Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer sånn på hvordan gravide kan være så sikre på så mye… Hvordan vet de at det er kynnere de har, hvordan vet de at det er maserier de har, hvordan vet de at det er slimproppen som har gått… Her kjenner jeg masse rart i magen og ryggen, og det kommer like mye rart på dopapiret (slim, blodtilblandet slim, vannlating utflod etc), men synes det er utrolig vanskelig å si at det er kynnere, maserier, modningsrier, slimpropp…. Skjønner ikke hvordan folk kan være så sikre?

Anonymkode: 2b90e...132

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

De bare synser de og. 

Anonymkode: 92f92...684

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Instinkter. Rådyrene vet det. Hundene vet det osvosv

Anonymkode: 3baef...b5b

AnonymBruker
Skrevet

Slimproppen min var diger, så ikke mye tvil der. Kynnere er jo magen som strammer seg og noe man gjerne opplever lenge før fødselen nærmer seg, så det kjenner man igjen. Mine maserier var konstant (moderat) smerte, ikke noe pauser mellom og ikke noen topper, så da skjønte jeg at det ikke var rier.

Anonymkode: eed5d...c1e

AnonymBruker
Skrevet

Maserier og kynnere er det samme, som er som kramper i hele magen når man ikke er i aktiv fødsel. Ganske enkelt å fastslå. Hele magen blir knallhard. Det er rier, men presser ikke babyen ut. 

Slimproppen er ganske tydelig når du ser den. Jeg så bare min i ett av tre svangerskap, så i de to siste aner jeg ikke når den forsvant. Hvis du er usikker så har du nok ikke sett den. :) 

Anonymkode: ce57d...95e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg merket verken kynnere eller slimpropp, og jeg var elendig til å føde, så alle vet ikke alt 😄

Anonymkode: a4ba3...a2f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Maserier og kynnere er det samme, som er som kramper i hele magen når man ikke er i aktiv fødsel. Ganske enkelt å fastslå. Hele magen blir knallhard. Det er rier, men presser ikke babyen ut. 

Slimproppen er ganske tydelig når du ser den. Jeg så bare min i ett av tre svangerskap, så i de to siste aner jeg ikke når den forsvant. Hvis du er usikker så har du nok ikke sett den. :)

Kan jeg bare spørre deg hvordan slimproppen ser ut og hvordan den skiller seg fra slimete utflod? 😁 Og hvor hard blir magen under kynnere? Stein? Eller vannmelon (som tross alt gir litt etter)?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei, maserier og kynnere er ikke det samme. Kynnere kan man ha fra relativt tidlig i graviditeten, spesielt under fysisk aktivitet. Maserier er det samme som modningsrier og er med på å gjøre kroppen moden for fødsel (men åpner ikke mormunnen). Maserier har man altså bare når fødselen er nært forestående.

Slimproppen kan gå gradvis også, derfor ser ikke alle den, men det kan også være at den går under fødselen. Det er MYE slim til sammen, så jeg ville anta at ikke hele har gått hvis det bare har vært litt slim på papiret. Jeg hadde litt slim dagene før slimproppen gikk, men ble overrasket over hvor stor hele greia var. Jeg kunne vel typ fylt en stor kaffekopp med den.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde heller ikke snøring på noe som helst🙃 Stod på julebord og «fikk litt vondt».. viste seg at jeg hadde rier og fødselen var i gang. Vannet tok de på sykehuset og barnet var ute 12 timer senere.
Var så opphengt i termindato at jeg kunne ikke få det til å stemme at jeg skulle føde😂

Anonymkode: 126b1...e76

AnonymBruker
Skrevet

Vi vet ikke alt, men vi søker informasjon! Jeg har hatt mye kynnere helt siden uke 17 og spurte derfor jordmor ganske tidlig i svangerskapet hvorfor magen ble så stram, hard og ubehagelig når jeg er i aktivitet - da fikk jeg vite at det er kynnere.

Jeg er nå i uke 30 så vet fint lite om både maserier og slimpropp, men når jeg kommer nærmere termin, kommer jeg til å søke informasjon og også være rask med å ta kontakt med helsetjenesten dersom det skulle være ting jeg lurer på 😊

Heldigvis har jo gravide svært god tilgang på helsetjenester gjennom flere kanaler!

Anonymkode: 99f32...7b4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer på det samme. Er i uke 14 selv, har ikke hatt noen ubehag eller vondter frem til nå. Hadde litt magevondt i type uke 6, kunne være strekking av ligamenter men også mageknip liksom 😅

Anonymkode: 3c380...9bd

AnonymBruker
Skrevet

Noen er mer kroppsbeviste enn andre og har bedre peiling og kontroll på ting. Samt tydeligere symptomer, andre har diffuse. 

Anonymkode: b9318...e78

AnonymBruker
Skrevet

Det eneste jeg visste, visste jeg fordi jeg spurte jordmor og mamma. 🙈

Anonymkode: 93769...6ab

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Nei, maserier og kynnere er ikke det samme. Kynnere kan man ha fra relativt tidlig i graviditeten, spesielt under fysisk aktivitet. Maserier er det samme som modningsrier og er med på å gjøre kroppen moden for fødsel (men åpner ikke mormunnen). Maserier har man altså bare når fødselen er nært forestående.

Slimproppen kan gå gradvis også, derfor ser ikke alle den, men det kan også være at den går under fødselen. Det er MYE slim til sammen, så jeg ville anta at ikke hele har gått hvis det bare har vært litt slim på papiret. Jeg hadde litt slim dagene før slimproppen gikk, men ble overrasket over hvor stor hele greia var. Jeg kunne vel typ fylt en stor kaffekopp med den.

Maserier er brukt både om kraftige kynnere og begynnende rier. Man kan ha maserier i flere uker 

Anonymkode: 02833...224

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Skjønner ikke hvordan folk kan være så sikre?

Velkommen til 2022. Dette er jo samfunnet i et nøtteskall. Så snart man leser noe så har man gjort research, og da vet man bedre enn eksperter, og de som har brukt årevis på å studere og lære seg faget.

Se bare på pandemien. Hvor mange virologer har ikke verden fått de siste to årene? 🤯

Anonymkode: f626b...9dc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Slimproppen min var diger, så ikke mye tvil der. Kynnere er jo magen som strammer seg og noe man gjerne opplever lenge før fødselen nærmer seg, så det kjenner man igjen. Mine maserier var konstant (moderat) smerte, ikke noe pauser mellom og ikke noen topper, så da skjønte jeg at det ikke var rier.

Men om det er konstante smerter er det vel ikke maserier? 
Jeg har hatt maserier i 6 dager, ikke født enda. Smertene kommer som bølger som varer i 40-50 sek, samtidig som magen blir helt hard. De kan komme med 20-30 min mellomrom, før de plutselig kommer med 8-9 minutter mellomrom noen timer. Så dabber de plutselig av og jeg har kanskje ikke en maserier igjen på en hel time. Jeg var på kontroll igår, og hadde ikke antydning til åpning engang, så de er ikke rier. 

Jeg har også konstante smerter mellom maseriene, det har jeg hatt i 9 dager. Men de er helt overkommelige. Maseriene er så vonde at jeg my kaste opp på de verste smertetoppene. 

Anonymkode: d3d90...7f9

AnonymBruker
Skrevet

Er egentlig enig med deg, men da riene med sistemann startet, hadde jeg en veldig sterk følelse at fødselen var i gang. Jeg bare kjente på hele meg og visste at jeg skulle føde. Veldig merkelig. De to første fødslene var igangsatt, så det var ikke en følelse jeg hadde hatt før.

Anonymkode: ce791...c1a

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg spurte jordmor, om det var noe jeg lurte på🤷🏼‍♀️

Anonymkode: d6e00...3b3

Skrevet

Slimproppen, rier og vannavgang, det kunne ikke forveksles. 
Mye av infoen får man også underveis.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Men om det er konstante smerter er det vel ikke maserier? 
Jeg har hatt maserier i 6 dager, ikke født enda. Smertene kommer som bølger som varer i 40-50 sek, samtidig som magen blir helt hard. De kan komme med 20-30 min mellomrom, før de plutselig kommer med 8-9 minutter mellomrom noen timer. Så dabber de plutselig av og jeg har kanskje ikke en maserier igjen på en hel time. Jeg var på kontroll igår, og hadde ikke antydning til åpning engang, så de er ikke rier. 

Jeg har også konstante smerter mellom maseriene, det har jeg hatt i 9 dager. Men de er helt overkommelige. Maseriene er så vonde at jeg my kaste opp på de verste smertetoppene. 

Anonymkode: d3d90...7f9

Det er nok individuelt hvordan maserier oppleves. Jeg hadde ikke noe slikt du beskriver. Jeg hadde konstant vondt, med økende intensitet, i et par døgn før fødselen startet, deretter rett på vanlige rier. Jeg hadde ingen smertebølger før jeg hadde åpning. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...