AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #1 Skrevet 15. juni 2022 Før fylte 30 år, har jeg hatt to alvorlige tilfeller med lungeemboli. Første gang var før jeg fylte 20. Da slo jeg meg til ro med at jeg gikk på p-piller og at det antakeligvis var grunnen til blodproppene. Andre gangen jeg fikk det var 10 år senere og jeg blir frustrert fordi jeg ikke skjønner hvorfor det har skjedd igjen. Jeg har fullstendig lagt om kosten, beveger meg mer og lever sunnere enn noen gang tidligere (har gått ned 45 kg). Jeg bruker heller ingen form for prevensjon (har ikke partner og derfor har jeg heller ikke sex). Så jeg er frustrert. Grunnen til frustrasjonen er ikke så mye for meg selv, men også fordi jeg har barn og jeg vil vite tidligst mulig om det kan være noe arvelig slik at det kan utvikle samme problem for barnet mitt. Jeg undersøkes nå for om jeg har systemisk lupus erythematosus som kan øke risiko for blodpropp, men etter besøk hos hudlege (pga sommerfuglutslett, men det er visst "bare" rosacea) trodde hun at det ikke var SLE jeg hadde, og blodprøver viser positive utslag på at jeg har antigener for sykdommen, men må bare vente i spenning. Så derfor lurer jeg på om noen andre her inne har kjennskap til noen andre sykdommer som øker risiko for blodpropp? I familien har vi mange tilfeller med diverse fibromyalgi og revmatisme, og jeg har selv flere symptomer på dette. Jeg vil bare spekulere litt og håper på svar Anonymkode: 77e96...825
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #2 Skrevet 15. juni 2022 Kan det være Leiden-mutasjon? Lavt protein-S-nivå i blodet? Eller i forbindelse med svangerskap? Anonymkode: 149f2...0e8
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #3 Skrevet 15. juni 2022 Både Covid og vaksinen øker risiko for blodpropp, i følge FHI. Anonymkode: b06a6...dd9
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #4 Skrevet 15. juni 2022 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Kan det være Leiden-mutasjon? Lavt protein-S-nivå i blodet? Eller i forbindelse med svangerskap? Anonymkode: 149f2...0e8 Det kan faktisk være en mulighet. Hørte noen på sykehuset nevne Leiden-mutasjon. Kanskje jeg kan be legen om å teste det også dersom det ikke viser seg å være SLE. Blodpropp første gang var da jeg gikk på p-piller. Var gravid i 2015, gikk på blodfortynnende gjennom hele svangerskapet, sluttet med det noen måneder etter fødsel. Har ikke vært gravid etter dette. Har knapt hatt sex siden (og de gangene jeg hadde det, ble det brukt kondom). AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Både Covid og vaksinen øker risiko for blodpropp, i følge FHI. Anonymkode: b06a6...dd9 Det kan jo være mulig. Legene spurte meg om når jeg tok siste dose, som var i februar, og de mente da at jeg måtte ha fått symptomer for blodpropp før jeg fikk det. Anonymkode: 77e96...825
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #6 Skrevet 15. juni 2022 Vel, første kan være pga p-piller og andre pga fedmen din hvor blodproppen har fått formet seg lenge og plutselig løsnet. Anonymkode: 5a90e...399
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå