AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #1 Skrevet 15. juni 2022 Fikk endelig innkallelse til årsmøte i sameiet her hvor jeg bor og eier leilighet. Har ventet på det, da det har vært et par problemer siste året jeg synes det er viktig å finne ut av i fellesskap. Så da jeg mottok innkallelsen spurte jeg om det bare er å ta opp det man vil på møtet. Fikk svar om at det måtte meldes inn på forhånd for at det skulle kunne settes på dagsordenen, og den fristen var visst gått ut. Men det har aldri vært sendt ut noe info om en frist, jeg har ikke mottat noen mail i år fra sameiet, bortsett fra innkallelsen nå nettopp. Så da er spørsmålet, hva gjør jeg nå? Er det lov å bare la vær å opplyse om en sånn frist? Jeg har ventet i flere måneder på dette møtet sånn at vi endelig kunne finne løsninger, Og nå påstår de jeg kan ikke ta opp sakene en gang. Jeg er mildt sagt frustrert. Anonymkode: 096fa...8d7
nordlending Skrevet 15. juni 2022 #2 Skrevet 15. juni 2022 Veldig rart å sende ut innkalling uten å opplyse om frist, man må jo vite om møtet først. Har selv fått innkalling her, hvor frist for å ta opp saker er spesifisert. Prøv å svar det du skriver sist, at du har ventet lenge og må ta opp dette?
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #3 Skrevet 15. juni 2022 Står det ikke i vedtektene for sameiet da? Anonymkode: af510...392
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #4 Skrevet 15. juni 2022 Vi hadde et punkt på starten av møtet hvor prosessen rundt innkalling osv. skulle godkjennes. Hvis dere også har det, kan du protestere og si ifra om at du aldri mottok noen frist for å melde inn sak. Anonymkode: 2c55a...ec1 4 2
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #5 Skrevet 15. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vi hadde et punkt på starten av møtet hvor prosessen rundt innkalling osv. skulle godkjennes. Hvis dere også har det, kan du protestere og si ifra om at du aldri mottok noen frist for å melde inn sak. Anonymkode: 2c55a...ec1 Enig. Men sikker på at du ikke har fått info om fristen (som du ikke har fått med deg)? Hos meg skjer det gjerne ved oppslag i oppgangen. Styrene pleier å være bevist dette. Anonymkode: 9acec...6c1 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #6 Skrevet 15. juni 2022 Vi får alltid info om fristen når vi får innkallingen. Anonymkode: 24b12...aa3
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #7 Skrevet 15. juni 2022 Lurer på hva du har tenkt å ta opp? saker av type "folk på plukke opp søppel" og "overholde stilletiden" har ikke noe på et årsmøte å gjøre, evt kan du ta det opp under eventuelt. Har du større ting å melde inn kunne du kontaktet styret og spurt om når det var tenkt å ha årsmøte, og fristen for saker til det. Anonymkode: ae1f0...b1d
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #8 Skrevet 16. juni 2022 Innkallingen skal jo komme fire uker før møtet, og fra mottatt innkalling har man en til to uker til å komme med forslag! Anonymkode: 5f758...e69
smilo Skrevet 16. juni 2022 #9 Skrevet 16. juni 2022 Sjekk vedtektene. Kan stå frist der. Hvis ikke er det nok sendt ut, men du har kanskje ikke sett det.
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #10 Skrevet 16. juni 2022 Hos oss tror jeg fristen for forslag er hele to måneder i forveien. Det høres kanskje unødvendig mye ut, men for noen saker er det nødvendig for å f eks finne best mulig prisoverslag på dyre forslag. Så hvis du nettopp har flyttet inn kan du ha gått glipp av den fristen og må vente til neste år. Men det er jo lov å sende forslag til styret ellers også, men du har ikke krav på å få de behandlet før neste år. Hvis det er små enkle billige ting kan styret selv ta avgjørelser uten å vente på årlig generalforsamlingen. F eks om hvor sykkelstativene skal stå og eller når det skal være dugnad og sånt småtteri. Anonymkode: 93ec4...9e2
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2022 #11 Skrevet 17. juni 2022 Bare send de en mail om at du ønsker din sak på dagsorden og du Ikke har sett noe frist og fikk innkalling 2 uker for sent. Da ha du det skriftlig. Anonymkode: 40bab...f86 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2022 #12 Skrevet 17. juni 2022 Hvis det er forslag som skal til avstemming, så må det meldes inn på forhånd. Dvs. vanligvis ting som koster penger eller endring i vedtekter, etc. Ellers så er det vanligvis en åpning for litt fri diskusjon etter den formelle delen av møtet er ferdig. Anonymkode: 9c9f6...2e1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2022 #13 Skrevet 17. juni 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Bare send de en mail om at du ønsker din sak på dagsorden og du Ikke har sett noe frist og fikk innkalling 2 uker for sent. Da ha du det skriftlig. Anonymkode: 40bab...f86 Det går ikke. I innkallelsen skal alt som skal skje på møtet stå. Det er fordi alle, både de som møter og de som ikke møter, skal vite hva som skal behandles og kan forberede seg. Men er det ikke sendt ut informasjon om innsendelser av saker, så kan møtet kjennes ugyldig. Hør litt med andre i blokken om de har registrert dato for innsendelse av saker. Pleier å skje sånn noenlunde samtidig med at valgkomiteen sender ut informasjon om mulighet for å melde seg som kandidat til styreverv. Som andre sier - styret plikter å gjøre dette og gjøre det kjent for alle. henges det på en oppslagstavle som alle med stor sannsynlighet passerer, f eks ved postkassene, så er alle gitt tilgang til informasjonen. Anonymkode: bd801...98f 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå