Gå til innhold

Jeg slanket for meg første gang i livet og det gikk lekende lett

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det er lett til å begynne med, 5 kilo er ingenting. Og særlig om man faktisk har "unyttig" mat å kutte (som godteri og sukkerbrus). Det vanskelige er å slanke seg over flere måneder. Det går saktere, man må kutte mer og mer for å få effekt, osv. Jeg har gått ned 45 kilo selv, og de første 20 kiloene rant av. Dritenkelt. De siste 10 kjempet jeg mot i ett år 😄 Har jo nådd målet nå, men de siste kiloene satt som støpt. Det er jo også sånn at kroppen vil tilbake til utgangspunktet om man har vært overvektig over lengre tid, så å holde på den sunne vekta er vanskelig. Jeg klarer det fint, men kun ved daglig veiing og veldig fokus på matinntak. 

Anonymkode: 9c9f1...1c1

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er lett til å begynne med, 5 kilo er ingenting. Og særlig om man faktisk har "unyttig" mat å kutte (som godteri og sukkerbrus). Det vanskelige er å slanke seg over flere måneder. Det går saktere, man må kutte mer og mer for å få effekt, osv. Jeg har gått ned 45 kilo selv, og de første 20 kiloene rant av. Dritenkelt. De siste 10 kjempet jeg mot i ett år 😄 Har jo nådd målet nå, men de siste kiloene satt som støpt. Det er jo også sånn at kroppen vil tilbake til utgangspunktet om man har vært overvektig over lengre tid, så å holde på den sunne vekta er vanskelig. Jeg klarer det fint, men kun ved daglig veiing og veldig fokus på matinntak. 

Dagelig veiing? det holder med 1 gang i uka 🙂

Anonymkode: 92bc7...288

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Dagelig veiing? det holder med 1 gang i uka 🙂

Da mister jeg kontrollen :)

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min opplevelse av å gå ned i vekt har også vært at det er lett, MEN jeg tror det er lettere for meg enn de fleste. Så jeg har full forståelse og medfølelse for de som syns vektnedgang og å holde vekten er vanskelig. For det er vanskelig for majoriteten, ellers hadde ikke 70% i Norge vært overvektig i en eller annen grad. 

Bakgrunnen for at jeg tror det er lettere for meg er tredelt:

1. Jeg var normalvektig helt til jeg ble gravid som 26 år og gikk opp 30 kg. Disse kg forsvant etter 6 mnd med sunt kosthold. Etter det kunne jeg spise som jeg ønsket igjen. Ble så gravid 9 mnd etter første ble født. Gikk opp 20 kg denne gangen, men gikk ned de 20 kg på 6 mnd. Kroppen bruker jo ca 1 år etter svangerskap på å bli «normal» så deler av vekten ville gått bort uansett.

2. Mine foreldre er slanke og har i min oppvekst gitt meg sunn mat og en aktiv livsstil som er den livsstilen jeg kjenner til. Dette gjør det lettere å spise fornuftig generelt fordi jeg er vant med det. Eksempelvis spiser jeg sjeldent potetgull eller sjokolade fordi vi hadde lite av dette hjemme, jeg ikke forbinder dette med «kos», og jeg ikke syns det smaker særlig godt. Resten av familien på begge sider er overvektig i en eller annen grad så tror ikke jeg har særlig med gener for å være slank i seg selv, men hvem vet?

3. Jeg er ekstremt målrettet og har et heftig konkurranseinnstinkt. Har jeg bestemt meg for noe går jeg all in. Det er ingenting som kan få meg til å skeie ut. Slik er det i det aller meste jeg gjør. 

Anonymkode: e5ab5...cea

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Da mister jeg kontrollen :)

Høres ikke sunt ut, Blir litt sykelig med daglig veiing, vekten flukserer fra dag til dag ut ifra hva man har spist dagen før, væskeinntak om du har gått på do osv. Sulter du deg da eller om du ser du har gått opp 0.5-1 kg fra dagen før?

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er da for pinade en stor forskjell på å gå ned 5 kg enn 20-30-40 kg da. Men det har du tydeligvis ikke muligheter til å skjønne. for en person du er. 

Anonymkode: b5a41...0f1

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Mamajune11 skrev (1 time siden):

Ja, overvektige fortjener ingen sympati. Fedme er ikke en sykdom som noen gjerne vil påstå. Å være feit er et personlig valg. 

Uvitenheten lenge leve. Dette er helt bak mål. Mange, mange helsetilstander, medisiner, m.m. som gir overvekt.

Anonymkode: 23e60...ce4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sunfl0wer
Mamajune11 skrev (1 time siden):

Ja, overvektige fortjener ingen sympati. Fedme er ikke en sykdom som noen gjerne vil påstå. Å være feit er et personlig valg. 

Tror du må tilbake på skolebenken å lære deg en ting eller to. Vil man påstå noe så burde man ha litt vett og kunnskap til å støtte det man sier🤦‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Høres ikke sunt ut, Blir litt sykelig med daglig veiing, vekten flukserer fra dag til dag ut ifra hva man har spist dagen før, væskeinntak om du har gått på do osv. Sulter du deg da eller om du ser du har gått opp 0.5-1 kg fra dagen før?

Nei, og akkurat slik er det for oss som sliter med å gå ned i vekt. Vi har disse problemene, og de blir enda verre når folk dømmer oss og ser på oss med forakt! Derfor er det ikke like lett for alle å gå ned i vekt og holde den ;) Det er umulig for de som ikke sliter med disse tingene å forstå; de reagerer med at vi er svake, at vi lyver, at vi er unormale osv. 

Anonymkode: b439c...91f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

OT. Men er "fluksere" et ord? Hva betyr det?

Anonymkode: 2f0b4...18f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er lett ja. De som mener noe annet har mangel på selvkontroll. Logisk nok. Ellers hadde de ikke blitt feite i utgangspunktet 

Anonymkode: eaf89...2e8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Mamajune11 skrev (2 timer siden):

All forskning viser at du tar feil, kanskje på tide å ta det innover seg?

Anonymkode: f1074...8e3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, kroppene våres fungere ulikt, men ts har noen poeng. Kjenner noen som har tatt grep. De unner seg fortsatt det de liker, men i mindre mengder. De mosjonerer mer og vekta går sakte men sikret nedover. Disse slet også til de fant løsningen som fungerte for dem.

kjenner også de overvektige som snakker ned kostholdsforandring og mener det er tull og at man skal akspetere farlig overvekt. De påstår de spiser lite, men så frokosten en av dem la ut. Det var litt av en kaloribombe. Her skal man forbli tjukk. Helt greit hvis det er sånn de ønsker det, men også de kan slutte å disse de som faktisk ønsker en forandring. 

Det er i de fleste tilfeller mulig å gå ned, men lett er det ikke bestandig. 

Endret av Sannhetsøkende
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det som plager meg er alle disse som påstår at de nesten ikke spiser, ligger på et veldig lavt kaloriinntak, men går ikke ned i vekt. "Alle" vet at disse lyver for seg selv om omverdenen. Ingen kropp er så unik at den forblir overvektig av et inntak som ligger under hvileforbrenningen...

Anonymkode: 74ffb...b8b

Men du vet jo at de har en feil i regnestykket sitt et sted, enten har de lavere hvileforbrenning enn de tror eller høyere kaloriinntak enn de tror. Det er jo hele poenget mitt, det er mange andre årsaker som ikke er latskap bak at overvektige ikke "bare" kan legge seg i kaloriunderskudd og så er det fikset. Selvbedrag er en slik grunn, mat brukt som følelsesregulering er en annen, overspisingslidelse en tredje osv osv. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

All forskning viser at du tar feil, kanskje på tide å ta det innover seg?

I veldig mange tilfeller er det likegyldighet og mangel på disiplin. Ikke alle overvektige er syke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Sannhetsøkende skrev (1 minutt siden):

I veldig mange tilfeller er det likegyldighet og mangel på disiplin. Ikke alle overvektige er syke. 

Igjen, forskning sier du tar feil. Så med mindre du har din egen fagfellevurderte forskning å vise til, så er din mening feil. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

Min opplevelse av å gå ned i vekt har også vært at det er lett, MEN jeg tror det er lettere for meg enn de fleste. Så jeg har full forståelse og medfølelse for de som syns vektnedgang og å holde vekten er vanskelig. For det er vanskelig for majoriteten, ellers hadde ikke 70% i Norge vært overvektig i en eller annen grad. 

Bakgrunnen for at jeg tror det er lettere for meg er tredelt:

1. Jeg var normalvektig helt til jeg ble gravid som 26 år og gikk opp 30 kg. Disse kg forsvant etter 6 mnd med sunt kosthold. Etter det kunne jeg spise som jeg ønsket igjen. Ble så gravid 9 mnd etter første ble født. Gikk opp 20 kg denne gangen, men gikk ned de 20 kg på 6 mnd. Kroppen bruker jo ca 1 år etter svangerskap på å bli «normal» så deler av vekten ville gått bort uansett.

2. Mine foreldre er slanke og har i min oppvekst gitt meg sunn mat og en aktiv livsstil som er den livsstilen jeg kjenner til. Dette gjør det lettere å spise fornuftig generelt fordi jeg er vant med det. Eksempelvis spiser jeg sjeldent potetgull eller sjokolade fordi vi hadde lite av dette hjemme, jeg ikke forbinder dette med «kos», og jeg ikke syns det smaker særlig godt. Resten av familien på begge sider er overvektig i en eller annen grad så tror ikke jeg har særlig med gener for å være slank i seg selv, men hvem vet?

3. Jeg er ekstremt målrettet og har et heftig konkurranseinnstinkt. Har jeg bestemt meg for noe går jeg all in. Det er ingenting som kan få meg til å skeie ut. Slik er det i det aller meste jeg gjør. 

Anonymkode: e5ab5...cea

jeg har det også ganske lett å gå ned i vekt. Har også gått opp mye i vekt i begge graviditeter, men gikk alt og mer ned. Men, dine tre punkter stemmer absolutt ikke for meg, så derfor kommenterer jeg. 

1 jeg er normalvektig, overvekt er bare ikke et problem for meg.

2 min mor og mormor og oldemor er alle overvektige. Men min fars familie, der er alle små og tynne. Jeg har tydelig arvet de genene. Jeg elsker potetgull dog, det er nettopp potetgull jeg spiser for å kose meg.. Elsker potetgull mer enn noe annet av mat i grunn. Men jeg er heldigvis likegyldig til kaker, sjokolade, og det meste av søte saker. 

3. jeg eier ikke konkurranseinstinkt 😅 whaat.. nope. 

Uansett, jeg tror helt ærlig at jeg er slank og har lett for å slanke meg, fordi jeg er ikke så glad i mat, jeg blir fort mett og blir ikke lett sulten. Så enkelt og så vanskelig er det. Det er ikke personlige egenskaper, det er mer biologi. 

Men, min graviditetsvekt var en spennende jojo. Ble gravid som 32åring, veide 54,5 kilo (trent). Gikk opp til 67 kilo, men da barnet var 8 måneder, veide jeg 46 kilo, hadde jernmangel (og så ikke ut) og måtte begynne på jerntilskudd. Jeg gikk ikke inn for å slanke meg, amming og trilling av ungen i barnevogn, gjorde dette med meg. 

Jeg slet derimot å gå opp i vekt igjen, og før min andre graviditet, veide jeg fortsatt 48 kilo. Gikk opp til 68 kilo. Og gikk ned igjen til 48 kilo, tross at jeg denne gangen prøvde å passe på å huske å spise. Men, amming og igjen trilling og trilling. 🤔Nå 5 år senere er jeg tilbake til 54 kilo men det tok meg noen år altså. Igjen, jeg tror ikke det er min fortjeneste, konkurranseinstinkt, sunne matvaner eller noe annet jeg kunne skryte av. Altså, jeg er bare ikke så sulten. 

Anonymkode: 7715c...d7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

vekten flukserer fra dag til dag ut ifra hva man har spist dagen før, væskeinntak om du har gått på do osv. 

Jeg veier meg daglig nettopp på grunn av det du skriver her. 

For eksempel har jeg sett mange her inne som sier at de tar den ukentlige veiingen på fredag morgen fordi det er da de vet de veier minst.   Det er flott hvis det er det som passer for dem, men for meg ville det ikke vært tilstrekkelig. 

For meg er det veldig viktig å fange opp endringer i vekten raskt.

Ved å se på gjennomsnittet gjennom uken ser jeg lettere om trenden er synkende, økende, eller stabil.  På den måten får jeg sett reell vekt og reelle endringer gjennom uken, og ikke bare en tilfeldig måling.  

Anonymkode: 84255...a67

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Har aldri vært opptatt av vekten min og er på ingen måte noen ernæringsekspert. På grunn av noen medisiner fikk jeg beskjed av legen om å gå ned i vekt. 

Jeg kuttet ut noen få matvarer (brus og godteri), justerte litt på andre matvarer (valgte lettvarianter der det fantes) og til slutt justerte jeg litt på posjonsstørrelsene. Utover dette gjorde jeg ingen endringer i livet (er fortsatt en sofapotet) og gikk ned 5 kg på noen uker. 

Det har fått meg til å miste litt av sympatien jeg tidligere hadde for overvektige som ikke klarer å slanke seg. 

Anonymkode: 325bc...2d7

Så bra for deg. Husk, ingen er like og det funker dessverre ikke like greit for alle. 

Anonymkode: d0100...651

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er lett å gå ned 5 kilo første gangen ja, blir nok ikke like enkelt neste gang :)

Anonymkode: 21891...e6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...