Polly Ester Skrevet 15. juni 2022 #1 Skrevet 15. juni 2022 (endret) Edit: Jeg leverer skjermen til Elkjøp og finner en annen. Endret 15. juni 2022 av Polly Ester
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #2 Skrevet 15. juni 2022 Justering av farger og gamma har ingenting med AMD FreeSync å gjøre, det skal være mulig å justere dette i Nvidia Kontrollpanel. (høyreklikk på skrivebordet --> Nvidia Kontrollpanel --> Juster videofargeinnstillinger) Hvis du spiller og når du har Nvidia skjermkort så er det mye bedre med en skjerm som har Nvidia G-Sync, noen skjermer som AMD FreeSync er også kompatible med G-Sync men kvaliteten varierer veldig. Skjermen du linker til er ikke beregnet for spilling siden den bare er 75 Hz, det som kommer til å skje når du spiller er at skjermkortet presser ut mange flere bilder i sekundet enn det skjermen takler (75 Hz = 75 bilder i sekundet eller 75 FPS) og da vil det oppstå noe som kalles tearing i bildet og det er veldig plagsomt. Hvis skjermen er G-Sync så vil grafikkortet og skjermen samarbeide sånn at disse ekstra bildene i sekundet ikke vises, alternativet er å manuelt skru på VSync i Nvida kontrollpanel eller i innstillingene på spillene du spiller. Problemet med VSync er at det blir en merkbar forsinkelse mellom det du gjør på mus og tastatur til det som vises på skjermen. Når du har RTX3060ti så gjør ikke den skjermen der nytten sin i det heletatt, den du har linket til er en billigskjerm som knapt duger til kontorarbeid. Det er også bare tull å spare penger på billig skjerm når du har et bra skjermkort, husk at skjermen er jo faktisk den delen av oppsettet som videreformidler alt som er bra med grafikkortet. Denne skjermen er mer passende for ditt oppsett. https://www.elkjop.no/product/pc-datautstyr-og-kontor/skjermer-og-tilbehor/pc-skjerm/asus-vg27aq-27-tuf-gamingskjerm-sort/329243 Det er fremdeles en billigskjerm men den er 165 Hz, 1440p og G-Sync kompatibel. Anonymkode: 4ccb2...5c7
Polly Ester Skrevet 15. juni 2022 Forfatter #3 Skrevet 15. juni 2022 Problemet mitt er at jeg ikke har mer å gå på når det gjelder pris, så jeg kan ikke gå over 2000. Jeg bytter inn i denne og håper den funker bedre: https://www.elkjop.no/product/pc-datautstyr-og-kontor/skjermer-og-tilbehor/pc-skjerm/samsung-odyssey-g3-s32ag320-32-gamingskjerm/383080 Jeg bruker mest til type kontorarbeid. Ser på litt serier/filmer. Problemet er at skjermen funker bra f.eks på dagen når jeg har justert den, men så blir det litt mørkere i datakroken min utover kvelden og da stikker skjermen og blålysfilteret funker dårlig, for da blir tekst utvisket eller metallisk på en måte. Vanskelig å forklare, men jeg får aldri til å justere så det er bra i alle slags lys. Jeg skulle hatt muligheten til å lage forskjellige profiler eller en som funker hele tiden bare sette på kveldsmodus i windows når det blir kvelden. Men, det ser ikke bra ut det heller. Og så kan det hende jeg bare har skikkelig "sært" syn som ikke blir fornøyd uansett. Eller at jeg kjøper skjermer som er for billige og derfor ikke så bra. Googlet litt og fant dette: https://www.thetechwire.com/can-i-use-a-freesync-monitor-with-a-nvidia-card/
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #4 Skrevet 15. juni 2022 Den Samsung skjermen er nok bedre med tanke på at den har forskjellige profiler og at du kan lagre custom profil, anbefaler å bruke sRGB profil hvis den har det så kan du heller justere lysstyrken manuelt. Skjermen har også displayport så hvis det følger med kabel til displayport så er det mye bedre enn HDMI. Jeg kjøpte selv en relativt dyr skjerm for ikke lenge siden og var slettes ikke fornøyd med hvordan bildet var på noen av profilene, enten så var fargene blasse eller så var de alt for fremtredende. sRGB som har de mest nøyaktige fargene var alt for mørk fra fabrikken men etter at jeg justerte lysstyrken så ble det perfekt. Anonymkode: 4ccb2...5c7
Polly Ester Skrevet 15. juni 2022 Forfatter #5 Skrevet 15. juni 2022 Satt opp skjermen nå, den ble schvæææær på skrivebordet mitt Jeg blir sikkert vant til den. Nå må jeg bare finne ut hvordan jeg stiller inn - på selve skjermen og NVIDIA skjerminnstillingene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå