i systemet uten at det kan dokumenteres fra flere hold at vedkommende er kronisk syk og at det ikke er mulighet for bedring. Dette gjelder om man har en sykdom som er diffus eller en sykdom som er klinkende klar. Det må dokumenteres og alt skal være utprøvd før uføretrygd i det hele tatt er tema. Det er Nav som bestemmer når dette skal skje, ofte tar denne prosessen 5-10 år. 
Mange kjenner noen de «vet» har jukset seg til trygd. For det første er det umulig for det andre har vedkommende mest sannsynlig helsemessige utfordringer de ikke vil dele med alle. Traumatisk barndom, voldtekt, overgrep, angst, deperesjon osv. er noe mange skammer seg over og holder for seg selv. 
Når det gjelder det økonomiske så får man 66% av det man tjente før man blir syk. Så at noen har «høy» trygd er deres egen fortjeneste. At en som har jobbet i kiosk før sykdom mottar mindre enn en som jobbet som advokat før sykdom er derfor logisk. 

Anonymkode: 969aa...c34

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Dette. Dersom man heller vil ligge hjemme på sofaen hele dagen og se på Netflix fremfor å være en produktiv del av samfunnet så er man ikke mentalt frisk.

Så da er det ok med trygd?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En bekjent av meg får 23 tusen utbetalt i uføretrygd hver mnd.  Det er faktisk ingenting som feiler denne personen, men har jukset seg til uføretrygd  ved å si at h*n lider av angst og depresjoner! H*n har fått lån i banken , kjøpt seg hus, og lever et godt liv!  Dette var en plan fra denne personens side fra ung alder.  Har nå all verdens tid til hobbyer  og annet.  Trenger aldri å stå opp tidlig en dag i livet , og være på et sted fra en tid til annen og gjøre en jobb man ikke liker. Og  være redd for å miste jobben . Og samtidig  kun se frem mot pensjonstilværelsen for da slipper man å jobbe.  Jeg jobber i et hardt  lavtlønntyrke, jobber både morgen, kveld og helg , og tjener kun tusen kr mer enn denne personer.  Er sparsommelig, reiser ikke på ferie, verken røyker eller drikker eller unner meg særlig.  For min prioritet er å betale ned på huslån. Jeg bare lurer på dette med pensjon.  Får jeg som jobber i lavtlønns yrke like lite i pensjon som en som er ufølretrygdet?

Du er jo inne på det her, ts. Planer.

Din bekjente planla, i følge deg, å bli ufør. Han eller hun kunne ha planlagt en høyere utdannelse og en jobb som betalte 40-60 000 i måneden, spart opp mye penger pg så pensjonert seg tidlig. Hen valgte å ta til takke med 23 000 for nå, og redusert utbetaling ettersom Norge blir tatt av økende kostnader og synkende velstand. 

Du valgte å skaffe deg et yrke med lav utbetaling. Du kunne også ha valgt en høyere utdannelse som over. Å la være er for dere begge et bevisst, aktivt valg. Å være misunnelig fordi andre mennesker tar andre valg og aksepterer andre former for risiko er meningsløst.

Anonymkode: 2dbd1...3bb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er ufør, og har 17 000 utbetalt i måneden. Så jeg skulle virkelig gjort alt jeg kunne for å være i jobb. Jeg tok og høyere utdannelse i 30 årene, og jeg var da både alene med 2 barn, og kronisk syk. Dessverre så ble jeg bare sykere i løpet av årene, så da jeg endelig var ferdig utdanna, så klarte jeg 2 måneder i jobb, før jeg gikk på veggen. Og kom meg ikke tilbake. Jeg har flere kroniske sykdommer i bunn, som alle ble kraftig forverret etter smellen. Hadde jeg vært frisk, hadde jeg hatt inntekt på 600 000, og hatt en jobb jeg trivdes med.

Anonymkode: b495b...239

• Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En person med uførerygd er hvert fall sikret for livet.  Trenger aldri bekymre seg om å miste jobben og dermed huset.  Ikke lett å ta utddannelse i voksen alder, det tar tid og penger, noe en som har lite utbetalt ikke kan ta seg tid og råd til.  En uføre trenger heller aldri bekymre seg om å måtte bytte jobb og være redd for å ikke trives !

Dette er jo ikke nødvendigvis så riktig. Mange uføretrygdede lever på minstesats og vil aldri få seg egen bolig, nå i nedgangstider øker antall inkassosaker og folk som møter opp for å få gratis mat. Det er nok mange på minstetrygd blant de som sliter nå med høye strømregninger, drivstoffpriser, matpriser og renter som øker. De uføretrygdede som eier bolig er nok rimelig redde for å miste huset nå med de varslede renteoppgangene. De på minstetrygd taper kjøpekraft hvert eneste år, må bekymre seg for eventuelle kutt de politiske partiene tar opp for høring og vil ikke kunne øke sin egen inntekt slik friske mennesker kan. Jeg vil si at som uføretrygdet er man i en svak økonomisk situasjon som er ekstremt sårbar for slike nedgangstider som vi ser nå. 

En ufør person slipper å bekymre seg om å ikke trives på jobb, det er sant, men mange uføretrygdede savner jobbnettverket eller et nettverk i det hele tatt. Å være hjemme og isolert med dårlig helse er manges realitet og det skal man være glad for at man slipper. 

Anonymkode: 2997a...2c2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Så da er det ok med trygd?

Tja, når psykiatrien er så nedskalert at det ikke finnes hjelp å få så er det vel ikke så mange andre alternativer.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker said:

Så hvorfor er løsningen at uføre skal bli enda mer fattig, kontra å heve minstelønnen? 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Synes det er latterlig med folk som jobber i lavtlønnsyrke men som også klager på de som lever på uføretrygd.
Jeg jobber også i et lavtlønnsyrke. Egentlig er det ikke noe problem for meg å finne meg en bedre betalt jobb. Jeg kan ta et fagbrev, noen kurs og litt forskjellig. Men jeg har vært litt lat og den mentale helsa har ikke akkurat vært den beste de siste år. Så det er jo min egen skyld at lønna mi er så dårlig. Men jeg skal jo gjøre noe med det etterhvert. 
Det synes jeg ALLE som jobber i lavtlønnsyrker burde gjøre. Det er din egen skyld! Gjør noe med det i stedet for å være sjalu på uføretrygda folk.

Anonymkode: 70514...dc0

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

I hver eneste tråd om uførepensjon må uføremottakere inn og forklare hvor lang tid det tok for dem å få innvilget uføretrygd. Hvorfor er det så vanskelig å akseptere at noen faktisk har urettmessig fått uføretrygd? Det er utvilsomt store forskjeller fra NAV-kontor, tidsperiode for innvilgelse og saksbehandlere. Min mor ble forespurt om hun ville ha 100% uføretrygd, men insisterte selv på at 50% var nok. Etter dette har hun vært 20 år i arbeidslivet i 50% stilling. 

Jeg kan faktisk forstå at det frister mer med uføretrygd når man bor i grisgrendte strøk, lite jobbmuligheter, ingen utdannelse og begrensede muligehter i livet. I tillegg er det jo slik at noen må nødvendigvis jobbe i disse lavtlønnede stillingene, hva skulle man gjort uten de?

Anonymkode: 13aed...10e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så du mener at en person som har tatt en lang utdanning og har en jobb med veldig god lønn for eksempel leger advokater og så videre skal få mindre om man blir uføretrygdet enn en person som har null utdanning og som f.els jeg jobber som butikk ansatt?

Anonymkode: d9864...7bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Så du mener at en person som har tatt en lang utdanning og har en jobb med veldig god lønn for eksempel leger advokater og så videre skal få mindre om man blir uføretrygdet enn en person som har null utdanning og som f.els jeg jobber som butikk ansatt?

Anonymkode: d9864...7bc

Nå er det faktisk ikke slik at høyt utdannede er overrepresentert blant uføretrygdede: https://www.ssb.no/sosiale-forhold-og-kriminalitet/trygd-og-stonad/statistikk/uforetrygdede

Men klart disse bør jo få med seg godene fra yrkeskarrieren sin, og vil naturligvis ha høyere uføretrygd enn mange har i lønn i lavtlønnsyrke. Jeg tror de som opplever det som «urettferdig» er de i gruppen lavtlønnet og kanskje dels syk selv, og sammenligner seg med majoriteten på uføretrygd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Dette er veldig lett, TS. Du skaffer deg en bedre betalt jobb, får masse lønn og feriepenger og skryter veldig av rikdommen du får ved å jobbe hver gang du treffer denne naveren. Jo mer penger = jo mer frihet. Le litt når han nevner 23000 i mnd,  når han først skulle svindle samfunnet kunne han jo gått for en fet uføreforsikring, men neida, dum som han var planla han kun å svindle nav

🙃🙃

Anonymkode: 39593...6c4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

😂 You're so funny- not!

Anonymkode: df260...cd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

I hver eneste tråd om uførepensjon må uføremottakere inn og forklare hvor lang tid det tok for dem å få innvilget uføretrygd. Hvorfor er det så vanskelig å akseptere at noen faktisk har urettmessig fått uføretrygd? Det er utvilsomt store forskjeller fra NAV-kontor,

Det er forlengst slutt på den tiden det var det enkelte NAV-kontor som avgjorde uføresøknaden.

Anonymkode: a7685...080

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hippokrates
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

En bekjent av meg får 23 tusen utbetalt i uføretrygd hver mnd.  Det er faktisk ingenting som feiler denne personen, men har jukset seg til uføretrygd  ved å si at h*n lider av angst og depresjoner! H*n har fått lån i banken , kjøpt seg hus, og lever et godt liv!  Dette var en plan fra denne personens side fra ung alder.  Har nå all verdens tid til hobbyer  og annet.  Trenger aldri å stå opp tidlig en dag i livet , og være på et sted fra en tid til annen og gjøre en jobb man ikke liker. Og  være redd for å miste jobben . Og samtidig  kun se frem mot pensjonstilværelsen for da slipper man å jobbe.  Jeg jobber i et hardt  lavtlønntyrke, jobber både morgen, kveld og helg , og tjener kun tusen kr mer enn denne personer.  Er sparsommelig, reiser ikke på ferie, verken røyker eller drikker eller unner meg særlig.  For min prioritet er å betale ned på huslån. Jeg bare lurer på dette med pensjon.  Får jeg som jobber i lavtlønns yrke like lite i pensjon som en som er ufølretrygdet?

Du kan si hva du vil om vedkommende, men noe feiler det h*n. Man klarer ikke å gå gjennom systemet mot uføretrygd uten å ha en legitim diagnose. Og angst og depresjon er ikke noe man direkte klarer å fake seg igjennom, for det må utredes og det vil bli behandlet på mange vis. Og på tross av diagnose så må igjennom arbeidsrettede tiltak da arbeidsevne ikke settes på diagnose.

Hvis så at h*n kom igjennom nåløyet på ett eller annet svindlersk vis, så mener jeg det feiler vedkommende noe likevel. Det går kanskje mer på intelligens, motivasjon, verdier og holdninger da. Og er det så at dette svikter så alvorlig hos vedkommende at h*n ikke ønsker å jobbe, ikke orker å leve normalt og ikke vil utrette noe i livet, så ville ikke vedkommende klart å finne seg en jobb uansett, og ville da stått på en annen stønadsordning gjennom NAV resten av livet. 

Og det er kanskje likegreit at potensielle arbeidsgivere, potensielle ledere og potensielle medansatte blir spart for slike mennesker, for det er jammen ikke lett å lede eller jobbe sammen med en slik person over tid. Tror samfunnet et tjent med at vedkommende ble erklært "ikke egnet" i arbeidslivet. 

Jeg velger å ikke misunne en slik person og takker Gud for at jeg ikke er h*ns leder eller kollega. For noe feiler det h*n.

For øvrig anbefaler jeg deg å se oppover rangstigen når du først velger å være misunnelig eller sjalu, enn en "fattig" uføretrygdet som ikke har intelligens, motivasjon, verdier og holdninger til å være skikket for arbeidslivet. 

Endret av Hippokrates
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...