Gå til innhold

Lagotto Romagnolo

onyx

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jepp. 

Vi satte av hele det første året til oppdragelse og dressur. Til gjengjeld fikk vi en fantastisk hund de neste 13 årene. 

Dere får en hund som krever veldig mye, både med tanke på dressur og oppdragelse, samt at den har et høyt aktivitetsnivå. Viktig at den blir sliten både psykisk og fysisk. Vår fikk en tur på minst en mil nesten hver dag, samt aktiviteter for hjernen og luktesans. 

Men, gjør dere en god jobb med den det første året, vil dere ganske sikkert få en fantastisk hund! Vår røytet heller ikke, gull å slippe hundehår overalt :) Men vi satte den bort på pelsstell tre ganger i året, er litt mer krevende pels enn hos andre vannhunder. Vi børstet den ofte og passet på hår i ørene. Viktig å ha rene og fine ører. 

Lykke til, som sagt, dere får kjørt dere første året, rasen trenger en fast klippe i livet sitt og den trenger faste rutiner. Og mens den er valp, må den få sove så mye den vil, søvn er viktig! 

Herlighet som jeg savner min ❤ 

Anonymkode: 763b3...d33

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er litt spent på det med aktivitetsnivået altså. Men oppdretteren vår sa at med store unger (snart tenåringer) så var det visstnok ikke et problem at hunden ikke fikk nok turer og mental trening. Det er visstnok smarte hunder som er lette å trene, så det skal bli moro. Tenker å trene mye søk, lete etter trøfler og sopp (ja, her jeg bor er det trøfler).  

Med valpetiden blir nok travel ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har hatt én tidligere, og har en på 10 mnd. nå. Valpetiden er krevende, og både den forrige og han vi har nå, fikk sånne raptus der de løper rundt og/eller "angriper" oss. Men det løser seg ved å sette han i et annet rom (skiller med kompostbinge), til han får roet seg. Den forrige vokste dette av seg, og ble helt rolig og bare snill, og jeg tror det blir sånn med den nye også.  Ellers er det mye kos også! De er flott turkompiser, og kan gå laaangt, men tror ikke det er så viktig med lang tur hver dag, så lenge de får luftet seg og vært ute. Jeg tror det er minst like viktig at de får mental stimuli, f. eks. ved å lære triks eller få "oppgaver" som å rydde lekene sine osv. Begge var/er veldige glade i flokken sin (ikke så interessert i andre mennesker eller hunder). 

Gratulerer og lykke til! Du har masse gøy i vente :) 

Anonymkode: 18c05...a24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. 

Jeg har ikke hørt om raptuser, men oppdretter nevnte at mange opplevde problemer på valpekurs fordi lagottovalpene ofte var voldsomme i lek (og etter å ha sett noen videoer fra oppdretter med valpekullet, så skjønner jeg hva hun mener).  Noe som da på valpekurs medførte at valpen ikke fikk leke med andre valper og måtte se på, som straff? 🤷‍♀️ Ikke vet jeg, jeg er litt spent på det, men det er synd om det blir sånn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
onyx skrev (11 minutter siden):

Takk. 

Jeg har ikke hørt om raptuser, men oppdretter nevnte at mange opplevde problemer på valpekurs fordi lagottovalpene ofte var voldsomme i lek (og etter å ha sett noen videoer fra oppdretter med valpekullet, så skjønner jeg hva hun mener).  Noe som da på valpekurs medførte at valpen ikke fikk leke med andre valper og måtte se på, som straff? 🤷‍♀️ Ikke vet jeg, jeg er litt spent på det, men det er synd om det blir sånn. 

"Raptus" betyr bare det samme som et slags anfall, altså at det klikker litt. Tror bare det koker litt over :) Han nye leker veldig bra med andre hunder, så det varierer sikkert litt. 

Anonymkode: 18c05...a24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Har ikke Lagotto nå, men vokste opp med rasen. Herlige hunder! Anbefaler sterkt å fokusere mye på miljøtrening. Ikke bare når hunden er valp, men hele livet. Det er en rase som har lett for å bli litt engstelige.

Min erfaring med aktivitetsnivå på unghundene er det motsatte av det oppdretteren din sier. Vi opplevde at hundene trengte ekstra mye av både fysisk aktivitet og hjernetrim når de var på det verste med hormoner. Løpeturer i skogen med pauser for snutearbeid var det beste for våre i den perioden. Fra 2 års alder lå vi på et OK nivå med 1 time gangvei/skog morgen og kveld, 30 min gangvei ettermiddag og minimum en lang gåtur og to løpeturer i skogen per uke for å dekke behovet for fysisk aktivitet. Da var de ordentlig behagelige. Så fort det ble litt for lite aktivitet ble de urolige inne og kunne stresse i situasjoner de normalt tok helt fint.

Vi hadde ikke trøfler der vi bor, men søkte i stedet kantarell. De klarer ikke skille mellom traktkantarell og vanlig kantarell, men kantareller fant de uansett. Oppdretteren "vår" søkte også kantarell med alle sine. 😄

Så lenge de har tydelige rammer og rutiner og får dekket behovet for aktivitet (fysisk, mental og snute) er de noen ordentlig gode hunder. Men det er en skikkelig barnslig rase, så helt voksne i huet blir de nok ikke. Men jeg synes helt ærlig det bare er moro.

Ville også vært litt obs på at mange Lagottoer er fryktelig dramatiske og verbale, så det høres ofte mye verre ut enn det egentlig er når de slår seg. Vi var ikke klar over det da vi først fikk Lagotto og var sikre på at hunden var døden nær når han hadde dultet skulderen i en vegg. Våre lagde mindre lyd jo vondere det faktisk var, så var det mye hyl, var det nok bare en "dette kunne kanskje muligens kommet til å gjøre bittelitt vondt hvis du kom nærmere halen min med foten enn du gjorde"-reaksjon. I følge dyrlegene vi var borti oppigjennom var det helt normal Lagotto-oppførsel. 😂

Anonymkode: 97caf...313

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er valpen i hus og du verden, man kan bli ganske svett. 🤣 Vi holder fortsatt på å bli kjent og finne gode rutiner, men så langt har jeg innsett det er en kjempesmart hund med godt sosialt vett. Vi har katter og selv om hun hadde null katteerfaring før hun kom hit, har det gått over forventning bra. Det er tydelig hun skjønner at de ikke er valper og at hun prøver å finne ut hva som er greia med katter. 🤣

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tren mye ro... veldig stressa og engstelig rase, håper du har vært nøye med oppdrettervalg. 

Anonymkode: 5323d...512

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker said:

Tren mye ro... veldig stressa og engstelig rase, håper du har vært nøye med oppdrettervalg. 

Anonymkode: 5323d...512

Jeg må si at det er en rasebeskrivelse jeg ikke har funnet noen steder og heller ikke er det inntrykket jeg sitter igjen med ut fra hundene jeg har møtt eller oppdretter og hennes hunder. 🤷‍♀️ Men alle valper trenger ro og hvile, ellers får man en stressa og engstlig hund uansett rase, tenker nå jeg da...

Oppdretter har veldig relaxed hunder og alle valpene er så godt sosialiserte at jeg faktisk har vært ganske imponert over innsatsen. Veldig fornøyde så langt faktisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 hours ago, onyx said:

Jeg må si at det er en rasebeskrivelse jeg ikke har funnet noen steder og heller ikke er det inntrykket jeg sitter igjen med ut fra hundene jeg har møtt eller oppdretter og hennes hunder. 🤷‍♀️ Men alle valper trenger ro og hvile, ellers får man en stressa og engstlig hund uansett rase, tenker nå jeg da...

Oppdretter har veldig relaxed hunder og alle valpene er så godt sosialiserte at jeg faktisk har vært ganske imponert over innsatsen. Veldig fornøyde så langt faktisk. 

Rasebeskrivelsen fra NKK er veldig mangelfull. Frem til noen få år siden omtalte NKK Lagotto som en rase med lite pelsstell, liksom.

Anonymkode: 97caf...313

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...