AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #1 Skrevet 15. juni 2022 Jeg har alltid drømt om å bo på gård, og jeg og samboer har snakket om å kjøpe oss et småbruk (bor i boligfelt nå). Men så lurer jeg på hva som skal til for å kjøpe en ordentlig gård.. Vet at man må ha konsesjon, men hva skal til for å få det? Holder det at man tar et par kurs, f.eks i skogbruk, for å kjøpe en skogseiendom? Evt utleie av slåttemark? Har ikke tenkt å drive med produksjonsdyr. Noen her som har kjøpt gård, som vet? Anonymkode: f4e65...c34
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #2 Skrevet 15. juni 2022 Det varierer med størrelsen på gården, om den har vært drevet og hvilken kommune den ligger i. Vi kjøpte et nedlagt småbruk. For å få konsesjon måtte vi enten gjøre avtale om beite eller dokumentere at ingen sauebønder var interessert. På de større, ikke-nedlagte brukene i området er det bo- og driveplikt. Da er kravene til konsesjon høyere, og man må vise at man kan bo der. Anonymkode: 9d6c4...056
Gjest Småfrekk40 Skrevet 15. juni 2022 #3 Skrevet 15. juni 2022 Konsesjon er noe som er idiotisk. For alle får det. Så burde vært endret til at gården har det fast uansett eier. Du må bare signere på ett papir og så får du godkjent. Aldri hørt at noen ikke har fått det.
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #4 Skrevet 15. juni 2022 For noen gårder kreves det at en har landbrukserfaring. For andre bare at en har en plan om fx å leie ut til naboer. Det varierer. Sjekk med aktuell kommune før dere eventuelt legger inn bud Anonymkode: 4ce92...bbc
OppNedPåAlt Skrevet 15. juni 2022 #5 Skrevet 15. juni 2022 Jeg sjekket med kommunen, men de kan uansett ikke svare sikkert, men hos oss var det ikke noe problem fikk vi høre. Småbruket er noen mål over grensen for konsesjon, med bo og driveplikt. I søknaden skrev jeg at vi ville holde jorda i hevd, noe som er kravet. Om man setter potete, planter elpetrær og blomster eller har hester spiller ingen rolle, så lenge ikke jorda holdes i stand. Vi bygget også nytt hus, og måtte ha utsettelse på boplikten, i mellomtiden ble jordene slått og beitet ned av nabobonden. Som privatperson trenger det ikke å være vanskelig å få konsesjon. 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #6 Skrevet 15. juni 2022 Kjøpte et småbruk for noen år siden. Konsesjonen gikk uten problemer, og som personen over nevner så har jeg heller aldri hørt om noen som ikke får konsesjon. Hvis det er husdyr på gården så er nok kravene til konsesjon strengere. Har gården innmark så plikter dere å se til at det blir signert en jordleieavtale med en som kan drive jorda for dere. Denne avtalen er på minimum 10 år og sendes til jordbrukssjefen i kommunen. Er det allerede en jordleieavtale så er det en avtale du må forholde deg til. Hva gjelder bo- og driveplikt så er det forskjellig praksis fra kommune til kommune. I vår kommune så er de veldig striks på å ikke gå bort fra boplikten. Da skal huset være i så dårlig stand at det er ubeboelig, uten strøm, uten vann, lekk i taket m.m. Mens andre kommuner ser med skrekk av at kommunen fraflyttes helt så de regulerer det til hytteområde(rekreasjon) Driveplikten ivaretar du med jordleieavtalen. Det er ingen driveplikt på egen skog, så den kan gro igjen hvis dere ønsker det. Selv skjøtter vi skogen vår, ungskogpleie, tynning, forhåndsrydding, planting m.m. Det får dere delvis tilskudd for. I fjor fikk vi noen titalls tusen kroner for det, mens det arbeidet vi skal gjøre i år kommer til å koste oss noen tusen kroner. Anonymkode: 7300a...69f 1
keops Skrevet 15. juni 2022 #7 Skrevet 15. juni 2022 Har kjøpt småbruk med konsesjon. Verken jeg eller mannen er gårdbrukere, i søknaden om konsesjon skrev vi at vi ville sørge for å vedlikeholde den dyrkede marken og at vi ville hensynta lover og regler for området vi flyttet til. Dette var godt nok for å få det innvilget. Vet om et tilfelle der konsesjon ble avvist, snakk om gård med melkekvote/husdyrhold hvor søker har vanskjøtsel av nettopp slike dyr på rullebladet. Som jeg forstår det er det null problem å få konsesjon så lenge du er vanlig skikket til å ha en gård, dvs hold deg til lovverket og sørg for at dyrket mark ikke gror igjen, ikke viktig om du greier å gjøre alt selv bare du sørger for at det blir gjort. 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #8 Skrevet 16. juni 2022 Min fetter overtok småbruk etter sin far. Fikk automatisk konsesjon når det var familie Anonymkode: 3a1ac...9ac
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #9 Skrevet 16. juni 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Min fetter overtok småbruk etter sin far. Fikk automatisk konsesjon når det var familie Anonymkode: 3a1ac...9ac Her er det snakk om å kjøpe en gård, ikke arve. Anonymkode: f4e65...c34
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #10 Skrevet 16. juni 2022 Du får konsesjon dersom du har en plan for hvordan du skal overholde driveplikten. Du kan også kjøpe eiendom med forbehold om at konsesjon blir innvilget. Vi kjøpte gård i fjor, og fikk konsesjon uten problemer (men vi har landbrukserfaring fra før). Anonymkode: 0c44d...ac0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå