Laraa Skrevet 15. juni 2022 #1 Skrevet 15. juni 2022 Min mor og resten av familien spiser felles frokost ( for en stund siden) , så spør moren min plutselig: hva stemte du ved valget? Jeg prøver så godt jeg kan å unngå å svare på det og gir ikke direkte respons. Det aner meg at det er opptakten til en diskusjon, så jeg snakker det vekk, ønsker ikke å prate om det, men hun er nysgjerrig og pågående, gir seg ikke og det blir mer og mer ubehagelig. Tilslutt får hun det ut av meg og da svarer hun: Jeg kan ikke fatte at du har stemt på DET partiet. Har du lest partiprogrammet? Hva gjør de f.eks for sykehjem, sosiale forskjeller og miljøsaken? Jeg ble så satt ut at jeg ikke klarte å sitere partiprogrammet. Du har stemt på et etsaks parti som bare fronter en enkel sak. Vet du egentlig hva du har gitt stemmen din til når du ikke engang kjenner til partiprogrammet? Så ramser hun opp alt som er galt med partiet og at jeg bare stemmer på måfå ved valget og at hun ikke kan fatte at partiet jeg stemte på er noe jeg støtter. Hun latterligjør partiet, eliminerer mine argumenter og spør de andre rundt bordet om de forstår hvorfor jeg har lagt stemmen til akkurat dette partiet? Det er IKKE et kontroversielt parti forbundet med rasisme, enorme skatteletter eller skadelige holdninger .Likevel tvinger hun meg ut i et ømtålig tema. Jeg synes det er ydmykende og veldig ufin oppførsel. Er jeg hårsår og burde tåle dette, eller er moren min faktisk frekk? Det er ikke så lett å være objektiv og se det utenfra.
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #2 Skrevet 15. juni 2022 Kanskje moren din har et poeng? Stemte du på MDG? Møkkadritparti. Anonymkode: 33d3d...619 1 1
Laraa Skrevet 15. juni 2022 Forfatter #3 Skrevet 15. juni 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kanskje moren din har et poeng? Stemte du på MDG? Møkkadritparti. Anonymkode: 33d3d...619 Nei det gjorde jeg ikke. MDG er ikke helt min type parti, men så handler det heller ikke om hvilket parti det er, men om hvorvidt fremgangsmåten er innafor. Jeg har i allefall aldri tvunget noen til å fortelle hva de stemmer på 4 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #4 Skrevet 15. juni 2022 Hun er urimelig, men du hadde også hatt godt av å lære deg å kommunisere på en måte som gir miksede signaler, gjerne ispedd litt humor. Har gjort underverker for meg i forhold til kvinnene i mitt liv, alt fra min mor til min samboer og til mine kolleger. Ingen gidder å legge opp til krangel når alt de får i retur er vage, semi-useriøse responser når de prøver seg på sånt Anonymkode: 9a803...859 4 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #5 Skrevet 15. juni 2022 Tja, litt hårsår kanskje. Dette er din mor, du må jo ganske enkelt lære deg å håndtere henne på den måten som er riktig for deg, uavhengig av om hun er urimelig eller ikke (hun høres ikke så hyggelig ut i det du skriver, men det er jo mange mødre som ikke er hyggelige). Ikke si hva du stemmer hvis du ikke vil det, selv om noen er pågående. Er det vanskelig, øv det. Øv deg også på å svare, feks «hva du mener om det partiet er ikke så viktig for meg», «du har rett til å ha din mening», «noe annet hyggelig du vil si for å bidra til god stemning her», osv. Anonymkode: beda2...449 4 3
FruR Skrevet 15. juni 2022 #6 Skrevet 15. juni 2022 (endret) Jeg tenker at hvis du stemmer på et parti så bør du kunne klare å forsvare hvertfall over deg selv men også kanskje ovenfor andre som moren sin selv hvorfor du stemte på det . For meg virker det som om du kanskje ikke hadde tenkt gjennom spørsmålene moren din stilte angående miljø , sykehjem og sosialpolitikk osv og ble derfor litt svar skyldig ? Kan være lurt å spørre seg disse spørsmålene før man stemmer . Men moren din var kanskje litt voldsom og snokete …. Endret 15. juni 2022 av FruR
Callisto83 Skrevet 15. juni 2022 #7 Skrevet 15. juni 2022 Det er hemmelig valg i Norge, så du trenger ikke si noe hvis folk spør. 4 2
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #8 Skrevet 15. juni 2022 Hun bruker hersketeknikk. Hun vet sikkert godt at du stemte noe annet enn henne. En gylden anledning til å latterliggjøre og underminere deg som person. ( dine følelser og standpunkt) Sikkert ikke 1. gangen 😪 Beskytt deg selv og ta mere avstand. Hun er giftig. ❤❤❤ Anonymkode: 110cf...d2b 9
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #9 Skrevet 15. juni 2022 Kjedelig når politiske uenighet må bli til et angrep. Det er sånn jeg kunne finne på å gjøre når jeg var 18 og mer opptatt av politikk. Nå har jeg et mer avslappet forhold til at andre stemmer andre partier enn meg, og har sine grunner for det. Greit nok å være uenige og diskutere litt rundt hvorofr, men dette hørtes ut som et overfall hvor du ble lokket inn i en situasjon de hadde forberedt seg, og du var helt uforberedt. Ufint gjort av moren din. Er hun ellers sånn at hun liker å fortelle høyt og tydelig om sine meninger og skal alltid ha rett? Anonymkode: 93342...fb6 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #10 Skrevet 15. juni 2022 Jeg regner med at du vet hvorfor du stemte på dette partiet, så det er jo bare å argumentere for hvorfor du mener dette er riktig, og viktig, vei fremover for landet 😁 Anonymkode: 06de5...ca7 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #11 Skrevet 15. juni 2022 Manipulasjon er det jo ikke. Det må være lov til å ha litt opphetede diskusjoner når det dreier seg om politikk. Føler du ofte at moren din latterliggjør deg foran resten av familien? Anonymkode: e642f...fd4 2
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #12 Skrevet 15. juni 2022 Jeg skjønner deg TS, jeg stemte senterpartiet, og nå etter valget kan jeg ikke forsvare det for meg selv en gang lenger 🙈. Så hadde noen konfrontert meg på den måten tror jeg bare at jeg hadde tullet det bort. Anonymkode: 1f4d0...27f 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #13 Skrevet 15. juni 2022 Du har ikke blitt manipulert, du har blitt konfrontert. Anonymkode: bc559...278 8
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #14 Skrevet 15. juni 2022 3 minutter siden, AnonymBruker said: Manipulasjon er det jo ikke. Det må være lov til å ha litt opphetede diskusjoner når det dreier seg om politikk. Føler du ofte at moren din latterliggjør deg foran resten av familien? Anonymkode: e642f...fd4 En "diskusjon" er ikke når noen spør deg om noe hvor de egentlig fisker etter ett korrekt svar, og så skal man krangle etterpå når de ikke fikk det svaret de ville ha. Når noen spør om noe fordi de er genuint interesserte, og er like innstilt på å lytte som det de er på å snakke, da kan man godt gå i dialog og diskusjon. Men når det ikke er tilfellet er det bare å nappe det med rota med en gang. Anonymkode: 9a803...859 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #15 Skrevet 15. juni 2022 Laraa skrev (39 minutter siden): Min mor og resten av familien spiser felles frokost ( for en stund siden) , så spør moren min plutselig: hva stemte du ved valget? Jeg prøver så godt jeg kan å unngå å svare på det og gir ikke direkte respons. Det aner meg at det er opptakten til en diskusjon, så jeg snakker det vekk, ønsker ikke å prate om det, men hun er nysgjerrig og pågående, gir seg ikke og det blir mer og mer ubehagelig. Tilslutt får hun det ut av meg og da svarer hun: Jeg kan ikke fatte at du har stemt på DET partiet. Har du lest partiprogrammet? Hva gjør de f.eks for sykehjem, sosiale forskjeller og miljøsaken? Jeg ble så satt ut at jeg ikke klarte å sitere partiprogrammet. Du har stemt på et etsaks parti som bare fronter en enkel sak. Vet du egentlig hva du har gitt stemmen din til når du ikke engang kjenner til partiprogrammet? Så ramser hun opp alt som er galt med partiet og at jeg bare stemmer på måfå ved valget og at hun ikke kan fatte at partiet jeg stemte på er noe jeg støtter. Hun latterligjør partiet, eliminerer mine argumenter og spør de andre rundt bordet om de forstår hvorfor jeg har lagt stemmen til akkurat dette partiet? Det er IKKE et kontroversielt parti forbundet med rasisme, enorme skatteletter eller skadelige holdninger .Likevel tvinger hun meg ut i et ømtålig tema. Jeg synes det er ydmykende og veldig ufin oppførsel. Er jeg hårsår og burde tåle dette, eller er moren min faktisk frekk? Det er ikke så lett å være objektiv og se det utenfra. Neste gang svarer du: det har ikke du noe med» og så legger dere den ballen død. Det hjelper ikke, når folk pusher, å la seg pushe eller forsøke være rund. Du må sette hardt mot hardt. Det kalles grensesetting, og er noe alle voksne bør lære sine barn når de er i barnehagealder. Har din mor (trolig av hensyn til egne interesser) ikke lært deg grensesetting så må du lære deg selv det. Grensesetting er å si «dette er mine grenser. Jeg krever at du respekterer dem». Og så ta konsekvensene (som kan være at folk blir sinte, sure, psykisk eller fysisk truende, dropper kontakten med deg etc). Det folk flest har problemer med er konsekvensene. Men uten vilje til å ta imot konsekvenser har man ikke lært grensesetting. Om din mor har rett til å si sin mening om dine livsvalg? Ja. Hvem kunne nekte henne det? Er det høflig? Nei. Men en trenger ikke normal folkeskikk for å formere seg. Kan du si «det er ikke greit at du sier din mening, da går jeg.»? Ja. Igjen - hvem skal nekte deg det? Har det konsekvenser? Ja - din mor vil trolig ty til psykisk vold, gitt oppførselen du har beskrevet. Er dette negativt all den tid du er voksen og kan kutte henne ut? Nei. Anonymkode: 8d209...846 3
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #16 Skrevet 15. juni 2022 "Mamma, nå er det nok. Jeg skal spise frokost og har ikke forberedt meg til en partidebatt. Valget er lenge siden, stemmen er gitt og jeg har gått videre med livet mitt. Jeg trenger på ingen måte din godkjenning eller anerkjennelse når det gjelder hvilke parti jeg stemmer. Jeg har heller ikke tenkt å forsvare valget mitt da det i utgangspunktet er hemmelig valg og alle har lov til å stemme det de vil." Anonymkode: c26a4...a06 4
ItchyBitchySpider Skrevet 15. juni 2022 #17 Skrevet 15. juni 2022 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Kanskje moren din har et poeng? Stemte du på MDG? Møkkadritparti. Anonymkode: 33d3d...619 I Norge har vi hemmelig valg. Siden HI har stemt, er hun over 18 år, altså voksen og myndig. Ingen har noe som helst med hva du har stemt, ikke en gang foreldrene dine. Og ingen har noe med å overbevise deg om at du stemte feil. 2
ItchyBitchySpider Skrevet 15. juni 2022 #18 Skrevet 15. juni 2022 FruR skrev (34 minutter siden): Jeg tenker at hvis du stemmer på et parti så bør du kunne klare å forsvare hvertfall over deg selv men også kanskje ovenfor andre som moren sin selv hvorfor du stemte på det . For meg virker det som om du kanskje ikke hadde tenkt gjennom spørsmålene moren din stilte angående miljø , sykehjem og sosialpolitikk osv og ble derfor litt svar skyldig ? Kan være lurt å spørre seg disse spørsmålene før man stemmer . Men moren din var kanskje litt voldsom og snokete …. Vi har hemmelig valg i Norge. Nei, man bør ikke kunne forsvare sitt valg overfor noen som helst. Derfor er valget HEMMELIG - slik at det blir reelt demokrati ved at folk stemmer ut fra eget valg og overbevisning, ikke ut fra påvirkning og påtrykk fra familie og andre nære.
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #19 Skrevet 15. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): din mor vil trolig ty til psykisk vold, gitt oppførselen du har beskrevet Jeg tror dette er sakens egentlige kjerne. Anonymkode: 2fe40...729 1
GammelKaktus Skrevet 15. juni 2022 #20 Skrevet 15. juni 2022 Jeg tenker at hvis dere ikke kan sitte å diskutere skikkelig i stedet for en slik ufin oppførsel som din mor utviser så er det like greit å ikke diskutere slike ting når dere er sammen. Det hadde jeg og sagt til henne, rett og slett litt fittete for å være helt ærlig. Hun prøvde ikke en gang å være respektfull og ha en skikkelig diskusjon, hun ville bare få deg til å føle deg liten. Så neste gang så unngår du bare emnet og sier du har lært at man ikke kan diskutere like ting for hun bare overkjører deg så det blir meningsløst. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå