Gå til innhold

Får man vitnemål fra vgs om man har stryk eller IV i noen fag?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er spørsmålet. 

Anonymkode: 8be6f...b9b

AnonymBruker
Skrevet

Nei, vitnemål får du når du har bestått vgs. Du får utdelt karakterutskrift hvis du ikke har bestått.

Anonymkode: 6a995...7ba

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ok, så hvis en elev ikke har bestått så er det ikke noe poeng å møte opp på den høytidelige utdelinga? 
Eller er det slik at vedkommende da får utdelt karakterutskrift mens de andre får vitnemål?

AnonymBruker
Skrevet

Vårt barn fikk IV i noen fag grunnet lengre tids sykdom og mye fravær pga. sykehusinnleggelse og dermed offer for fraværsgrensen. Han fikk tilbud om å delta på vitnemålsseremonien men motta karakterutskrift, men han valgte å takke nei da han følte at det ble litt juks. Så han satt bare i salen som en vanlig gjest, mens hele klassen hans stod på scenen. 

Anonymkode: 7300e...13e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ok, så hvis en elev ikke har bestått så er det ikke noe poeng å møte opp på den høytidelige utdelinga? 
Eller er det slik at vedkommende da får utdelt karakterutskrift mens de andre får vitnemål?

Du kan jo feire uansett, men du får utdelt karakterutskrift ja. 

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

mye fravær pga. sykehusinnleggelse og dermed offer for fraværsgrensen

Det vil være gyldig fravær og ikke bli påvirket av fraværsgrensen. Når det er sagt, så kan det være flere grunner til manglende grunnlag for å kunne vurdere.

Jeg hadde lett hoppet over denne sermonien hvis jeg var deg, TS.

Anonymkode: 448df...227

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du kan jo feire uansett, men du får utdelt karakterutskrift ja. 

Spør ikke for meg selv, men det gjelder barnet mitt som sikkert bare har hatt 50% oppmøte i sisteåret og mottatt x antall brev om fare for ikke vurdering. Siden hen ikke er så meddelsom for tida, sier bare det går bra, og siden tilliten mine er lav pga utstrakt lyging, lurer jeg veldig på hva jeg egentlig skal være med på til uka. De får vel lukkede konvolutter.

Det jeg egentlig spør om er om det er noen mulighet å finne ut om hen har bestått skolen eller ikke, hvis ungdommen nekter meg å se det ev vitnemålet. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Vårt barn fikk IV i noen fag grunnet lengre tids sykdom og mye fravær pga. sykehusinnleggelse og dermed offer for fraværsgrensen. Han fikk tilbud om å delta på vitnemålsseremonien men motta karakterutskrift, men han valgte å takke nei da han følte at det ble litt juks. Så han satt bare i salen som en vanlig gjest, mens hele klassen hans stod på scenen. 

Håper det går bra med gutten deres 💙

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det vil være gyldig fravær og ikke bli påvirket av fraværsgrensen. Når det er sagt, så kan det være flere grunner til manglende grunnlag for å kunne vurdere.

Nesten så jeg vurderer det, selv om jeg er mora (les mitt nyere svar) 😝

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg burde kanskje skrevet at dette er noen år siden og før den nasjonale fraværsgrensen ble innført. Den gangen hadde fylkene egne regler, og i vårt fylke var det ikke noe som het gyldig fravær, alt fravær talte og når man kom over en viss prosent i et fag kunne ikke skolen gi annet enn IV. Synes det er bra at det ikke lenger er slik, og at man nå kan få dispensasjon ved sykdom. 

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Håper det går bra med gutten deres 💙

Tusen takk❤️ Ja, alt gikk bra🙂

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er hos oss ingen som får vitnemål på den utdelinga, det kommer senere i posten. 

Anonymkode: fb43b...863

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ja, det er spørsmålet. 

Nei, da får du et kompetansebevis.

Anonymkode: bb026...a53

• Liker 1
Skrevet

Ingen får vitnemål på avslutningen. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vitnemål får du ikke. Du får et kompetansebevis i stedet. Der vil alle fag stå og karakterer. Samt fravær.

Anonymkode: d4ba6...325

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk ett kompetansebevis, hadde IV i noen fag. Har i senere tid tatt de opp, men var med på avslutningen for min klasse da jeg hadde flere gode venninner i klassen og det var en slags avslutning. 

Anonymkode: 3f879...7a7

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Møt opp! Hos oss får elevane ei rose. Ingen papir. Kjekt at alle frå klassa er der. Dei har vore ein del av klassa sjølv om nokre får 1 eller IV i enkelte fag. 

(Dersom ein stryk eller får IV i eit eller fleire fag får ein eit kompetansebevis, ikkje vitnemål)

Anonymkode: cba97...a7c

AnonymBruker
Skrevet

Han får vitnemål med stryk ondet faget han mangler. Er han ferdig med 3 år på vgs? Om han stryker i et fag har det ingen betydning om det ikke er et programfag han stryker i, der må han bestå om han går yrkesfag. 
stryker han i f eks matte kan han fint gå videre til neste år og ut som lærling 

Anonymkode: 5eeca...6c8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det jeg egentlig spør om er om det er noen mulighet å finne ut om hen har bestått skolen eller ikke, hvis ungdommen nekter meg å se det ev vitnemålet. 

Nei. De som går ut av videregående skole er voksne personer.

Anonymkode: 714a3...c5d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...